x
x
x
x

Nieuws 2017
National

EK Stroe. Wat een dag !

10-09-2017

Menigeen vroeg zich in de dagen voorafgaand aan het EK af of het 39 ste EK niet letterlijk in het water zou gaan vallen. De weerprognoses waren slecht en de wedstrijd op vrijdag ging inderdaad kopje onder. Dus werd het EK, net zoals in de beginjaren, een eendaags evenement. De zaterdag begon regenachtig, maar om 12 uur was het droog en barstte het geweld los. De tien klassen werden op de 2 banen in snel tempo er door gejast. Juist omdat iedereen slechts 1 trekpoging had was het vanaf de eerste tot de laatste run spannend. Voor het publiek dat toch massaal naar Stroe was afgereisd was het smullen. Het weer hield zich op een paar regenonderbrekingen na fantastisch. Voor de organisatie was het een geweldige opsteker, na die o zo treurige vrijdag. De zon scheen niet alleen letterlijk voor de Nederlanders, maar ook figuurlijk. Maar liefst 9 van de 10 Europese titels kwamen in handen van Nederlandse teams. Team Lambada was met 3 kampioenschappen spekkoper. Willem Dingerink vierde zijn 70 ste verjaardag met een overwinning bij de unlimiteds. Wat een dag....

Teksten: Ellen de Heus, Dictus Hoeksma, Patrick van Niekerk, Marco Schulenbarg, Jeannette de Vries, Dennis Vos


Modifieds

De modifieds starten om 12 uur voor de Keep Moving Orange. Een waterige zonnetje deed de arena opfleuren. Halverwege de klasse deed een regenbuitje de wedstrijd een kwartier stilvallen, maar daarna kwam de zon er volledig doorheen en werd het prachtig mooi weer. De Duitse Erlkönig opende de wedstrijd met een run van 81 meter. De ETPC wedstrijdleiding besloot de afstelling te laten staan, wat zo hier en daar leidde tot gefronste wenkbrauwen. Uiteindelijk zou blijken dat de wedstrijdleiding het bij het rechte eind had. Ook in de klassen die volgden gaven de officials blijk van een goede kijk op de krachtsverhoudingen. Een compliment waard! Bij het overtrekken van de proeftrek kwam de triple turbine 6 meter verder. Landgenoot en titelverdediger Green Monster Stage IV zag een prolongatie van de Europese titel al na 30 meter in rook opgaan. Een Allison V12 viel uit en dan is een EK strijd met slechts één poging meteen einde verhaal. Dat gold ook voor Argos Oil Whispering Giant waarbij een defecte noodstop 2 motoren uitschakelde. Tot grote verbazing van Bas Liefting zou zijn afstand uiteindelijk nog goed zijn voor een derde plaats. Met 12 centimeter meer was de Noord Hollander zelfs tweede geweest. Aftermath werd getipt als kanshebber voor de titel. Deze voormalige Amerikaanse machine had de potentie om het de Dingerinks flink lastig te maken. Daniël Whittingham ging furieus van start. Echter bij 30 meter smeet de rechter achtermotor al de olie naar buiten ten teken dat er een gat in het blok zat. Dus moesten 3 motoren het werk doen, waar normaal 4 de pk's leveren. De Engelsman zette dan wel de grootste afstand neer, maar er had zoveel meer in gezeten. "That was very bad luck", klonk het gelaten uit de mond van Daniël. Hij wist dat een goed acterende Inter-Techno Lambada daar gemakkelijk aan voorbij kon en dat liet Wim Dingerink op niet mis verstane wijze zien. De witte lijn aan de linkerkant kwam wel verdraaid dichtbij, maar de Zwollenaar hield hem net ver genoeg bij de kalklijn vandaan om niet gediskwalificeerd te worden. Het resultaat was een dikke full pull en daarmee was de Europese titel na één jaar afwezigheid weer terug in Zwolle. Het eerste Nederlandse feestje kon beginnen. Van de overige deelnemers kregen Wild Star en Black Russian er de snelheid niet in. De Finse Helmi Orvokki met zijn 2 geblazen Rover Meteoors maakte een mooie run, maar was niet opgewassen tegen het geweld van de toppers. Iwan startte als eerste na de regenonderbreking en dat had wellicht invloed op de afstand die ietwat tegenviel. Met 2 Nederlandse podiumplaatsen in de allereerste klasse kon de optelsom beginnen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Inter-Techno LambadaF.P.
2Aftermath (GB)92,52
3Argos Oil Whispering Giant92,41
4Erlkönig (D)87,17
5Iwan (D)85,75
6Helmi Orvokki (FIN)68,43
7Wild Star (LUX)66,98
8Green Monster Stage IV (D)66,41
9Black Russian (DK)50,43


