x
x
x
x

Nieuws 2017
National

Zonnige Erichem!

27-05-2017

In het laatste weekend van mei was het tropisch warm tijdens de veertiende editie van Erichem. Op een mooie locatie tussen de fruitbomen in de Betuwe lagen op vrijdagavond en zaterdagmiddag twee uitstekend geprepareerde kleibanen. Met het oog op de hoge temperaturen was er vooraf veel water in de baan gewerkt en daar plukte men tijdens het evenement de vruchten van. Zelfs met de laatste klassen bleef er goed grip in de baan zitten en kon het publiek genieten van geweldige runs. Erichem had het debuut van de supersport 4.5 tonner Great Experience en compactdiesel Indian Xtreme.

Foto's: Ellen de Heus, Dictus Hoeksma, Wilfried Bastiaansen en Judith Romar , Tekst: Ellen de Heus, Dictus Hoeksma, Wilfried Bastiaansen en Judith Romar


Sport Trucks

Erichem 2017 een warme vrijdagavond voor een puntenwedstrijd in de mooie betuwe. De trucks beginnen wat later dan verwacht maar dat mag de pret niet drukken. Als eerste komt Dark Tornado de baan op en met gezwinde spoed gaan ze de Full Pull lijn over. Dark Rumble heeft net zoveel haast om de full pull lijn over te komen, en JB trading doet het wat rustiger aan maar ook zei komen terug om finale te rijden. Versteeg |Uddel gaat ook finale rijden en Smokin Griffin wet dit ook te realiseren. De laatste twee deelnemers P. Bos veevoeders en J. van Bentum doen het ook gewoon, en komen sraks terug om finale te rijden. De aftrap van de finale is voor Dark Tornado alleen was de boodschap van floating finish niet goed doorgekomen, werden ze afgevlagd bij 114.49 meter en komen ze hun run over doen later. Dark Rumble rijdt een super mooie run en legt met 116.50 meter de lat erg hoog voor de collega truckpullers. JB Trading had het niet zo op de rit als de kwalificatie run gezien de afstand van 82.37 meter. Versteeg Uddel doet met zijn afstand van 103.78 meter ook goed mee, maar werd helaas gediskwalificeerd ivm toerenoverschrijding. Smoking Griffin doet met een afstand van 90.21 meter leuk mee, en wanneer ze daar alles op orde hebben kunnenze goed mee komen in deze klasse. P. Bos veevoeders weet wat hen te doen staat en gaat op weg en met 108.07 meter moeten ze het doen vandaag. Van Bentum heeft er ook goed zin in en gaat mooi van start, de Scania houdt goed vast en met 115.79 meter zijn ze dik tevreden. Als laatste Dark Tornado, de mannen uit de betuwe hebben alles goed kunnen volgen en weten wat ze moeten doen. Een hele mooi run en met de neus in de lucht komen ze tot stilstand bij 111.88 meter en dat is goed voor een 3e plaats. Van Bentum staat op de 2e plaats en de overwinning is voor Dark Rumble.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale

Klik hier voor de foto's

Supersport Trucks

Nadat de sporttrucks gereden hadden was het tijd voor de supersport trucks. Helaas waren er diverse afmeldingen en stonden er maar 4 trucks aan de start. Als eerste kwam de Tekstkar de baan op en met een hoge snelheid ging de Scania de baan over totdat er bij de 97 meter weer een klap kwam. Helaas was een geklapte intercooler het probleem en kon de truck opgeladen worden. Blue Fire was de volgende die ten tonele verscheen en met een mooie run kwamen ze 108.86 meter ver. Van Heugten transport met vandaag Janneke aan het stuur wist er met een mooie run een Full Pull uit te slepen en van Vlastuin Agro die deed dit gewoon ook . De tweede run voor de supersport trucks werd door 3 deelnemers gereden en Blue Fire was de eerste die de baan op kwam. De blauw witte Scania deed goed zijn best en stopte bij 75.27 meter. Janneke en de van Heugten Daf gingen hier aan voorbij en 97.75 meter konden we noteren. Als laatste de Van Vlastuin agro Volvo, deze ging met hoge snelheid de baan over en stopte net voor de bult en dit was genoeg voor de overwinning in het zonnige Erichem, van Heugten werd 2e en Blue Fire die mocht de 3e plaats mee naar huis nemen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton promoniveau

Na de 7 en 2,5 ton standaard was het op baan 1 dan tijd voor de 4,5 ton supersport promo. Voor de klasse de tweede competitie wedstrijd van het seizoen en een maiden run voor Wilco van Laar en zijn team met de Great Experience een Nieuw Holland T7.270.













