x
x
x
x

Nieuws 2018
FarmStocks

NK Farmstock op Staphorst

23-09-2017

Welkom op Staphorst! met deze woorden begroette Arco Sterk de aanwezigen op zaterdag 23 september in de stralende zon.
Het NK Farmstock reed met het wedstrijdreglement van 2017, maar dan met de afwijking dat de helft van de klasse (afgerond naar boven) finale mag rijden (ook al hebben de tractoren minder dan 100 meter) en dat de vrijwillige stop niet bij de 30 maar bij de 40 meter lag. Een perfecte manier om er voor te zorgen dat het er vanaf de allereerste run in de kwalificatie echt om gaat. Geen probeersels, prestaties en de verste afstand, daar draaide het direct om.

Foto's Frans Pathuis: Klik Hier!!!!


Standaardklasse tot 7000 kg

Met de hoop dat deze dag net zo mooi zou worden als de titelstrijd bij de sport- en de supersporttrucks op vrijdagavond werd op zaterdag 23 september aan de spoorzijde begonnen met de Standaardklasse 7 ton. In de finale mochten negen deelnemers nogmaals aanhaken om een gooi te doen naar de zo gewilde titel Nederlands Kampioen. Willem van de Hoef liet als eerste de vlag in de grond prikken. De daaropvolgende drie deelnemers kwamen er niet voorbij. Dat lukte Ricardo Modder wel, de Case International 1455 XL stopte bijna twee meter verder. De spanning was weer helemaal terug. Arco den Hartog reed met zijn Deutz 13006 special in een rustige stijl met een mooi pluimpje op de pijp tot voorbij de 101 meter. Henk Bouwman wist zich er nog tussen te wurmen en eindigde als tweede met zijn John Deere 6920.



Standaardklasse tot 3500 kg

Tegelijkertijd werd op de baan aan de Staphorstkant gestreden in de standaardklasse tot 3500 kg. Welke vijf van de tien deelnemers zouden we terug gaan zien? André van Keulen verdedigde zijn titel van 2016 met verve, maar moet dit jaar genoegen nemen met de tweede plek. Hasse van Keulen reed met zijn MF ruim elf meter verder. Voor Janniek van Dam en Klaas Jan Krale was dat een grote stap te ver. Hasse keek gespannen toe of Pieter de With met zijn MF 1080 voorbij de vlag kon komen. Dat zat er niet in, Pieter eindigde als vijfde.



Standaardklasse tot 2500 kg

In de standaardklasse 2,5 ton dit jaar acht deelnemers. Waar Gert Hof na zijn bijzondere overwinning vorig jaar in Bakel toch wel stiekem als favoriet werd gezien. Eerste finalist Sander van der Gun stopte met zijn Deutz net voorbij de 75 meter. Gert Hof reed daar met zijn White Oliver 562 in een strakke lijn bijna tien meter aan voorbij. Willeke Kornet had echter geen enkel probleem met de afstelling van de Take it Easy op Stappust, zij stopte de MF 158 ruim twintig meter verder. Daar kon het zwart/wit opnieuw in de grond. Gert Hof ondernam een tweede poging, deze keer probeerde hij het met zijn Lamborghini R 603. Maar meer als een tweede plek zat er vandaag niet in. Sander van der Gun werd derde en de titel Nederlands Kampioen 2017 is voor Willeke Kornet-van Keulen.



Standaardklasse tot 5500 kg

De veertien deelnemers aan de Standaardklasse 5500 kg probeerden bij de beste helft terecht te komen. Dat een ieder zijn beste beentje voorzette bleek na de kwalificatieronde: slechts een krappe elf meter verschil in de uiteindelijk genoteerde afstand voor al deze 14 deelnemers. Zeven finalisten, zes verschillende merken. Het publiek genoot van de variatie op de baan en de zichtbare tactieken om zo ver mogelijk te komen.


