05-05-2018
De eerste NTTO wedstrijd voor Oud Gastel ging van start met weertje om van te dromen. Een mooi dagje tractor pulling stond op het programma met een mooie mix van klassen en de sfeer was gewoon weg briljant. Als afsluiter was zelfs de Landmacht aanwezig om ook eens te kijken of Tank Pulling een aanvulling zou kunnen worden binnen ons groeiende aantal klassen. Echter bleek er geen sleepwagen opgewassen te zijn tegen het geweld wat er dan los komt.
Tekst: Dennis Vos, Ellen de Heus en Jan Bakker. Foto's: Dennis Vos, Ellen de Heus en Jan Bakker
Standaard 5,5 Ton
De wedstrijd startte op baan 1 met de 5,5 ton. Door de tricky baan duurde het even voor de sleepwagen goed was afgesteld, maar toen dit eenmaal gelukt was ontstond er wel een mooie strijd en bleef het spannend tot de laatste gereden had. De sleepwagen bleek zo goed afgesteld te zijn dat uiteindelijk de gehele top tien binnen de 99 meter lijn zat. Peter van Etten wist de wedstrijd alleen wel te winnen gevolgd door Paul van Schaik en Michael Schippers voor de tweede en derde plek.
Stand | Naam | Plaats | MerkType | Afstand1 | Afstand2 | Afstand3 |
1 | Peter van Etten | Sprang-Capelle | International 844-S | 99,92 | - | - |
2 | Paul van Schaik | Nieuwkoop | Fendt 614S | 99,82 | - | - |
3 | Michael Schippers | Kamperland | International 1468 | 99,62 | - | - |
4 | Jaco Qualm | Nieuw-Vossemeer | Deutz-Fahr Agroplus 100 | 99,50 | - | - |
5 | Remi Aarssen | Oud Gastel | Zetor 8641 | 99,48 | - | - |
5 | Bram Visser | Hellevoetsluis | International 1066 | 99,48 | - | - |
6 | Kim Huijsmans | Nieuw-Vossemeer | John Deere 3050 | 99,16 | - | - |
7 | Johan Schelle | Sprang-Capelle | International 844-S | 99,06 | - | - |
8 | Rob Kimenai | Dongen | Volvo BM 700 | 99,02 | - | - |
9 | Jan Geluk | Dinteloord | John Deere 6610 | 98,27 | - | - |
10 | John Blok | Rilland | Ford 5000 | 97,72 | - | - |
11 | Jasper Langendoen | Rockanje | International 946 | 97,02 | - | - |
12 | Roy Huijbregts | Rijsbergen | Steyr 8110 | 65,70 | - | - |
Standaard 7 Ton
Stand | Naam | Plaats | MerkType | Afstand1 | Afstand2 | Afstand3 |
1 | Inge Jochems | Zundert | International 1455 XL | 110 | 110 | - |
2 | Gerrit van Schaik | Zegveld | International 1455 | 110 | 102,45 | - |
3 | Jan de Regt | Etten-Leur | International 1246 | 110 | 93,01 | - |
4 | Cees de Hond | Oud-Vossemeer | Ford 9600 | 110 | 92,97 | - |
5 | Berry Kok | Dordrecht | Case International 1455 XL | 109,05 | - | - |
6 | Jan Willem van Bodegom | Zuidland | Fendt 514c | 107,72 | - | - |
7 | Woutere van den Berg | Oudenhoorn | Case International 1455 XL | 107,69 | - | - |
8 | Jacoline van Schaik | Zegveld | Case International 1455 XL | 105,85 | - | - |
9 | Sjoerd Huijbregts | Rijsbergen | Steyr 8180 | 105,55 | - | - |
10 | Jelte Balk | Klundert | Ford 8630 | 104,57 | - | - |
11 | Denny Luijten | St.Willebrord | Case International 1455 XL | 94,95 | - | - |
12 | Koen Groeneveld | Dordrecht | New Holland 8360 | 93,95 | - | - |
Sport 4,5 ton beloftenniveau
De eerste sportklasse voor baan 1 was voor de beloften van 4.5 ton Sport. Deze begon met een mooie proeftrek door Lucky Luc en een flinke klap voor de Waldbroezer welke hun turbo naar de eeuwige jachtvelden hielp. Red Explosion en New Green Worker wisten met een strakke run beide een mooie full pull te rijden, Secret Power lukte het net niet om de dikke Deutz over het lijntje te krijgen. Lucky Luc deed zijn proeftrek over en ook deze wist de full pull lijn te overschrijden. The Outsider kreeg geen druk op de meters en ging hierdoor op de lichtste versnelling weg om data te verzamelen. De klasse voorliep spoedig en de vier finalisten maakten er een mooie eindstrijd van. New Green Worker wist er uiteindelijk met de eerste prijs vandoor te gaan, gevolgd door Lucky Luc en Red Explosion.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | New Green Worker | Gerlant Mouw | Speuld | 110.00 | 112.96 | |