De proeftrek was voor MeterVreter. Dit verliep niet helemaal soepeltjes en de sleepwagen werd lichter gezet. Stranger had vervolgens ook een onstuimige run en deed zijn proeftrek dan ook over. Het team uit Streefkerk van de Red Dream had een prachtige run. Black Magic noteerde de eerste en enige Full Pull in de klasse. Steel to Steal kwalificeerde zich ook voor de finale. Bij de Great Experience ging het optoeren de eerste keer niet goed maar bij de tweede keer werd er een prachtige maiden run weggezet van 103.20 meter!! Genoeg voor een finale net als MeterVreter die de proeftrek overdeed. Bij Stranger liep het opnieuw niet zo lekker. 4 finalisten in de finale maar Great Experience kon door een technisch mankement met de aandrijving van de brandstofpomp niet terugkomen. Steel to Steal had een prachtige start en pakte daar mee de overwinning. Black Magic werd tweede, Gerard Hopmans ging langs het randje van de witte krijt lijn wat hem meters koste en MeterVreter ging over de witte krijt lijn bij de 70 meter en werd derde.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Steel to StealGerrit BisschopRouveen106.04103.59
2Black MagicGerard HopmansWouw110.0096.14
3MeterVreterHenk WesterinkOldebroek101.6472.89
4Great ExperienceWilco van LaarOverberg103.20DNS
5Red DreamLaurens van VuurenStreefkerk101.63
6StrangerJohn HogendoornEverdingen57.09


Sport 2,5 ton promoniveau

De sportklasse 2.5 ton promo reed zijn tweede competitieronde. Een pittige sleepwagenafstelling van de Big Benz hield de lichte sportklasse tractoren verre van een finale. Grûnfretter zette de eerste officiële afstand op het scorebord. Dit zou een mooi ijkpunt zijn voor de rest. Streekgenoot De Heij vond niet de grip. Green & Yellow klom er ook mooi in, maar vond wel houvast in de baan en liet de leidersvlag een stukje opschuiven. Aftershock die het seizoen zo goed begon liet flink punten liggen. Herman de Leeuw klaagde nadien over te weinig turbodruk en zal de komende week op onderzoek uit moeten om in Bakel te kunnen presteren. Cor Jan Jansen had de baan fout ingeschat en reed met te zachte banden waardoor Fighting White onder zijn kunnen presteerde. Van Eijden liet een mooie run zien en Wouter was content met zijn vierde plaats. De gemiste paardenkrachten van de Landini lijken weer terug onder de blauwe kap. Tino Wilbers werd aan het eind van de run flink heen en weer geschud. Zo'n ongeveerde stoel zit dan niet prettig. De achterwielen van Belazerus 1 raakten namelijk het contact met de baan kwijt en de Belarus 952 kwam al stuiterend tot stilstand. Gosse Koerts had daar geen last van. Zijn Starfire ging voorbeeldig over de baan. Na het terugschakelen ging de John Deere erin hangen en sleurde de sleepwagen naar de winnende afstand in de promo klasse. (DH)


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1StarfireGosse KoertsKornhorn91.50
2Green & YellowEddie CrumLienden86.49
3GrûnfretterJan BroersmaHarkema84.05
4Van EijdenWouter van EijdenSchalkwijk83.41
5Bad MedicineJohn KlarenbeekLunteren83.36
6After ShockHerman de LeeuwHoogblokland83.12
7Belazerus 1Tino WilbersMilheeze82.53
8Black PhantomArie ZwijnenburgGouda81.67
9Fighting WhiteCor-Jan JansenOostrum81.24
10De HeijDurk de HeijOpende80.59
11D'n DavidJohan van LeerdamLopik79.07
12GunfireCarles van der GunWaardenburg78.83
13WennekersMenno WennekersAalsmeer78.30
14The SheriffAnton SchoonhovenGrafhorst76.63
15DieselrossMartin de JongNieuwland75.89


