x
x
x
x

Nieuws 2017
FarmStocks

Nederlands Kampioenschap Farm Stock te Bakel

17-09-2016

Afgelopen zaterdag 17 september werd in het Brabantse Bakel op twee banen het Nederlands Kampioenschap van de Farm Stock gereden. Op dit eendaags evenement werd er gestreden om de eer van Nederlands Kampioen.

Op baan 1 reden de 2.5 ton Standaard, 5.5 ton Standaard, 4.5 ton Sport, 2.5 ton Sport, 3.4 ton Super Sport, 3.6 ton Super Sport en de 4.5 ton Super Sport.

Op baan 2 reden de 3.5 ton Standaard, 4.5 ton Standaard, 7.0 ton Standaard, 9.0 ton Standaard en de 11.0 ton Standaard.

Een kleine toelichting: De baanlengte was 110 meter. Ongeacht of er wel of geen Full Pull werd gereden, de helft van de klasse reed de finale. Vrijwillig stoppen binnen de 40 meter betekende een nieuwe poging. Bij afvlagging binnen de 40 meter, was de gereden afstand de definitieve afstand. Iedereen die een Full Pull reed, was zeker van deelname aan de finale.

De uitslagen van de Standaard klassen kunnen worden gevonden onder competitie -> uitslagen -> Farm Stock -> wedstrijden -> Bakel (za).

Dit verslag wordt verzorgd door de Pulling Power redactie: Jeannette de Vries, Frans Pathuis, Ton Herbrink en Rudy Linthorst.


2.5 ton Standaard

Na de openingswoorden van de burgemeester was het Arnold Arentze die met zijn Same Minitauro 60 de eerste run in de standaardklasse 2.500 kg maakte. De sleepwagenafstelling werd niet gewijzigd. Gert Hof mocht met de White Oliver 562 de eerste officiële run van de dag maken. Arco Sterk: "Onze gedachten zijn bij hen die er niet bij zijn." Vader Gerard Hof overleed op 5 september. De kwalificatierun was dusdanig sterk dat Arco zich afvroeg of er magische krachten in het spel waren. Het verschil in gereden afstanden in de kwalificatie was groot: van 60 tot bijna 114 meter. Het aantal finalisten bij een Nederlands Kampioenschap is de helft van het aantal deelnemers. En mocht dat een oneven aantal zijn, dan zagen we geen tractoren doormidden, maar dan ronden we het getal af naar boven. Zes deelnemers aan de finale van de standaardklasse 2,5 ton. Als finaleafstelling was de ballastbak van de Take it Easy elf meter eerder voor. Opnieuw haakte Gert Hof aan, na een gave run waarbij alles klopte werd de zwart/wit geblokte vlag bij 113,70 in de grond geprikt. Andre van Keulen (Nederlands Kampioen 2015) kwam in de kwalificatie slechts 3 cm minder ver met zijn MF 158. In de finale moest hij een dikke zestien meter toegeven op de White Oliver 562. Toch goed voor een tweede plaats. Het brons ging vandaag in deze klasse naar Sander van der Gun met zijn Deutz D5206. Nederlands kampioen 2016: Gert Hof.








5.5 ton Standaard

Om 15.00 uur haakte Fas de Groot zijn International 1046 aan. De strijd om de titel in de standaardklasse 5500 kg was begonnen. Het was even zoeken naar een juiste afstelling van de sleepwagen, maar na drie keer proeftrekken was de Take it Easy klaar voor de strijd. In de kwalificatie met de zestien deelnemers werd opnieuw duidelijk dat men erg aan elkaar gewaagd is in deze klasse. Na een mooie strijd waren de namen van de negen finalisten bekend. Aan Christoffel Verschuur de eer om in deze finale met zijn Ford 8210 de vlag neer te laten zetten. Zou deze nog verplaatst gaan worden? Jacco Overeem moest er 13 meter op toegeven. Fas de Groot mocht na zijn run de zilveren medaille even vasthouden, William de Bruin kwam er met zijn International 1055XL vandaag niet aan te pas. Hans van Leeuwen maakte een uitgekiende run met z'n John Deere 3650. Goed voor de tweede plek, maar er kwamen er nog vier. Wesley de With kon geen potten breken. Arjan Hak wist met de Deutz DX110 tot de derde plek tot-nu-toe te komen. Zou Dirk de Leeuw, de Nederlands Kampioen 2015, daar nog verandering in brengen? Vandaag niet, de Case Internationals 1494 strandde op een achtste plek. Voor laatste finalist Pieter de With was er de zevende positie in de einduitslag. Christoffel Verschuur, de eerste deelnemer aan de finale is niet meer ingehaald, de vlag niet verzet. Hij mag zich Nederlands Kampioen 2016 noemen.