Supersport 3,6 ton

Met een licht aangepast programma vanwege het weer mocht de 3.6 Ton Supersport de dag aftrappen. Op baan 2 mocht Buiks als eerste aanhaken aan de Take it Easy sleepwagen. Door een redelijk ingewikkeld verhaal is het niet beknopt uit te leggen wie er op de startlijst stonden. Maar goed, na een correctie in de sleepwagen afstelling was het de Noorse Give me More die de eerste officiële uitslag liet noteren. Just for Fun uit Duitsland had laat afgezegd en om die reden was nog later de Triple X ingevlogen om zijn plaats op te vullen. Omdat het ontbijt in Halsteren net achter de kiezen was kwam de tractor maar net op tijd het wedstrijdterrein op. Zes plaatsen opschuiven was noodzakelijk om de tractor wakker te maken voor de strijd. Strijd die zeker geleverd werd maar de Full Pull lijn lag net te ver weg. Dat de Denen steeds vaker meedoen in de Europese strijd bewees de Red Lightning met de eerste 110 meter van de dag. Daarmee was ook wel de buitenlandse inbreng van belang ook gelijk op. De andere finalisten kwamen allemaal uit Nederland. Zelfs Greenstar die direct na een kleine regenpauze mocht aanhaken wist een zeer knappe Full Pull te realiseren. Daarmee lieten de Nederlanders wel zien over veel ervaring te beschikken. Dat betaalde zich nu even uit. In de finale was het spannend tot de laatste trek. Red Lightning ging licht dansend over de baan maar dat leverde wel een keurige derde plaats op. The Red Bunny reed gewaagd langs het krijt en kwam 16 centimeter verder. Buiks schakelde te hoog of had te veel grip. In ieder geval kon de motor het niet trekken. Ook voor Greenstar stond de leidersvlag iets te ver weg. Dan het verhaal Proud Eagle. Hoeveel turbo's kun je verspelen in een seizoen? Na negen windmolentjes de recycling in te hebben geholpen kwam het EK in Stroe. Reinier liet de motor letterlijk tot het gaatje gaan. Alles bleef heel en bij het opveren was het goud voor het team uit Voorst. Ongekende blijdschap na zo'n wisselend seizoen. Dan valt alles even op zijn plek.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Proud EagleReinier SundermeijerVoorst110.0098.46
2The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke110.0096.93
3Krone Red LightningBrdr KjaerLoegstoer (DK)110.0096.77
4GreenstarDennis MourikMeteren110.0094.14
5BuiksStef BuiksRijsbergen110.0086.90
6Triple XBart BotermansHalsteren108.26
7Red EvolutionJörn BuddingHenstedt-Ulzburg (D)106.39
8Green HopeBjarne Lykke HansenBylderup (DK)98.86
9House HurricaneMari PirttiniemiVirrat (FIN)96.41
10Extreme MakeoverCato HoylandBryne (N)96.09
11Give me MoreKjetil EgelandBryne (N)96.06
12Yellow ThunderPaul SiebersKranenburg (D)94.35
13CH RailCaj HöstÄngelholm (S)56.24
14Bounty HunterJens PedersenLem St (DK)45.91

