x
x
x
x

Nieuws 2018
FarmStocks

Pittige baan voor farmstockers in Zwolle

26-01-2018

Op vrijdagavond 26 januari werd met de Trekkerweb indoor farmstockwedstrijd in de Zwolse IJsselhallen het nieuwe seizoen op gang geschoten. Als de kwaliteit van de baan als indicator mag dienen zal 2018 een topseizoen worden. Met een zeer wendbare Bobcat met schaaf werd er naar Amerikaans voorbeeld geëxperimenteerd in het baanonderhoud. Niet alle kampioenen kwamen in de vijf klassen aan de start. De wedstrijd valt middenin het sleutelseizoen en dat noopt teams tot het maken van keuzes. Daardoor werd het een mooie mix van top, promo en beloften teams en dat zorgde voor een prachtige strijd. Het vele publiek op de tribunes kreeg dan ook waar voor zijn geld.

Tekst en foto's van Pulling Power redacteuren Dennis Vos en Dictus Hoeksma. Wedstrijd gefilmd door: Johan Tippe


Sport 2,5 ton

De avond werd afgetrapt met de 2,5 ton Sportklasse, waarbij het weer een leuke uitdaging zou worden om goede afstanden neer te zetten. Het was aan Calimero om de proeftrek te verzorgen, hierbij bleek dat de Take it Easy, net een tikkie te zwaar stond voor een leuk leuk resultaat. Bandito liet nog even op zich wachten, want de Fiat had er nog heel even geen zin in om zich te tonen aan het publiek waardoor het vlug aantreden was voor Adriaan. De Steyr had er al wel zin in en had al vroeg de voorwielen in de lucht tot aan net over de 90 meter. Van Eijden mocht de eerste officiële trekpoging voor zijn rekening nemen, maar had zich verslikt in het verzet waardoor deze binnen 30 meter stopte en opnieuw mocht starten. Dit resulteerde in een mooie run die toonde dat ze ook met deze Landini niet stil hadden gezeten met de ontwikkelingen. Voor After Shock was het dikke pech, vol verwachting reed men weg met een flinke gang, maar een lekke pakking zorgde vroegtijdig voor druk verlies en met iets meer dan 60 meter was het klaar voor vanavond. The Sherriff is een niet vaak geziene trekker, maar ook deze Valmet wist een goede indruk te maken met een mooie run. Het harde werk had geloond deze winter en we zullen hem vaker terug zien op de baan in 2018. Inmiddels waren we halverwege en de sfeer zat er dankzij de soms rake opmerkingen van Arco Sterk al vroeg goed in op de tribune. Green & Yellow presenteerde hun nieuwe look en ontving veel complimenten over het harde werk van afgelopen winter. De run was er een uit het boekje, maar kwam helaas net te kort om mee te kunnen doen in de Pull Off. Calimero deed zijn proeftrek over en met succes, de run resulteerde in een grotere afstand maar nog net te weinig om een Pull Off uit te lokken met Adriaan. De oranje Fiat genaamd Bandito betrad dan toch de arena, helaas maakte deze een heel onstuimige run waarbij de trekker veel te hoog ging en waardoor er geen land mee te bezeilen was. Dit resulteerde in een diskwalificatie vanwege het overschrijden van de lijnen en daar baalden ze verschrikkelijk van. Small Bassie was de pechvogel van de avond, na een verkeerde versnelling wilde de motor niet meer lekker lopen en op drie cilinders verliet de 870 de arena. Jammer want het team had gehoopt een mooie run neer te zetten in Zwolle. Dat je spullen niet zomaar moet uitlenen als je op vakantie ben, kwam Starfire spijtig genoeg al vroeg achter. Wild vertrok deze van de start, waarbij na een paar keer neer komen de vooras sneuvelde en buiten de baan landde wat helaas resulteerde in een diskwalificatie. Jelle van de Rijt had deze avond de Valtra extra krachtvoer gegeven, want de vernieuwde combinatie maakte met een gigantisch mooie run een Pull Off mogelijk. Of er nog een derde zou bijkomen hing van Aart de With af met Little Red Poison, maar de baan was tricky en moest de kampioen helaas genoegen nemen met positie nummer vijf deze avond. De finale bestond uit Adriaan en Red Passion, waarbij Adriaan als eerste van start ging. Helaas moest deze veel bijremmen om niet buiten de baan te raken, wat kostbare meters kostte. De winnaar was hierdoor Red Passion, gevolgd door Adriaan en mocht de vernieuwde Green & Yellow zich toevoegen op het erepodium op de derde plek.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red PassionJelle van de RijtVenhorst95.3084.04
2AdriaanSteven van EdeRenswoude90.2079.85
3Green & YellowEddie CrumLienden87.63
4CalimeroJeroen van SchaikWoerden87.07
5Little Red PoisonAart de WithHagestein84.17
6Van EijdenWouter van EijdenSchalkwijk80.05
7The SheriffAnton SchoonhovenGrafhorst77.42
8After ShockHerman de LeeuwHoogblokland64.49
9Small BassieWilco van den BrandhofRenswoude2.83
10StarfireGosse KoertsKornhorndisk
10BanditoHenk SchoonhovenOosterwolde (Gld)disk


