x
x
x
x

Nieuws 2018
FarmStocks

Oudenbosch; na droogte komt regen

10-08-2018

Vrijdag 11 augustus was de Farmstock op de afspraak in Oudenbosch. Een wedstrijd die sinds lange tijd weer te maken kreeg met regendreiging en buienradar was waarschijnlijk de meest geraadpleegde site die avond. En waar heel Nederland na de lange droogte snakt naar regen was de zeilploeg van de organisatie er wel klaar mee. Verschillende keren moesten de banen worden afgedekt om te voorkomen dat de uitstekende geprepareerde banen in kwaliteit achteruit zouden gaan. Maar met de nodige improvisatie hebben alle machines kunnen aanhaken en is het complete programma afgewerkt.

Naast uitdagingen tijdens de wedstrijd was er ook al een uitdaging voor de wedstrijd, door de vakantietijd was het een hele uitdaging om voor iedere functie een functionaris te vinden. In een aantal gevallen moest een functionaris twee posities invullen, waaronder de schrijver dezes. Daarom is er niet van iedere klasse een verslag en al helemaal geen foto's.


Standaardklassen

Op beide banen werd strak op tijd gestart met een standaardklasse, en al snel bleek dat alle aandacht die was besteed aan de baanpreparatie zich uitbetaalde. De banen waren in goede conditie en het was mogelijk om een vlotte wedstrijd neer te zetten. In totaal werden er vijf standaardklassen verreden en in alle klassen werden er tickets uitgedeeld voor het NK. Voor Gerrit van Schaik in de 3,5 ton standaard, Aart de With in de 4,5 ton, Johan Schelle in de 5, 5 ton, Jacoline van Schaik in de 7 ton en Cees de Jong in de 9 ton was de reis naar het zuiden niet voor niets geweest. Zij mogen in september bijna letterlijk naar de andere kant van Nederland om in Tzum een poging te doen het Nederlands Kampioenschap te winnen.



Sport 2,5 ton promoniveau

Bij aanvang van de 2,5 ton sportklasse Promoniveau was al duidelijk dat de avond weleens niet volledig droog zou kunnen verlopen en werd besloten om met het floating finish systeem te rijden. Of wel, geen kwalificaties maar allemaal gelijk finale rijden, één poging om de grootste beker en 20 punten mee naar huis te nemen. De enigste die twee pogingen kreeg was de leider in de stand van de competitie, The Orange Glow. De Fiat had de proeftrek en wist daarin 102,10 meter neer te zetten met een hele goede run. Toch besloten ze de proeftrek over te doen en waar dat 9 van de 10 keer slecht afloopt ging het hier goed, de teller stopte bij 103,89. Op dat moment had de nummer twee in de competitie van Eijden de Landini al tot 105,70 laten sleuren. Aan het eind van de klasse zou blijken dat dit voor alle andere deelnemers te ver was. Onder andere voor Dieselross, de nummer 10 van de competitie die met 102,77 de 4e plaats pakte, de beste seizoenprestatie tot nu voor de Fendt. Door de winst van Van Eijden en de de 2e plaats van The Orange Glow staan zij nu exact gelijk met 111,5 punten. Op de laatste wedstrijd voor de klasse in Hoogblokland zal uitgemaakt gaan worden wie kampioen gaat worden. Maar het is al zeker dat beide gaan promoveren naar het hoogste niveau.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Van EijdenWouter van EijdenSchalkwijk105.70
2The Orange GlowMartin HijkoopNieuwland103.89
3WennekersMenno WennekersAalsmeer102.98
4DieselrossMartin de JongNieuwland102.77
5D'n DavidJohan van LeerdamLopik102.07
6Bad MedicineJohn KlarenbeekLunteren101.16
7Black PhantomArie ZwijnenburgGouda100.45
8GunfireCarles van der GunWaardenburg99.11
9De HeijDurk de HeijSurhuizum98.58
10GrûnfretterJan BroersmaHarkema98.45
11Belazerus 1Tino WilbersMilheeze96.83
12The SheriffAnton SchoonhovenGrafhorst95.07
13Blue MickeyAlexander BerghuisNiekerk91.76
14IntertoySander van der LindeHei- en Boeicop88.60