Sport 4,5 ton

Van de elf deelnemers was het Hans Kester die met Gas d'r Bi-j de proeftrek voor zijn rekening mocht nemen. De Ford reed aan de linkerzijde van de baan tot 96,56 meter. Bij het overdoen van de proeftrek reed hij bijna twee meter verder, maar dat was nog niet ver genoeg voor een plekje in de finale met zes deelnemers. Ook voor Jan Roseboom bleef het bij een run vandaag. Baby Kreij had wel de snelheid maar niet de afstand, ook Red Expectation en Just Blue mochten maar 1 x aanhaken. Henk Ridder reed met Bull's Eye de verste afstand in de kwalificatie. In de finale is het Bert Kooij die Full Speed de sporen geeft. De regerend Nederlands Kampioen Wouter Peelen stopt Blue Risk 70 centimeter verder. De kwalificatierun van Brother Deere was krachtig, zou dat nog een keer lukken? Dirk Schipper probeerde het uiteraard wel, maar eindigde als zesde vandaag. Henri van Roselaar eindigde met Blue Force net naast het podium. Hans van Dijk moest genoegen nemen met nog een plekje minder. Laatste finalist was Henk Ridder, de man uit Oldekerk die dit seizoen slechts een maal een podiumplek wist te veroveren. Zou hij met Bull's Eye nogmaals een run maken zoals in de kwalificatie in Bakel vandaag? Ja dus, Henk reed de New Holland 8560 achtentwintig centimeter voorbij aan Blue Risk. Een hele blije nieuwe Nederlands Kampioen!


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Bull's EyeHenk RidderOldekerk102,1897,78
2Blue RiskWouter PeelenHarskamp100,6097,50
3Full SpeedBert KooijLeerbroek99,8996,83
4Blue ForceHenri van RoselaarPutten100,0196,54
5Van DijkHans van DijkZeeland99,4592,51
6Brother DeereDirk SchipperPutten99,2391,21
7Passion for PowerJan RoseboomEde98,78
8Gas d'r Bi-jHans KesterIJsselstein98,39
9Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)96,02
10Just BlueRonald van de WerkenSleeuwijk94,92
11Baby KreijWim de KreijHoogblokland89,02

