x
x
x
x

Nieuws 2018
Grand National

Heerlijk avondje Oudenhoorn

10-06-2017

Een schitterende ambiance in de pullingarena van Oudenhoorn. Met weer wat iedereen wel zou willen voorspellen. Dat waren de belangrijkste ingrediënten voor een fantastische wedstrijd in het Zuid-Hollandse Oudenhoorn. Het is ieder jaar weer vertrouwd terugkomen aan de Ruigendijk. Dus dit jaar niet anders. Twee kleibanen die bij de Grand-National soms wat moeilijke starts gaven maar zich keurig hielden onder het grove geweld van de sterkste machines die Nederland rijk is.

Tekst: Patrick van Niekerk en Marco Schulenbarg
Foto's Marco Schulenbarg


Two Wheel Drives

De Two Wheel Drives kende een vliegende start met twee makkelijke full pulls van Inter-Techno Predator en BK Power. De sleepwagen werd daarna voor de derde maal veranderd om vervolgens een gedroomd scenario te schrijven. Bad Habbit was de eerste die in dat script meedeed met een knappe run over de linkerkant van de baan. Gerard Jonkman was wellicht iets te voorzichtig weg met de French and Furious. De machine is toch altijd nog een maatje "tammer"dan de andere stalgenoot. Michael Beets was chauffeur van dienst op de Rattle and Hum. Langs de rechterlijn had de motor het zwaar en de hoogst geklasseerde niet-finalist kon terugkijken op een geslaagde run. Thuisrijder Sledge Hammer kon dat allerminst. Kees van 't Hof had plaats genomen achter het stuur van de potige Citroën. Alleen of het nu het spook is van de thuiswedstrijd of dat de oorzaak gezocht moet worden in de nieuwe motoropbouw is niet duidelijk geworden. Feit was wel dat de machine totaal geen balans kon vinden en flink begon te springen. Een staaltje balans was wel te zien bij Linda Jonkman. CL Coatings No Illusion ging in mooie stijl naar een dikke 108 meter. Iets wat Inter-Techno Predator in z'n officiële run bijna benaderde. Als laatste mocht BK Power zijn proeftrek overdoen. Het leek wel of er met een fluwelen gashendel werd gereden. Zo bekeken maar wel een overtuigende Full Pull. De finale werd geopend met Bad Habbit. Na het goud in Loerbeek was nu het zilver wat in de tas meekon naar Strijen. CL Coatings No Illusion had weer een superbalans en trok alles uit de motor wat erin zat. Als je dan uiteindelijk met de winst naar huis gaat, klopt alles toch? Bij Inter Techno Predator was de motor nog flink warm. Hij kwam ook niet echt in de toeren. Als laatste hing BK Power in de ketting. Het gas ging er pas bij 35 meter vol op, alleen ruim 20 meter verder brak de blowerbelt en was alle hoop in rook opgegaan.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1CL Coatings No Illusion108,13104,94
2Bad Habit108,15103,14
3Inter-Techno Predator106,0097,18
4BK Power110,0057,08
5Rattle and Hum94,88
6French and Furious93,76
7Sledge Hammer92,30