Sport 4,5 ton

Na 3 proeftreks waarvan 2 van de familie De Kreij kon de 4.5 ton sportklasse echt los. Willem Verploeg die zijn International 1455XL in de verkoop heeft zette met een mooie wheelie de eerste officiële afstand neer. Een gemeen klinkende New Green Worker moest vroegtijdig afhaken. De eerste prognose was een weggeblazen pakking. Fahr Ahead en MTX smoorden in de zware kleibaan, iets wat Passion for Power op zijn nieuwe 42 inch banden even later ook overkwam. Bij Red Expectation moest de motorupdate nog plaatsvinden. Een nieuwe turbo was onderweg. Met de kleinere maat windmolen nog onder de kap kwam de International 1066 terecht in de middenmoot. Wim en Robert de Kreij hadden na hun proeftreks de afstelling aangepast. Pa zou de finale net niet halen, maar Robert reed op zijn vertrouwde Ford 9000 wel een ronde verder. In deze klasse zat het venijn in de staart want de laatste drie zetten het klassement flink op zijn kop. Gas d'r Bi-j tilde de voorwielen hoog van de grond maar sleurde de Take it Easy sleepwagen wel dik over de 90 meter. Het gejuich steeg op vanaf de tribunes en dat zou met de volgende run nog meer aanzwellen. Henry van Roselaar kan zijn Blue Force driemaal terugschakelen en dat voordeel bracht hem naar de leidende positie en het publiek ging op de banken staan, want voor zo'n strijd kom je naar de IJsselhallen. Een bekeken run van Blue Risk deden de farmstock fans nogmaals juichen, want met de tweede afstand stond ook de Ford 8700 in de finale. Vier Fords in de pull off. De hegemonie van dit blauwe merk in de 4.5 ton sportklasse is nog immer groot. De Blauwe Kreij kwam moeizaam uit de startbokken. Ondanks dat kwam de motor er toch bovenop en Robert zette een goede afstand neer. Gas d'r Bi-j kwam te vroeg in ademnood en moest het afleggen tegen de Ford 9000. Ook Blue Force ging tot ieders verbazing onderuit en kon amper tippen aan De Kreij. Hoe lang zou de motor van Wouter Peelen het dan volhouden, was de vraag die men zich vooraf stelde. De Harskamper zou iedereen versteld doen staan, en ook zichzelf, door bijna 12 meter voorbij de leidersvlag te rijden. Het publiek ging tijdens de laatste meters helemaal uit z'n dak. Wat een apotheose. Wat een slot van de klasse. Speaker Arco Sterk die de hele avond ijzersterk bezig was had de leidersvlag voor de laatste run aan de kant van de rookafvoer slang geplaatst, in de veronderstelling dat die daar veilig stond. Hij werd net niet geplet door de rollende slang, al scheelde het niks. Oef. Wouter Peelen had geen verklaring voor dit grote succes. Henry van Roselaar gaf nadien toe dat hij eerder had moeten terugschakelen op deze zware kleibaan. Weer een leermoment.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue RiskWouter PeelenHarskamp97.9293.15
2Blue ForceHenri van RoselaarPutten98.5181.63
3De Blauwe KreijRobert de KreijHoornaar93.8781.50
4Gas d'r Bi-jHans KesterIJsselstein94.1778.45
5Baby KreijMichel de KreijHoogblokland89.84
6Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)86.76
7Fahr AheadAad BoersKrimpen a/d IJssel86.18
8Passion for PowerJan RoseboomEde83.85
9MTXMark HendriksElsendorp81.90
10VerploegWillem VerploegRumpt81.85
11New Green WorkerGerlant MouwSpeuld74.78