Klik hier voor de foto's

Sport 2,5 ton

Na het uitreiken van de prijzen voor de verreden klassen ging men verder met de 2.5 ton Sport. Gedurende het seizoen hadden zich 11 teams gekwalificeerd voor het NK om de strijd aan te gaan met de uittredende kampioen Black Smoke. De kampioen uit de Promo, Small Bassie, mocht de proeftrek voor zijn rekening nemen en deed dat met een relatief gemakkelijke Full Pull. Hierop besloot de wedstrijdleiding om de sleepwagen zwaarder af te stellen. De Zero Tolerance was de volgende op de startlijst en mocht dus gaan kijken of de sleepwagen in de juiste afstelling stond. Henk-Jan Rijneveld reed met genoeg snelheid andermaal voorbij de 110 meter en dat was voor de wedstrijdleiding aanleiding om de sleepwagen toch maar iets zwaarder te zetten. Als dan de Calimero als derde starter zo'n 37 centimeter te kort komt om voorbij de 110 meter te rijden, knikt de wedstrijdleiding van het is goed mensen: we laten de sleepwagen in deze afstelling staan. Kersvers competitie kampioen en uittredend kampioen Black Smoke heeft sinds de wedstrijd in Oudenbosch te maken met een onwillige motor en moest nu zelfs zo'n 7 meter toegeven op de Calimero die wel terug mocht keren in de finale. De Neighbours Nightmare leek zich makkelijk voorbij de 110 meter te rijden, maar de motor kon aan het eind van de run het gekozen verzet niet meer rond krijgen en strandde met een "stervende" motor voor de poort. Het was wel genoeg om bij de eerste helft te eindigen en zo een plekje in de finale af te dwingen samen met 4 teams die wel voorbij de 110 meter kwamen. De finale werd geopend door Jeroen van Schaik en zijn Calimero en hij liet de leidersvlag plaatsen op 97 meter en een beetje. Op de wedstrijd in Assen plaatste Promo rijder Gosse Koerts met zijn Starfire voor het NK door er met de winst vandoor te gaan. Gosse mocht als tweede rijden in de finale en liet de vlag bijna 12 meter verplaatsen. Gosse kwam een halve meter te kort om wederom voorbij de 110 meter te komen en dat bleek voor de concurrentie een horde te ver en Gosse mag zich komend jaar Nederlands kampioen noemen. Henk-Jan kwam een heel eind met de Zero Tolerance, maar zodra de motor moest gaan werken stortte de motor in en verdween de snelheid als sneeuw voor de zon. Het was wel genoeg om de tweede plek voor zich op te eisen. Het laagste treedje op het podium was voor Aart de With en zijn Little Red Poison en bij hem gebeurde hetzelfde als bij Henk-Jan.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1StarfireGosse KoertsKornhornFP109,57
2Zero ToleranceHenk Jan RijneveldBodegravenFP107,53
3Little Red PoisonAart de WithHagesteinFP107,41
4Red PassionCarlo SwinkelsVenhorstFP105,44
5Neighbours NightmareEvert MouwSpeuld109,8698,16
6CalimeroJeroen van SchaikWoerden109,6397,69
7Kleine BeerGert ten BrummelerVinkeveen107,74
8RednixBertijn VliekPutten107,69
9Small BassieHenk van den BrandhofRenswoude107,16
10BanditoAnton SchoonhovenOosterwolde (Gld)106,11
11AdriaanSteven van EdeRenswoude105,63
12Black SmokeKarel HuygenBunschoten102,89

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,4 ton

Snel werd er verder gegaan met de 3.4 ton Super Sport. Gedurende het seizoen hadden zich 9 teams gekwalificeerd voor het NK om de strijd aan te gaan met de uittredende kampioen Belazerus 2. Henk Donkersteeg had met de Forever Blue de eer om de afstelling van de sleepwagen te testen. Als de Forever Blue dan naar de mening van de wedstrijdleiding te gemakkelijk voorbij de 110 meter gaat, wordt er besloten om de sleepwagen te verzwaren. De Working Power is de volgende op de lijst en laat de sleepwagen stilzetten op 104.69, wat de wedstrijdleiding doet besluiten om de sleepwagen in deze afstelling te laten staan. Dit word mede ingegeven doordat de afstelling nu zwaarder is dan dat ie de laatste 3 jaar ooit heeft gestaan voor de Take it Easy in deze klasse. Gevolg van deze afstelling is dat toch nog 8 deelnemers de sleepwagen voorbij de 110 meter krijgt al kost het de een meer moeite dan de ander. Bartje is er niet bij in de finale, want hij heeft in de voorbije week de motor opnieuw opgebouwd en er een andere nokkenas in gedaan. Dus hij moet op zoek naar de juiste afstelling van de motor. Voor zijn officiële poging kwam de Working Power zo'n 4 meter te kort ten opzichte van zijn proeftrek en viel dus buiten de boot voor een finaleplek. Arjen de Beer mag als eerste de leidersvlag neerzetten met zijn Fiat 850. De jarige Huib van Roekel mag proberen zijn verjaardag op te leuken door met de Red Pearl een teleurstellend seizoen toch nog mooi af te sluiten en laat de leidersvlag 26 centimeter verplaatsten. Lang kon Huib niet genieten van de leiding, want daar kwam Evert-Jan Henriks (Forza Fiat) en die verzette de vlag zo'n anderhalve meter. 4rus, Forever Blue en Belazerus 2 konden zich niet mengen in de strijd om de podium plekken, maar daar kwam verandering in toen Richard Sprenkels met zijn Fiat 750 voor de Take it Easy gereden kwam. Met flink veel gang ging de Fiat aan de haal met de Take it Easy om daarna een kleine meter voorbij de leidersvlag te glijden en de motor het net niet kan bolwerken, maar de opgebouwde snelheid zorgde ervoor dat de leiding overgenomen werd. Dit leverde ook de titel op, want laatste starter Golden Eagle kwam niet in de buurt.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1SprenkelsRichard SprenkelsKlein ZundertFP95,77
2Forza FiatEvert Jan HendriksBeemte BroeklandFP94,95
3Red PearlHuib van RoekelHarskampFP93,54
4De BeerArjen de BeerOudenboschFP93,28
5Belazerus 2Roel JanssenYsselsteynFP92,67
6Golden EaglePieter van MoortNunspeetFP92,22
7Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroekFP91,56
84rusHenri TuenterTerborgFP89,30
9Working PowerJan-Bas ZijderveldNoordeloos100,94
10BartjeAlbert RuytenOudenbosch43,11

