x
x
x
x

Nieuws 2017
Grand National

Buitenlanders doen goed mee in Made

25-06-2017

Op zondag, de derde dag van het zeer succesvolle Powerweekend Made, was het stralend mooi weer. Om half 12 was de aftrap en de taluds druppelden langzaam vol met publiek. In de meeste klassen op de hoofd- en middenbaan was internationale inbreng. De heavy modified en de beide Euro Challenge klassen werden een prooi voor de buitenlanders, terwijl de light modified en de pro stock een Nederlandse overwinnaar opleverde.

Dit is een bijdrage van Pulling Power redacteuren Dictus Hoeksma en Johan Hooghordel


Compact Diesels

Met een snoeiharde full pull van Sandra Wagemakers had de compact diesel klasse zijn eerste finalist te pakken. Gezien de snelheid waarmee Minimum Risk over de baan schoot, lag een finale binnen handbereik. Een andere Risk, de Common Risk tilde de voorwielen flink van de grond en was niet bij de rechter kalklijn vandaan te houden. Met sleepwagen en al ging het buiten de baan. De witte rook uit de uitlaat van Risk 2 voorspelde weinig goeds. In elk geval geen full pull. Volgens Jan van Putten lag het probleem bij een slecht functionerende opvoerpomp. The Dream, de roze/witte International 1066 van René Beugels had er ook op zijn tweede wedstrijd geen zin in. De techneuten denken het te moeten zoeken in de brandstofpomp al werkte die op de testbank perfect. Een eigenaardig probleem dus. Wordt vervolgd. Met The Easterbunny en Red Devil ging het stukken beter. Beide in de finale. Red Angel kwam niet uit de startblokken, terwijl Dinky Digger de enige buitenlander, een behoorlijke afstand op het scorebord zette. The Legend reed in Made met een kleinere turbo en dat past toch beter bij de 4 cilinder. Roland van Dongen constateerde nadien dat er in de tweede helft van de run teveel water werd ingespoten en de motor zichzelf bluste. Kwestie van andere nozzles erin zetten en dan moet het de volgende wedstrijd helemaal goed gaan, aldus een niet ontevreden Brabander. Minimum Risk ging in de pull off wederom in een streep over de baan en was niet te achterhalen door The Easterbunny en Red Devil. Dat de Ford 9600 niet op een oor ging mocht een wonder heten want tijdens de run kwam hij met 4 wielen los van de grond. Voor Red Devil was daardoor de tweede stek dan ook een peulenschil. De kaasboer heeft het goed gedaan, zo sprak een enthousiaste speaker Erik van Oosterhout die overigens zelf ook kaas maakt.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Minimum RiskF.P.100,45
2Red DevilF.P.93,61
3The Easterbunny92,1858,69
4Dinky Digger (GB)77,59
5Risk 253,65
6The Legend51,23
7The Dream5,91
8Red Angel0,61
9Common Riskdisk

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,6 ton

De Europese competitie in de beide supersport klassen begon met de 3.6 ton. Rudy van der Horst zette de toon in de klasse door meteen een full pull te rijden. Zes van de tien gingen een ronde verder. Opmerkelijk was dat al de 3 Zwitsers hun meerdere moesten erkennen in de Big Benz. Of het enkel een vermogens probleem was, is maar de vraag. Zo was de balans van Rising Deere en Little Monster verre van optimaal terwijl de derde telg een tandje te hoog was geschakeld. In de herkansing maakte deze Green Angel meer meters, maar niet genoeg voor een finaleplek. In de Euro Challenge hebben de deelnemers immers twee kansen om de finale te bereiken. Proud Eagle moest in de finale verstek laten gaan, waardoor Belazerus 3 Big Toy als enige de Nederlandse eer hoog moest zien te houden. Rudy kwam tot dik 100 meter al bleek dat niet genoeg voor de overwinning. De Deense Volvo Red Lightning die op Puller 2000 banden reed was hem 8 meter de baas. Ook de nummers 3 en 4 stonden op deze banden en weten ze met een flinke snelheid rond te slingeren. De gele Yellow Thunder kreeg te maken met differentieelwerking en viel daardoor buiten het podium.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red LightningBrdr KjaerLoegstoer (DK)F.P.108.72
2Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteynF.P.100.77
3Red EvolutionJörn BuddingHenstedt-Ulzburg (D)F.P.96.56
4Bounty HunterJens PedersenLem St (DK)F.P.91.96
5Yellow ThunderPaul SiebersKranenburg (D)F.P.90.39
6Proud EagleReinier SundermeijerVoorstF.P.DNS
7Little MonsterHansueli ZürcherTrubschachen (CH)84.5498.18
8Cobra XLPaul BeniersGemert65.8896.87
9Green AngelChosli HuwilerAttiswil (CH)85.9296.55
10Rising DeereChristian GurtnerRied (CH)82.8744.34