Klik hier voor de foto's

Prostocks I

De prostock klasse begon met een domper. De tractor die alle Grand-National wedstrijden van dit seizoen op zijn naam schreef kon niet aantreden. Rocky eigenaar Barend Huijbregts hoorde bij het warmdraaien geluiden die niet in de haak waren. Hij durfde het niet aan en later bleek er een plunjer in de brandstofpomp tegen te werken. One Trick Pony had daardoor de proeftrek en die testte even of de linesman wakker was. Dit was het geval en krijt aan de banden bevestigde een Disk. op het bord. De start voor de Keep Moving was lastig maar het lukte William de Vos met Extreme Temptation om snelheid in de sleepwagen te krijgen. Later bleek dat de dikke 103 meter genoeg was voor het goud. Maar wie kon dat weten op dat moment. Dat de sleepwagen zwaar stond was van te voren aangekondigd. Met het onstabiele weer mocht er geen tijd worden verspeeld. Nog net voor de tweede regenpauze van de dag kwam Gert Stessens met de Dieselross aan de start. Het afgelopen seizoen wat problemen gehad met de krukas. Deze was weer gelast en Gert gaf vanouds volgas. De boel bleef heel en vanaf toen was het nagelbijten voor het team. Uiteindelijk bleek het genoeg voor een derde plaats. Na een regenbuitje mocht One Trick Pony de proeftrek overdoen. Het is lastig om zo'n baan in te schatten. Er is toch wat vocht ingetrokken maar de Engelsen maakten een zeer behoorlijke run. Blue Hazard had een mazzeltje dat ze in Stroe mochten aanhaken. Helaas werd de motor wat warm en koelde de waterinjectie die temperatuur iets te abrupt af. Renate wilde nog wel voor de 30 meter stoppen maar zeilde daar net doorheen. Code Red uit België heeft weinig kilometers in de banden dit jaar maar reed een verdienstelijke 5e plaats. Dat de baan veel weerstand bood en de sleepwagen zwaar stond ondervonden meerdere deelnemers. Kawe Runaway Deer had het hele pakket goed ingeschat en reed in een geweldige balans naar de zilveren plak. Achteraf bleek wel dat er schade was ontstaan aan 2 zuigers. Soms is het ook maar goed dat er geen Pull Off achteraan komt. Opvallend in mindere zin was ook het optreden van de Valtra's. Jarenlang hebben ze zich kunnen bemoeien met de top. Maar nu lukte het totaal niet. Het is natuurlijk niet alleen maar dom gas geven. Alleen soms zoek je onverhoopt naar een oorzaak. Bij sommige teams is er een duidelijke verklaring voor. Zoals bij de Mud Patrol die met een andere turbo was gestart. Dit pakte helaas niet uit op een manier die van te voren was bedacht. De laatste starter was de titelhouder tot dan toe. De Deense John Deere 2 was voorzien van een kompleet nieuwe motor. Toen bleek dat het gekozen verzet te hoog was werd al snel duidelijk dat een nieuwe overwinning er niet in zat. De sterkste van de dag was overduidelijk de dikke Case-IH uit Nieuwegein. Extreme Temptation was na een jaar weer terug op het hoogste podium.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Extreme Temptation103,34
2KAWE Runaway Deer101,52
3Dieselross98,38
4Bredahl Brothers Red Line (DK)98,06
5Code Red (B)96,53
6One Trick Pony (GB)94,87
7John Deere 2 (DK)93,19
8Mad-Croc Energy (FIN)91,61
9Rough Justice (GB)88,83
10Green Apple (FIN)88,28
11Next Sensation86,38
12Heavy Boy (B)83,66
13Mud Patrol81,96
14Il Tempo Gigante (DK)77,93
15Blue Rasch (D)72,61
16Simply Red (GB)72,01
17Green Dragon (S)50,03
18Blue Hazard33,12
19Neighbours NightmareHP
20RockyDNS

