x
x
x
x

Nieuws 2017
FarmStocks

Bakel Zaterdag

03-06-2017

Spannende strijd in Bakel.

De organisatie Tractor Pulling Bakel heeft sinds het NK Truck- en Farmstock 2106 niet stil gezeten. In hoog tempo is er gewerkt aan het organiseren van een competitie wedstrijd voor Trucks- en Farmstock op een nieuwe locatie in Bakel. Een klus waarbij o.a. door de sponsoren werd meegewerkt om de banen in liefst 74 ritten van de Kivitsbraak, het terrein van de familie Bouwmans, naar het terrein Heidveld van de familie Van Lanen te brengen. Na 11 jaar een verhuizing van de lage Mortelse kant van Bakel naar de hoge Deurnese kant van Bakel. Door de hoge ligging zal regenval minder invloed hebben op de doorgang van de wedstrijd. Nieuw is tevens de datum van de wedstrijd. Niet meer in het najaar maar juist vroeg in het jaar als de competitie nog maar net op gang is gekomen. Het progamma is ook vernieuwd, met de B-E Trucks standaard klasse op vrijdagavond gevolg door de Sport- en Supersport Trucks. En tevens de lokale rijders in de standaardklassen. Tijdens de thuiswedstrijd van o.a. Belazurus 1 en Maximum Massey kwamen op zaterdag alle farmstock klassen aan de start, zowel Promo, Beloften als Top. Al met al een groots Pulling progamma met spannende finales en een aantal interessante uitslagen.


Sport 4,5 ton beloftenniveau

Nadat er nog wat vocht in de baan was gebracht kon de derde klasse van de dag beginnen.



De proeftrek was voor Old Green Worker maar bij 93,47 meter was het vermogen op. Later zou hij de poging overdoen maar dit kostte de tractor 12 cm afstand. De sleepwagen bleef wel in dezelfde afstelling staan en het was v. Gaal die een overtuigende Full Pull neerzette. De toon was gelijk gezet.


De dikke Deutz genaamd Secret Power kon na flink op het rempedaal te hebben gestaan concluderen dat een finale er vandaag niet inzat. Hagar de verschrikkelijke dacht daar duidelijk anders over en plaatste zich bij de eerste vier. Blue brother was een beetje aan het zoeken tussen balans en vermogen. De zeer fraaie Ford eindigde op ruim honderd meter wat net genoeg bleek om de finale te mogen rijden. De nieuwste machine in het gezelschap is New Green Worker. Maar buiten het uiterlijk moet ook het vermogen nog een beetje aangroeien. De motor komt nu nog duidelijk te kort en machine mag zich nog niet met de rest bemoeien.


De Midnight Blue spreekt al wel een woordje mee. Ondanks dat de neus erg hoog ging na het terugschakelen zette de tractor zich in de finale neer. De daarop volgende trekker 'Strijder' kon het gekozen verzet niet bolwerken.


Het kan altijd erger want Silver Machine had de kortste baanafstand vanwege koppelingsproblemen.


Als laatste werd misschien wel de oudste tractor uit het circuit voor de sleepwagen geplaatst. Maar bij Double Trouble bleek nog een noodstopvoorziening aanwezig van een andere generatie sleepwagens. Die van de Keep Moving Orange paste in ieder geval niet. Er werd besloten dat dit even werd aangepast en de machine zou aanhaken als laatste in de Promo klasse.


In de finale werd even een quote van de voetbaltrainer van Gaal gestalte gegeven door een groen gele tractor. Louis had wel eens van een balkon geroepen "wij zijn de beste". Na afloop van de finale kon de John Deere van Gaal zich ook de beste van de dag noemen. Met een overtuigende run werd de winst gegrepen. Hagar vond dit niet heel verschrikkelijk want die pakte keurig de tweede plek. Het Blue Brother team kon zich vinden met een bronzen plak. Vierde finalist Midnight Blue ging in de finale weer torenhoog na het terugschakelen. Dit kost meters en dus moesten zij het doen met de vierde plek.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Van GaalHuub van GaalAchtmaal110.00103.55
2HagarCor LodderZuiderwoude102.4397.80
3Blue BrotherPeter de HondOud-Vossemeer100.7994.83
4Midnight BlueHenk GerritsBemmel101.4193.54
5Secret PowerDik van VeldhuizenEde95.90
6Old Green WorkerGerlant MouwSpeuld93.35
7StrijderAlbert LijbersRandwijk92.12
8New Green WorkerGerlant MouwSpeuld76.87
9Silver MachineEvert van RoekelEde10.14