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton

Ook in de Euro Challenge 4.5 ton gingen er zes een ronde verder. Van de Nederlanders maakte White Shadow de beste run. De motor van Red Impact liep beroerd en kwam niet terug voor een herkansing. Voor Maximum Massey lag de lat net wat te hoog. In een wilde run van de Britse Oh Bonnie schoot de haak los van de International 1066 waarbij de motor ook nog eens op hol sloeg. Dat de krachtbron ondanks het trekken van de noodstop bleef doordraaien was voer voor de technische commissie. In de finale leek er gezien de grijze rook bij het optoeren toch weer een probleem bij White Shadow. De Case was de enige finalist die niet op Puller 2000 banden reed. In de pull off ging het hard en de Finse Valtra Hot Hunter zette een puike afstand neer. De enige dame in het gezelschap zag kans om de leidersvlag nog eens 6 meter op te schuiven. Karina Lynggaard stuurde John 1 Extreme Edition in een fenomenale balans over de baan. Daar kwam de rest gewoon niet aan te pas. Ook de Deense Blue Dream en Duitse Yellow Nightmare waren goed in balans, maar komen waarschijnlijk vermogen tekort om de Deense topper bij te kunnen sloffen. Het was jammer dat deze klasse op de middenbaan moest acteren want qua schouwspel had het de hoofdbaan verdiend.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1John 1 Extreme EditionThomas LynggaardGjerlev J. (DK)F.P.112.70
2Blue DreamDennis NielsenLoegstoer (DK)F.P.106.40
3Yellow NightmarePaul SiebersKranenburg (D)F.P.102.54
4Hot HunterVille Pitk�m�kiAlaharma (FIN)F.P.98.74
5White ShadowGerard SikesYsselsteynF.P.14.26
6Hulk IIClaus FeyBredebro (DK)F.P.DNS
7Maximum MasseyRolf BouwmansBakel97.1154.36
8OliverBjörn SchütteLingen (D)92.7989.41
9Oh BonnieAlistair ParkinsonPreston (GB)75.8248.91
10Red ImpactHenri VersluisZijderveld49.20DNS