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton

De laatste klasse op baan 2 was voor de grootste supersporters. De Mystery mocht hierbij de proeftrek verzorgen. Met een dikke 105 meter leek de sleepwagen keurig op oorlogssterkte maar de wedstrijdleiding besloot om de wagen lichter te zetten. Er zat inmiddels wel wat spelling in het schema en de wolken hadden plaats gemaakt voor de zon dus er kon wat gegokt worden. Het pakte achteraf redelijk goed uit. Een finale van 7 zeven deelnemers is eigenlijk iets te ruim maar het publiek mocht ook wel eens genieten van een aantal strakke Full Pulls. Zeer opvallend ontbrak er in die finale 1 gedoodverfde favoriet. Simply Green kreeg te maken met technische problemen. Na een kwart baan brak er iets in de aandrijflijn. Na even snel gekeken te hebben kon geen duidelijke conclusie worden getrokken. Wel was duidelijk dat de kansen verkeken waren. Ook Red Impact zat het niet helemaal mee. De dikke Inter kwam 35 centimeter te kort voor een plaats in de volgende ronde. The Mystery had dat geluk in zijn officiële run net wel. Imposant was zeker de run van de Deense John 1 Extreme Edition. Chauffeuse van dienst Karina Hornsyld liet niemand gissen over een afstand. Ongetwijfeld de mooiste Full Pull in deze klasse liet het publiek niet ongeroerd. Peeters kwam hier met de Inter 1066 nog even zachtjes achteraan en het feest was compleet. In de finale waren het twee Scandinavische Fords die de eerste afstanden mochten noteren. Zodra de turbodruk wegviel was het ook gebeurd met de afstand. Bij Peeters was dit ook het geval maar die had net iets meer snelheid. Met een gat in de baan van de differentieel werking van 1 wiel verliet hij de arena met een derde plaats als beloning. John 1 Extreme Edition pakte op een heerlijke wijze het zilver maar kon niet op tegen het Finse Valtra geweld. Hot Hunter ging op indrukwekkende wijze voorbij aan alles en iedereen. De enige Europese titel die niet in ons land bleef ging hiermee naar Finland. Uitzinnig van vreugde kon het team huiswaarts met de dik verdiende gouden medaille.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Hot HunterVille PitkämäkiAlaharma (FIN)110.00108.90
2John 1 Extreme EditionThomas LynggardGjerlev J. (DK)110.00103.67
3PeetersArjan van de RietHoeven110.00100.89
4The MysteryMartien van den BergWekerom110.00100.34
5Koljatti IIIHarri LaitamäkiPäntäne (FIN)110.00100.04
6Blue DreamDennis NielsenLoegstoer (DK)110.0096.14
7Yellow NightmarePaul SiebersKranenburg (D)110.0091.69
8Red ImpactHenri VersluisZijderveld109.65
9Krone Hulk IIClaus FeyBredebro (DK)103.69
10Herkules XLHans Erik GammelbyMoldrup (DK)100.52
11Oh BonnieMark SudellPreston (GB)79.95
12Blue WikingMartin GöranssonKvidinge (S)56.99
13BrutusStephen CharlesWardlow (GB)42.88
14Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf37.43