Supersport 3,4 ton promoniveau

Een klapband van de transportbus van Red Indian zorgde niet alleen voor een lichte gehoorschade maar ook enige bijziendheid zo leek het. Tijdens de proeftrek reed Kees van Daalen de Inter 856 pardoes over de kalklijn. In de officiële trek werd de honderd meter ruim overschreden en in een klasse met vijf deelnemers ben je dan al gauw finalist. Never Satisfied kende een moeilijke start en stopte binnen dertig meter. Pieter Paans vermoede een brandstofpomp problemen en we zagen de Fiat 850 ook niet meer terug. Arend-Jan Lam wist zijn Inter 844 XL maar net door de honderd meter te zetten. In de finale werd You'll Never Know door een gebrek aan grip dan ook laatste. Na de schade in Erichem werd Red Indian in Bakel fraai tweede al gaf men wel wat meters toe op Swedish Legend. De Gebroeders Slotboom waren dik tevreden met hun derde plaats ook al eindigde de Zetor 10111 op ruime afstand.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Swedish LegendNick RasenbergMade110.0096.44
2Red IndianKees van DaalenAchterberg107.2692.01
3De GebroedersRené SlotboomNeede110.0086.47
4You'll Never KnowArend-Jan LamEverdingen100.8882.81
5Never SatisfiedPieter PaansWerkendam28.85

Klik hier voor de foto's

Sport 2,5 ton promoniveau

Na de openingstrek van de Burgermeester op een John Deere 7020 was het de 2,5 ton sport promo die van start kon gaan in Bakel op baan 2. Wederom net als vorige week prachtig weer voor een tractorpulling wedstrijd. Na een Proeftrek van Belazerus 1, Bad Medicine en Starfire had de sleepwagen de juiste afstelling. Er lag een redelijk baantje maar bij de 90 meter trok menig trekker naar links of naar rechts van de baan en moest er veel gecorrigeerd worden door de chauffeurs. Dit kost vermogen en dus meters wat dan weer bij diverse deelnemers misschien wel net een finale plaatsje kostte. Grûnfretter, Van Eijden, en After Shock haalde hierdoor de finale net niet. Herman de Leeuw zagen we hier dan ook zichtbaar van balen toen hij moest corrigeren om de Zetor 8011 binnen de witte kalk lijnen te houden. Twee bijschrijvers deden ook nog een poging voor een finale plaats, Black Phantom redde dat net niet doordat hij ook moest remmen om binnen de lijnen te blijven maar de Sheriff daar in tegen met deze keer Henk Schoonhoven op de troon kwalificeerde zich wel voor de finale waardoor er een finale van vijf deelnemers van start kon gaan. Wennekers mocht als eerste aanhaken en had een mooie balans. Vervolgens was het de beurt aan Tino Wilbers op de Belazerus 1 maar hij kon niet aan de afstand van de David Brown 990 komen. Voor Fighting White gold het zelfde al reed Cor-Jan Jansen zijn Case 1494 in de finale wel 10 centimeter verder dan in de kwalificatie. Green & Yellow reed een grandioze finale run. Bijna 8 meter verder als in de kwalificatie . The Sheriff kon hier niet meer aan komen maar verbeterde ook zijn kwalificatie run, al had Henk een slechte start werd hij toch knap tweede en ging hij dus ook met eremetaal naar huis. Voor de competitie stand neemt Green & Yellow de leiding over van Starfire.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Green & YellowEddie CrumLienden105.83113.51
2The SheriffAnton SchoonhovenGrafhorst105.04110.33
3WennekersMenno WennekersAalsmeer110.00108.67
4Belazerus 1Tino WilbersMilheeze110.00103.96
5Fighting WhiteCor-Jan JansenOostrum103.76103.86
6GrûnfretterJan BroersmaHarkema102.68
7Black PhantomArie ZwijnenburgGouda102.57
8Van EijdenWouter van EijdenSchalkwijk102.54
9After ShockHerman de LeeuwHoogblokland101.48
10GunfireCarles van der GunWaardenburg100.70
11De HeijDurk de HeijOpende98.14
12Bad MedicineJohn KlarenbeekLunteren93.10
13StarfireGosse KoertsKornhorn84.42
14D'n DavidJohan van LeerdamLopik78.87