Klik hier voor de foto's

Light Modifieds II

In de light modified (l.m.) II lijkt De Jong Special weer aardig de oude, na de desastreuze run in Stroe waarbij een motor sneuvelde. Toine de Jong drong door tot de finale, waarin de twin Rover sterk naar rechts trok. Asterix had ook hoge ogen kunnen gooien in de gecombineerde Euro Cup/l.m. I en II klasse. Een flinke remcorrectie bij de 30 meter deed hem echter voor de 100 meter stilvallen. Arne Liefhooghe kwam met Mad Max Stage V wel voorbij de 100 meter en pakte daarmee de tweede plaats in de l.m. II. Een geweldige wheelie van Hot Art had meer verdiend dan een vierde plaats. Het brandje aan het eind van de run bij de rechter turbo leek vrij onschuldig. De V8 van t Smidje blijft een zorgenkind want na het optoeren zakt het vermogen als een plumpudding in elkaar en het team Van de Riet krijgt het lek niet boven.Zowel deelnemers aan de Euro Cup, de Grand National als de National namen het als laatste op zondagmiddag tegen elkaar op. Niet minder dan drie en twintig deelnemers melden zich in Made voor de strijd met ondermeer de nieuwe Gators uit Denemarken. Dat was dan ook gelijk d grootste pechvogel van het weekend. Na amper tien meter plofte beide motoren, alle drijfstangen krom of gebroken en beide blokken vol gaten. Al dat vermogen konden de Rover Meteor V12 motoren niet aan. Het einde van het seizoen voor het team want ze hebben geen reserve blokken staan, maar ze komen terug, zo werd ons beloofd. De Engelse Aftermath kwam met de nieuwe motoren nog niet helemaal uit de verf. De New Century billet aluminium blokken met Indy cilinderkoppen en een PSI 8-71 blower zijn afkostig van de Amerikaan Brian Shramek en waren eerder te zien in Nederland. Tijdens de wedstrijd in Ahoy een paar jaar terug stonden ze op de Unlimited Modified tractor Young Blood Unleashed. Opmerkelijk was de run van De Jong Special. Toine de Jong was zo blij als een kind, eindelijk vloog de twin Rover Meteor weer over de baan. Met bijna een full pull een afstand goed genoeg voor de finale. De koning van de balans zat er in Made even naast. Na een onrustige run belande Henk Endepoel met Asterix in de middenmoot. Een opvallende verschijning is Dingo van de gebroeders Larsen uit Denemarken. Deze tractor is voorzien van een V10 Mercedes OM403 dieselmotor met 18,5 liter inhoud. Hij liep als vergif maar komt ondanks vier turbos toch vermogen tekort. Met de meest perfecte run van het weekend pakte Bart van de Sluis een podiumplaats in de Light Modified. Double Screamin bleef Black Power ruim voor en Poul Ager Jensen had op zijn beurt weer geen kind aan Green Spirit VII. Stephan Tomaes zag behoorlijk wat olie op verkeerde plaatsen uit de V12 Griffon lekken. De Jong Special werd ondanks een machtige run laatste in de finale. Isaac Luteijn wist ondanks een flinke kromming in de afgelegde weg Russian Roulette tussen de Bobcats in te wringen. Met een snoeiharde run had Jordi Riezebos Wicked Screamer namelijk aan de kop van het klassement geplaatst. Hiermee hielden de Nederlanders het laatste podium van het weekend volledig bezet. En zo kwam er op een zonnige zondagse namiddag een perfect einde aan het Made Power weekend.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1DeJongSpecial107.8186.61
2Mad Max Stage 5101.76
3Asterix94.32
4Hot Art86.07
5't Smidje10.23

Klik hier voor de foto's

Light Superstocks

De light superstock klasse groeit langzaam groter, al was er in Made nog geen nieuweling te bekennen. Infinity kampte in de proeftrek met motorische strubbelingen en keerde niet weer terug voor de sleepwagen. No Surrender wel, al moest die in de pull off afhaken zonder een afstand te noteren. Bij Navigator leek een onwillige koppeling roet in het eten te gooien terwijl het met Moving Mountains tot tweemaal toe helemaal nergens toe leidde. Beter verging het Iessel Diesel die een keurige finalerun maakte. De Ford kon evenwel niet tippen aan het speels gemak waarmee Easy Rider over de baan ging. Alsof er geen sleepwagen achter hing. Meer dan 25 meter verschil! Marc van Leijsen vertelde nadien dat hij van tevoren aan de sleepwagenbemanning vraagt wanneer de bak bovenaan is, zodat hij weet wanneer hij het gas al moet dicht doen om niet in de zandbult te duiken. Voor de rest van de klasse is zoiets nog whisful thinking..


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Easy RiderF.P.118,92
2iessel dieselF.P.92,29
3No Surrender109,29DNS
4Moving Mountains42,27
5Navigator39,25
6InfinityHP

Klik hier voor de foto's