Klik hier voor de foto's

Light Modifieds I

Door een kapotte Keep Moving Orange moest de light modified na 4 runs opnieuw starten. Met name Poul Ager Jensen was daar niet blij mee. De Deen maakte met Black Power een fantastische run, maar die was met de sleepwagen switch ineens geen cent meer waard. Zijn run voor de Keep Moving Blue was een stuk slechter. Voor een podiumplek kwam hij minstens 5 meter tekort. Bij Eurol Bandit was er juist opluchting want diens run was niet om over naar huis te schrijven. In de herkansing herpakte Henk Koopman zich en kwam tot op 14 centimeter van de full pull lijn. Daardoor kwam het net niet tot een finale. Henk had vrede met de tweede plek. Jordie Riezebos had even daarvoor met Wicked Screamer een geweldige run gemaakt en kwam wel voorbij de full pull lijn. "Berrie heeft deze week de banden bijgewerkt en dat werkte wel. Want hij pakte meteen goed op toen ik het gas doordrukte", vond de kersverse Europees kampioen. Diezelfde Berrie Boer werd door Jordie's toedoen van het podium gereden, al zal hij daar geen traan om hebben gelaten. Een stalgenoot was immers Europees kampioen geworden en dat was veel belangrijker. Lange tijd leek het erop dat Green Monster Stage V er met de titel vandoor zou gaan. De twin Allison sloeg een flink gat met de concurrentie en de Duitse fans waanden zich al Europees kampioen. Dat was dus te vroeg gejuicht. Ze moesten uiteindelijk genoegen nemen met een derde stek. De beide National rijders Asterix en Herbie nestelden zich op een keurige zevende en negende plaats. Russian Roulette maakte na de sleepwagen wissel een proeftrek en dat kwam Isaac Luteijn heel goed uit. Halverwege verloor hij de brandblusser en werd daarvoor gediskwalificeerd. In de herkansing kwam hij 60 centimeter verder. Het was dus toch nog ergens goed voor al maakte dat in de ranking niets uit. Ook Team XL en Mad Max Stage 5 werden gediskwalificeerd, maar die kregen geen herkansing. Beiden gingen de baan uit, waarbij de Vlaamse machine na een koerscorrectie haaks voor de sleepwagen eindigde. Bedrukte gezichten bij de pechvogels. Dat gold niet voor het enige Italiaanse team op dit EK. De mannen van Sota Spirit waren oprecht blij met de run die ze maakten. Blijkbaar waren ze niet met hoge verwachtingen naar Stroe gereisd. De Nederlanders maakten de verwachtingen wel waar. Met een eerste en tweede plaats moest het buitenlandse potentieel weer in het spreekwoordelijke stof bijten.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Wicked ScreamerF.P.
2Eurol Bandit109,86
3Green Monster Stage V (D)108,36
4Double Screamin' 105,81
5Black Power (DK)103,58
6Russian Roulette XL101,80
7Asterix97,12
8Green Spirit VIII96,52
9Herbie94,21
10Green Spirit VII93,45
11Green Monster Stage IV (D)91,56
12Aftermath (GB)91,40
13Dingo (DK)88,88
14Sota Spirit (IT)84,69
15Flash Power (F)75,90
16Double Trouble (S)71,74
17Daffy (N)67,50
18Team XL (S)DISK
19Mad Max Stage 5 (B)DISK


