x
x
x
x

Nieuws 2019
FarmStocks

Spannend tot het eind op NK farmstock in Tzum

21-09-2018

De NK strijd voor de farmstocks blijkt elk jaar weer voor verrassingen te zorgen. Dat was op 15 september 2018 in Tzum niet anders. Want wie had verwacht dat Metervreter de supersport klasse 4.5 ton zou winnen. Niemand! Sommige titelverdedigers mochten niet eens in de finale aanhaken of wat te zeggen van een 4.5 ton standaard waarbij de beide sterkste tractoren exact dezelfde afstand trokken. Op een NK kan het. Zo werden in 4 van de 12 klassen de titel geprolongeerd. Er gingen 3 standaard titels naar Staphorst. In het zonnige Tzum waren de verrassingen niet van de lucht.

tekst en foto's Jan Bakker en Dictus Hoeksma


Sport 2,5 ton topniveau

Een mooi aantal van 4 full pulls viel te noteren, samen met twee tractoren in de 109 meter kwamen zo de beste 6 van 12 deelnemers in de finale terecht. Grootste blijdschap hierover was er ongetwijfeld bij Rocky, na koppelingsproblemen leek het er even op dat de machine helemaal niet meer van start zou gaan, de vreugde was er al na 6 plaatsen te zijn opgeschoven toch nog van start konden en vervolgens kon er ook nog een full pull worden gereden. Helaas leek in de finale vooral de grip te ontbreken en kwamen ze niet verder dan de 6e plaats, maar er zal ongetwijfeld een goed gevoel aan overgehouden zijn. Redelijk opmerkelijk was dat Little Red Poison niet verder kwam dan de 5e plaats, in de competitiewedstrijden waren dit jaar twee 4e plaatsen de slechtste resultaten. Er moest weliswaar slechts 19 cm worden toegegeven op De Blauwe Stier maar toch.. De laatste deed met de 4e plaats op deze wedstrijd zijn stand in de competitie wel eer aan. Rednix had net als in de kwalificatie weer een rustige rechte run, deze was genoeg voor de 3e plaats. Heel even leek Calimero met de eer te gaan strijken maar Red Passion liet toch blijken zijn toppositie absoluut waardig te zijn, op het eind van de run trok de machine nog even flink naar rechts maar de getrokken afstand was uiteindelijk nog bijna een halve meter verder dan Calimero, daarmee ging de titel net als vorig jaar mee naar Venhorst.
2018 Tzum NK 2,5 ton Sport


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Sport 4,5 ton topniveau

De finale van de 4,5 ton Sport was een goede aftekening van de stand in de competitie, de beste 7 van de topklasse hadden zich hiervoor geplaatst al waren de onderlinge verschillen in de kwalificatie met de mooie sleepwagenafstelling zeker niet groot. Ook in de finale lagen de afstanden niet ver uit elkaar, met de Red Expectation maar 21 cm achter MTX. en deze slechts 1 cm achter Passion for Power! Helaas voor hen allemaal toch nog een paar meter verwijderd van een podiumplaats. Baby Kreij hield de eer van de familie hoog met een 4e plaats. De Ford moest wel de meerdere erkennen in de 3 blauwe concullegas die ook in de top 3 van de competitie stonden. Koen Ridder die in zijn debuutjaar als rijder op de machine wel leider in de stand is en de verste afstand in de eerste run had bleef nu echter steken op de derde plaats, net een meter achter Blue Force. Maar Blue Risk liet in Tzum geen twijfel bestaan wie de titel mee mocht nemen naar huis, Wouter Peelen stuurde zijn Ford een kleine 4 meter verder, net als vorig jaar ging de grootste beker mee naar Harskamp.
2018 Tzum NK 4,5 ton Sport


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Supersport 3,4 ton topniveau