Klik hier voor de foto's

Modifieds

De modifieds leverde een ander plaatje in de tweede competitiewedstrijd. Rising Star mocht als eerste gaan proberen om de Keep Moving Orange te gaan bedwingen. Die was echter nog niet ingesteld op het turbinegeweld en liet een te makkelijke Full Pull toe. Nadat de verzwaring een feit was mocht evenknie Argos Oil Whispering Gigant de eerste echte run plaatsen. Strakke run en perfecte balans gaf reden tot tevredenheid. Zonder remmen zette Bas Liefting zich in de finale. Iets wat Eager Beaver ook graag wilde. Rap op het gas ging het rond de 40 meter faliekant mis. Met een fikse klap was het een koppakking van de linkermotor die zich naar buiten werkte. Later bleek dat er nog meer schade was aan de tuimelaars en diens toebehoren. Ter plekke werd de cilinderkop nog losgehaald om zo snel mogelijk naar het revisiebedrijf te brengen. Volgende week wacht Made dus snelheid was geboden. De motoren van Double Screamin' stonden lekker ruim in de methanol. Echter dat was niet zo'n probleem. De koers was plankgas linksaf en dan bereik en overschrijdt je al snel de kalklijn. Nee, dan het verhaaltje MPM Seaside Affair. Die begon bij de 50 meter opeens te stuiteren alsof die niet naar het eind wilde. Een latere verklaring konden de heren niet geven met als kanttekening dat de tractor wel wat te zwaar op de neus was. De Black Cat ging vol op het gas weg maar na wat remmen keken ze achterom en was de afstand niet meer en niet minder dan redelijk. De Inter-Techno Lambada ging lekker dwars de baan over. Rechts starten en links eindigen. Een finaleplaats afgedwongen maar zeker geen vlekkeloze run. De Rising Star had niets gewijzigd na de proeftrek maar ging iets minder gewaagd van start. Een superrun zat er niet in maar het team was achteraf tevreden. De Judge heeft evenveel cilinders als een aantal andere teams uit de klasse. Toch moeten de V-12 's kanon hard werken om tot hetzelfde resultaat te komen. Als dan de banden niet meewerken om echt snelheid in de sleepwagen te krijgen wordt het een moeilijk verhaal. Als laatste mocht Burning Madness zich meten met de rest. De remmen werden redelijk getest maar de machine komt toch nog wat te kort. Een finale van twee was het eindresultaat. Bas Liefting kon met een uitstekend run niet voorkomen dat een betere Willem Dingerink met de winst wegreed. Een finalerun die flink beter was dan het eerdere optreden.










Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Inter-Techno Lambada101,93106,35
2Argos Oil Whispering Giant105,46103,15
3MPM Seaside Affair95,43
4Rising Star95,28
5The Judge93,35
6Eager Beaver87,27
7Black Cat86,43
8Burning Madness81,43
9Double Screamin' DISK

Klik hier voor de foto's

Light Modifieds I

De laatste klasse bij de Grand National werd gegund aan de Light Modifieds I. Er werd collectief besloten om de start 5 meter naar voren te halen. De grip aan het begin was niet optimaal dus zo werd een passende maatregel gevonden. Green Spirit VII mocht kijken of dat beter uitpakte. Alleen de dikke Griffon wilde niet oppakken wat een halve baanlengte opleverde. Klassementsleider Russian Roulette XL was een betere partij om de sleepwagen te beproeven. Die ging echter wel zo hard richting de zandbult dat besloten werd de sleepwagen te verzwaren. Peter de Regt mocht met de Green Spirit VIII de nieuwe afstelling uitproberen. Na bijna 90 meter was het op. Later werd de trek nog overgedaan maar dit koste het team vele meters. Na navraag bleek te motor veel te rijk te staan en daardoor geen vermogen te ontwikkelen. BMO Rocket Science kreeg maar moeilijk snelheid in de combinatie. Ook de neus bleef stijf aan de grond wat een uiteindelijke vierde plaats opleverde. Eurol Bandit liet geen seconde onbenut om vanaf de groene vlag vol op het gas te gaan. Je kan maar vast in die finale staan toch?! Iets waar Berrie Boer ook wel voor wilde tekenen. Maar dan moest er eerst nog worden gasgegeven. En dat deed de Wicked Screamer maar al te graag. In de eerste meters wilde de sleepwagen nog niet graag mee, maar met zoveel wielspin dwing je ook iets af. Een finaleplek dus. De proeftrek van Green Spirit VII was niet geweldig en ook de officiële run was een teleurstelling. Er zijn drastische ontstekingsproblemen met de V-12 en het team heeft daar nog niet echt de vinger op kunnen leggen. Russian Roulette XL zette een degelijk run op die net geen Full Pull opleverde maar, ruim genoeg voor een derde optreden. Daarmee kon een finale gereden worden met drie tractoren. Eurol Bandit liet de rechter remschijf flink warm worden maar kon hem binnen de baan houden. Hij verloor onderweg wel de tankdop maar ach, een kleinigheidje heb je wel eens. Wicked Screamer ging plankgas zoals we gewent zijn. Alsof er een magneet op de baan lag ging op hetzelfde punt ook hier de tankdop richting de grond. De laatste zullen de eerste zijn is misschien wat Russian Roulette XL dacht. Zonder twijfel werd de verste afstand gereden en de meeste punten voor het klassement.










Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Russian Roulette XL109,5297,48
2Wicked Screamer106,5795,55
3Eurol Bandit107,6693,96
4BMO Rocket Science87,87
5Green Spirit VIII52,99
6Green Spirit VII45,40

Klik hier voor de foto's

Sport Trucks

En ook de sporttrucks waren ruim vertegenwoordigd in het warme Oudenhoorn om daar een bekerwedstrijd te rijden. De eerste die de baan op kwam was thuisrijder Shavepower en na heel veel uren gesleuteld te hebben waren ze er gelukkig bij. Remco zat achter het stuur en met 71.45 meter ging de sleepwagen lichter. P. Bos veevoeders reed ook een proeftrek en met 91.15 meter ging de wagen nogmaals lichter. Dark Tornado reed ook nog een proeftrek van 105.20 meter en nogmaals een aanpassing en toen kon de wedstrijd echt beginnen. JB trading is het die de eerste echte run rijdt en met 89.93 meter komen ze te kort voor een finale plaats. Dark Rumble heeft alles weer onder controle en rijdt de eerste full pull bij de trucks. Smokin Griffin heeft een gedaanteverwisseling ondergaan en is nu geel geworden ipv blauw. En een mooie run levert de mannen een afstand van 95.94 meter op. Versteeg Uddel was het die ook een full pull wist te realiseren, en Shavepower kwam deze ronde tot een hele mooie afstand van 101.96 meter. P. Bos veevoeders schaarde zich ook bij de finalisten net als de beide trucks uit de betuwe Dark Tornado en Double Trouble. Dark Rumble was de eerste truck die finale ging rijden en met 99.91 meter werd de lat wel hoog gelegd. Versteeg Uddel had moeite deze run en kwam helaas niet verder dan 90.55 meter. P. Bos veevoeders pakte de verkeerde kant van de baan en met 86.83 meter waren ze niet echt tevreden. Dan Dark Tornado en de MAN deed goed zijn best en stopte pas bij 97.08 meter. Double Trouble was de laatste finalist en die zetten een afstand van 95.21 meter neer en namen dus de 3e prijs in ontvangst. Dark Tornado was 2e en Dark Rumble die mocht de overwinning bijschrijven.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Dark Rumble110,0099,91
2Dark Tornado110,0097,08
3Double Trouble110,0095,21
4Team Versteeg Uddel110,0090,55
5P. Bos veevoeders110,0086,83
6Shave Power101,96
7Smokin' Griffin95,94

Klik hier voor de foto's

Supersport Trucks

Supersport trucks in Oudenhoorn, ook dit jaar waren ze er weer bij om er een mooie show van te maken. De eerste truck die de baan op kwam was Black sensation en de run eindigde bij 87.20 meter en de sleepwagen werd lichter gezet. Blue Fire had ook een proeftrek en die eindigde bij 66.22 meter en opnieuw ging de kar lichter. Rhinorocket was de eerste die in de juiste afstelling reed en helaas hadden ze turbo problemen bij de 93.13 meter konden niet terug komen. Tekstkar was het die dan de baan op komt, en wat niemand eigenlijk had verwacht gebeurde toch. De eerste full pull stond op het scorebord. Volvo fh16 Harskamp deed dit kunstje na net als de van Heugten Daf die beide mooi de full pull lijn voorbij gingen. De mooie Sisu truck wist dit ook te realiseren en van Vlastuin agro schaarde zich ook bij de finalisten. VDB staalbouw had de schade van Bakel gerepareerd en ok de witte volvo komt terug om finale te rijden. Inmiddels had ook Black sensation de proeftrek over gedaan en wist er ook een full pull uit te slepen. Helaas lukt dit de Blue fire niet maar de vorige afstand werd met 83.91 meter ruim verbeterd. Dreamcatcher uit het Belgische Zele haakt ook aan en met 96.58 meter waren deze mannen goed in hun nopjes. De finale werd begonnen door Tekstkar en met een duidelijk zwaardere afstelling kwam er 84.54 meter op het scorebord te staan. Volvo fh16 Harskamp reed zijn voorganger voorbij en stopte bij 85.15 meter. Van Heugten reed ook een mooie run en met 74.70 meter zaten ze net achter de Tekstkar. Greenbull deed deze ronde met 71.60 meter ook leuk mee en waren dik tevreden. Black sensation zette een afstand van 73.25 neer en Van Vlastuin agro reed de een na de ander voorbij en kwam tot stilstand bij 97.12 meter. Als laatste VDB Staalbouw en een goede run leverde hen 81.58 wat goed bleek te zijn voor een 3e plaats. Volvo fh16 Harskamp werd 2e en de overwinning die gaat naar van Vlastuin agro.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Van Vlastuin Agro110,0097,12
2Volvo FH16 Harskamp110,0095,15
3VDB Staalbouw110,0081,58
4Tekstkar110,0075,54
5Van Heugten Transport110,0074,70
6GreenBull110,0073,60
7MITAS Black Sensation 110,0073,25
8Dreamcatcher96,58
9IVS RhinoRocket93,13
10Blue Fire83,91