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,6 ton

Na een tweede ronde van bekers overhandigen was het ondertussen donker geworden en werd er onder kunstverlichting een begin gemaakt met de 3.6 ton Super Sport. In het Parc Fermé stonden 10 deelnemers opgesteld waaronder Proud Eagle, de kampioen van vorig jaar. Als Joan de Visser met The Red Bunny als eerste aanhaakt weet je gelijk of je de sleepwagen in de juiste afstelling hebt staan, want het een van de toppers in de klasse. Joan ging misschien iets te vroeg weg, want de turbo was nog niet volledig op druk. The Red Bunny stond stil bij 98.33 meter en met inachtneming van het vroege vertrek besloot de wedstrijdleiding om de sleepwagen in deze afstelling te laten staan. De kampioen van de Beloften competitie, Red Rhino, beleefde een hachelijke moment mee toen het trekoog van de ketting het begaf na de bokkende start van de Red Rhino. Na een kwartiertje was dat gerepareerd en kon er verder gegaan worden met de klasse. De Dynamite was de eerste die dan een officiële afstand zou laten verschijnen op de borden, maar falende techniek zorgde ervoor dat de Dynamite 6 plekken opschoof. De Proud Eagle is dan echt de eerste die een officiële afstand op de borden laat verschijnen en hij komt een halve meter te kort om voorbij de 110 meter te komen. Leuk detail is dat de afstelling van de 3.6 ton Super Sport dezelfde afstelling is als die van de finale bij de 3.4 ton Super Sport. De broers Muller hadden de opgelopen schade van Alphen weer hersteld, maar zagen dat niet beloond worden met een mooie run. Bij zo'n meter of 50 moest er even gecorrigeerd worden en met de inmiddels opgebouwde snelheid zorgde dat voor een paar flinke bokkensprongen en dat ontlokte speaker Arco Sterk de woorden "die Blue Tiger is zwanger van vermogen". Stef Buiks plaatste zich voorlopig voor de finale, maar mocht hij tot de uiteindelijke finalisten behoren dan zou hij niet terugkeren, want in de laatste centimeters sneuvelde de turbo. De Blue Belle ging letterlijk tot het gaatje, want de motor stopte er gewoon mee. De achterwielen wilden gewoon niet meer rond en daardoor stikte de motor, omdat die de krachten niet meer door konden geven via de achterwielen. De finale zou geopend moeten worden door de Proud Eagle, maar bij het optoeren leek het erop alsof de turbo het had begeven en na tweemaal proberen verdween de Case International onverrichterzake terug in het Parc Fermé. De eerste distance to beat werd hierdoor neergezet door Promo rijder Arjo Hardeman en zijn Six Fighter die zijn afstand gelijk verbeterd zag worden door The Red Bunny. Als vierde finalist haakte Johan van Schoonhoven aan met de Bad Romance en hij had werkelijk een run uit het boekje en liet de vlag zo'n 4 meter verplaatsen. Laatste finalist Henri Overeem en De Groene Aardbei is een geduchte tegenstander, maar de tractor wilde niet goed oppakken en eer Henri het in de gaten had zat er al zoveel snelheid in de combinatie dat hard remmen niet kon voorkomen dat hij voor de 40 meter stilstond. Hiermee ging de wisselbokaal mee terug naar het team die die wisselbokaal ook beschikbaar had gesteld, het Bad Romance team.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Bad RomanceJohan van SchoonhovenLunteren104,37103,45
2The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke106,4499,32
3Six FighterArjo HardemanEderveen103,5597,69
4De Groene AardbeiHenri OvereemEde104,9440,23
5Proud EagleReinier SundermeijerVoorst109,480,00
6BuiksStef BuiksRijsbergen102,49
7Blue BelleTony van LeeuwenScherpenzeel101,71
8Red RhinoHarm GrievinkWinterswijk95,61
9Blue TigerJohan MullerHalsteren89,91
10DynamiteDirk van WolfswinkelBennekom41,03