In de 3,4 ton Supersport was de verliezer van de dag helaas al snel duidelijk. Red Pearl, tijdens de wedstrijd in Tzum bovenaan in de stand van de competitie had uitgerekend op het NK de aller slechtste run van het seizoen. Dancing on Wheels (Reloaded) had voorafgaand ook al geen wereldrun neergezet in de proeftrek, nu waren er even vraagtekens of er misschien andere factoren meespeelden. Forever Blue maakte echter meteen een einde aan de twijfels door een mooie full pull te rijden. In de finale van 6 deelnemers moest hij genoegen nemen met de laatste plaats, net als veel anderen had ook hij last van een kleine onbalans. De andere Ford in de finale, Working Power, eindigde net iets verder op de 5e plaats, de motor liet duidelijk blijken dat hij heel taai was, maar in het geheel moest hij het onderspit delven. Waar Forza Fiat normaal gesproken een goede balans laat zien was dat nu in beide runs niet het geval, de kersverse kampioen in de promo klasse viel als derde Fiat in de finale net naast het podium. 4Rus verstoorde een compleet oranje podium door met de Belarus net over de 100 meter te eindigen, wel ruim 2 meter achter Sprenkels bij wie de differentieelwerking aan het eind overduidelijk te zien was . Het kampioenschap was voor De Beer, de andere Brabantse Fiat had met een snelle run dik 106 meter laten noteren, ruim voldoende voor de 1e plaats. Met Red Pearl op de onverdienstelijke allerlaatste plaats en de nummers 2, 3 en 4 uit de competitie op het podium een bijzondere uitslag die wel de krachtsverhouding aardig goed weergeeft.
2018 Tzum NK 3,4 ton Supersport


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Supersport 3,6 ton topniveau

Met schade aan de cilinderkop werd De Groene Aardbei hekkensluiter in de klasse. Triple X kon de Pullerbanden niet benutten op de Friese klei maar eindigde nog net voor Our Dream. Red Bunny die na de forse motorschade op de voorgaande wedstrijd toch weer vanaf Walcheren was komen rijden zag de inspanningen niet beloond, de motor klonk op het eind ook niet meer helemaal voluit te lopen. Iets verder eindigde Six Fighter, deze had voor de gelegenheid de banden van Green Bullet geleend maar met een onrustige balans leverde dit geen goed resultaat op. Dont Worry had zich tijdens de wedstrijd op vrijdagavond geplaatst voor de kampioenschapswedstrijd op zaterdag, wat sowieso al heel erg mooi was voor de enige Friese deelnemer in de klasse. Dat de finale toch te hoog gegrepen was, ach, met de 9e plaats waren ze al meer dan tevreden. De beide Ford machines uit de West-Brabantse/Zeeuwse blauwe familie, de Blue Tiger en Blue Brother leken eenzelfde hoge versnelling te hebben gekozen, wat voor de tijger net iets beter uitpakte dan voor de broer. De laatste eindigde net buiten de finale, Proud Eagle wist zich net te nestelen tussen de Ford en pakte ze nipt de laatste finaleplaats mee. Buiks die zich met een overtuigende run had geplaatst voor de eindstrijd kon deze run zeker qua balans niet kopiëren in de finale. Blue Tiger die zich met de 6e afstand had geplaats hield deze plaats vast in de finale. Belazerus 3 Big Toy kwam niet verder dan de 5e plaats maar liet wel duidelijk zien dat zijn aanstaande promotie naar de topklasse zeker gerechtvaardigd is (mocht iemand daar nog aan getwijfeld hebben) evenals Ron Deere die komende seizoen van de beloften naar de promoklasse overstapt. De onderlinge krachtverschillen tussen de verschillende klassen lijken in sommige gevallen te verwaarlozen, met de 4e plaats van de Deere uit Zundert als goed voorbeeld. Bij Proud Eagle was de finale run verder dan de eerste, dit was echter slecht genoeg voor de 3e plaats. Green Star moest genoegen nemen met de tweede plaats want er stond in Tzum geen maat op Bad Romance. De Fendt had als enige een heel overtuigende full pull gereden, in de finale wist hij de afstand van Greenstar met iets meer dan een meter te verbeteren. De titel ging dit jaar mee naar de Veluwe.




2018 Tzum NK 3,6 ton Supersport


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Supersport 4,5 ton topniveau

De afstelling van de sleepwagen was zonder meer pittig te noemen, in de eerste run kwam geen enkele deelnemer over de 100 meter lijn. Met de regel dat de beste helft van de klasse naar de finale mocht zou er toch nog een finale van 6 tractoren komen. Enigszins verrassend was wel dat The Mystery en Van Stappust hier niet bij zaten, vorig jaar nog beide goed voor een podiumplaats en meedraaiend in de top, al was het bij de laatste naast de baan al voorspeld omdat er gewoon te weinig gewicht op de neus mogelijk was. Great Experience had met de proeftrek een afstand die achteraf goed genoeg was geweest voor een finaleplaats, achteraf... Grote verrassing in positieve zin was vooral de run van Meter Vreter, met een prima start haalde de John Deere die stand in de promoklasse aanvoert de derde afstand in het sterke deelnemersveld.