Supersport 3,4 ton topniveau

De Supersportklasse 3,4 ton Top kwam met 11 deelnemers aan de start. Sprenkels, Golden Eagle en Spetsnaz hadden een proeftrek waarna de trekpoging van Bartje de eerste officiele afstand werd. Er werd na de proeftrek van Golden Eagle geen Full Pull meer genoteerd waardoor de vier deelnemers met de verste afstand voorbij de 100 meter zich kwalificeerden voor de finale. Golden Eagle kon de krachtige trekpoging uit de proeftrek niet meer herhalen en kwam met de officiele poging niet verder dan een kleine 41 meter. Dancing on Wheels Reloaded reed ook de 100 meter binnen maar het resultaat was niet genoeg voor een finale klassificering. Sprenkels was wel finalist maar door versnellingsbak problemen kon men niet terugkomen in de finale. 4Rus was veruit de sterkste in de finale en pakte de overwinning, voor Red Pearl en De Beer. (WB)


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
14rusHenri TuenterTerborg103.75103.38
2Red PearlGerbrand RoelofsenHarskamp102.0299.44
3De BeerArjen de BeerOudenbosch107.1099.41
4SprenkelsRichard SprenkelsKlein Zundert105.13DNS
5Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinStaphorst101.06
6Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek99.87
7BartjeAlbert RuytenOudenbosch94.81
8Orange AdventureJan van BaarWestbeemster92.83
9SpetsnazWilliam PullensHeusden90.45
10Golden EaglePieter van MoortNunspeet40.90
11Moody BlueArno WennekersLisserbroek23.12

Klik hier voor de foto's

Sport 4,5 ton topniveau

In de 4.5 ton sportklasse (top) stond de sleepwagen een stuk lichter waardoor er 6 tractoren door de 110 meter gingen. De rest eindigde allemaal tot voorbij de 100 meter. De kwalificatie leverde niet echt veel verrassingen op. Michel de Kreij kreeg wel flink aan de broek van broer Robert, al zijn de rollen ook wel eens omgedraaid. Bij De Groene Buffel zijn ze nog altijd op zoek naar de juiste pompafstelling, nadat ze afgelopen winter een grotere brandstofpomp op de John Deere hebben gemonteerd. Opvallend blijft het matige presteren van de eens zo machtige International 1466 van Hans van Dijk. Ook nu kwam de Brabander er niet aan te pas. De finale werd verreden met 5 Fords en een enkele John Deere. "Nou moeten wij het weer in ons eentje opnemen tegen al die blauwen", klonk het quasi serieus uit de mond van Wouter Schipper. Blue Force was in de kwalificatie al zeer overtuigend bezig geweest en liet dat in de pull off wederom zien. Henry van Rooselaar had alle reden tot lachen want allen die na hem kwamen beten in het stof. Dat laatste moet niet te letterlijk worden genomen want ondanks de hitte bleven de banen goed vochtig en was er van stof geen sprake. Een groot compliment aan de baanverzorgers! De strijd om plaats twee was enorm spannend. Bulls Eye had een goede uitgangspositie, maar werd op het allerlaatst nog flink bedreigd door Full Speed, die puur op grip reed en een klein stukje tekort kwam. De Blauwe Kreij werd wel verslagen. Blue Risk werd net te laat teruggeschakeld en smoorde. Zijn afstand was nog goed genoeg om de enige John Deere achter zich te laten. Wouter had het al voorspeld. "We hebben de bak aangepast en voor deze baan hebben we niet de juiste versnelling." Dat bleek want de 4850 smoorde evenzo op de taaie kleibaan. (DH)


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue ForceHenri van RoselaarPutten110.0098.87
2Bull's EyeHenk RidderOldekerk110.0095.73
3Full SpeedBert KooijLeerbroek110.0095.36
4De Blauwe KreijRobert de KreijSchelluinen110.0095.22
5Blue RiskWouter PeelenHarskamp110.0093.78
6Brother DeereDirk SchipperPutten110.0091.12
7Gas d'r Bi-jHans KesterIJsselstein107.82
8Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)106.46
9Van DijkHans van DijkZeeland105.78
10Baby KreijMichel de KreijHoogblokland105.41
11De Groene BuffelDennis StroobosscherGrijpskerk105.32
12Just BlueRonald van de WerkenSleeuwijk102.67