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton

De laatste klasse van de dag op baan 1 is, zoals de traditie wil, de 4.5 ton Super Sport. Onder de 10 deelnemers ook de Nederlands kampioen van vorig jaar Simply Green. Zou dit team net als vorig jaar de dubbel kunnen pakken? De tijd zou het uitwijzen. De proeftrek was ditmaal weggelegd voor Wim Hendriksen en zijn Red Devil en met zijn Massey Ferguson 8690 stond hij stil bij 105,81 meter. Hierop wordt er door de wedstrijdleiding besloten om de sleepwagen in deze afstelling te laten staan. Gerard Hopmans had met de Black Magic dan de eerste moeten zijn die een officiële afstand zou laten noteren, maar hij schuift 6 plekken op vanwege problemen. Hierdoor is de Up and Down die als eerste een officiële afstand laat noteren, maar aan het eind van de run te kennen te geven dat ze bij een mogelijke finale niet terug kunnen keren vanwege schade in de aandrijflijn. Wild Pirate staat bij de start flink te spinnen, maar rijdt toch relatief gemakkelijk voorbij de 110 meter. Iets wat de Red Impact direct kopieert. Onder finalisten scharen zich ook de Simply Green en Eddie van Eekelen. The Mystery reed eigenlijk de Up and Down uit de finale met een afstand van 107,83 meter, maar tijdens de run maakte de Valtra meer dan de maximaal toegestane 2700 toeren per minuut en volgde er een diskwalificatie. Arie van de Lagemaat mocht met de Wild Pirate het finale bal openen en deed dat met een zo mogelijk nog betere run dan in de kwalificatie en liet de leidersvlag plaatsen kort voor de 106 meter. Henri Versluis moest met de Red Impact zo'n 6 meter toegeven op de Wild Pirate en dat kwam voornamelijk doordat het vermogen niet goed op de baan gebracht kon worden. Iets waar Eddie van Eekelen ook last van had en op zijn beurt zo'n anderhalve meter toe moest geven op de Red Impact. Laatste finalist Simply Green zou normaal gesproken in staat moeten worden geacht om aan de leidersvlag voorbij te rijden, maar dit keer lukte het niet. De snelheid zat er wel goed in, maar op het moment dat het moest gebeuren stortte de motor al snel in en Simply Green zo'n anderhalve meter verstoken van de leidersvlag.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Wild PirateArrie van de LagemaatLunterenFP105,97
2Simply GreenMarien den BestenMolenaarsgraaf108,38104,40
3Red ImpactHenri VersluisZijderveldFP100,08
4PeetersEddie van EekelenHoeven107,1398,34
5Up and DownArjan BloemertStaphorst106,01DNS
6Red DevilWim HendriksenRuurlo104,45
7White ShadowGerard SikesYsselsteyn96,71
8Black MagicGerard HopmansWouw94,04
9Secret of the ValleyJurrien van de GeerOverberg63,93
10The MysteryMartien van den BergWekeromDisk.

