x
x
x
x

Nieuws 2017
FarmStocks

Mooie strijd op pittige kleibanen in Assen

03-03-2017

In het eerste weekend van maart trokken de farmstocks en trucks naar de TT Hall in Assen voor de tweede editie van de groots opgezette indoorpull. Op vrijdagavond was vanaf de allereerste runs al duidelijk dat de kwaliteit van de 100 meter lange banen picobello was. Dat zorgde met name op de sport/supersport baan voor een snelle wedstrijd. Het publiek genoot met volle teugen. Demo runs van D'n Aerdvruter, All or Nothing en Navigator zorgden voor de afwisseling. Daarnaast was Dakarrijder Jasper Riezebos aanwezig om zijn kunsten op de motor die net terug was in Nederland te demonsteren.

Verslag en foto's van sport/supersport door Pulling Power redacteur Dictus Hoeksma
Standaardklassen door Pulling Power redacteur Dirk van Dasselaar


Sport 2,5 ton

Grûnfretter mocht in de 2.5 ton sportklasse (promo) als eerste de baan verkennen. De Fiatagri ging hard over de baan, ten teken dat er wel houvast zat in de baan. Het zou het beeld worden van de hele klasse. Menno Wennekers liet de David Brown flink klimmen en dat kwam de bestuurbaarheid niet ten goede. De rechterkalklijn kwam akelig dichtbij en de Noord Hollander moest van het gas. Dieselross, een fraaie Fendt 308 is een minder bekende verschijning, maar kon goed mee met de rest van het veld. Ook Jonkers Deere hoort tot de minder bekende machines. De John Deere 2130 uit het Groningse Jonkersvaart komt nog vermogen tekort om de Fendt voorbij te rijden. Het dichtvallen van de noodstopklep deed After Shock in de achterhoede belandden. Bij Bad Medicine ging het niet zozeer om de prestaties op de baan, maar datgene wat daarna gebeurde. John Klarenbeek stapte van z'n tractor, ging op de knieën voor z'n vriendin en vroeg haar ten huwelijk. Dat werd door Chantal aanvaard en ze nam onder gejuich van het publiek de ring in ontvangst. Zo maak je nog eens wat mee. Met 3 full pulls stond het publiek een mooie finale te wachten. Grûnfretter kwam met dik 100 meter ook een ronde verder, maar moest in de pull off zijn meerder erkennen in de rest, al was het verschil met Green & Yellow niet groot. Rocky liet in de eerste run al zien dat ze in topvorm was en dat was in de finale niet anders. Adriaan kwam als nummer twee niet in de buurt van de Fiat.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1RockyTeunis van StempvoortEdeFP91,74
2AdriaanSteven van EdeRenswoudeFP84,44
3Green & YellowEddie CrumLiendenFP82,25
4GrûnfretterJan BroersmaHarkema100,5481,54
5DieselrossMartin de JongNieuwland94,36
6Bad MedicineJohn KlarenbeekLunteren92,53
7WennekersMenno WennekersAalsmeer86,02
8Jonkers DeereRene PijpkerJonkersvaart73,69
9After ShockHerman de LeeuwHoogblokland8,42

Klik hier voor de foto's

Sport 4,5 ton

In de 4.5 ton sportklasse (promo) lagen de afstanden dichtbij elkaar. Tot een finale kwam het echter niet. True Power was nieuwe banden aan het testen en die leken goed grip te hebben want de John Deere ging flink onderuit. In hoeverre een losgeraakte dieselleiding daarop van invloed was, was moeilijk te zeggen. Met een nieuwe motor, brandstofpomp en banden was er bij De Groene Buffel vooral sprake van een testrit en dat stemde Dennis Stroobosscher tevreden. Het finetunen kan beginnen. Ook bij De Blauwe Krey was er een nieuw blok onder de kap gelepeld en die liep als vergif. Vanwege een remfout moest Robert de Krey vroegtijdig van het gas, en daarmee vergooide hij een podiumplek en misschien wel een eerste plaats. Bij MTX waren ze 4 jaar terug in de tijd gegaan, althans wat de afstelling van de motor aangaat. Zo proberen ze na talloze problemen de draad weer op te pakken en dat lukte met een tweede stek prima. Huub van Gaal had zijn krachtbron voor de dyno van Simply Green gehad en dat kon er wel eens mede voor hebben gezorgd dat de John Deere 4430 door niemand was te achterhalen.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Van GaalHuub van GaalAchtmaal94,75
2MTXMark HendriksElsendorp93,83
3Blue HunterRies van VoorthuijsenRandwijk92,97
4De Blauwe KreijRobert de KreijSchelluinen92,78
5De Groene BuffelDennis StroobosscherGrijpskerk92,56
6VerploegWillem VerploegRumpt91,60
7Old Green WorkerGerlant MouwSpeuld90,85
8True PowerJohan van de WesteringhAchterberg89,56
9Green MysteryOnnejan StorteboomKornhorn87,87
10Silver MachineEvert van RoekelEde0,67

