x
x
x
x

Nieuws 2017
Trucks

Zonnige wedstrijd in Tzum

03-09-2017

De wedstrijd in het Friese Tzum werd onder ideale omstandigheden verreden. Heerlijk in het zonnetje kon het publiek de wedstrijd volgen en de voorspelde regenbuien bleven uit. Eerder in de week viel er een bak water naar beneden, al had dat geen nadelige invloed op de banen. Het terrein er omheen spoorde wel in. Tzum was een mix van trucks, standaard, sport en supersport en Grand National. Een aantal klassen reden hier hun laatste competitiewedstrijd. Inter-Techno Predator zette in Tzum na 25 jaar noest arbeid de kroon op hun werk door Nederlands kampioen te worden. In de farmstock ging het vooral om promotie of degradatie.

Verslag van de wedstrijd in Tzum door Dictus Hoeksma, Ellen de Heus en Jan Bakker


Sport 2,5 ton promoniveau

Sommige teams van de 2.5 ton promo klasse hadden eerder op de dag een uitstapje gemaakt naar de slepwedstrijd in Staphorst. "Ach het lag op de route en we konden mooi testen", zo verklaarde Wouter van Eijden. In Tzum werd de timing van de pomp weer iets verzet, al pakte dat niet goed uit. "Misschien heb ik 'm de verkeerde kant uitgedraaid", klonk het verontschuldigend uit de mond van de Landini rijder. Op het puntenverlies na bleef de schade beperkt. Dat was met D''n David een ander verhaal. Met de voorwielen een flink stuk van de grond brak ineens de achteras doormidden. Een grote plas olie onder de David Brown was veel betekend. Het bleek dat het achterashuis ter hoogte van de eindvertraging finaal doormidden was gebroken. Menig rijder moest meteen bij destart al flink corrigeren. Het leek wel alsof de baan daar niet overal even stevig was aangedrukt. Zo kostte het Gosse Koerts die op koers lag voor promotie, bijna een finaleplaats. Zijn gezicht stond op onweer. Daarentegen vecht streekgenoot Durk de Heij tegen degradatie. Met een zesde plaats kon die weer iets ruimer ademhalen. Bij Dieselross ging het gas net te laat dicht waardoor een voorwiel aan de verkeerde kant van de witte lijn terecht kwam. Ook Wennekers kwam stijf tegen de lijn tot stilstand, maar Menno hield 'm net binnen de baan. After Shock maakte een prachtige full pull en Herman de Leeuw glunderde van oor tot oor. Ook Green & Yellow en Fighting White maakten de 110 meter vol. In de pull off gingen de motoren van deze laatste drie helemaal onderuit. Starfire was de laatste die de ketting strak trok. Hij was de enige die wel door bleef spinnen. Het leverde de Groninger de overwinning op en Gosse Koerts had toen alle reden tot lachen.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1StarfireGosse KoertsKornhorn102.9178.72
2After ShockHerman de LeeuwHoogblokland110.0077.60
3Green & YellowEddie CrumLienden110.0075.83
4Fighting WhiteCor-Jan JansenOostrum110.0075.66
5GrûnfretterJan BroersmaHarkema100.53
6De HeijDurk de HeijOpende98.65
7Belazerus 1Tino WilbersMilheeze97.13
8Black PhantomArie ZwijnenburgGouda95.78
9Van EijdenWouter van EijdenSchalkwijk95.08
10WennekersMenno WennekersAalsmeer94.95
11D'n DavidJohan van LeerdamLopik91.00
12The SheriffAnton SchoonhovenGrafhorst89.32
13Bad MedicineJohn KlarenbeekLunteren87.25
14GunfireCarles van der GunWaardenburg84.92
15DieselrossMartin de JongNieuwlandDISK
15Jonkers DeereJeroen PostemaJonkersvaartDISK