Superstocks

Elf superstocks stonden klaar om in de tweede klasse op baan 1 te gaan beslissen wie de titel Europees Kampioen mee naar huis mocht nemen. Twee Deense Konijnen, de Duitse Fiat Super Agri, de Noorse You Never Know en de uit Engeland afkomstige Red Fever. Daarbij de zes Nederlandse deelnemers en je komt op elf kanonnen die stuk voor stuk alles zouden gaan geven om in aanmerking te komen voor deze felbegeerde Europese titel. Zapo had de proeftrek en kwam tot 100,94. Tweede starter voor de ongewijzigde sleepwagenafstelling was Manon Kools, zij had geen goede run met Interaction. Rowan Zeinstra had wel de gang er goed in, hij stopte Green Gangster Deere op slechts 2 cm achter de in de proeftrek gereden afstand van Zapo, maar ja, het team uit Bathmen had besloten om hun proeftrek over te rijden. Henrik Svenningsen maakte een stevige run met Rabbit G'n Wild, echter: er klonk een rare klap aan het einde van de run met de MF. Geoff Ascroft gaf Red Fever flink de sporen en had een mooie strakke run tot in de middenmoot. Inmiddels begon de zon te schijnen en viel zelfs voorzichtig het woord zonnebrandcrème in Stroe? Het blauwe Deense konijn Rabbit G'n Mad zorgde voor een niet zo blije Henrik: de prestatie van de Ford viel tegen. Ondanks het heerlijke zonnetje waren er ineens een aantal mensen met kippenvel, oorzaak? Jeffrey van der Waal! Hij reed in een magistrale stijl met Maximum Risk fors voorbij de full pull lijn. Blije gezichten bij het team. Zapo deed de proeftrek over, maar er werd ruim twaalf meter toegegeven op de eerder gereden afstand, dit jaar geen podiumplek. Sjors Zeinstra had (met een begeleidend fluitje vanonder de kap) een strakke run met Newborn Deere. Al remmend wist de Noor Seven Klingsheim met You Never Know een heel eind richting in de goede richting te rijden, maar ook voor hem geen podiumplek. Gezien de prestaties van het Incredible Deere team tijdens eerdere EK's hield iedereen zijn / haar aandacht op de baan. Dit jaar moest Patrick Rasing echter genoegen nemen met een zevende plek. Als laatste haakte de enige diesel in deze klasse aan Fiat Super Agri. De Duitser kon in dit sterkte deelnemersveld geen indruk maken. Deze laatste starter eindigde op de laatste plek. Opnieuw een hoofdprijs voor Nederland. De einduitslag: Maximum Risk, Green Gangster Deere en Rabbit G'n Wild. Rob van der Waal was erg blij met de overwinning, Rowan Zeinstra had op meer gehoopt. Henrik Svenningsen relativeerde: beter een derde plek als helemaal geen podiumplaats.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Maximum Risk F.P.
2Green Gangster Deere100,47
3Rabbit G'n Wild (DK)97,88
4Agrifac Interaction 2.095,57
5Zeinstra Newborn Deere94,42
6Red Fever (GB)93,59
7BO Motor-Oil Incredible Deere91,23
8Olden makelaars Zapo88,71
9You Never Know (N)87,71
10Rabbit G'n Mad (DK)76,24
11Fiat Super Agri (D)65,34


Two Wheel Drives

Sledge Hammer trapte deze klasse af met de proeftrek en ging flink stuiterend op de eindlijn af. De afstelling van de sleepwagen bleef zoals deze was; en door het Oudenhoornse team werd besloten de proeftrek over te doen. Bad Habit was de volgende in de rij en zette een flinke afstand (ruim 105 m) neer. Het was nu aan de competitie kampioen 2017 Inter-Techno Predator om deze afstand te verbeteren, dit lukte met drie meter! De distance-to-beat werd een beetje groter. De Fransman Gregory Hue stond met Excalibur als volgende op de startlijst, met spanning werd afgewacht wat deze combinatie in petto had. Helaas was de run niet om over naar huis te schrijven ging het vrij hobbelend tot net voorbij het 70 meter bordje. Linda Jonkman zorgde voor sensatie door No Illusion in een strakke streep voorbij de afstand van Inter-Techno Predator te rijden. Het bleek nog geen twee meter te zijn, maar wat een run! Soepel ging ze over de afstand van de rode kever een breed lachend verliet ze de arena. Dominateur (in de herkenbare vorm van de voormalige Butterfly Morning) verdedigde ook de Franse eer. Rijder Dominique Beaufils eindigde in de middenmoot, het team was redelijk tevreden met deze prestatie in het op pick-up gebied dominante Nederland.


