Het werd een spannende finale, immers: als men in de kwalificatie zo aan elkaar gewaagd is. Gijsbert Verlaan werd derde, Jarno Smit eindigde als tweede. Het was Johrin Hijwegen die met de run met de Ford 8210 de titel Nederlands kampioen wist binnen te slepen.



Sport 4,5 ton

Op de baan aan de Staphorst-zijde deed Gerjan Meuleman met Red Expectation een grondige verkenning van de baan. De eerste deelnemer in de sportklasse tot 4500 kg reed links, rechts van voor naar achter, hij sloeg geen plekje werd over tijdens deze proeftrek, die ook nog eens buiten de baan eindigde. Titelverdediger Henk Ridder reed met Bulls Eye voor een iets zwaarder afgestelde Take it Easy ook in twee pogingen net niet naar een plekje in de finale. Voor de man uit Oldekerk dit jaar een zevende plaats op het NK. Bij Van Gaal was het een zure dag. Bij 16,45 m hield (de turbo van?) de John Deere 4430 er mee op, Huub van Gaal schoof zes plekken op, maar kon niet opnieuw rijden. Zes finalisten: vier Fords, een New Holland en een International 1066.


Henri van Roselaar was de eerste finalist, met een mooie run kwam hij tot 88,65. Promovendus MTX haakte als tweede aan, Mark Hendriks stopte ongeveerr 2,5 meter eerder. Wouter Peelen reed Blue Risk met een verbeten gezicht in een behoorlijk onrustige run van links naar rechts over de baan. Aan het eind kon de vlag 43 cm verzet worden. Bo Burggraaf reed Full Speed naar een derde plek tot-nu-toe. Red Expectation nam dat stokje over, Passion for Power eindigde na een strakke run net naast het podium. Wat een mooie strijd in het heerlijke zonnetje!






Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue RiskWouter PeelenHarskamp100.1189.08
2Blue ForceHenri van RoselaarPutten103.8388.65
3Red ExpectationGerjan MeulemanLaren (Gld)99.1688.08
4Passion for PowerJan RoseboomEde99.4587.26
5Full SpeedBo BurggraafLeerbroek100.7987.02
6MTXMark HendriksElsendorp99.7385.36
7Bull's EyeHenk RidderOldekerk98.61
8Brother DeereDirk SchipperPutten98.51
9Gas d'r Bi-jHans KesterIJsselstein98.26
10Baby KreijMichel de KreijHoogblokland93.64
11De Groene BuffelDennis StroobosscherGrijpskerk93.37
12Van GaalHuub van GaalAchtmaalHP


Standaardklasse tot 4500 kg

Ondertussen reed aan de spoorbaanzijde de klasse met het grootste aantal deelnemers (15) van de dag: de Standaardklasse 4,5 ton. Achteraf bleek dat je in de kwalificatie minimaal 90 meter moest rijden om een finaleplekje te bemachtigen. Aan Harm Mulder de eer om met zijn International 1046 als eerste een afstand neer te zetten waar de rest zich op kon richten. De zwart/witte vlag werd naast de baan in de grond geprikt. Henri de Groot was met zijn Massey Ferguson 399 lekker gedreven onderweg om aan de vlag voorbij te komen, maar helaas voor hem: dat zat er niet in. Jacob Methorst legde al veel eerder het Valmet 705 bijltje er bij neer. Voor Jan-Willem de Visser was er heel even een derde plek, totdat Peter van de Vendel 29 cm verder reed. Bij Pieter Bruinsma was bij 84.10 alle snelheid uit de sleepwagen. Met nog twee deelnemers te gaan nam de spanning bij een aantal aanwezigen toch wel enigszins toe. De vierde International 1046 in deze finale, die van Gerrit van Schaik, eindigde als zesde. William van Helten reed zijn MF 1080 voor de Big Benz. Na een hele mooie run stopte hij net voor de 93 meter, goed voor de tweede plek op dit NK. Voor Henri de Groot was er ruimte op het laagste podiumplaatje. De hoogste was voor de eerste finalist: Harm Mulder, niemand kwam voorbij de door hem gereden afstand.