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,4 ton promoniveau

De supersport 3.4 ton promo was met twee afvallers uitgedund tot 4 deelnemers. Allen gingen een ronde verder zodat in de finale pas de punten werden verdeeld. De pull off had een merkwaardig verloop. Zowel Swedish Legend als You 'll Never Know kwam vroegtijdig tot stilstand met een kapotte versnellingsbak. Red Indian klonk in de kwalificatie al zeer overtuigend en dat liet Kees van Daalen in de finale wederom zien. Geen klap verkeerd. "He, he, eindelijk", verzuchtte Kees. Voor promotie naar de topklasse kwam de eindsprint evenwel te laat. Tzum was de laatste wedstrijd in de competitie. De Gebroeders maakte veel extra meters en kwam tegen de kalklijn tot stilstand. Toch pakte René Slotboom de tweede plaats en dat was goed genoeg om You'll Never Know in de eindrangschikking van een tweede plek te verdrijven. Het verschil was slechts 2 puntjes! Samen met Swedish Legend gaat De Gebroeders volgend jaar meestrijden in de topklasse.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red IndianKees van DaalenAchterberg110.00105.03
2De GebroedersRené SlotboomNeede110.0095.14
3Swedish LegendNick RasenbergMade110.0056.47
4You'll Never KnowArend-Jan LamEverdingen103.8047.26

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,6 ton beloftenniveau

Ron Deere zette met 98 meter de vlag in de beloften van de 3.6 ton supersport. Merkgenoot The Running Deere maakte een wilde run en kon een diskwalificatie maar amper voorkomen. Ook Green Efficiency had zijn dag niet want Pleun de Bruin kreeg de spin er niet in. De Zeeuwse Keep Dreaming hoort dit jaar tot de nieuwkomers en zitten nog in het leerproces, hoewel je je kunt afvragen of er een team ooit is uitgeleerd. De laagste versnelling van deze prachtige oldtimer John Deere 4020 blijkt nog te hoog te zijn waardoor de motor nooit in de buurt komt van de 2700 toeren. Het aanpassen van de versnellingsbak staat voor komende winter gepland, zo werd er gezegd. Het grote geweld kwam van Belazerus 3 Big Toy die met speels gemak het 100 meterbordje voorbij reed. 4Rus, zijn evenknie in de 3.4 ton haakte in de klasse van de grote 6 cilinders ook eens aan. Tot verbazing van iedereen pakte Henri Tuenter met zijn 4 cilinder de vierde stek. Een goed draaiende Hook 'n Run hield hem van het podium. Goed draaien doet de nieuwe Born in the USA nog steeds niet. "De motor heeft het nog niet warm gekregen", zo drukte Hans Heesakkers het beeldend uit. Ook in Tzum werd het team geconfronteerd met motorische strubbelingen, waardoor het potentieel van de geel/oranje trekker verborgen bleef. Don't Worry, de enige Friese deelnemer in de klasse kreeg te maken met differentieelwerking waardoor de International 1086 op één wiel stond uit te spinnen. Met een zesde plaats blijft de familie Visser zicht houden op een promotieplek.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteyn109.13
2Ron DeereRon PoppelaarsZundert98.02
3Hook 'n RunBrienen den HartogWageningen94.72
44rusHenri TuenterTerborg91.18
5FreekJan van MourikDe Glind90.72
6Don't WorryIds VisserStavoren86.26
7Van DijkeJan van DijkeOud-Vossemeer81.50
8Keep DreamingTonnie MoerlandSint Philipsland65.99
9Born in the USAHans HeesakkersMariahout54.19
10The Running DeereLammert Mooiweer't Harde50.04
11TwisterLammert de ZwaanHulshorst46.33
12Green EfficiencyPleun de BruinAlteveer (Gn)36.62