Klik hier voor de foto's

Prostocks I

Eerste starter van de dag was de Dams Rooster. Deze zette meteen een goede afstand neer. Naar later zou blijken was deze afstand goed voor een plaats in de finale.Bij de DPP Rednex begon halverwege zijn run anders te lopen. Vermoedelijk was er een plunjer van de brandstof pomp vast gelopen. Wickie Power ging goed van start maar kon de snelheid niet goed vast houden. Vermoedelijk kwam dit door een probleem met de koppeling. De Extreme Temptation kreeg net niet genoeg snelheid in de sleepwagen om tot een finale plaats te komen. Wel in de finale kwam de Appypower. In een spannende finale mochten de beide Fiat tractoren het tegen een John Deere en International gaan strijden. Dams Rooster zette hier als eerste starter van de finale een mooie afstand neer. Mede Fiat strijder Appypower ging hier nog eens ruim over de afstand heen. Kawe Runaway Deer kon de hier niet aan tippen en nestelde zich tussen deze twee Fiats in. Als laatste starter in de finale verplaatste Rocky de leidersvlag nog eens 11 meter.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Rocky108,33112,94
2Appypower103,98101,01
3KAWE Runaway Deer106,6299,05
4Dams Rooster104,1996,76
5Neighbours Nightmare103,61
6Snoopy102,19
7Extreme Temptation101,32
8Next Sensation98,30
9Wickie Power95,61
10HyTec Red Neck94,44
11Blue Hazard92,99
12DPP Rednex82,86

Klik hier voor de foto's

Mini Unlimiteds

Na de proeftreks waar de voorwielen van de Lets Try en Top Dog amper los kwamen werd besloten om de start positie van de sleepwagen een 10 meter naar voren te plaatsen. Dat deze start plaats beter was liet de Pokerface meteen zien. In een mooie balans werd een afstand van bijna 94 meter neer gezet. The Riddle en de Toplenzen lambada X gingen hierna snoeihard over de FP lijn heen. Na de eerste wedstrijd hebben te moeten laten schieten reed de Little Rascal zich met een wat rijker afgestelde motor naar een 84 meter. Dat John de Graaf niet bang om gas te geven met de Backdraft liet hij nu weer eens zien. Helaas werd het een onrustig run waarbij dit keer de voorwielen wel aan de tractor bleven. Lets Try kreeg ook in de oficiele pull de voorwielen niet van de grond. De achterbanden waren door de wielspin flink beschadigd. En konden als afgeschreven worden beschouwd. Lucky Ducky en de Vampire hadden beide geen moeite om een FP te rijden. Al klonk de motor van Lucky Ducky niet erg goed aan het eind. Reny Mission Impossible kwam voor het eerst met de Allison met procharger op de baan. Met een wat te zware tractor werd er buiten mededinging een eerste afstand neer gezet. De motor kwam niet op druk door een geopend overdrukventiel. Rene de Bruin reed met de Gompie in 1 rechte lijn en een mooie balans naar 102 meter. The Challenger is afgelopen winter compleet opnieuw opgebouwd. En kwam in Oudenhoorn voor het eerst op de baan. Met een wat rijk afgestelde motor werd er een mooie afstand neer gezet. De Hella Lambada IX was compleet opnieuw opgebouwd na de motor schade in Stroe. De nieuwe Hella Lambada is nu een kopie van de Bobcat Jr die in amerika rond rijd. Er werd gelijk een snoeiharde FP neergezet. In de finale had de Vampire zich afgemeld. Er was een plug uit de motor getrild waar olie uit kwam. De finale werd geopend door The Riddle. Lucky Ducky ging hier al meteen een meter aan voorbij. Toplenzen Lambada X was wederom goed in balans en ging in volle snelheid over de leidende afstand heen. Hella lambada IX eindigde hier zo'n 2 meter achter.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Toplenzen Lambada X110,00104,63
2Hella Lambada IX110,00102,06
3Lucky Ducky110,0099,78
4The Riddle110,0098,91
5Vampire110,00DNS
6Gompie102,53
7Poker Face93,81
8Top Dog93,28
9Exception91,12
10The Challenger88,94
11Little Rascal83,96
12Let's Try82.00
13Backdraft60,48
14Reny Mission ImpossibleBM 37,59