2 | Lucky Luc Reloaded | Luc Roovers | Sprundel | 110.00 | 111.00 | |
3 | Red Explosion | Mathijs Bouw | Harskamp | 110.00 | 107.62 | |
4 | Secret Power | Dik van Veldhuizen | Middelburg | 105.81 | 97.37 | |
5 | Waldbroezer 2.0 | Frederik Zijlstra | Augustinusga | 91.00 | ||
6 | The Outsider | Johan Spriensma | Zuurdijk | 69.86 |
Sport 2,5 ton promoniveau
Na wat proefpogingen is er door de rijders besloten niet te gaan rijden, dit doordat er geen goede afstelling in de sleepwagen gevonden kon worden om er een mooie wedstrijd van te kunnen maken. Uiteraard werden er voor beide sleepwagens pogingen gedaan, zodoende is dus wel alles geprobeerd om de klasse doorgang te laten gaan maar het mocht niet baten.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
99 | Belazerus 1 | Tino Wilbers | Milheeze | neutr | ||
99 | D'n David | Johan van Leerdam | polsbroek | neutr | ||
99 | Black Phantom | Arie Zwijnenburg | Gouda | neutr | ||
99 | Grûnfretter | Jan Broersma | Harkema | neutr | ||
99 | De Heij | Durk de Heij | Surhuizum | neutr | ||
99 | Wennekers | Menno Wennekers | Aalsmeer | neutr | ||
99 | Intertoy | Sander van der Linde | Hei- en Boeicop | neutr | ||
99 | The Orange Glow | Martin Hijkoop | Leerbroek | neutr | ||
99 | Van Eijden | Wouter van Eijden | Schalkwijk | neutr | ||
99 | Dieselross | Martin de Jong | Leerdam | neutr |
Supersport 3,4 ton promoniveau
Gelukkig wist 3,4 ton klasse zich wel mooi staande te houden in de Oud Gastelse klei. Echter wist de pechduivel wel met een aantal trekkers raad. The Carpenter had de proeftrek maar hield de boel niet draaiende tijdens de run en waaide uit. Never Satisfied wist echter wel een redelijke afstand neer te zetten, gevolgd door Red Indian waar al vroegtijdig vloeistoffen uit onder de motorkap vandaan kwamen. Flying Bull kreeg de stier niet getemd waardoor een flinke correctie nodig was om de boel binnen de lijnen te houden. Ook de tweede Fiat ging als de brandweer en wist een mooie full pull neer te zetten even als Working Power hetzij de laatste in de dikke rook moest rijden veroorzaakt door de Born in the USA op baan 2. Red Indian kwam nog terug waarbij de teamleden al plaatsnamen bij de waterbakken voor dat de run begon. vroegtijdig kwamen de vlammen al onder de motorkap vandaan en was het rond de 30 meter over en uit met de Red Indian. In de Pull Off zouden Forza Fiat en Working Power strijden om het ere metaal, echter kwam Working Power niet meer terug wegens een mankement. De oranje Fiat liet zich niet kennen en zette toch een erg mooie afstand neer. Hierdoor kwam Forza Fiat uit op de eerste plaats, gevolgd door Working Power en Never Satisfied.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Forza Fiat | Evert Jan Hendriks | Beemte Broekland | 110.00 | 110.78 | |
2 | Working Power | Jan Willem Donk | Noordeloos | 110.00 | DNS | |
3 | Never Satisfied | Pieter Paans | Werkendam | 88.70 | ||
4 | Red Indian | Kees van Daalen | Achterberg | 56.46 | ||
5 | Flying Bull | Wichert Koers | Kamperveen | 38.65 | ||
6 | The Carpenter | Jan van de Weijer | Milheeze | 0.02 |
Supersport 3,6 ton beloftenniveau