Klik hier voor de foto's

Supersport 3,4 ton

Het vijf man tellende startveld, werd getrakteerd op een full pull regen in de eerst runs. Hierdoor kregen de bezoekers een weergaloze finale voorgeschoteld aangezien het aanpassen van de sleepwagen tussentijd te veel tijd zou kosten en het ook niet zo goed zou zijn voor de machines zelf. Zodoende werden de eerste runs er in hoog tempo doorheen gejaagd en zou het spektakel in de slotfase van de 3,4 ton gaan plaats vinden. Dancing on Wheels was het die de finale mocht af trappen en met de vorige afstelling in gedachten ging men voortvarend van start, echter men was vergeten dat er nu 1800 kg en 3 cm mes extra aanwezig waren. Dit zorgde ervoor dat de motor uitwaaide en moest men genoegen nemen met een afstand waarover je niet graag naar huis schrijft. De blauwe New Holland Flying Bull gooide hogere ogen, maar ook hier een zware dobber met de extra bijgekomen kilo's en centimeters. Desalniettemin werd de vlag verzet en was het aan de zilver/rode Zetor genaamd De Gebroeders om te laten zien wat deze in huis had. Ook hier werd de vlag verzet na stilstand en werd er toch zo stiekem aan naar de 90 meter gekropen. De mooie oranje Forza Fiat gaat in 2018 weer competitie rijden en had vanavond besloten zijn spierballen te laten zien. Dit lukte goed en opnieuw werd de vlag verplaatst voorbij de 90 meter. De kampioen van vorig jaar Sprenkels had er al vroeg de vaart in, maar ondanks alles te hebben gegeven, kwam deze net te kort op zijn andere oranje collega. Dit maakte het rijtje compleet met Forza Fiat op een, Sprenkels op twee en De Gebroeders op de derde plek.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Forza FiatEvert Jan HendriksBeemte BroeklandFP93.96
2SprenkelsRichard SprenkelsKlein ZundertFP92.71
3De GebroedersRené SlotboomNeedeFP86.01
4Flying BullWichert Koers't Loo-OldebroekFP81.68
5Dancing on WheelsAlbert KinStaphorstFP61.16


Supersport 3,6 ton

De Staphorster fans lieten met de eerste run in de 3.6 ton supersportklasse meteen van zich horen, want de full pull van Gipsy King werd met gejuich ontvangen. Dat de sleepwagen een tandje zwaarder ging vonden ze minder leuk. Met 17 tractoren aan de start was het evenwel een juiste beslissing. De full pull lijn lag op 95 meter en net als in de 4.5 ton sportklasse zat ook hier het venijn in de staart. Daarvoor gebeurde evenwel nog het nodige, zoals een springerige run van Revolution, een Smokey Deere die niet uit de startblokken kwam en Dynamite die de naweeën ondervond van de proeftrek op de avond ervoor. Toen waren een aantal leidingen van het common rail injectiesysteem gescheurd en blijkbaar meer dan er gerepareerd waren. Green Bullet zat te hoog in de versnelling en kwam de van een nieuw frame voorziene Don't Worry niet voorbij. Superman wel. Met The Resistance mocht de klasse een nieuwkomer verwelkomen. De Valtra uit het Twentse Buurse was een plaatje om te zien. Zelfs de uitlaatverlenging glom als een spiegel. Op de baan zette Martijn Mogezomp een prima run neer en de blijdschap bij het team was groot. Dit was toch een ander podium dan een pull bij hun vereniging de TSTA. Hook 'n Run en Our Dream kregen te maken met differentieelwerking en misten daardoor de finale. De Duitse Red Evolution rijdt net als Freek op pullerbanden en die gingen hard rond, met strakke runs als gevolg. Toch kwamen beiden op het eind tekort. De Groene Aardbei liet zien hoe het wel moest en zette net als Proud Eagle, Buiks en The Red Bunny de voorwielen bijna in de zandbult. Het waren de laatste vier starters die allen een full pull reden. Daarmee werd ook duidelijk dat er nog een flink niveauverschil zit tussen de top, promo en beloften. Maar wel mooi dat ze eens samen in een klasse strijden. Met 1200 kg gewicht erbij in de bak kwam Proud Eagle als eerste uit in de pull off. Helemaal tevreden over de run zal Reinier Sundermeijer niet zijn geweest want de tractor spinde nogal wild uit, al kon Joan de Visser daarvan niet profiteren. De krachtbron van The Red Bunny leek er in de finale weinig trek in te hebben. De grote Fiat 1300 van Stef Buiks ging hard over de baan al moest hij dat op het eind bekopen. De motor kwam in ademnood en ging voor de leidersvlag onderuit. Gegokt en verloren. De Groene Aardbei mocht de klasse afsluiten en deed dat in stijl. Henri Overeem weet het vermogen op de pullerbanden uitstekend aan de grond te krijgen en ging in een geweldige stijl over de baan. De leidersvlag werd dik 3 meter voorbij gereden en daarmee bleek ook in deze klasse last best!