Supersport 3,6 ton beloftenniveau

De nieuwe van Hans Heesakkers heeft moeite om op gang te komen. Ook in Bakel kwam Born in the USA niet op toeren en zo staat de Case 1030 maar vijfde in de competitie. Heesakkers kan nog niet aan de hoge verwachtingen voldoen. Hook'n Run staat daarin na Bakel tweede. Tijdens de officiële trekpoging bokte de tractor hevig waardoor de trekhaak eraf brak. De vele olie die onder de Inter 1455 uitlekte duidde op serieuze achteras schade. Van Dijke reed de John Deere 7530 niet ideaal weg, maar genoeg om een halve meter voorbij bordje dertig te stranden. Lammert de Zwaan keek ook niet echt blij. Zijn poging tot het scoren van punten met Twister in deze vierde wedstrijd van acht liep op niks uit. Nog even blijven dromen Tonnie Moerland, want het komt goed. echter niet tijdens de eerste wedstrijd van het team in Bakel. De toerental sensor gaf geen signaal dus reed men buiten mededinging. Helaas liep het optoeren niet van een leien dakje en meer dan een afstand van 0,01 meter kon er niet gemeten worden. Wat een fraaie John Deere 4020 overigens. Ron Poppelaars kreeg te maken met differentieel werking maar pakte met Ron Deere wel de tweede plaats. Don't Worry het is een Ids Inter 1086 ditmaal gereden door Hessel de zoon van Ids. Ondanks differentieel werking fraai derde. De Ford 9000 van Bart van Engelen werd heel mooi vierde, lekker als bijschrijver. De meeste punten gingen naar Ysselsteyn. Roel Jansen is indrukwekkend bezig met een dikke overwinning. Volgens Jansen staat Belazerus 3 Big Toy nog lang niet op scherp. En gezien de uitslag en het feit dat de sleepwagen in de 3,6 ton Supersport Top in dezelfde stand stond belooft dit nog mooie dromen voor de Limburger.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteyn110.00105.48
2Ron DeereRon PoppelaarsZundert110.0094.05
3Don't WorryIds VisserStavoren104.1892.47
4SupermanBart van EngelenDoornspijk97.85
5Green EfficiencyPleun de BruinAlteveer (Gn)77.03
6Born in the USAHans HeesakkersMariahout52.70
7Hook 'n RunBrienen den HartogWageningen52.49
8TwisterLammert de ZwaanHulshorst46.33
9Van DijkeJan van DijkeOud-Vossemeer30.47
10Keep DreamingTonnie MoerlandSint Philipsland0.01