In de 3,6 ton was er een mix van forse tegenslagen en fraaie meevallers. Een van de grote decepties was ongetwijfeld weggelegd voor Born in the USA. Waar er op de vorige wedstrijd nog een klinkende overwinning werd gepakt wou nu de motor helemaal niet oppakken. Ook Keep Dreaming kwam niet weg van de startlijn, vooraf had het team al twijfel over de koppeling maar men zag geen mogelijkheid om dit nog te verhelpen, komende week zal hard gesleuteld gaan worden om in Erichem wel goed van start te kunnen gaan. Maar ook voor hen die wel de hele baan af wisten te leggen en zo de finale bereikten bleek dit nog geen garantie voor direct succes. Bij Twister was de opluchting wel dat de motor prima liep, helaas bleek de tractor in de finale niet van de rechter krijtlijn weg te houden met een diskwalificatie tot gevolg. Waar Struijs in de eerste run een overtuigende full pull wist te noteren liet de techniek van de John Deere het afweten, met een forse knal rond de 30 meter was meteen duidelijk dat de turbo het had begeven, wat nog wel de 3e plaats opleverde. Een hele fraaie 2e plaats was weggelegd voor Superman, de Ford 9000 die als bijschrijver mee deed had al een mooie full pull laten zien, een even zo solide finale run was goed voor bijna 92 meter. Maar de 1e plaats in Brabant was duidelijk voor Blue Power. De Ford die van een fris nieuw uiterlijk was voorzien had ook de rest van de zaken goed voor elkaar, na een derde plaats op de vorige wedstrijd wist het team nu de hoogste trede te bereiken.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Blue Power | William Kik | Stad aan het Haringvliet | 110.00 | 100.16 | |
2 | Superman | Bart van Engelen | Doornspijk | 110.00 | 91.94 | |
3 | Struijs | Pascal Struijs | Schijf | 110.00 | 32.30 | |
4 | Twister | Lammert de Zwaan | Hulshorst | 109.57 | disk | |
5 | Ron Deere | Ron Poppelaars | Zundert | 110.00 | DNS | |
6 | Blue Brother | Peter de Hond | Oud-Vossemeer | 108.92 | ||
7 | Dark Side of the Moon | Angela Schokkin | Aalten | 105.85 | ||
8 | The Running Deere | Lammert Mooiweer | 't Harde | 100.52 | ||
9 | Van Dijke | Jan van Dijke | Oud-Vossemeer | 97.27 | ||
10 | Zetor Power | Evert van Panhuis | Ermelo | 93.94 | ||
11 | Born in the USA | Hans Heesakkers | Mariahout | HP | ||
11 | Keep Dreaming | Tonnie Moerland | Sint Philipsland | HP |
Limited Superstocks
Waar vorig jaar nog door vele werd gedacht dat deze klasse niet echt indrukwekkend zou worden, bewees het tegendeel zich inmiddels waar. Deze light klasse begint steeds meer spektakel te krijgen en krijgt gelukkig ook steeds meer aanzien binnen de National. Ruff Stuff mocht de proeftrek voor zijn rekening nemen, echter kregen ze de combinatie niet lekker aan de gang, hierdoor werd snel de Iessel Diesel voor de sleepwagen gezet en kreeg men een mooie eerste run voorgeschoteld. De blauwe machine had alleen last van een flinke niesbui, waardoor de motor niet zijn volledige potentie kon waarmaken. Moving Mountains was de volgende en ook deze liep erg lekker en zit er een opwaartse lijn in deze machine evenals de No Surrender welke volgde. Easy Rider scoorde een mooie Full Pull waarna het aan de Navigator was om ook zijn duit in het zakje te doen. Echter wist deze machine zich net niet bij de top drie te scharen. Willem Veldhuizen had zijn nieuwe project voor Zweden genaamd de Countdown als bijschrijver ingeschreven om data te verzamelen. Zoals deze groene Valtra over de Oud-Gastelse klei joeg, was ongehoord en vielen er veel monden open van verbazing. Dit gaat wat beloven voor de toekomst. Helaas kwamen er geen Full Pulls tevoorschijn, maar wist Easy Rider toch de eerste plek te verzekeren. gevolgd door Moving Mountains en Navigator.