Voor de finale werd de sleepwagen voor de verandering iets lichter afgesteld, met 1 cm minder mes onder de sleepvoet. Secret of the Valley mocht de finale openen, met een heel sterke eerste run was al wel duidelijk dat het team ambities had, met start waarbij heel lang op de koppeling werd gereden en de neus een paar keer heel hoog ging was het nog de vraag of wat het op zou kunnen leveren. Red Impact die in de huidige vorm verkocht is naar Groot-Brittannië had zijn allerlaatste run in de finale, de techniek liet de Inter helaas in de steek waardoor het goede seizoen én een prachtige carrière van de 1086 werd beëindigd met slechts een zesde plaats. Simply Green die de laatste twee wedstrijden buiten het podium eindigde was het als competitiekampioen wel aan zijn stand verplicht om te laten zien wat de John Deere in zijn mars had, de afstand van Secret of the Valley werd in ieder geval met een kleine meter verbeterd. Maar toen kwam Meter Vreter! Alsof het een kopie was van de eerste run, de meting wees uiteindelijk uit dat de topper uit de promoklasse de topper uit de topklasse met 27 centimeter voorbij was gereden!! Peeters wist net als zijn twee voorgangers de eerste run qua afstand te verbeteren maar kwam net 20 cm te kort voor de derde plaats. Als laatste in de klasse waren alle ogen gericht op Steel to Steal die nog heel overtuigend de verste kwalificatierun had neergezet. Helaas was de finalerun geen schim van de eerste en kon de Inter geen bedreiging vormen voor een compleet groen podium, met Secret of the Valley die juist vandaag nog zijn 2e podiumplaats behaalde, Simply Green op waarde geklopt werd door Meter Vreter waarvan het team vol ongeloof de beker en bloemen voor de eerste plaats mee mocht nemen naar Oldebroek!



2018 Tzum NK 4,5 ton Supersport


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


standaard 2.5 ton

De lichtste klasse mocht als eerste de strijd aangaan voor de Take It Easy sleepwagen. Dat je geen grote trekker met veel paardenkrachten nodig hebt voor een mooie strijd was op de verschillende wedstrijden gedurende het seizoen wel weer duidelijk geworden. En op die wedstrijden hadden een aantal toppers van de voorgaande NKs zich ook weer weten te plaatsen voor de eindstrijd in Tzum. Ondanks dat Gerco van de Visch zich op twee wedstrijden met een MF 135 had weten te plaatsen en dus ook met twee tractoren aan de start kwam bracht dit geen voordeel voor hem, hij eindigde onderaan de rangschikking, al waren de onderlinge verschillen met de naaste concurrentie niet groot. Net als bij de andere klassen gingen ook hier de beste bovenste helft van de deelnemers door naar de finale. De eerste die mocht aantreden was Corné Okken, net als de meesten in de eerste run gebruikte hij ook nu weer de linkerkant van de baan, Willeke Kornet die haar titel verdedigde stuurde haar MF echter vervolgens over het midden, meer dan 15 meter verder! De kampioen van 2016, Gert Hof, moest ook zijn meerdere erkennen in de kampioene van 2017, weliswaar werd hij tweede voor Corné Okken maar ook nog op hele ruime afstand van Willeke Kornet. Mary van Santen mocht met de tweede Massey Ferguson in de finale aantreden maar verloor het duidelijk op grip en moest genoegen nemen met een 4e plaats. De winst ging net als in 2017 met overmacht naar Willeke Kornet.
2018 Tzum NK 2,5 ton standaard



standaard 3.5 ton

Gert Hof beet het spits af in de 3.5 ton standaardklasse. Eigenlijk moest hij op dat moment tijdens de prijsuitreiking van de 2.5 ton op het ereschavot staan, maar een goede run neerzetten in de 3.5 ton vond hij belangrijker. Die beker kwam later wel. Met de White Oliver 782 reed hij ruimschoots naar een finaleplek. Arco den Hartog had in de 7 ton klasse de hoofdprijs al binnen gesleept en probeerde met de oldtimer Deutz 5505 eenzelfde kunststukje uit te halen in de 3.5 ton. Pas de avond tevoren had de Lexmonder zich gekwalificeerd. Voor een finaleplek kwam hij in dit veld tekort. Titelverdediger Hasse van Keulen deed in de beslissende ronde nog wel mee. Hij koos in de finale een andere route en dat pakte niet verkeerd uit. Zijn oom André kon er net niet aan tippen. Pieter de With, ook een fervente MF rijder trok de laatste meters met extreem laag toerental. De MF 1080 was taai maar net niet taai genoeg om de laatste 5 centimeter tot André van Keulen ook te overbruggen. Daarmee zou hij 5 centimeter tekort komen voor eremetaal. Dat Klaas Jan Krale flink wat in zijn mars had was in de eerste omloop al te zien. In de finale was de Staphorster met zijn International 844s gewoon de beste. Met een dikke meter voorsprong was hij de terechte winnaar en daarmee had Staphorst de tweede titel van de dag binnen.



