x
x
x
x

Nieuws 2017
National

Hoeven op zondag

26-06-2017

Hoeven staat zeker niet te boek als de grootste wedstrijd van het land. de sfeer is er daardoor niet minder om. Met veel enthousiaste mensen was alles in het werk gesteld om het iedereen naar de zin te maken. Aan alles was gedacht alleen niet aan zoveel afzeggende machines. Zelfs organisator en thuisrijder 't Smidje moest de fans teleurstellen. De machines die er wel waren deden hun stinkende best om er een mooie middag van te maken.

Tekst: Patrick van Niekerk


Light Superstocks

Na de twee klassen met de kleinste machines was het de beurt aan de jongste klasse van de dag. De Light Superstock had een proeftrek om van de smullen. Met de voorwielen 2 centimeter van de grond ging de Easy Rider duidelijk naar een Full Pull. Tot verrassing van sommigen werd de sleepwagen niet verzet. "Het moet ook niet te makkelijk gaan", aldus sleepwagenchef Kees Braspenning. Moving Mountains was de eerstvolgende die aanhaakte. De motor kwam lekker op toeren maar toen er echt kracht gevraagd werd, gaf deze het al snel op. No Surrender had te maken met enkele op back-fire lijkende retourklappen. Er werd getwijfeld of wel alle inlaatkleppen netjes dicht gingen. Iessel Diesel had de boel goed op orde. Hij kwam wat moeilijk op gang maar zette hem in een degelijke stijl op een finaleplek. Bij Navigator was een gastrijder achter het stuur gekropen. Bram Kools kreeg de New Holland op toeren maar vroeg toen iets van de koppeling wat niet voorradig was. De platen wilden niet aangrijpen en dan kom je niet ver. Als laatste kwam Infinity voor de Big Benz sleepwagen. De Fiat kwam met moeite op toeren en het vervolg was nog veel moeilijker. De koppeling was niet te doseren en na twee pogingen kon de witte vlag worden gehesen. Nadat de bandenwals tussendoor even licht was gereviseerd, (Trekdissel wilde los van de kar) kon de finale beginnen. Easy Rider liet er echter geen twijfel over bestaan wie hier op dit moment het vaandel draagt. Die 2 centimeter tussen voorwielen en baan bleven nu achterwege maar een strakke run was wel een feit. Iessel Diesel had nog snode plannen maar toen bij 40 meter de motor met een doffe dreun stopte was het over met de pret. Met ontstekingproblemen en zeker met opgeheven hoofd ging het team van de baan.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Easy RiderFP101.44
2iessel diesel105.1743.97
3No Surrender85.77
4Moving Mountains84.90
5Navigator16.81
6Infinity0.63

Klik hier voor de foto's

Light Modifieds II

De Light Modifieds II kende een zeer magere startlijst. Slechts 3 machines streden om de punten. Gastheer 't Smidje had in de week ervoor een krukas verspeeld en de nieuwe zou uit Duitsland komen. Alleen bleek de koerier niet de ernst van de situatie te onderkennen en was hij ergens op de route flink vertraagd. Hot Art had de dag ervoor een steekas opgerookt en kon niet komen. Herbie was nog niet uit de ziekenboeg en Road Runner heeft last van een langdurig virus. Maar goed, Asterix begon de sessie en met de kenmerkende stijl (lees: voorwielen hoog in de lucht) liet hij de trekker lekker werken. De Jong Special kampte met remproblemen en deed het gas even dicht om de juiste koers te houden. Dit deed de tractor waggelen als een eend maar dankzij veel ervaring kwam hij net over de 100 meter. Mad Max met zoon Arne achter de pedalen had een lichte aarzeling bij de start maar zoefde daarna lekker richting het einde van de baan. BMO Rocket Science had zijn tractor uitgeladen in Hoeven om mee te doen in de klasse als demo. Helaas wilde 1 turbo niet meewerken aan dat plan en onverrichte zaken keerde men om.


