x
x
x
x

Nieuws 2019
FarmStocks

Nieuwe klasse 8 ton standaard XL

11-12-2018

Nieuwe klasse binnen de Farmstock: 8 ton standaard XL


Onder met name de standaardklasse deelnemers leefde al een hele tijd de gedachte of het niet mogelijk is om een klasse binnen de Farmstock te introduceren met meer mogelijkheden dan de huidige standaardklassen, zonder de overstap te maken naar een sport- of supersportklasse te moeten maken. Met een schuin oog werd daarbij gekeken naar Denemarken waar, voor het oog, standaardtractoren met een dikke rookpluim en de voorwielen ver van de grond over de baan gaan. Om de (on)mogelijkheden hiervoor te bekijken, animo te peilen en om tot een reglement te komen is een werkgroep samengesteld, welke na diverse avonden overleg, een voorstel bij de sectie Farmstock ingediend heeft, welke vervolgens is goedgekeurd door het bestuur. Zodoende kan in 2019 van start gegaan worden met een nieuwe klasse, namelijk de 8 ton Standaard XL, een heuse sportklasse met standaard looks.



In 2019 zal deze klasse als demo op diverse wedstrijden verreden gaan worden, zodat 2019 gebruikt kan worden als leerjaar voor de deelnemers, functionarissen en sleepwagens, waarna bij voldoende animo, deze klasse in 2020 volgens hetzelfde competitiereglement als voor de huidige sport- en supersportklassen verreden kan worden. En als we de social media mogen geloven is er meer dan voldoende interesse, dus dat belooft wat moois te worden. Deelnemers met interesse voor deze uitdagende klasse, kunnen zich inmiddels via het online TRS van de NTTO aanmelden. Organisatoren met interesse kunnen bij de aanvraag voor de invulling van hun wedstrijd deze klasse ook aan hun programma toevoegen.


Wat betreft reglement komt de nieuwe Standaard XL-klasse het meest overeen met de huidige sportklassen binnen de NTTO, waarbij de grotere motorinhoud, verplichte complete cabine, toegestane vierwielaandrijving of dubbellucht en gelimiteerde turbo, verplichte restrictor en originele spruitstukken de belangrijkste verschillen zijn. De restrictor met noodstop dient via de NTTO bij Evert-Jan van der Wekken aangeschaft te worden (evdwekken@versatel.nl), zodat iedere deelnemer met dezelfde restrictor voor de sleepwagen komt.




Organisatie Meerkerk, welke in 2017 hun laatste wedstrijd hebben verreden, heeft inmiddels het initiatief opgepakt om op zaterdag 20 april 2019 een testdag onder wedstrijdcondities voor deze klasse te organiseren, waar deelnemers kans krijgen om te testen door meerdere runs te maken, zodat men meerdere configuraties uit kan proberen en aan het begin van het seizoen gelijk een mooie strijd aan het publiek kan laten zien. Dit geldt ook voor deelnemers in de Trucks Standaard XL-klasse.


Al met al een leuke klasse als aanvulling op de toch al mooie en brede Farmstock, waar deelnemers en organisatoren zich voor aan kunnen melden, zodat in 2019 vol gas van start gegaan kan worden.