Nr | Tractor | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Easy Rider | 106,42 | ||
2 | Moving Mountains | 96,57 | ||
3 | Navigator | 93,51 | ||
4 | No Surrender | 89,47 | ||
5 | iessel diesel | 89,10 | ||
6 | Ruff Stuff | 62,95 |
Supersport 4,5 ton promoniveau
Voor aanvang van de wedstrijd had de pechduivel al toegeslagen bij Wild Pirate, een kapotte oliepomp zorgde er voor dat deze helaas niet voor de sleepwagen kon verschijnen. Hierdoor bleven er 5 competitiedeelnemers over, aangevuld de bijna-thuisrijder Peeters. De Belgische inbreng in de klasse kwam van Dragon Deere, maar eenmaal aangehaakt lukte het niet om de motor op toeren te krijgen. De Volvo BM uit de Achterhoek, Crazy 810, ging met een mooie run naar een afstand die net iets verder bleek dan de volgende starter, Meter Vreter. De koppeling van de John Deere was pas heel laat in de run helemaal los waardoor het vermogen ook zeker niet volledig benut kon worden. Black Magic had een goede run en wist de 2e plaats in West-Brabant te houden, de eerste plaats ging echter naar Red Dream. De CaseIH had besloten om de proeftrek over te doen wat achteraf een hele verstandige keus bleek te zijn. Was de eerste run goed geweest voor een 3e plaats, met een definitieve afstand van bijna anderhalve meter meer werd het team nu eerste in de uitslag voor de competitie Als laatste haakte Peeters nog aan die wel liet zien dat ze niet voor niets mee doen in de top van hogere klasse, de afstand van Red Dream werd met nog eens 5 meter overschreden.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Red Dream | Laurens van Vuuren | Bleskensgraaf | 87.98 | ||
2 | Black Magic | Gerard Hopmans | Wouw | 87.65 | ||
3 | Crazy 810 | Gert Mulder | Doetinchem | 86.76 | ||
4 | MeterVreter | Jan Willem Van Putten | Oldebroek | 86.43 | ||
5 | Dragon Deere | Glenn Geuens | Balen (B) | 0.13 | ||
6 | Wild Pirate | Arrie van de Lagemaat | Lunteren | DNS |
Prostocks II
Tijd voor de dikke diesels was er ook en mochten de Prostock II zich gaan meten op de Oud-Gastelse klei. Heavy Boy maakte een mooie proeftrek, waarbij de zwarte pluim tot in de verre omtrek te zien was. Lady Green was de volgende en wist met volle overgave de eerste Full Pull neer te zetten. Dieselross welke nog een onfortuinlijke run had in Zundert was flink onder handen genomen om hier weer te kunnen verschijnen, met verve reed Geert Stessens wederom een puike run. Red Attraction was de volgende en iedereen hoopte dat de pechduivels van vorig jaar waren verdreven. De 8 cilinder brulde er op los en kwam er een gigantisch mooie afstand op de klokken. Code Red had ook flink gesleuteld om zijn machine weer werkend te krijgen na een wissel project met de brandstofpomp en ook zij wisten een mooie run neer te zetten voor het inmiddels toegestroomde publiek. Blue Hazard had gelukkig ook de pechduivel achter zich gelaten en mocht zich voegen bij de vier finalisten voor de Pull Off. De finale was er een uit het boekje, waarbij Lady Green als eerste mocht starten en een ferme distance to beat neer wist te zetten. Gert Stessens perste alles uit het zwarte paard en wist hier net iets overheen te gaan. Code Red besloot om niet meer terug te keren voor de Pull Off waarna het aan Blue Hazard was om aan te haken. Helaas ging deze run niet zoals gehoopt en waaide de machine uit Made uit. Desalniettemin werd er door dit team een mooie derde plaats behaald en was het met Dieselross op de eerste plek en Lady Green op de tweede plek een bond gezelschap van kleuren en merken op het ereschavot.