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,6 ton

In de 3.6 ton supersportklasse (promo) was er een nieuw gezicht. Een Ford 9000 die luistert naar de naam Superman en Bart van Engelen maakte een mooi debuut. Voor de Groningse Green Efficiency was de TT Hall maar een kort stukje rijden. Op de baan maakte de John Deere genoeg snelheid, maar kwam op het eind in ademnood. Een finaleplek bleef daardoor buiten bereik. Gipsy King reed met een grotere turbo en dat miste zijn uitwerking niet. De steigerende 1066 was echter niet bij de kalklijn vandaan te krijgen waardoor Jan Ubak tegen een diskwalificatie aanliep. Gezien de brede lach op zijn gezicht deerde hem dat allerminst. Dark Side of the Moon was tot ieders verbazing doorgedrongen tot de finale. De John Deere had immers een matig seizoen achter de rug. Daar was in Assen niks van terug te zien en Angela Schokkin zette ook in de finale een goede run neer waardoor Bassie van het podium kieperde. Our Dream kreeg iets meer gang in de Take It Easy sleepwagen, maar moest het ruim afleggen tegen Triple X. In de kwalificatierun kwam de International 1066 pas tegen de bult tot stilstand en in de pull off deed Bart Botermans het nog eens dunnetjes over. Het verschil met nummer twee Our Dream bedroeg maar liefst 12 meter! Toeval of niet, maar Triple X had ook voor de dyno gestaan.... In deze klasse waren er demo's van de Duitse Red Evolution en Usshi. De laatste stond vorig jaar ook op de lijst, maar kwam door startproblemen nooit voor de sleepwagen. Ditmaal ging het beter. Red Evolution liet zien met de besten mee te kunnen. Als enige in de klasse stonde de International 5488 op pullerbanden.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Triple XBart BotermansHalsterenFP113,74
2Our DreamMaikel RaatsAchtmaal109,28101,55
3Dark Side of the MoonAngela SchokkinDinxperlo103,9098,59
4BassieHendrik Jan van de KaaRenswoude103,4297,11
5Smokey DeereHenrik van EngelenElburg101,91
6Green EfficiencyPleun de BruinAlteveer (Gn)98,20
7SupermanBart van EngelenDoornspijk94,41
8TwisterLammert de ZwaanHulshorst93,01
9Hook 'n RunBrienen den HartogWageningen88,75
10ObelixErik WestermanDedemsvaart87,49
11RevolutionPeter BotermansHalsteren37,49
12Gipsy KingJan UbakStaphorstdisk
98Red EvolutionJörn BuddingHenstedt-Ulzburg (D)109,91110,06
99UschiPascal SchmidtLengerich (D)37,09

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,4 ton

De afsluitende 3.4 ton supersportklasse (top) kreeg met 3 full pulls de finale die het verdiende. Wanneer Gerbrand Roelofsen 5 centimeter verder had getrokken dan had Red Pearl ook tot de finalisten behoord. Terug naar de oude brandstofpomp blijkt voor de kwakkelende Valtra nog niet het ei van Columbus. Ook bij Orange Adventure leek het niet helemaal pluis onder de kap, terwijl You'll Never Know nooit goed op toeren kwam. Golden Eagle liet in de finale verstek gaan want ze vertrouwden de turbo niet. Begrijpelijk want na de indoor van Zwolle moesten ze een nieuwe motor opbouwen omdat de oude ter ziele was gegaan en dan neem je geen risico. Dus bleven er 2 over die om de hoogste eer streden. 4rus had in de kwalificatie al laten zien dat er met de Belarus niet viel te spotten. In de finale kon de motor het aan het eind niet meer bolwerken en dat bood kansen voor De Beer. Arjen perste alles uit de Fiat en kwam 4 meter verder tot stilstand. De fraaie wisselbokaal ging dus naar Oudenbosch.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De BeerArjen de BeerOudenboschFP104,75
24rusHenri TuenterTerborgFP100,00
3Golden EaglePieter van MoortNunspeetFPDNS
4Red PearlGerbrand RoelofsenHarskamp99,95
5De GebroedersRené SlotboomNeede98,82
6Working PowerJan-Bas ZijderveldNoordeloos89,10
7Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinStaphorst78,82
8You'll Never KnowArend-Jan LamEverdingen44,93
9Orange AdventureJan van BaarWestbeemster27,95