Na een regenpauze van een half uur werd de klasse hervat met Rattle 'n Hum welke helaas een enorme backfire te verduren kreeg. Het Drontense team had in de week vooraf aan het EK een uitnodiging ontvangen om mee te doen vanwege het afmelden wegens schade aan de Engelse Legend and Hero. Helaas eindigde dit optreden van Rattle 'n Hum in het Europese deelnemersveld op de allerlaatste plaats.. Opnieuw Sledge Hammer voor de Keep Moving Orange, na een gave run kwam er een full pull op het scorebord te staan. Als laatste deelnemer haakte BK Power aan. En ja hoor, het was spannend tot aan de laatste deelnemer, zoals het tijdens een EK hoort te zijn. Na de run van Ard van de Steeg verschenen nogmaals de woorden full pull op het scorebord. Hierdoor bleef voor Linda Jonkman met de No Illusion de derde plek. Wie oh wie zou Europees kampioen worden, de groene of de gele? Jan Luijendijk mocht als eerste en reed Sledge Hammer strak langs de rechter lijn tot 102,93. Het was een zeer strakke run, zou BK Power deze afstand kunnen verbeteren? Ard stopte 35 cm eerder. Sledge Hammer na een minder lekker seizoen Europees Kampioen! De ontknoping van een bijzonder mooie en spannende strijd in de Two Wheel Drive.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Sledge HammerF.P.102,93
2BK PowerF.P.102,58
3CL Coatings No Illusion109,95
4Inter-Techno Predator108,13
5Bad Habit105,40
6Dominator (F)85,36
7Excalibur (F)71,64
8Rattle and Hum38,43


Supersport Trucks

De proeftrek bij de afstelling van de supersport trucks op het EK in Stroe was voor de van Heugten Daf met vandaag Janneke de Heus aan het stuur en die kwam tot 86.28 meter. De afstelling blijft zoals hij is en Black Sensation is de volgende truck die het mag proberen en die komt tot een afstand van 87.19 meter. Ruttchen Powerrr koerst op de witte lijn af en stopt bij 94.28 meter en Team Berta de Scania uit Denemarken zet een afstand van 73.19 meter neer. Rhinorocket is het die een hele mooie run rijdt en mooi de Full Pull lijn over gaat. Volvo fh16 Harskamp gaat van rechts naar links de baan over, moet onderwijl ook nog een keer van het gas af en komt tot een respectabele afstand van 102.63 meter. De Fin Hagar Hirmuinen met zijn Volvo heeft het ook zwaar en helaas komt hij niet verder dan 74.82 meter. Dan Janneke met de van Heugten truck in de herkansing en de kleine Daf komt deze maal tot een afstand van 88.32 meter, VDB Staalbouw doet het op zijn thuiswedstrijd goed gezien de toch wel zware sleepwagen afstelling en 106.99 meter kunnen we noteren. Blue Legend staat al aangehaakt en vertrekt en helaas zo rond de 20 meter is het gebeurt en ze willen 6 plaatsen opschuiven en terugkomen maar helaas gooit een kapotte turbo roet in het eten. Team Wilma ook afkomstig uit Denemarken komt 69.81 meter ver en dan is het van Vlastuin agro die ook een Full Pull rijdt en zo een finale plaats weet te realiseren. Red Madness de Belgische MAN weet de kar 85.73 meter ver te verplaatsen en Tekstkar met vandaag Carola de Heus aan het stuur zet een afstand van 85.46 meter neer. Als laatste is het No risk no fun die zijn run mag maken, met gemengde gevoelen wordt er toegekeken door de teamleden hoe deze run van de MAN verloopt. De truck staat te koop en met een afstand van 95.52 meter en geen schade vandaag kunnen de mannen uit Renswoude terug kijken op een mooie laatste wedstrijd in Stroe. De finale gaat tussen 2 trucks en als eerste is het Rhinorocket die de baan op komt. Helaas na 2x optoeren blijkt dat de turbo kapot is en besluiten de mannen geen poging te wagen. Van Vlastuin is nu al Europees Kampioen 2017 bij de trucks maar deze mooie Volvo rijdt wel zijn run en laat een afstand van 109.05 meter noteren. Jammer dat er in de finale geen strijd was tussen de beide supersport trucks maar ondanks alles kunnen we terugzien op een heel mooi EK in Stroe. Proficiat van Vlastuin agro Europees Kampioen 2017, Rhinorocket is nr 2 en VDB Staalbouw mag ook mee het podium op om de 3e plaats in ontvangst te nemen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Van Vlastuin Agro (NL)120,00109,05
2IVS RhinoRocket (NL)120,000,14
3VDB Staalbouw (NL)106,99
4Volvo FH16 Harskamp (NL)102,63
5No Risk No Fun (NL)95,52
6Rüttchen Powerrr (NL)94,28
7Van Heugten Transport (NL)88,32
8MITAS Black Sensation (BE)87,19
9Red Madness (BE)85,73
10Tekstkar (NL)85,46
11Hagar Hirmuinen (FIN)74,82
12Team Berta (DK)73,19
13Team Wilma (DK)69,81
14Blue Legend (NL)HP