Supersport 3,4 ton promoniveau

Na de 2,5 ton Promoniveau waren er wat druppels gevallen om het stuiven tegen te gaan. Voor het publiek viel het mee en voor de boeren viel het tegen, erg weinig regen dus. Nadat het zeil van de baan was gehaald mocht Forza Fiat de proeftrek verrichten in de 3,4 ton supersport Promo. De competitieaanvoerder wist 102,46 te overbruggen met de sleepwagen. En de wedstrijdleiding dacht wel dat de sleepwagen daarmee juist was afgesteld. Daar was ook achteraf niet heel veel tegen in te brengen want niemand kwam meer aan de afstand van de competitieaanvoerder. Daarmee is Forza Fiat de eerste competitiekampioen van 2018. Red Indian leek een optimistische versnelling te hebben gekozen en bleef met 42,84 ver achter de rest van de klasse.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Forza FiatEvert Jan HendriksBeemte Broekland102.46
2The CarpenterJan van de WeijerMilheeze99.61
3Flying BullWichert Koers't Loo-Oldebroek88.99
4Working PowerJan Willem DonkNoordeloos87.88
5Never SatisfiedPieter PaansWerkendam83.68
6Red IndianKees van DaalenAchterberg42.84


Supersport 3,6 ton promoniveau

Doordat de voorgaande 2 standaardklassen en de 2,5 ton sportklasse Promo heel snel waren afgewerkt was de 3,6 ton Promo veel eerder aan de beurt dan verwacht. Dit zorgde even voor wat chaotische taferelen, deelnemers die nog maar net waren gearriveerd en de sleeptractors moesten ook nog op gang komen.

Bassie had de proeftrek volgens de startlijst en die was net op tijd gewogen om die proeftrek ook te kunnen maken. Dat viel niet mee, de machine kwam moeizaam weg en begon, na ongeveer 30 meter te hebben afgelegd, flink te stuiteren. Maar het was gelukkig een proeftrek dus er zou nog een herkansing volgen. De volgende was de eerste die van de weegbrug zou komen en dat bleek de Smokey Deere te zijn. Stonden eigenlijk verder op in de startlijst maar besloten toch aan te haken omdat ze dan nog een proeftrek hadden. Met een fabelachtige run uit het boekje, balans goed, alles goed, stopte de John Deere bij 103,73. Dat bleek een afstand te zijn waar heel lang niemand meer aan kon komen. En hoe verder de klasse vorderde hoe meer bleek hoe goed de run van de Smokey eDeere, op dat moment de nummer 10 van de competitie, eigenlijk wel niet was. Want hoewel er niet met floating finisch werd gereden zat een finale er heel lang niet in. Bijna als laatste kwam de leider uit de competitie aan de start, Belazerus 3 Big Toy. En maakte duidelijk waarom de Belarus bovenaan in het klassement staat, pas bij 107,25 stopte de Take it Easy met maken van een voorwaartse beweging. Dus toch nog een finale waarin Rudie van der Horst de Belarus ruim 2 meter verder wist te rijden dan de Smokey Deere. Daarmee bevestigde Belazerus 3 Big Toy de titelaspiraties en de promotie naar het hoogste niveau. De doelstelling van Roel Janssen en zijn team om een nieuwe machine te bouwen en daarmee in 2 jaar naar de Top te promoveren lijkt daarmee absoluut binnen handbereik.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteyn107.2595.34
2Smokey DeereHenrik van EngelenElburg103.7193.18
3RevolutionPeter BotermansHalsteren98.88
4DynamiteAlbert DrostHarskamp98.13
5Our DreamMaikel RaatsAchtmaal97.67
6Gipsy KingJan UbakStaphorst93.97
7Don't WorryHessel VisserStavoren93.76
8Van DijkeJan van DijkeOud-Vossemeer93.65
9Radical RoughneckRichard van DijkHouten92.73
10Flying WheelsJan de BruinPutten90.17
11Hook 'n RunBrienen den HartogWageningen55.89
12BassieHendrik Jan van de KaaRenswoude51.12
13Red RhinoHarm GrievinkWinterswijk35.86