Klik hier voor de foto's

Sport 4,5 ton beloftenniveau

Voor de beloften in de 4.5 ton sportklasse werd na Tzum de balans opgemaakt. Van Gaal had na de eerste wedstrijd enkel overwinningen geboekt en had de buit al binnen. In Tzum deed Huub van Gaal het nog eens dunnetjes over. Ook Cor Lodder kon redelijk relaxt aan de wedstrijd beginnen want de Fiat rijder had een redelijke marge op de nummer drie Midnight Blue. Deze moest in Tzum van het gas om binnen de lijnen te blijven, dus Lodder hoefde zich geen zorgen te maken. Hagar wilde echter geen toeren maken. Een herstart mocht ook niet baten. Wat was er aan de hand? "We hebben de startmotor eraf gehad en toen heeft iemand tegen de brandstofkraan gestoten waardoor die halfdicht stond. Met warmdraaien had ik het niet door. Wel een stommiteit, maar gelukkig heeft het voor de eindstand geen consequenties", aldus een opgeluchte maar ook kregelige Cor Lodder. De Deutz-Fahr motor van Secret Power draaide wel lekker, maar een kalklijn die te dichtbij kwam noopte de rijder van het gas te gaan. I'll Be Back van Johan Spriensma is alweer van naam veranderd. Op de roestige motorkap staat nou Other Deere. Onder de kap lijkt gezien de prestaties nog niet alles synchroon te lopen. Speaker Evert van Roekel zag zijn Silver Machine keurig over het midden van de baan gestuurd worden door een teamlid. In de finale van twee maakte New Green Worker een imponerende run al moest de Fendt het toch afleggen tegen de pk's van Van Gaal.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Van GaalHuub van GaalAchtmaal107.53104.26
2New Green WorkerGerlant MouwSpeuld109.63101.46
3Midnight BlueHenk GerritsBemmel95.81
4Old Green WorkerBen SlijkhuisSpeuld95.35
5StrijderAlbert LijbersRandwijk91.11
6Secret PowerDik van VeldhuizenEde91.07
7Silver MachineEvert van RoekelEde79.77
8Other DeereJohan SpriensmaZuurdijk59.10
9HagarCor LodderZuiderwoude44.35

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton promoniveau

Red Dream leek in de proeftrek een tandje hoger te gokken al pakte dat niet goed uit. In een tweede poging evenwel hetzelfde resultaat. Blijkbaar was er motorisch iets niet in orde. Crazy 810 maakte een keurige run, dit tot opluchting van Gert Mulder. Voor het team uit Doetichem was er dit jaar nog niet zoveel te juichen geweest. Voor Great Experience wel want die rijgen de overwinningen aan elkaar. Met een dikke full pull was Gerard Hardeman iedereen de baas. Metervreter had de hele baanbreedte nodig en die extra meters kom je op het eind tekort, zo wist ook Henk Westerink maar al te goed. Maar de trekker doet wel eens andere dingen dan de rijder eigenlijk wil... Ook Black Magic week teveel af van het rechte spoor, terwijl klassementleider Steel to Steal veel te licht op de neus was en met grote sprongen over de baan ging. Ook dat is niet bevorderlijk voor de strekkende meters en Gerrit Bisschop zag zijn voorsprong in het klassement enigszins slinken. Met nog een wedstrijd te gaan kan een promotie hem echter niet meer ontgaan.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Great ExperienceWilco van LaarOverberg110.00
2Black MagicGerard HopmansWouw99.46
3Crazy 810Gert MulderDoetinchem96.59
4MeterVreterHenk WesterinkOldebroek94.10
5Steel to StealGerrit BisschopRouveen87.31
6Red DreamLaurens van VuurenStreefkerk17.49