Klik hier voor de foto's

Sport 2,5 ton topniveau

Al na de eerste proeftrek van The Orange Glow wist de wedstrijdleider al dat de sleepwagen goed afgesteld stond en kon de strijd voor de bekers, bloemen en zoenen van de kiss missen beginnen! Neighbours Nightmare reed een mooie rustige run maar kwam te kort voor een Full Pull. Al snel bleek dat, dat toch wel de minimale afstand moest worden wou je finale rijden in Bakel. Ook in deze klasse moest er veel gecorrigeerd worden om binnen de lijnen te blijven wat bij een enkele deelnemer ook net geen Full Pull opleverde en dus een finale plaats kost. Anton Schoonhoven op de Bandito kan de Fiat 80-90 niet binnen de lijn houden en kreeg een diskwalificatie. Met een finale van 6 gingen we van start. Zero Tolerance begon meteen sterk en trok een afstand waar niemand meer aan kon komen. Rednix versloeg de Little Red Poison waardoor Aart de With nu tweede staat in het algemeen klassement. The Orange Glow en Small Bassie kwamen te kort voor het podium en thuis rijder Jelle van de Rijt met zijn in de nieuwe clubkleuren gespoten Valtra M150 kon hem niet binnen de lijntjes houden en werd zesde.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Zero ToleranceHenk Jan RijneveldBodegraven110.00100.24
2RednixRené VliekPutten110.0098.36
3Little Red PoisonAart de WithHagestein110.0096.27
4The Orange GlowMartin HijkoopNieuwland110.0091.45
5Small BassieWilco van den BrandhofRenswoude110.0087.68
6Red PassionJelle van de RijtVenhorst110.00DISK
7Neighbours NightmareKees HoegenSpeuld108.68
8Black SmokeHenry van de ScheurBunschoten108.59
9CalimeroJeroen van SchaikWoerden108.15
10Kleine BeerGert ten BrummelerVinkeveen96.01
11AdriaanSteven van EdeRenswoude90.24
12BanditoHenk SchoonhovenOosterwolde (Gld)DISK


Supersport 3,6 ton promoniveau

Pechvogel was team Revolution die een eventuele finale plaats lieten schieten en de proeftrek overreden. Met dezelfde sleepwagen afstelling lukt het in de tweede run niet. Een paar keer bijremmen zo rond de zestig meter en de John Deere 7530 waaide uit. Bassie, een van die tractoren die al sinds mensenheugenis meerijden in de farmstock, was een van de zeven deelnemers die de honderd meter lijn wist te passeren. Maar eindigde desondanks in de middenmoot. Ook Gipsy King pakte die honderd meter, maar net verder dan Bassie. De Inter 1066 uit Staphorst staat overigens altijd in dezelfde versnelling, de hoogste. Builders Toy staat nog steeds strak in de lak, dus trekt hij nog. Aldus eigenaar Jan Geertse die alleen met een gelakte Inter 1246 voor de kar staat als deze nog goed vooruit wil. In de finale liep het niet helemaal voor Flying Wheels. De Ursus 1634 van Jan de Bruin legde het net af tegen Smokey Deere die ook uitwaaide. Zoniet Green Bullit, hoewel net niet op toeren vloog de John Deere 4020 over de honderd meter maar differentieel werking deed Luchel Hofstede op plek twee belanden. Tot aan de krijtlijn volle bak voor Radical Roughneck. De Case MX 150 van de gebroeders van Dijk uit Houten vloog er vol in en pakte met overtuiging de volle winst.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Radical RoughneckGebr. van DijkHouten106.36102.28
2Green BulletLuchel HofstedeStaphorst106.51100.96
3Smokey DeereHenrik van EngelenElburg104.3592.85
4Flying WheelsJan de BruinPutten101.5091.46
5Builders ToyJan GeertseVrouwenpolder101.18
6Gipsy KingJan UbakStaphorst100.58
7BassieHendrik Jan van de KaaRenswoude100.01
8RevolutionPeter BotermansHalsteren62.59
9Red RhinoHarm GrievinkWinterswijk55.76
10Zetor PowerEvert van PanhuisNunspeet47.41
11La PiccolaTjeerd ZijlstraAugustinusga1.76
12DynamiteDirk van WolfswinkelBennekom0.01

Klik hier voor de foto's

Sport 4,5 ton promoniveau

Na de beloften gingen we aansluitend door met de 4.5 ton Sport Promoklasse. De laatste 30 meter werd nog even losgekrabbelt door de scraper om goede grip te garanderen.


Blue Hunter ging van start in de proeftrek. Na wat geremd te hebben vielen de motortoeren naast de baan. Reden om de trekpoging overnieuw te doen. Goede keuze want in twee keer kwam de tractor tot de finale. First love mocht ook gaan proberen om dit te realiseren. De diep donkerrode Inter had het zwaar in de laatste meters en hield het net voor de 100 meter voor gezien. Een run die er strak en netjes uitzag was die van Flash. Mooi recht maar net niet genoeg om nog een keer aan te treden. True Power ging vlak langs de rechterlijn maar de motor leek niet volledig mee te werken. Vanaf de kant te horen zat er een bijgeluidje in.