Klik hier voor de foto's

Standaard 3,5 ton

Op baan 2 was het de standaard 3,5 ton die zich als eerste mocht meten met de Big Benz-sleepwagen. Meer dan de helft van de zestien tractoren in deze klasse was van het merk Massey Ferguson. Twee ervan behoorden toe aan de familie De With, die in totaal met zeven tractoren naar Bakel was afgereisd. Naast Hans Kesters Ford Gas d'r Bi-j en de eigen sportklassemachine Red Poison waren dat vijf standaardtractoren. Bijna waren dat er zes geweest, want in Alphen won Pieter de With met de V8-machine. Helaas viel de tractor voor de waterrem door de mand toen er maar liefst 0,1 pk te veel werd gemeten. "Tja, regels zijn regels" , zei Pieter gelaten. In Bakel plaatste hij zich met de Massey Ferguson 1080 met speels gemak voor de finale, net als Corrina de With met de MF 178. In de eerste rond legde regerend Nederlands kampioen André van Keulen met een Massey Ferguson 188 de grootste afstand neer en ook in de pull-off was hij een klasse apart. De balans van de Massey Ferguson 595 was voortreffelijk en met een verschil van meer dan acht meter prolongeerde hij zijn titel. De man uit Everdingen legde in de finale zelfs een grotere afstand af dan de nummer twee Pieter de With in de eerste omloop had gedaan. Bijna had Willeke Kornet met de Massey Ferguson 595 uit dezelfde stal het podium compleet rood-grijs gekleurd, maar zij werd verslagen door het groen-wit van de White Oliver 782 van Gert Hof. Na even eerder op de andere baan de Nederlandse titel in de standaard 2,5 ton te hebben behaald, pakte de man uit Balkbrug nu zijn tweede podiumplaats. Magische krachten, zoals commentator Arco Sterk het omschreef.



Standaard 4,5 ton

In de standaard 4,5 ton waren de Internationals en afgeleiden daarvan het best vertegenwoordigd. Maar liefst acht rode machines stonden er aan de start. Opvallend in dit veld met vooral echte hobbymachines was Maurice van Kippersluis met zijn Landini Vision 85, één van de weinige tractoren in deze klasse die beroepsmatig wordt ingezet in de landbouw. Maurice kwam echter een aantal meters te kort voor een succesvol vervolg. Met zestien deelnemers mochten er acht door naar de finale. Pech was er voor Kees van Harten met de Steyr 9094, die met een flinke klap tot stilstand kwam met hoogstwaarschijnlijk schade aan de transmissie. "Ja Kees, die kruipversnellingen zijn geen trekversnellingen", aldus kenner Arco Sterk.

Pieter Bruinsma uit het verre Oudemirdum had met zijn International 1046 in eerste instantie de derde afstand neergezet, maar kwam in de pull-off niet verder dan een achtste plek. Had hij anderhalve meter meer afgelegd, dan had hij op het podium gestaan. Ton van Helten kwam daarvoor ruim een halve meter te kort met zijn Massey Ferguson 1080. De derde plaats was namelijk voor Pieter de With met die andere 1080. Regerend Nederlands kampioen Johan van Keulen had met zijn Massey Ferguson 595 in de eerste omloop nipt de grootste afgelegd en deed dat in de finale nog eens dunnetjes over. Daarmee prolongeerde ook hij zijn titel. Harm Mulder uit Staphorst was in deze klasse met zijn International 1046 de man die voorkwam dat het een één-twee-drie voor Massey Ferguson werd.



Standaard 7,0 ton

Met vijftien deelnemers was ook de standaard 7,0 ton goed gevuld. Duidelijk was al snel dat je zonder dubbellucht op deze baan geen schijn van kans had. De strijd om één van de acht beschikbare finaleplaatsen was ongemeen spannend. Frans van Leeuwen pakte met de John Deere 6800 het laatste ticket voor de pull-off, maar de nummers negen tot en met elf zaten binnen ruwweg een halve meter van hem. In de top lagen de afstanden nog dichter bij elkaar, want daar strandden drie deelnemers binnen 25 centimeter van elkaar. Er was er echter één die er met kop en schouders bovenuit stak en dat was de Nederlands kampioen van vorig jaar, Henk Bouwman met de John Deere 6920. In de finale ging het minder goed met de man uit Staphorst. Hij koos de linkerkant van de baan en dat resulteerde in een duidelijk minder goede run. Hij bleef steken achter Bob van Mourik met de Ford 9700, dus kon hij prolongatie van de titel vergeten. Terugrijdend naar het par fermé verontschuldigde hij zich naar de meegereisde fans. Het was echter een ontketende Arco den Hartog die met een weergaloze run met zijn Deutz D13006 de Nederlandse titel voor zich opeiste. De top-vijf bestond ook in deze klasse uit tractoren van vijf verschillende merken.