Klik hier voor de foto's

Standaardklasse 2.5 ton

Even over vijf, gaf wedstrijdleider Bert de Wit, het startsein. op beide banen stonden de deelnemers in de standaardklasse 2.5 ton en de 3.5 ton klaar om de wedstrijd te openen. Al snel bleek dat degene die geen dubbel lucht hadden, minder ver kwamen. In de 2.5 ton was de smaakmaker wel de smalspoor Inter 633 van Wesley Leder, met zijn smalle dubbel lucht met hoge nokken, reed hij ruim een halve meter verder dan de ervaren Gerco van de Visch met zijn vierwiel aangedreven MF 135 En op de derde plaats, de Ford Dexta van Peter Hijwegen, alleen dit keer met Michel Schussler op de bok. Michel is ook een van de vrijwilligers op deze indoorwedstrijd.



standaardklasse 3.5 ton

Op baan 2 reed tegelijkertijd de standaardklasse 3.5 ton. Ook hier kwamen ervaren deelnemers aan de start, toch moest er nog een paar proeftrek gemaakt worden, voor de Keep Moving Orange, voor de goede afstelling. Henrianne Hijwegen reed de mooie Ford 5600, onverstoord naar de overwinning,op deze baan lag waarschijnlijk de klei uit Luxool, met net achter haar Wesley de Wit, uit de bekende MF familie.


Toch ging de taaie MF 1080 onderuit en moest genoegen nemen met een tweede plek. Ook de Inter 844 S van Rick van Ravenhorst, moest helemaal onderuit de zak en pakte de derde positie



standaardklasse 4.5 ton

De deelnemers uit deze klasse kwamen vanuit heel Nederland, dus een divers gezelschap, met ook een groot verschil aan merken trekkers. van Eicher tot Fiat. voor ieder wat wils. In de kwalificatie haalde 3 trekkers de 100 mtr. Waarvan Pieter Bruinsma de eer van de Friezen hoog hield met zijn IHC 1046, met 103.62 nam hij de grootste beker mee naar Oudermirdum, en dat ligt weer in de buurt van Warns, voor de pullingfans onder ons. De tweede beker, ging richting het zuiden, naar Gorinchem, Henri de Groot pakte die met zijn MF 399. en Martin Verschoor uit t Zand , met een Fiat 88-94 DT eiste de derde plek op.



standaardklasse 9 ton

Het werd tijd voor de zware jongens, oftewel de Fendt Vario's en de dikke Inters en Johnnies. Met twee full pulls werd de finale gereden, en deze werd gewonnen door een oudje, een Fendt 611 LSA-E, mooi over de linkerkant gereden, Al sturend van links naar rechts reed Jurian Wagenaar een paar centimeter verder dan Jeroen Hop, die toch weer in de prijzen viel met zijn 1455. Derde werd Aart Pater, die ook met een Fendt reed, maar van het type 614.



standaardklasse 11 ton

Met maar liefst 7 Fendt in deze klasse, was eigenlijk de vraag van welke zou het worden. Maar degene die de meeste aandacht kreeg was toch wel de John Deere 4450 van Jan Reijm uit Groot-Ammers. wat blies deze erover. met net na zijn trek een grote vuurwerk show op de uitlaat. Hanco Kok was toch ook weer een klasse apart, met zijn New Holland 8970, stond hij weer op de hoogst trede, gevolgd door Arnoud Sterk,ook uit Lexmond, jawel toch een Fendt op het podium en Johan van de Haar met zijn JD 7710 uit Lunteren.