Verploeg ging vervolgens langs dezelfde krijtlijn naar achter. Om die lijn niet te raken moesten de remmen worden aangesproken en toen dacht de motor, als we gaan remmen dan zijn we zeker klaar.


Klaar waren we zeker nog niet met de Passion for Power. op ongeveer 60 % van de baanlengte ging die Valtra motor aan het praten. Dit in samenspraak met een goede balans leverde de eerste Full Pull op. Oost Blok Schok zou eerst 6 plaatsen opschuiven maar melde zich later af. Over de reden tasten we nu nog steeds in het duister. Als ze het zelf maar weten zullen we maar zeggen.


Sjonnie had hier allemaal geen boodschap aan, en zette de tractor dik over de vroegere Full Pull lijn. Alleen kan dat tegenwoordig wel eens niet meer genoeg zijn om een finale te rijden. In dit geval was dat ook helaas zo. Fahr Ahead bleef een stukje verwijderd van dat discussiepunt. Toch reden de heren een gewoon nette run en ze zijn op de goede weg vooruit. De strak blauwe ford 9600 met de geheimzinnige naam "MTX" liet niets aan het toeval over. Een kaarsrechte lijn over de 110 meter. Iets wat Green Lightning ook helemaal voor ogen had bij de start. Met rappe schrede ging het over de baan en een keurige finaleplaats was hun beloning. Twee bijschrijvers waren er in de klasse. Intermission had wellicht iets te kort snelheid en Green Mystery schakelde iets te vroeg terug waardoor de neus stijl omhoog ging. Als laatste haden we nog de Allis Chalmer D-21 die de naam Double Trouble draagt. Een tractor die vroeger veel aanzien had werd nu wakker in het jaar 2017. Techniek van vandaag gaat toch al een flink stuk verder. Genoeg werk aan de winkel dus want een mooie verschijning met een grote motor kan vast meer.


In de finale gaf Passion for Power duidelijk te kennen dat motorvermogen niet alles goed laat verlopen. De tractor ging aan het eind sterk rechtsaf wat een disk. op het scorebord betekende. Blue Hunter had vermogen genoeg maar kon het niet helemaal in meters inwisselen. MTX heeft ook zeker aan vermogen niet tekort en ondanks dat de dualpower schakeling het zwaar te verduren had pakte de tractor de winst. Green Lightning deed nog een goede poging maar kon niet verder komen dan plaats 2.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1MTXMark HendriksElsendorp110.00102.46
2Green LightningWouter SchipperPutten103.4697.22
3Blue HunterRies van VoorthuijsenRandwijk102.2696.36
4Passion for PowerJan RoseboomEde110.00DISK
5FlashGerold de WitUtrecht101.41
6SjonnieGert Jan ManderslootUtrecht100.73
7First LoveMarinus BerendsKesteren99.78
8VerploegWillem VerploegRumpt99.71
9Fahr AheadAad BoersKrimpen a/d IJssel98.99
10True PowerJohan van de WesteringhAchterberg97.79
11IntermissionMarcel van DijkHouten95.83
12Green MysteryOnnejan StorteboomKornhorn94.78
13Double TroubleWiljam van MoorselSomeren-Eind73.75
99Oost Blok SchokNico GrootendorstHoogbloklandDNS