Standaard 9,0 ton

Met zestien deelnemers was ook de standaard 9,0 ton sterk bezet. Bijna alle merken waren in dit gezelschap vertegenwoordigd. De Nederlands kampioen van vorig jaar, Dirk-Jan Lagerweij, was niet van de partij. Zijn Case IH 1455 XL stond vorig jaar al te koop en is inmiddels in onderdelen verkocht. Een aantal daarvan zijn terecht gekomen in de Case IH 1455 XL van Erwin Berkelaar. Helaas kwam de machine niet helemaal ongeschonden uit de strijd, want toen de man uit Kootwijkerbroek terugreed, was er een ferme tik in de motor te horen. Een andere pechvogel was Roef van Laar, eveneens met een 1455 XL, al is het woord pechvogel hier misschien niet helemaal op zijn plaats. Hij was namelijk vergeten de voorwielaandrijving in te schakelen en dat is niet handig is je net de neus van de tractor volgepakt hebt met gewicht. Een opvallende verschijning was de fraaie Valtra T234 van Wouter van Donkersgoed. Zonder gebruik van dubbellucht wist de man uit Voorthuizen zich te plaatsen voor de finale. Hij reed exact dezelfde afstand als Johrin Hijwegen met de New Holland 8670. Janneke Kap plaatste zich met de Fendt 816 als laatste voor de finale. In de eerste omloop lag de top-drie heel dicht bij elkaar, maar in de pull-off was het verschil tussen de nummers één en twee groter. Cees de Jong uit Nieuw-Lekkerland had een prima pull met de Fendt 615 LSA en liet Arjan de Vries met de Ford TW-25, die in de kwalificatie de grootste afstand had neergelegd, een vijftal meters achter zich. De derde plaats was voor Jeroen Hop met de Case IH 1455 XL. Met zes verschillende merken in de top-zes was het een veelkleurig gezelschap.



Standaard 11,0 ton

Een opvallende deelnemer in de standaard 11,0 ton was Bart van den Boom met zijn John Deere 8630. De man uit Kelpen-Oler had zich pas de vorige avond in Bakel weten te plaatsen voor het kampioenschap. Kniktrekkers als deze 8630 hebben nogal eens de neiging om te gaan springen, maar dat viel hier gelukkig mee. Toch wist Van den Boom niet tot de finale door te dringen. De afstanden lagen dicht bij elkaar, want slechts vijf meter scheidde de nummer één van de nummer negen. Dan zijn het de details die het verschil maken tussen winst of verlies. In de finale koos Hendrie van de Bunt voor de rechterkant van de baan en dat was achteraf misschien niet de meest gelukkige keuze. De zes banden aan de achterzijde van de Case IH 7250 gooiden nogal veel klei voor de sleepvoet en daardoor leverde de man uit Nijkerk veel meters in. Hanco Kok, de regerend Nederlands kampioen, ging met zijn New Holland 8970 vlak langs de lijn en zette meteen een mooie afstand neer. Hans Versteeg ging als een speer weg, maar de Fendt kwam ruim een meter te kort om de vlag te verzetten. De meeste deelnemers gebruiken een truck om hun tractor te vervoeren, maar Versteeg deed het andersom; hij gebruikte de Fendt om zijn Volvo-sporttruck naar Bakel te vervoeren. Die werd op vrijdagavond Nederlands kampioen, maar dat zat er voor de Fendt dus niet in. Als laatste starter was het Bert Kok die met een uitstekende pull zijn broer met een kleine meter verschil versloeg. Zo bleef de Nederlandse titel in Lexmond.



Zo kwam er even na 22.00 uur een eind aan een mooie dag Farm Stock pulling met hier en daar verrassende en mooie winnaars. De banen boden misschien niet de meeste grip, wat je kunt afleiden aan het feit dat de sleepwagen in veel klassen flink zwaar gezet moest worden om de deelnemers op tijd tot stilstand te krijgen.

Volgende week zaterdag is in Halsteren de laatste competitie wedstrijd voor 2.5 ton Sport Promo, 4.5 ton Sport Beloften, 3.6 ton Super Sport Promo, 3.4 ton Super Sport Top en de 3.6 ton Super Sport Top.

Volgende week zondag vindt de spannende ontknoping plaats van de Light Compact Diesels, Compact Diesels, Pro Stock I en de Pro Stock II in het Belgische Zele.