Klik hier voor de foto's

Two Wheel Drives

De Two Wheel Drive klasse reden net als vorig jaar in Tzum hun laatste wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap. In de NK strijd waren nog twee kanshebbers voor de titel, Bad Habit en Inter-Techno Predator. Het onderlinge verschil bedroeg slechts 1 punt! De strijd begon met CL Coatings No Illusion. Zij besloten echter om hun proeftrek over te doen en dat was niet zonder gevolgen. Koploper in de NK stand Bad Habit leek een mooie run te mogen noteren maar kon de machtige TWD niet binnen de baan houden, met een diskwalificatie tot gevolg. Daarmee konden de titelaspiraties aan de kant worden geschoven! Thunderstruck en French and Furious wisten geen aanspraak te maken op een finaleplaats. De studenten uit Dronten voelden zich daarentegen prima thuis in Friesland. Met een indrukwekkende run kwam de Rattle and Hum in de finale. Zij mochten het daarin gaan opnemen tegen Sledge Hammer, BK Power en Inter-Techno Predator. De laatste had de kortste afstand van het kwartet en was buiten de finale gebleven als CL Coatings No Illusion niet de gok had genomen om de proeftrek over te doen. Was de eerste afstand nog ver genoeg geweest voor een finaleplek, in de tweede poging kwamen ze dik 3 meter tekort om een ronde verder te komen. Dat was een tegenvaller. In de finale werd het spits afgebeten door Rattle and Hum. Wederom werd een mooie run neergezet, maar jammer genoeg volgde er een diskwalificatie omdat in de laatste meters een aantal gewichten werden verloren. Van de overige finalisten moest Sledge Hammer genoegen nemen met de 3e plaats en dat kwam vooral omdat de V8 op 7 poten liep. Eén cilinder deed niet mee aks gevolg van een kapotte bougie. BK Power sleepte de dagoverwinning binnen en wist daarmee ook te stijgen van een 4e naar een 3e plaats in de strijd om het kampioenschap. Het ging ten koste van CL Coatings No Illusion. Daar zat dus de pijn van het missen van de finale. De 2e plaats was voor Inter-Techno Predator, maar de ultieme beloning was het behalen van het Nederlands Kampioenschap! Na 25 jaar, vele inspanningen en vele runner-up klasseringen was dan eindelijk de allereerste nationale titel binnengehaald! Zo kun je ook een jubileum vieren...












Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1BK Power109,7098,49
2Inter-Techno Predator101,4097,18
3Sledge Hammer106,8892,01
4Rattle and Hum105,09Disk
5Thunderstruck101,17
6CL Coatings No Illusion98,60
7French and Furious84,57
8Bad HabitDisk

Klik hier voor de foto's

Modifieds

Het begon al te schemeren toen de modifieds op de baan kwamen. MPM Seaside Affair maakte de eerste run en dachten met 97 meter een goede klassering te hebben. Achteraf bleek dat geen slechte gedachte te zijn geweest. De beide turbinetrekkers Argos Oil Whispering Giant en Rising Star ontliepen elkaar weinig. Bertus Boer stuurde zijn Double Screamin' heel gewaagd langs de linker kalklijn. Het kon allemaal net en dat laatste stukje doorwroeten langs de lijn zou uiteindelijk het verschil maken tussen winst en een tweede plaats. Eager Beaver leek in topvorm en vormde een serieuze bedreiging voor Boer. Slechts 38 cm kwam Jaap van Diest tekort voor de overwinning. Dat het ten koste was gegaan van de linker V8 motor had het team eerst niet door. Omstanders wezen naar blinkend metaal op de grond en dat waren restanten van een drijfstang. Na de euforie kwam de deceptie. The Judge, Super Kasper en VSP Bits'n Pieces hadden moeite om grip te vinden, anders had met name de alky burner een geheide kans gemaakt voor het ereschavot want de motoren draaiden als vergif. Burning Madness liet in het schemerdonker z'n vlammenwerper zien en dat vond het publiek prachtig. De laatste run was voor Inter-Techno Lambada. Wim Dingerink kwam, zag, maar overwon niet, al scheelde het niet veel. Het verschil tussen de nummers 1 en 3 bedroeg nog geen halve meter en tussen 2 en 3 zat wel geteld 9 cm verschil! Om de spannendste klasse van de dag mee te maken moest het publiek dus tot het eind blijven zitten. Gelukkig deden de meesten dat ook...