Klik hier voor de foto's

Mini Unlimiteds

Bij de Mini Unlimiteds mocht Martin Westhoff met Top Dog de eerste afstand neerzetten. Met een pull waarbij de voorwielen nauwlijks los kwamen werd een afstand van bijna 90 meter getrokken. De Zweedse Cougar kwam met een lichtere afstelling van de sleepwagen tot bijna de de zelfde afstand als zijn voorganger met een zwaardere afstelling. Wim Dingerink was dit keer aan de beurt om met de Toplenzen Lambada X te rijden. In een mooie balans werd er bijna een fullpull neergezet. In een reactie van Wim was dat de sleepwagen echt wel zwaar was. Lucky Ducky werd dit keer gereden door Andre van de Ridder. De pull was echter erg onrustig ( alle wielen waren zelf even van de grond) en eindigde met enige schade op een 10de plaats in het klassement. Hubert Hofer moest even flink corrigeren om met zijn Catweazle niet buiten de lijnen te komen. Door het vele remmen werden er wel veel kostbare meters verspeelt. Wild Toy had een mooie rechte pull waarbij de voorwieltjes net los kwamen. Een afstand van ruim 85 meter was het resultaat. Blower Power zette een voorlopige 2de plaats neer. Martin Westhof kreeg in zijn herkansing de voorwielen van zijn Top Dog wel los van de grond. de afstand was dan ook veel verder dan in zijn eerste poging. Genoeg voor een 4de plaats. En dat op je eerste EK. Een top prestatie. Gert Dingerink was met de Hella Lambada IX op gebrand om zijn broer van de eerste plaats af te houden. Bij de start kwamen de voorwielen van de grond om deze vervolgens voorbij de 110 meter weer op de grond te zetten. Een voorlopige eerste plaats. Piecemaker voorheen was dit de Vampire was enige V12 in deze klasse en ook de enige die nog met de oude Firestone banden reed. een gebrek aan grip zorgde ervoor dat er geen snelheid kon worden opgebouwd waardoor de afstand tegen viel. Bij de Iron Toy waren de turbo's vervangen door een blower. Met een matige balans wed er een afstand van bijna 80 meter neer gezet. Regerend Europees kampioen The Riddle zou het de Dingerinks nog moeilijk kunnen maken. Erik van Asselt probeerde grip te vinden aan de rechterkant van de baan. Een gebrek hier zorgde ervoor dat The Riddle niet verder kwam dan een 5de plaats in het eindklassement. Laatste starter Hot Head was bij de start zo onstuimig. Waarbij de tractor wild naar links trok en hard met de voorwielen op de baan terecht kwam. Gevolg een afgebroken rechter voorwiel. Hierdoor was de eind uitslag bekend. En was de tweede Europeese titel op dit EK van Team Lambada een feit


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Hella Lambada IX110,00
2Toplenzen Lambada X108,05
3Blower Power (N)102,67
4Top Dog100,49
5The Riddle98,07
6Cougar (S)87,25
7Wild Toy (DK)85,66
8Swedish Iron Toy (S)79,43
9Catweazle 2 (D)75,14
10Lucky Ducky71,46
11Piecemaker (A)51,89
12Hot Head (D)44,48

Klik hier voor de foto's