Supersport 3,6 ton topniveau

Ondanks ruim honderd afgelegde meters besloot Reinier Sundemeijer toch zijn run over te doen. Dat mocht niet baten, ook ditmaal leek de versnellingskeuze niet optimaal. Met zes versnellingen en twee groepen is de keuze wellicht ook iets te ruim. Koerscorrecties bij Buiks voorkwamen een top afstand, hij staat op dit moment in de middenmoot van het klassement. De lijstaanvoerder in handen van Dennis Mourik liet wat punten liggen. Green Star heeft al twee overwinningen op zijn naam staan maar de zesde plaats is niet bevorderlijk voor de titel kansen. Team Cobra XL had de Inter 706 goed aan het lopen maar kwamen net tekort voor een finale plaats. Beste van de teams zonder Full Pull was Bad Romance met hun beste run van het seizoen tot nu toe. Over de beste tot nu toe gesproken, De Groene Aardbei ging voor het eerst zoals ze dat al tijden in gedachten hadden. Als een speer over de honderd en tien meter. In de finale kwam Jos Konijn ruim tekort maar reed wel bijna dezelfde afstand als in de kwalificatie. Een relatieve verbetering derhalve voor het team met de zwarte Fendt 928 waar nu dingen op bun plaats lijken te vallen. Simpelweg te weinig grip voor The Red Bunny, wellicht dat Joan de Visser net als Freek en De Groene Aardbei de bekende Puller banden kan monteren. Wellicht ook voor Six Fighter een idee. Daar kunnen ze in ieder geval niet mis schakelen, want ze hebben maar 1 versnelling, jongen! En dan met zulk een balans netjes derde worden, top. Maar de run van de dag werd in de finale neergezet door De Groene Aardbei. Angstig mooi, geen klap verkeerd en strak opgeschakeld. De heren waren dan ook super tevreden na alle schade en problemen. Henri Overeem had grip zat en pakte met overmacht de overwinning in Bakel. Dat belooft wat voor het NK in Staphorst.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De Groene AardbeiHenri OvereemEde110.00116.15
2Bad RomanceJos KonijnLunteren109.88109.61
3Six FighterArjo HardemanEderveen110.00108.95
4The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke110.00104.30
5Cobra XLPaul BeniersGemert106.67
6GreenstarTheo PellegromMeteren105.93
7Triple XBart BotermansHalsteren105.70
8Blue TigerJohan MullerHalsteren104.88
9Our DreamMaikel RaatsAchtmaal99.15
10Proud EagleReinier SundermeijerVoorst89.75
11BuiksStef BuiksRijsbergen87.63
12FreekJan van MourikDe Glinddisk

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton promoniveau

Na de proeftrek van Crazy 810, waarbij Gert Mulder een versnelling in de Volvo BM T810 leek te testen, kwam Stranger niet weg en sloeg evenals Great Experience zes plaatsen over. Ondertussen pakte de leider in de tussenstand een finaleplaats met een strakke full pull. Met een vlammend spektakel tijdens het optoeren zette Laurens van Vuuren zijn run met Red Danger extra sfeer bij. Een prima finale plaats evenals Black Magic. Na een flink eind op de koppeling kwam al stuiterend een einde aan het optreden van Crazy 810. Met een tandje terug bleef Stranger net niet de deining in de banden voor en kwam de Case 2390 ruim voor de honderd meter tot stilstand. Na de eerste run met Gerard Hardeman achter het stuur, kwam Great Experience nu met Wilco van Laar op de bok voor de kar. Een kleine verandering aan de pomptiming na Erichem was er waarschijnlijk debet aan dat er een afstand van een centimeter op de lijst kwam te staan. Gaat U in het rennerskwartier beslist eens een kijkje nemen bij deze New Holland T7.270. Nieuw is deze tractor zeker en zo strak, wellicht onder de kap nog mooier dan de buitenkant. Een harde klap maakte een einde aan de run van Meter Vreter. Het zit erin, maar het komt er tot nu toe niet uit. Met een uitwaaiende Steel to Steal wist Gerrit Bisschop de overwinning naar zich toe te trekken. Het vlammend spektakel op de uitlaten van Red Dream kam pas na ruim negentig meter ten einde en daarmee wist de Case International 7266 een tweede plaats te pakken. Ondanks de vlammen lag er flink wat ijs brokken onder de Case die werden weggeschopt door finishvlagger Gert-Jan Budding. Tandje te hoog voor Black Magic waarbij Gerard Hopmans onderweg een paar gewichten verloor. Wat betreft het aantal meters werd hij zo wie zo derde, maar na de diskwalificatie zeker.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Steel to StealGerrit BisschopRouveen110.0099.34
2Red DreamLaurens van VuurenStreefkerk107.0193.50
3Black MagicGerard HopmansWouw110.00DISK
4StrangerJohn HogendoornEverdingen81.36
5MeterVreterHenk WesterinkOldebroek54.91
6Crazy 810Gert MulderDoetinchem32.56
7Great ExperienceWilco van LaarOverberg0.01

Klik hier voor de foto's

Sport 4,5 ton topniveau

Het topniveau onderscheid zich door de minimale verschillen. Ik hoorde de commentator nog zeggen 'voormalige' Ford klasse. Wel met 8 van de deelnemers en 4 finalisten in het blauw zou ik dat voormalig maar weg laten.