standaard 4.5 ton

De standaardklasse 4.5 ton wordt gedomineerd door de merken International en Massey Ferguson. Harm Mulder uit Staphorst was met zijn International 1046 de titelverdediger. De baan in Tzum lag hem een stuk minder goed dan die in zijn eigen Staphorst. Op de Friese klei kwam hij niet eens tot een finalerun. Pieter Bruinsma rijdt met eenzelfde 1046, en was ooit Nederlands kampioen, maar kwam ook in het stuk niet voor. Jan-Willem Visser, zijn broer Joan rijdt met The Red Bunny, kwam met zijn 1046 met een vierde plaats nog het dichtst bij het erepodium. Zo was het ritje vanuit Zeeland niet helemaal voor niets geweest. Van de 9 Internationals -en dat op 15 tractoren- kwam er niemand op het podium terecht! Voor een top drie notering was in de finale minimaal 87 meter nodig. Johan van Keulen die in de eerste run over links ging koos in de pull off wijselijk voor rechts want daar zat de meeste grip, zo was onderhand wel duidelijk geworden. Helemaal tevreden was hij niet. "Hij viel zomaar weg alsof er een zwakke plek in de baan zat." Zijn run was goed voor een derde plaats. De twee tractoren die verder kwamen zouden precies de zelfde afstand op het scorebord zetten en dat is toch redelijk uniek in de lange historie van de NK strijd. Er kwam dus een superfinale en daarin moest de zeer ervaren Aart de With het met 8 centimeter verschil afleggen tegen de enige John Deere die in deze klasse meestreed. Op zijn JD 3040 met doorwaai cabine zonder ramen hield Jacob Bloemert uit Staphorst net genoeg over om de MF 1080 voor te blijven. Op zijn allereerste NK was het meteen raak! Het opmerkelijke feit in deze klasse was dat 14 rood/witte tractoren zich lieten aftroeven door die ene groene die meedoet... In Staphorst zullen ze daar geen traan om laten.



standaard 5.5 ton

Voor de Big Benz mocht de 5,5 ton standaard de eerste prijzen gaan verdelen, met 19 deelnemers meteen ook de grootste klasse van de dag. Het was duidelijk dat er in de buurt van de 90 meter een plek zat waar het even moeilijker was om de grip te vinden, een groot aantal tractoren bleef dan ook in die buurt steken, maar een aantal die daar eenmaal doorheen waren gekomen reden gewoon nog meer dan 10 meter verder, twee haalden zelfs de volle 110 meter baanlengte. Het kantelpunt om met de beste helft van de deelnemers (in dit geval de helft plus 1) mee te mogen naar de finale lag precies in de eerder genoemde 90 meter. Twee deelnemers hadden exact dezelfde afstand van 90.74 meter en mochten mee naar de eindstrijd. Daarin werd de lat een stuk hoger gelegd door de bak van de sleepwagen 12 meter eerder boven de laten komen. Acht van de tien deelnemers vochten het daarna uit binnen 3 meter, 6 zelfs binnen driekwart meter. De bovenste twee van daarvan toevallig ook de twee die zich met de 90,74 hadden geplaatst, Christoffel Verschuur en Roelof Mulder, nu was het onderlinge verschil slecht 11 cm waarmee Christoffel wel de onderste podiumplaats wist te behalen. Het verschil met de nummers twee en één was echter groot. Maar liefst 9 meter verder kwam Jacco Overeem terecht, hij moest echter op zijn beurt nog 1 meter (en 1 cm) toegeven op Fas de Groot. Drie deelnemers met drie verschillende merken tractoren die ook vorig jaar meededen op het NK maar niet in de prijzen vielen, nu goed voor de podiumplekken.
2018 Tzum NK 5,5 ton Standaard