In de pull off was het Asterix die met een lekkere run de sleepwagen wegbracht. De chevy's moesten er hard voor werken maar het werd beloond. De Jong Special had tijdens de eerste run de voorwielen even scheef op de baan laten landen. Daarbij was waarschijnlijk een spoorstang flink geraakt want bij het oprijden voor de finale ging het mis. Een kogel scheurde uit het gat en een ritje achter de sleeptractor was het gevolg. Als laatste mocht Mad Max aankoppelen. De machine wilde de baan uit en na veel remmen schoot de tractor dwars over de baan. De sleepwagen had krijt aan de banden maar de trekker bleef net binnen de lijnen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Asterix105.05101.39
2Mad Max Stage 5103.1471.15
3DeJongSpecial100.53

Klik hier voor de foto's

Two Wheel Drives

Als enige Grand National klasse waren de Two Wheel Drives in Hoeven geland. Rattle and Hum had de proeftrek. Bij 60 meter schoot de machine uit de versnelling en kreeg nog een 'kontje' van de sleepwagen. Helaas konden de heren niet terugkeren voor een officiƫle afstand. Na de Sledge Hammer ging de Big Benz nog iets lichter. BK Power leek wat zwaar op de neus maar trok wel gelijk de eerste Full Pull. CL Coatings No Illusion kon niet helemaal het goede spoor vinden. De baancommissie had wel veel speurwerk gedaan en zag dat de machine de lijn had aangetikt. Inter-Techno Predator zette een solide FP op het scorebord. Iets wat Thunderstruck ook wel wilde. De chauffeur ging pas bij 30 meter aan de gashendel hangen wat resulteerde in een flinke bokkensprong en meer ook niet. Men kon achteraf ook geen belastende verklaring afleggen. Gerard Jonkman ging met French and Furious gevaarlijk laat op het gas maar wel een rondje verder. Bad Habbit en Sledge Hammer hadden van die runs waarna je tegen elkaar zegt 'het lijkt zo makkelijk'. In de Finale moest BK Power even zoeken om al het vermogen op de baan kwijt te kunnen. Toen dat gevonden was restte er maar 1 ding. De grootste beker van de dag ophalen. Inter-Techno Predator was misschien iets te zwaar aan de voorkant anders had die wellicht nog iets verder kunnen komen. French and Furious verliet de baan met schade aan de motor. Bad Habbit had lekker de gang toen bij ruim 60 meter de ontsteking het begaf. Slegde Hammer was de laatste kaper op de kust. Tot op het tandvlees werd er gestreden maar zilver was het hoogst haalbare.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1BK PowerFP103.24
2Sledge HammerFP102.89
3Inter-Techno PredatorFP102.35
4French and FuriousFP98.54
5Bad HabitFP91.64
6Rattle and Hum70.61
7Thunderstruck52.89
8CL Coatings No IllusionDQ


Prostocks II

De Prostock II klasse mocht de dag afsluiten. Als extra deelnemer was Hyteck Red Neck opgetrommeld en loting had bepaald dat die mocht starten. De machine kon echter geen vuist maken en de motor stortte in. Lady Green had sinds tijden weer eens een lekkere run. Halverwege werd wel even de koelkast met water leeggegooid maar de run gaf weer eens echte hoop. Heavy Boy had dit goed afgekeken en reed op 15 centimeter na de baanlengte vol. Geweldig om de New Holland weer eens zo aan het werk te zien. Gert Stessens liet de Fendt weer eens gillen zoals alleen die zwarte machine dat kan. Mud Patrol deed dat ook wel alleen die begon met wat rillingen in de motor. De waterkraan van de John Deere ging iets te snel en iets te ver open. En als daar dan geen smurfen maar echt water uit komt heeft de dieselmotor het even slecht. De finale werd gereden met drie machines. Bij Heavy Boy was het uitlaatsysteem gescheurd en het team nam geen risico. Lady Green moest te veel remmen om binnen de baan te blijven waardoor het vermogen wegviel. Dieselross leek even in de parkeerstand te staan bij de start. Hij kwam niet makkelijk weg maar herstelde dat snel. Mud Patrol kwam een klein metertje te kort op die afstand. Weer klonk de motor bij de start niet vlekkeloos. Toch maar even de loodgieter naar laten kijken. De prijzen waren verdeeld en Hyteck Red Neck wilde nog een keer proberen de demo ambities waar te maken. Helaas ging het ook een tweede keer niet lukken. Als laatste mocht de aangetreden demo Red Impact de ketting aan de tractor binden. De supersport 4,5 ton machine reed in dezelfde sleepwagenafstelling. Zo'n trekker moet het van koppel hebben en dat bleek. Met een lekker warme koppeling nestelde hij zich makkelijk tussen de finalisten in.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1DieselrossFP97.26
2Mud PatrolFP96.46
3Lady Green108.3872.05
4Heavy Boy109.85