Sport 2,5 ton

Op baan 1 was het tijd voor de Sportklasse 2,5 ton. Na een spannende kwalificatie met tien machines was het titelverdediger Starfire die als eerste in de finale mocht starten. Gosse Koerts wist er een mooie run van te maken, maar of het ver genoeg zou zijn? Red Passion kreeg flink de sporen van Jelle van de Rijt, in een goede balans zo langs het zwart/wit geblokt. Aart de With kwam er met Little Red Poison niet aan voorbij. Rednix trok opnieuw naar rechts. Of zoals Arco het verwoordde: 2.500 kilo is ook niet veel om de sleepwagen aan de linkerkant van de baan te houden. Black Smoke was de laatste finalist. Gretig ging Henry van de Scheur van start, de neus flink hoog in de lucht, richting de vlag die daar zo uitdagend stond. Het scheelde geen meter, maar Red Passion werd Nederlands Kampioen.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red PassionJelle van de RijtVenhorst104.8094.66
2Black SmokeHenry van de ScheurBunschoten104.4693.85
3Little Red PoisonAart de WithHagestein102.2992.39
4StarfireGosse KoertsKornhorn103.0390.31
5RednixRené VliekPutten100.2386.52
6Neighbours NightmareEvert MouwSpeuld98.86
7Van EijdenJos van EijdenSchalkwijk96.10
8BanditoHenk SchoonhovenOosterwolde (Gld)95.62
9Green & YellowEddie CrumLienden92.98
10Zero ToleranceRinie van DijkHarskamp21.41


Standaardklasse tot 9000 kg

Veertien deelnemers aan de standaardklasse 9000 kg, maar liefst zeven merken wisten zich vertegenwoordigd. In de finale was het Ruben van Steenbergen die met zijn Fiat 180-90 DT de distance-to-beat op het scorebord liet verschijnen. Jurrian Wagenaar kwam 3 meter minder ver, dat bleek uiteindelijk de zevende plek op te leveren. Oftewel: men was allemaal nogal aan elkaar gewaagd... Sijtze Venema haakte zijn Fendt 614 LSA aan, met een uitgekiende run werd er een nieuw doel gesteld voor de overige finalisten. Alleen Johan den Hartog kwam nog enigszins in de buurt en wist de derde plek te veroveren. Het zilver was in Staphorst voor Ruben van Steenbergen.



Standaardklasse tot 11000 kg

De laatste klasse op de baan aan de spoorzijde was de standaardklasse tot 11.000 kg. Met elf deelnemers die rustig en gestaag hun wedstrijd reden was er de hele dag wel wat te zien en van te genieten. Op beide banen moest men goed uitkienen welke zijde de meeste grip gaf. Het waren gripvolle banen, niet te verwarren met begripvol. Bert Kok verdedigde zijn titel Nederlands Kampioen 2016. Hij raakte hem kwijt: aan zijn broer. Hanco Kok reed met de New Holland 8970 de verste afstand (47 centimeter verder) en mag zich Nederlands Kampioen 2017 noemen.



Supersport 3,4 ton

In de finale van de Supersport 3,4 ton is het Richard Sprenkels die met een goed bekeken startpositie en een super goede run de Fiat pas bij 115.42 stil zet. Forza Fiat stopt drie meter eerder. Met nog drie deelnemers te gaan, en de runs van de kwalificatie in gedachten steeg de spanning, wie o wie gaat er met de titel naar huis? Dat was 4rus niet, Henri Tuenter had een uitgedacht plan, hij wilde de baan schuin oversteken, maar vanaf de 60 meter was de power weg, een vierde plek voor de Belarus. Red Pearl kwam na een supergoede start tot 112.15. Henk Donkersteeg was de laatste finalist, hij haakte Forever Blue aan en gaf alles, Henk eindigde als vijfde. Sprenkels prolongeert zijn titel, Forza Fiat en Red Pearl ook. Heel speciaal, maar het werd dezelfde top drie als vorig jaar.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1SprenkelsRichard SprenkelsKlein Zundert103.37115.42
2Forza FiatEvert Jan HendriksBeemte Broekland109.37112.67
3Red PearlGerbrand RoelofsenHarskamp110.00112.15
44rusHenri TuenterTerborg110.00109.88
5Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek110.00104.49
6Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinStaphorst100.16
7De BeerArjen de BeerOudenbosch99.37
8Swedish LegendTim VerschurenMade93.82
9SpetsnazWilliam PullensHeusden74.52
10De GebroedersRené SlotboomNeede44.97