Supersport 3,6 ton topniveau

Dennis Mourik had met de Green Star op hun thuiswedstrijd de proeftrek. Een mooie Full Pull maar de sleepwagen werd zwaarder gezet met 0.75 centimer meer mes erbij. Triple X had vervolgens opnieuw een proeftrek maar stond bij de eerste poging binnen 30 meter stil. Bart Botermans werd terug gesleept en trok de sleepwagen vervolgens weg richting de 110 meter. Bad Romance had weinig grip aan het eind maar reed wel een goede 100 meter. Six Fighter tikte bijna de witte lijn aan maar kon hem net binnen houden. Dit koste meters aan het eind waardoor ze als vijfde net de finale moesten missen. Joan de Visser op de Red Bunny was net iets te vroeg weg en kon zich niet kwalificeren voor een finale plaats net als Cobra XL, Proud Eagle, Our Dream en De Groede Aardbei op puller banden! Wat nog geen succes was in Erichem. Blue Belle verscheen niet aan de start, Evert van Kruistum werd gebeld op de wedstrijd en verkocht zijn trekker. Om te voorkomen dat er schade gereden zou worden is er niet aangehaakt. De machine zal naar Duitsland vertrekken. In de finale streden Buiks, Triple X, Green Star en Blue Tiger om de 20 competitie punten. Stef Buiks was de eerste die mocht aanhaken en moest flink remmen om binnen de baan te blijven. Triple X deed niet onder aan zijn kwalificatie run. De Green Star liet zien dat de 20 punten voor hun waren met een ijzer sterke finale run waarbij ze bijna 4 meter verder reden als in de kwalificatie werden ze eerste, Blue Tiger werd derde en reed net iets verder als Buiks.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1GreenstarTheo PellegromMeteren105.96109.57
2Triple XBart BotermansHalsteren107.61103.57
3Blue TigerJohan MullerHalsteren104.9197.65
4BuiksStef BuiksRijsbergen110.0096.51
5Cobra XLPaul BeniersGemert104.59
6The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke104.11
7Bad RomanceJos KonijnLunteren104.02
8Six FighterArjo HardemanEderveen103.18
9Proud EagleReinier SundermeijerVoorst99.36
10Our DreamMaikel RaatsAchtmaal98.05
11De Groene AardbeiHenri OvereemEde87.28
99Blue BelleEvert van KruistumScherpenzeelDNS


Sport 2,5 ton topniveau

Ook in de topklasse van de 2.5 ton stond de sleepwagen een tandje te zwaar. "Ietsje lichter zetten en ze gaan allemaal over de 100 meter omdat de onderlinge verschillen zo klein zijn", zo was het verweer van de Big Benz crue. Het zijn afwegingen die gemaakt worden en soms pakken ze verkeerd uit. Calimero zocht onbedoeld de linker kalklijn op. Wanneer de voorwielen dan los komen rest Jeroen van Schaik niks anders dan bijremmen en daarmee was meteen de snelheid eruit. Rednix ging mooi over het midden van de baan, tilde de voorwielen op en zette een puike afstand neer. Merkgenoot Small Bassie werd door de afwezigheid van de broers Wilco en Henk van den Brandhof gereden door Hendrik van de Kaa van het Bassie team. Eerder op de dag was hij actief geweest in de 9 ton standaardklasse. De koppeling van de 'kleine' Bassie reageert blijkbaar anders dan hij gewend is want bij een heftige start rammelde een zijpaneel van de trekker. Gelukkig reed hij er niet overheen. Een herstart deed hem in de achterhoede belanden. Bij Zero Tolerance gaat het zoals altijd beheerst en Henk Jan Rijneveld reed Black Smoke met anderhalve meter voorbij. Rednix stond echter nog stevig op nummer 1. Little Red Poison en Neighbours Nightmare kregen op het moment suprême te maken met de diffentieelwerking en stonden op 1 wiel uit te spinnen. Dat wil je als rijder natuurlijk liever niet. Koploper Red Passion liet het in Erichem lelijk afweten. Door een gebroken verstuiverleiding werd Jelle van de Rijt slechts twaalfde, en daar had hij zichtbaar de balen van."Dit kost flink wat punten, maar ja je kunt niet altijd winnen hé", klonk het een half uur later realistisch. "Komende week moet de tractor gespoten worden dus we krijgen het druk." (DH)


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1RednixRené VliekPutten97.79
2Zero ToleranceHenk Jan RijneveldBodegraven96.91
3Black SmokeHenry van de ScheurBunschoten95.35
4Little Red PoisonAart de WithHagestein94.69
5Neighbours NightmareKees HoegenSpeuld94.68
6RockyTeunis van StempvoortEde93.45
7CalimeroJeroen van SchaikWoerden92.63
8AdriaanSteven van EdeRenswoude91.84
9Kleine BeerGert ten BrummelerVinkeveen90.01
10The Orange GlowMartin HijkoopNieuwland89.55
11Small BassieWilco van den BrandhofRenswoude85.94
12Red PassionJelle van de RijtVenhorst85.55
13BanditoHenk SchoonhovenOosterwolde (Gld)HP