Supersport 3,4 ton topniveau

De 3,4 ton sportklasse Topniveau stond op baan 1 als laatste in het programma. Met daarin natuurlijk Arjen de Beer als deelnemer ook medeorganisator van het evenement. Heel de avond had hij al wat zenuwachtig heen en weer gelopen door de regendreiging. En die regendreiging was tijdens de 3,4 ton supersport maximaal. Het was niet helemaal droog en de druk op de wedstrijdleiding was maximaal wat te doen. Wel of niet afdekken van de baan was de vraag, het druppelde flink en dat zorgde voor hele zenuwachtige deelnemers. Vooral de deelnemers die als laatste in de startlijst stonden zagen de bui letterlijk en figuurlijk hangen en waren bang dat de conditie van de baan zo achteruit zou gaan dat het neerzetten van een goede run niet meer mogelijk zou zijn.

Arjen de Beer liet zich absoluut niet van de wijs brengen door de regendruppels tijdens zijn thuiswedstrijd en reed een afstand ruim in de 100 meter. Ook deze klasse reed weer met floating finish en het moest dus in 1 run gebeuren. De volgende was 4Rus en die bleef 13 cm achter de Beer steken op 101,83. De aanvoerder van het klassement, Red Pearl, maakte even duidelijk waarom hij bovenaan staat. Bij 105,77 was de pap op en stopte de sleepwagen en was ook gelijk duidelijk dat het heel lastig zou worden om die afstand nog te overtreffen. Sprenkels kwam er ook niet aan en toen regende het inmiddels zo stevig dat de wedstrijdleiding niet anders kon dan het zeil over de baan te laten trekken. En het leek erop dat daarmee de wedstrijd ook gedaan zou zijn. Alle weerapps die te vinden waren gaven aan dat het ruim tot na middernacht zou blijven regenen. Maar de wedstrijdleider zag weer iets wat niemand anders zag, namelijk dat het nog een 15 minuten droog zou worden. En 10 minuten nadat het zeil erop was gegaan ging het er ook weer af, met tegenzin van de zeilploeg want die waren het trekken aan het zeil al lang spuugzat. Ook heel begrijpelijk want met de stevige wind was het niet eenvoudig om het zeil eraf te krijgen. De resterende deelnemers hadden er ook niet veel vertrouwen meer in en twijfelde erg aan de condities van de baan. Vooral de nummer laatst in de startlijst, Dancing on Wheels (Reloaded) zag het helemaal niet zitten en wilde al neutralisatie van de competitie. Maar de wedstrijdleider had het goed gezien, het bleef nog 20 minuten droog. En de mannen van Dancing on Wheels zaten er helemaal naast want in de laatste run van de dag reed de International op een paar centimeter na 103 meter. Daarmee pakte ze met de allerlaatste run van de dag een dikke tweede plaats. Over neutralisatie van de competitie is niet meer gesproken en uiteindelijk heeft dus toch iedereen nog kunnen rijden. En bleek de baan zo goed te zijn dat ondanks toch wel flink wat druppels de laatste tractor nog een topprestatie kon neerzetten. Direct daarna ging het wel flink regenen en konden de boeren in de tent mee feesten want de regenhaspels konden even uitblijven. Eind goed al goed.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red PearlGerbrand RoelofsenHarskamp105.77
2Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinStaphorst102.95
3De BeerArjen de BeerOudenbosch101.96
44rusHenri TuenterTerborg101.83
5SprenkelsRichard SprenkelsKlein Zundert100.38
6Golden EaglePieter van MoortNunspeet100.22
7Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek93.53
8Orange AdventureJan van BaarWestbeemster93.01
9SpetsnazWilliam PullensHeusden91.19
10Swedish LegendNick RasenbergMade88.91
11Moody BlueArno WennekersLisserbroek87.55
12De GebroedersRene SlotboomNeede87.23