standaard 7 ton

In de klasse was vooral het merk Case International rijk vertegenwoordigd, aangevuld met een aantal Fendts, Ford/New Hollands, een John Deere en de enige Claas van de dag. En één Deutz, een 13006 Special. De toevoeging sloeg niet alleen op het type, ook het feit dat Arco den Hartog uit Lexmond met deze trekker voor het derde jaar op rij Nederlands Kampioen werd mag speciaal worden genoemd!! Carola van Schaik hield de eer van de Inter-familie uit Zegveld hoog door de tweede plaats te behalen met de 1455 XL, Nico den Hartog zorgde voor de tweede rooie trekker op het podium met de CaseIH 1255 XL en mocht de beker voor de derde plaats meenemen naar Hei- en Boeicop. 2018 Tzum NK 7 ton Standaard



standaard 9 ton

Met 6 verschillende merken was de 9 ton standaardklasse een mooie mix van tractoren. De ene wedstrijd is de andere wedstrijd niet, zo zal titelverdediger Sytse Venema na zijn kwalificatierun wel hebben gedacht. In 2017 de beste en in 2018 niet eens in de buurt van een finaleplek. Het kan verkeren... Voordat de finale begon was dus al duidelijk dat deze klasse een nieuwe kampioen zou krijgen. Het gros van de 9 tonners hield rechts aan. Omdat iedereen aan die kant de baan loswroette dacht Henk Hijwegen er goed aan te doen om over links te gaan. De linkerspiegel stond gericht op de grond voor de linker achterwielen, hij rijdt met dubbellucht, zodat hij stijf langs de kalklijn kon blijven rijden. Toch werd deze tactiek niet beloond met een finaleplek. Je moest toch over rechts. In de finale zette Arnoud Huisman uit Staphorst als allereerste starter een dijk van een afstand neer. Op het voorraam van de cabine van de Fendt 614 LSA staat de tekst; 'nee is geen optie'. Anders gezegd, wij doen het niet minder dan voor een eerste plek. En zo geschiedde want de rest beet zich stuk op de 89 meter van Arnoud en de vele meegereisde Staphorster pullingfans hadden alle reden tot juichen. De derde titel van 2018 leek binnen. Alleen nog even het resultaat van de vermogenstester afwachten. Bij Huisman werd alles in orde bevonden, maar runner up Cees de Jong kwam niet door de hercontrole. Daardoor schoof Dirk-Jan Lagerweij een plekje op. Met een Fendt, International en een Ford in de top 3 waren de krachten mooi verdeeld.



standaard 11 ton

In de zwaarste standaardklasse lagen de finaleafstanden uitermate dichtbij elkaar. De bovenste zes eindigden in minder dan een meter van elkaar en dat is met zulke kolossen van een tractoren toch best opmerkelijk. Degene die het verst moest rijden trok de kortste afstand in deze klasse. Sjaak Wisse was zijn naam en komt uit het Zeeuwse Meliskerke. Het had weinig gescheeld of hij had helemaal niet gereden want hij kreeg de hefinrichting niet naar beneden. Deze kon bij een zijwaartse manoeuvre van de tractor in aanraking komen met de sleepketting. Ten elfde ure kreeg de Zeeuw het probleem aan de Case International 7250 opgelost zodat zijn transportritje naar Friesland niet helemaal voor niets was geweest. Vorig jaar was het een finalestrijd tussen de broers Kok, waarbij Hanco won. De aanhang uit Lexmond tipte ditmaal Bert als favoriet want die reed met een iets hogere nok op de banden dan zijn broer, zo werd er gezegd. In de finale was er een sterk staaltje pulling te zien van Arnoud Sterk. Hij trok exact 100.00 meter! Een mooi rond getal maar te weinig voor een podiumplek. Voor alle finalisten was het wringen, sturen en wroeten om toch maar ietsje verder te komen. Hans Versteeg stond al bijna stil en toch kreeg hij de Fendt 930 weer op gang en pakte zo een paar plaatsjes winst. Evert Kraaij maakte een halve cirkel en eindigde bijna haaks voor de Big Benz sleepwagen. Zo had hij de kar toch weer een stukje verder gekregen. Ervaring speelde een grote rol. Bert Kok bleek uiteindelijk degene te zijn die de grootste afstand had getrokken. Met het blote oog waren de onderlinge verschillen nauwelijks te zien, zo goed waren ze aan elkaar gewaagd. De wisselbeker blijft bij de firma Kok in Lexmond. Alleen is het de andere Kok die hem won. In de onderlinge broederstrijd is het 3 - 3. Mooi in evenwicht dus.