Supersport 3,6 ton

Na een spannende kwalificatie in de supersport 3,6 ton stonden er zes deelnemers klaar om de finale te rijden. Belazerus 3 Big Toy zat daar niet bij. Schade in de achteras in de kwalificatierun zorgde voor een trieste aftocht richting rennerskwartier hangend aan een kraan. Als eerste was het de beurt aan Bad Romance, Jos Konijn zette de Fendt bij 104,30 meter stil. Bij Stef Buiks deed de turbo boem. Europees Kampioen Proud Eagle eindigde als vijfde. Bij de Groene Aardbei hoorden we pjieuwpjieuwpjieuw. De laagtste finaleplek voor Rinie Overeem. Nog twee kanonnen stonden klaar. Dennis Mourik reed Green Star met een flinke snelheid door de vlag, die werd zo'n zes met verderop in de grond geprikt. Laatste finalist Joan de Visser gaf met The Red Bunny alles wat aan boord was, goed voor een derde plek. Voor Bad Romance was het zilver. Green Star was de overtuigende winnaar.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1GreenstarDennis MourikMeteren110.00110.86
2Bad RomanceJos KonijnLunteren110.00104.30
3The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke110.00102.55
4BuiksStef BuiksRijsbergen110.00101.97
5Proud EagleReinier SundermeijerVoorst110.0099.74
6De Groene AardbeiRinie OvereemEde110.0095.32
7Blue TigerArjan MullerHalsteren99.57
8Triple XBart BotermansHalsteren98.69
9Green BulletLuchel HofstedeStaphorst97.50
10Belazerus 3 Big ToyRudie van der HorstYsselsteyn95.09
11Six FighterArjo HardemanEderveen90.13
12Builders ToyJan GeertseVrouwenpolderHP


Supersport 4,5 ton

Acht machines wisten in de Supersportklasse 4,5 ton in de finale te komen. Martien van den Berg liet na een mooie run met The Mystery de vlag bij 115 meter zetten. Laurens de Boer reed Simply Green daar majestueus negen meter aan voorbij. Eddie van Eekelen leek met de Peeters Inter net iets minder grip te kunnen vinden. Wilco van Laar reed Great Experience naar een vijfde stek.


Gerard Hofstede zorgde na zijn supergoede run met Van Stappust zowaar voor wat juichgeluiden uit het aanwezige publiek, en een tweede plek tot-nu-toe. Up and Down, Red Impact en Secret of the Valley lieten mooie runs zien, maar brachten geen wijziging in de podiumplaatsenverdeling. Op de derde plek The Mystery, tweede lokale held Van Stappust en onbetwiste winnaar van deze spectaculaire afsluitende klasse van dit NK Farmstock is Simply Green!


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf110.00124.22
2Van StappustGerard HofstedeStaphorst110.00115.63
3The MysteryMartien van den BergWekerom110.00115.05
4PeetersEddie van EekelenHoeven110.00111.05
5Great ExperienceWilco van LaarOverberg110.00107.56
6Up and DownArjan BloemertStaphorst110.00103.76
7Secret of the ValleyMaarten ImminkhuizenOverberg107.80110.00102.48
8Red ImpactHenri VersluisZijderveld104.52110.00100.45
9Steel to StealHenk BouwmanRouveen103.20109.20
10MeterVreterHenk WesterinkOldebroek108.05100.34
11Red DevilMaikel HendriksenRuurlo83.9196.55
12Wild PirateTeus van 't FoortLunterenDISK64.65