Supersport 4,5 ton topniveau

Als laatste klasse was het de 4,5 ton SuperSport top die aan mocht gaan haken in Erichem. Na de proeftreks was het Simply Green die de eerste officiële afstand noteerde en gelijk een FullPull noteerde. Vervolgens kwam er verschillende deelnemers met problemen. Red Devil kwam er niet lekker boven op, White Shadow had het zelfde probleem. Secret of the Valley raakte de witte lijn en werd dus gediskwalificeerd. Wild Pirate liep schade op in de eindaandrijving en moest de poging dus ook vroegtijdig staken. Vervolgens was het Up and Down die ook onderuit zakte en Maximum Massey bleef met een goede run net steken onder de 100 meter. Red Impact zag de turbo vast lopen na zoon 60 meter. Van Stappust bleek een lekke achterband te hebben. De John Deere haakte in Erichem nog wel aan, maar gaat al snel van het gas om zo wel de hook points op te halen, maar verder geen schade op te lopen. Met nog 2 deelnemers te gaan was het dus maar de vraag of er een finale zou komen. Gelukkig wisten Peeters en The Mystery een afstand boven de 100 meter te noteren en zo een finaleplaats veilig te stellen. Simply Green kwam in deze finale met 105,58 uit op een tweede plaats. De vele tegenvallende kwalificatieruns werden grotendeels goed gemaakt door de finale run van Peeters. Eddie van Eekelen wist de Peeters machine in stijl neer te zetten bij 113,22! The Mystery sloot de wedstrijd in Erichem af met een afstand van 100,71 en dus de derde plaats.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1PeetersErik PeetersHoeven108.37113.22
2Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf110.00105.58
3The MysteryMartien van den BergWekerom107.53100.71
4Up and DownArjan BloemertStaphorst95.72
5Maximum MasseyRolf BouwmansBakel93.88
6Red DevilWim HendriksenRuurlo70.94
7Wild PirateArrie van de LagemaatLunteren68.48
8Red ImpactHenri VersluisZijderveld61.84
9White ShadowGerard SikesYsselsteyn53.32
10Van StappustGerard HofstedeStaphorst31.44
11Secret of the ValleyJurrien van de GeerOverbergDISK


Light Compact Diesels

Op dit moment slechts 1 jeugdige deelnemer in deze klasse. Luc de Rooij, zoon van Asterix's Edwin de Rooij, rijd op een machine genaamd Idefix. Hij mocht een kwalificatie rijden voor aanvang van de Compactdiesels. In afwachting van de eigenbouw machine rijd de familie de Rooij nu met de tractor van Martien Kustermans, die voorheen met dochter Kyra onder de naam Little Art op de baan te zien was.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Idefix83.25


Compact Diesels

John Tekeer had dit maal de proeftrek. Funny Stuff zette een mooie afstand van 73 meter neer. The Legend was weer terug aan de start. Met een nieuwe turbo en waterinjectiesysteem konden de toeren nog niet in de motor komen. Sandra Wagemakers reed met een niet optimaal lopende Minimum Risk naar een afstand van 62 meter. Jan van Gent kwam voor het eerst voor de sleepwagen met zijn Indian Extreme. De motor klonk niet lekker en ook na een tweede poging kwam Jan niet tot een afstand. Jan van Putten reed met zijn Risk 2.2 de eerste en enige full pull van deze klasse. Harm van Hees zette een mooie afstand neer, maar na de run bleek er behoorlijke motor- en turboschade te zijn opgelopen. Naomi de Pijper bestuurde de alcy compact diesel Red Angel maar na een ietwat onstuimige run kon ze net verder komen dan een kleine 61 meter. Leander van der Geest had een solide run en pakte daarmee de tweede plaats achter Risk 2.2. De derde plek was voor Funny Stuff. (WB)


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Risk 288,03
2Red Devil78,00
3Funny Stuff73,14
4Hot Stuff71,26
5John Tekeer68,98
6Minimum Risk62,47
7Red Angel60,88
8The Easterbunny58,80
9Flower Power54,80
10The Legend03,55
11Indian xtremeHP

Klik hier voor de foto's