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De Groene AardbeiHenri OvereemEdeFP91.68
2Proud EagleReinier SundermeijerVoorstFP88.36
3BuiksStef BuiksRijsbergenFP86.97
4The Red BunnyJoan de VisserAagtekerkeFP70.12
5Our DreamMaikel RaatsAchtmaal90.60
6Hook 'n RunBrienen den HartogWageningen90.52
7Red EvolutionJörn BuddingHenstedt-Ulzburg (D)89.49
8FreekJan van MourikDe Glind87.10
9Gipsy KingJan UbakStaphorst85.36
10Don't WorryHessel VisserStavoren84.64
11Green BulletLuchel HofstedeStaphorst83.70
12SupermanBart van EngelenDoornspijk80.95
13The ResistanceMaikel de JongBuurse79.27
14RevolutionPeter BotermansHalsteren77.27
15DynamiteAlbert DrostHarskamp37.51
16Smokey DeereHenrik van EngelenElburg24.39

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton

Later dan gepland ging men met de 4,5 ton supersport aan de gang, waardoor er besloten werd door de wedstrijdleiding om Floating Finish te rijden. Het jammere was dat veel teams nog gebruik wilden maken van de dyno, wat een van de redenen was dat de 4,5 ton supersport een heel laag deelnemers gehalte kende. Ondanks dat werd er een mooi slotakkoord gegeven voor het publiek, waarbij White Shadow te proeftrek voor zijn rekening nam. Met een nieuw uitlaatspruitstuk en nieuwe brandstofpomp kwam de Amerikaanse Case al vroeg op snelheid waarbij men dus kon zeggen dat de nieuwe spullen een positief effect hadden op de trekprestaties. Als eerste officiële afstand mocht de enige V8 van de avond starten: de Maximum Massey. Dat er aan het eind van seizoen 2017 een opwaartse lijn in zat, werd mooi doorgevoerd in deze wedstrijd en men zette met een mooie sterke run een mooie afstand op de klok. Ook Gerard Hopmans scoorde met zijn Black Magic hoge ogen deze avond. Vooral het langzaam optoeren was een plezier om naar te kijken, waarbij menig dikke vlam uit de puupe de afzuiginstallatie in werd gezogen. Langzaam kwam de John Deere op gang en wist de tot dan toe de tweede afstand neer te zetten. Als een na laatste van de avond was het Peeters om zijn Turbo de sporen te geven, echter bleek deze combinatie zijn vermogen niet de baan in te kunnen stoppen waardoor er minder tractie was voor de trekker. Waardoor velen zo op was gehoopt, ging helaas niet gebeuren: Peeters zou geen eerste prijs mee naar huis nemen. De laatste van de avond was de Winnaar van Ahoy vorig jaar, Up & Down. Arjen Bloemert had de goede hoop het varkentje goed te kunnen wassen, maar vergiste zich in het verzet op de combinatie en gaandeweg de run had de trekker er steeds meer moeite mee. Helaas ging hierdoor de winst en de "Hattrick" om beide indoors eens te winnen aan zijn neus voorbij. White Shadow eindigde namelijk op de eerste plek, gevolgd door Black Magic en Peeters.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1White ShadowGerard SikesYsselsteyn87.39
2Maximum MasseyRolf BouwmansBakel85.18
3Black MagicGerard HopmansWouw84.18
4PeetersErik PeetersHoeven83.76
5Up and DownArjan BloemertStaphorst83.06


Zo kwam er een mooi eind aan een gigantisch leuke aftrap van het Farmstock seizoen. We verheugen ons nu alweer op de eerste buitenwedstrijden, want het beloofd een heel mooi jaar te worden in de diverse gewichtsklassen van de Farmstock!