Klik hier voor de foto's

Superstocks

Bij de superstocks was het Manon Kools die met de Interaction de proef trek had. Bij de start was er te weinig grip waardoor er pas later snelheid in de sleepwagen kwam. Met een afstand van iets meer dan 93 meter was ze dan ook niet tevreden. Silver Bullit staat nog steeds wat aan de rijke kant, maar de afgelegde afstand word wel steeds groter. Edwin Derksen had met de Incredible Deere ook al moeite om de grip te vinden. Toch ging de deere over de 100 meter heen. De bijna thuis rijder European maid kreeg de snelheid er wel in maar bleef toch net steken voor de 100 meter. Aan het eind van de pull viel zelfs de motor stil. Naar de oorzaak daarvan word nog gezocht. Zapo had ook nu de zaken weer goed voor elkaar. In een mooie balans werd er een FP gereden. D'n Aerdvruter kwam hier bijna 2 meter te kort voor. Green Gangster Deere was voor deze wedstrijd voorzien van een nieuwe cilinderkop. Dat het hiermee beter ging dan voorgaande wedstrijden was meteen te zien. Alleen vlak voor het einde van de pull was er een klein plofje te horen. De afstand was genoeg voor een plaats in de finale. De Maximum Risk levert nu zoveel vermogen dat het moeilijk is om het vermogen goed aan de grond te krijgen. Bram Kools kreeg het vermogen van de Mitas All or Nothing wel aan de grond. De afstand was net iets verder dan de Green Gangster Deere. Bij de Hurricane was er weer iets in de afstelling van de motor veranderd. Zeer snel werd er grip gevonden en ging de grijze Fendt in volle vaart richting de FP lijn en er zelfs overheen. In de finale zette Zapo de eerste afstand neer. Green Ganster Deere ging hier een kleine 4 meter aan voorbij. Mitas All or Nothing kreeg in de finale te maken met een flinke schade aan de motor. Als laatste starter in de finale mocht de Hurricane aanhaken. Alleen wilde Fendt niet aan springen. Toen deze dan toch nog aan sprong en voor de sleepwagen kwam. Kreeg Gerrit Esselink de rode vlag omdat de tijd was overschreden. Buiten mededing mocht er toch nog een pull gedaan worden. Ook nu pakte de Fendt weer vlot op en ging het richting leiders vlag. 35cm voor de vlag stond de Hurricane stil. De afstand zou achteraf goed geweest zijn voor een 2e plaats


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Green Gangster Deere109.11101.75
2Olden makelaars Zapo110.0097.91
3Mitas All or Nothing109.2684.14
4Hurricane110,00BM
5Sømælk d'n Aerdvruter108.25
6Zeinstra Newborn Deere105.69
7Maximum Risk 103.15
8Agrifac Interaction 2.0102,90
9BO Motor-Oil Incredible Deere101.14
10Terminator100,21
11European Maid96.64
12Trackpointer Blue Thunder93.20
13Silver Bullet78,51
14Engine2repair Wildcat 261.55

Klik hier voor de foto's