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Double Screamin' 98,73
2Eager Beaver98,35
3Inter-Techno Lambada98,26
4MPM Seaside Affair97,06
5Argos Oil Whispering Giant93,79
6Rising Star93,00
7VSP Bits'n Pieces92,32
8The Judge87,03
9Burning Madness75,89
10Super Kasper68,13

Klik hier voor de foto's

Sport Trucks

Tzum 02-09-2017 de weersvoorspellingen waren niet zo goed maar daar aangekomen bleek het allemaal goed mee te vallen. Het terrein was goed begaanbaar en de banen die lagen er super bij. De wedstrijd liep zelfs voor op schema en ruim op tijd konden de trucks starten. De proeftrek was voor Smokin Griffin en met 91.61 meter ging de sleepwagen lichter. Dark Tornado had ook een proeftrek en met 102.30 bleef de wagen staan en komt de MAN straks terug voor de echt run. Full Pulls werden er gereden door bijna alle teams maar helaas kwamen van Dodeweerd ( 79.52 meter) en Smokin Griffin ( 99.11 meter) te kort om ook finale te rijden. Dark Rumble mag starten in de finale en met 90.44 meter weten de overige finalisten wat ze moeten rijden. Versteeg Uddel komt tot een afstand van 89.83 meter en komt dus te kort om hun voorganger voorbij te gaan. Double Trouble is het die de voorgaande deelnemers voorbij rijdt en tot een afstand van 92.13 meter komt. P. Bos veevoeders kiest het juiste spoor en doet met 91.89 meter goed mee. Dark Tornado (91.93 meter) is het die met maar 4 cm aan P. Bos veevoeders voorbij gaat en voorlopig is dit goed voor een 2e plaats met nog 1 deelnemer te gaan. Van Bentum is de laatste die kans maakt op een podiumplaats maar de oranje scania komt helaas niet verder dan 82.33 meter. Double Trouble is het die de grootste beker mee naar huis neemt, Dark Tornado komt de 2e plaats ophalen en P. Bos veevoeders is goed voor de 3e plaats in Tzum.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Double Trouble110,0092,13
2Dark Tornado110,0091,93
3P. Bos veevoeders110,0091,89
4Dark Rumble110,0090,44
5Team Versteeg Uddel110,0089,83
6Van Bentum110,0082,33
7Smokin' Griffin99,11
8Van Dodeweerd79,52

Klik hier voor de foto's

Supersport Trucks

De wedstrijd Tzum staat op het programma en nadat de sporttrucks gereden hebben is het tijd voor een 5 tal supersport trucks. De proeftrek is voor de Daf van Verspui en helaas door brandstof problemen komen ze deze run niet verder dan 56.36 meter. Tekstkar is het die dan mag aanhaken voor een proeftrek en met 99.96 meter blijft de sleepwagen staan in deze afstelling. White Horse is het die de eerste full pull rijst en eventueel finale mag gaan rijden. Van Heugen gaat ook goed de baan over en ook voor de Daf een finale plaats. Volvo fh16 Harskamp lijkt het oude niveau weer te pakken te hebben gezien de prachtige run die ver voorbij de full pull lijn eindigde. Verspui haakt ook weer aan maar helaas zijn de problemen niet opgelost en komen ze niet weg, en Tekstkar komt in deze run tot een afstand van 90.21 meter. Dan is het finale tijd en mag White Horse aanhaken en komt deze finale run tot een afstand van 92.54 meter. Van Heugten is het die inmiddels ook al klaarstaat, een mooie run neerzet en een afstand van 92.81 meter laat noteren. Volvo fh16 Harskamp rijdt weer een prachtige run en met 116.62 meter zijn ze vandaar echte de beste supersport truck en mogen ze de 1e plaats meenemen naar Harskamp. Van Heugten is goed voor een 2e plaats en White Horse mag de beker voor plaats 3 ophalen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Volvo FH16 Harskamp110,00116,62
2Van Heugten Transport110,0092,81
3White Horse IX110,0092,54
4Tekstkar90,21
5Team Verspui0,48

Klik hier voor de foto's