Baby Kreij had een gewoon goede stabiele proeftrek die hij ook liet staan. Achteraf weten we het allemaal. Ervaring kun je niet kopen maar dit was echt wel een doordachte keuze wat achteraf prima uitpakte want in de finale kwamen we de tractor weer tegen. Dat de verschillen klein zijn bleek gelijk uit de volgende run. Van Dijk had wellicht iets minder grip maar met 43 cm minder kon hij de tractor weer laten afkoelen om later te concluderen dat dit geen finaleafstand was. De Blauwe Kreij hield na het terugschakelen te veel vermogen over om dit om te zetten in afgelegde meters. Iets wat de Ford tractoren toch wel vaker vertonen. Na het terugzetten van de Dualpower overpoweren ze vaak de baan.


Dan eerst maar een andere kleur. Brother Deere kon echter geen potten breken. Een gebroken verstuiverleiding liet de motor op 5 cilinders lopen. Bull's Eye ging met een woeste blik van start, vond goede grip maar bleek net te kort te komen voor de laatste vier. Full Speed lukte dat duidelijk wel. Zwarte rookwolken trokken op en de verste afstand tot dan toe was een feit.


Just Blue schakelde precies op tijd de lagere groep in de versnellingsbak maar kon toch niet echt veel meters maken. Red Expection gaf alles wat er onder de kap zit maar zelfs dat was niet genoeg voor een topnotering. Blue Force zag de linker kalklijk dichtbij komen. Misschien had er meer ingezeten als...... ?


Gas d'r Bi-j kon net bij die kalklijn wegblijven en het vermogen voluit benutten. Resultaat een finaleplek.


Blue Risk is 1 van weinige met een afwijkende motorkap in het blauwe kamp. Of dit nu de reden was voor de strakke pull blijft een raadsel. Duidelijk naar de volgende ronde was het wel. Net zo duidelijk was het dat de Groene Buffel te kort komt om zich hier voor te melden. Een run met weinig overtuiging is wat ik bij de aantekeningen had staan.


In de finale was het Baby Kreij die de verzwaarde sleepwagen meenam. Er werd wellicht iets te vroeg teruggeschakeld waarna 1 wiel het differentieel testte. Naar later bleek, koste dit met 1 cm een podiumplek.


Full Speed liep weer een flink stuk met de toerenbegrenzer. Na driekwart baan krijgt de motor het pas echt naar zin. Een goede run was het resultaat en een tweede plek. Gas d'r Bi-j ging net als een voorganger vol in de toeren na het terugschakelen. Maar ja, als je uiteindelijk een piep klein centimetertje verder komt dan je conculega heb je wel brons te pakken. Als laatste ging Blue Risk hard van start en wilde de tractor graag naar links. Daar stonden de bekers op een tafel en die aantrekkingskracht was groot genoeg om de winst van de avond te pakken.



Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue RiskWouter PeelenHarskamp106.57106.43
2Full SpeedBert KooijLeerbroek106.84104.02
3Gas d'r Bi-jHans KesterIJsselstein105.3196.60
4Baby KreijMichel de KreijHoogblokland102.8696.59
5Bull's EyeHenk RidderOldekerk102.67
6Blue ForceHenri van RoselaarPutten102.46
7Van DijkHans van DijkZeeland102.43
8De Blauwe KreijRobert de KreijSchelluinen102.17
9Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)101.05
10Just BlueRonald van de WerkenSleeuwijk98.33
11Brother DeereDirk SchipperPutten97.38
12De Groene BuffelDennis StroobosscherGrijpskerk96.42