Nr | Tractor | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Dieselross | 109,79 | 108,15 | |
2 | Lady Green | 110,00 | 107,13 | |
3 | Blue Hazard | 107,59 | 49,64 | |
4 | Red Attraction | 106,53 | ||
5 | Code Red (B) | 106,28 | ||
6 | Heavy Boy (B) | 101,32 |
Standaard 9 Ton
Stand | Naam | Plaats | MerkType | Afstand1 | Afstand2 | Afstand3 |
1 | Jacob Jan Groenenboom | Klaaswaal | Fiat 1880 DT | 85,59 | - | - |
2 | Bas van Zanten | Kamerik | Fendt 716 | 84,30 | - | - |
3 | Lars Vermunt | Etten-Leur | John Deere 4240 S | 83,89 | - | - |
4 | Kees Besems | Dussen | Case International 1455 XL | 83,76 | - | - |
5 | Cees de Jong | Nieuw Lekkerland | Fendt 615 LSA | 83,73 | - | - |
6 | Arjan van Rijsbergen | Dordrecht | Case International 1455 XL | 83,55 | - | - |
7 | Mathijs Heijmans | Dussen | Case International 1455 XL | 83,41 | - | - |
8 | Rene Ravestijn | Numansdorp | New Holland T6030 | 83,14 | - | - |
9 | Peter de Regt | Etten-Leur | International 1455 XL | 83,55 | - | - |
10 | Wout Otjens | Etten-Leur | International 1086 | 82,72 | - | - |
11 | Marien de Bruijn | Noordeloos | Fendt 612 LS | 82,63 | - | - |
12 | Remon Wilschut | Hoeven | John Deere 7430 | 82,41 | - | - |
Supersport Trucks
De proeftrek was voor TV Kar met voor het eerst Janneke de Heus achter het stuur, zij bestuurde de gele Scania met verve en er kwam een hele mooie afstand van 108.39 meter op het ABC scherm te staan. De sleepwagen bleef staan in deze afstelling en van Vlastuin agro was het die de eerste Full Pull liet noteren. Volvo fh16 Harskamp kwam 108.31 meter ver en Green Bull Moest genoegen nemen met een afstand van 31.08 meter. White Horse en Rhinorocket gingen beide met gang de 110 meter lijn voorbij net als de Volvo Dn Bliksum. TV kar opnieuw op de baan en die kwam helaas nu maar 105.68 meter ver. Toen was het letterlijk en figuurlijk bevrijdingsdag voor Jan Willem van Spijker met zijn Trek Mack. Voor het eerst op de baan en totaal niet weten wat er mogelijk is. Zelf dachten ze aan zo een 30 meter maar dat bleek maar liefst 65.87 meter te zijn en waren ze kompleet de weg kwijt in de cabine. Voor het eerst een wedstrijd rijden, de vrijdagavond verliep niet zoals ze gehoopt hadden en druk bezig geweest tot laat, er staan rijden en dan tijdens je maiden run je gaspedaal afbreken en een niet verwachte afstand neerzetten dat is waar deze enthousiastelingen het voor doen. TOP ! Van Heugten is het die tot een afstand van 102.34 meter komt en Just for Fun komt met 102.88 meter net iets verder. Red Madness wist met een beetje geluk ook een finale plaats af te dwingen. De finale werd geopend door van Vlastuin agro, de sleepwagen stond fors zwaarder en dat was aan 84.03 meter goed te zien. White Horse ging hier met 85.79 meter net aan voorbij en Rhinorocket die kwam tot 70.58 meter en had toerenoverschrijding dus kwam er disk op het scorebord te staan. Dn Bliksum liep ook niet zoals ze gehoopt hadden en kwamen met schade en 71.01 meter uit de strijd. Red Madness die reed een nette run en met 80.32 meter eisten ze de 3e plaats op. De overwinning was voor White Horse en van Vlastuin agro was goed voor plaats 2.
Nr | Tractor | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | White Horse IX | 110,00 | 85,79 | |
2 | Van Vlastuin Agro | 110,00 | 84,03 | |
3 | Red Madness | 110,00 | 80,32 | |
4 | d'n Bliksum | 110,00 | 71,01 | |
5 | IVS RhinoRocket | 110,00 | DISK | |
6 | Volvo FH16 Harskamp | 108,31 | ||
7 | TV Kar | 105,68 | ||
8 | Just for Fun 2.0 | 102,88 | ||
9 | Van Heugten Transport | 102,34 | ||
10 | Trek Mack | 65,87 | ||
11 | GreenBull | 31,08 |
Standaard 11 Ton
Stand | Naam | Plaats | MerkType | Afstand1 | Afstand2 | Afstand3 |
1 | Joost Hak | Meeuwen | John Deere 7710 | 99,87 | - | - |
2 | Wouter Kempen | Aarlanderveen | Fendt 824 | 96,77 | - | - |
3 | Arnoud Sterk | Lexmond | Fendt 824 | 91,96 | - | - |
4 | Stefan Jongenelen | Sprundel | Fiat 180-90 DT | 85,76 | - | - |
5 | Jack Varekamp | Tinte | Fendt 828 | 85,43 | - | - |
6 | Jacco Leijten | Oude Molen | New Holland T7270 | 82,99 | - | - |