Supersport 4,5 ton topniveau

Met een afstand van bijna honderd en tien meter en vlammen onder de kap zou je zeggen we rijden niet over maar Arrie van de Lagemaat besloot anders en Wild Pirate ging over. Na de vastgelopen turbo in Erichem ging Henri Versluis op zoek naar een podium in Bakel en met een denderende full pull was de eerste stap gezet. Helaas een laatste plaats voor thuisrijder Maximum Massey, de V8 Perkins kwam er niet bovenop. In de tweede run liep het mis voor Wild Pirate. Je kunt wel gaan voor het maximale, maar als het er niet uitkomt zijn de druiven zuur. Hoewel nog geen top klassering lijkt het lek boven bij het team White Shadow. Ruim honderd meter zorgden voor lachende gezichten bij de Limburgers. Ook The Mystery had een offday, geprobeerd in een hogere versnelling mede door het weinige grip in het laatste deel van de baan. Maar helaas, gegokt en verloren, de Valtra waaide uit. In de finale zette Henri Versluis de Inter 1086 nipt over de honderd meter, niet in de laatste plaats door een lichte slinger en dito koers correctie. De Turbo aardbei uit Hoeven zette nog een tandje bij in de pull off en pakte Red Impact met ruim vijf meter. Met de kooi half vol, Marien den Besten op de bok, vloog Simply Green met een minstens evenveel snelheid als Peeters over de Bakelse klei. Wellicht door die hoge snelheid een paar kleine koers wendingen en een paar meter tekort. Alleen Gerard Hofstede kon het podium nog opschudden, en dat deed hij. En hoe, de man uit Staphorst zette de John Deere 4320 in een lange wheely bijna anderhalve meter verder dan Peeters. En zo won Van Stappust op overtuigende wijze zijn eerste competitie wedstrijd dit seizoen.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Van StappustGerard HofstedeStaphorst110.00107.82
2PeetersErik PeetersHoeven110.00106.39
3Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf110.00104.55
4Red ImpactHenri VersluisZijderveld110.00101.00
5Red DevilWim HendriksenRuurlo109.48
6Up and DownArjan BloemertStaphorst107.69
7Secret of the ValleyJurrien van de GeerOverberg106.19
8White ShadowGerard SikesYsselsteyn102.99
9The MysteryMartien van den BergWekerom102.01
10Wild PirateArrie van de LagemaatLunteren67.25
11Maximum MasseyRolf BouwmansBakel60.03

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,4 ton topniveau

Na drie 4,5 ton sport klasses is het als laatste klasse op baan 2 tijd voor de 3,4 ton super sport top! 4Rus had de proeftrek maar na een overtuigende full Pull wed de sleepwagen zwaarder gezet en was het de Beer die opnieuw een proeftrek had. Moody Blue kwam niet lekker weg en stond net voorbij de 30 meter stil waardoor hij zijn trekpoging niet over mocht doen. Er werden geen Full Pulls gereden al kwamen er wel 7 deelnemers voorbij aan de 100 meter. Orange Adventure met deze keer weer Jan van Baar achter het stuur hield goed vol aan het eind maar kwam te kort voor een finale, net als De Beer en Red Pearl. Spetsnaz moest veel sturen en Bartje had helaas dikke pech. Serieuze motorschade al bij 15.87 meter. Mogelijk betekend dit einde seizoen voor de combinatie van Albert Ruyten. Tijdens het verrijden van de klasse begon het te spetteren en ook de finale word met lichte regen verreden. Met een finale van 4 is het Dancing on Wheels (Reloaded) die de overwinning pakt gevolgd door Sprenkels en Forever Blue. 4 Rus moest vroeg correctieven en dat kostte Henri Tuenter wellicht wel het podium.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinStaphorst103.7693.60
2SprenkelsRichard SprenkelsKlein Zundert109.0491.30
3Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek102.1789.36
44rusHenri TuenterTerborg102.4584.05
5De BeerArjen de BeerOudenbosch101.96
6Red PearlGerbrand RoelofsenHarskamp101.65
7Orange AdventureJan van BaarWestbeemster100.59
8Golden EaglePieter van MoortNunspeet96.77
9SpetsnazWilliam PullensHeusden96.39
10Moody BlueArno WennekersLisserbroek33.95
11BartjeAlbert RuytenOudenbosch15.87