x
x
x
x

Nieuws 2019
FarmStocks

Oudenbosch - ondergewaardeerde Farmstockwedstrijd

10-08-2019

Vrijdag 10 augustus was de Farmstock weer op de afspraak in Oudenbosch. Een wedstrijd waar de ambitie van de organisatie en het aantal bezoekers nog niet helemaal gelijk op gaan. Zeker de eerste uren van de wedstrijd was het helaas niet druk aan het hek. En dat is jammer want het was een geslaagde wedstrijd waar op prima banen een mooie, uiterst vlotte, wedstrijd werd neergezet. Voor de liefhebbers van de echte Farmstock tractorpulling was het genieten bij prima weersomstandigheden. Het is wel midden in de vakantietijd en het is ieder jaar weer een uitdaging om voor alle posities functionarissen te vinden. Sommige mensen moesten meerder functies vervullen waaronder de schrijver dezes. Daarom is er niet van iedere klasse een verslag en al helemaal geen foto's.


Standaard 9,0 ton

De wedstrijd op baan 1 begon met de standaardklasse 9 ton. Voor verschillende deelnemers in deze klasse zal 17:00 uur niet het meest ideale aanvangstijdstip zijn. Verschillende deelnemers waren er dan ook nog niet bij aanvang en de startlijst werd flink door elkaar geschud. De nummer 1 van de lijst, Lars Vermunt, was op tijd aanwezig en kon klokslag vijf zijn proeftrek maken. Hij kwam niet verder dan bijna 77 meter en de wedstrijdleider besloot dan ook de sleepwagen lichter te zetten. De volgende deelnemer was Kees Besems en hij kwam tot 93,08 en de wedstrijdleider vond dat wel goed en de sleepwagen bleef staan. De twee deelnemers daarna kwamen niet aan deze afstand en Kees Besems twijfelde dan ook erg wat hij moest doen. De ruim 93 meter laten staan of zijn proeftrek overdoen. Een lastige beslissing omdat de echte kanonnen in de klasse nog moesten komen. Maar na wat heen en weer gedrenteld te hebben besloot Kees de proeftrek toch niet over te doen. En dat bleek achteraf nog niet zo'n gekke beslissing. Alleen Nico den Hartog en Evander van Beek wisten verder te komen. Van die twee kwam Nico den Hartog met zijn TW-25 het verst en de 94,69 wat niet alleen goed voor de grootste beker maar ook voor een ticket naar het Nederlands Kampioenschap.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard 11 ton

Voor de zwaarste standaardklasse waren twee deelnemers niet op de afspraak verschenen zodat vijf deelnemers de strijd aan gingen om de podiumplaatsen en een ticket voor het Nederlands Kampioenschap. De scrapermachinist van dienst, Joost Hak, mocht het als eerste proberen en na snel van de ene John Deere op de andere Johnnie gesprongen te zijn kwam hij tot een afstand van 104,36. De twee volgende deelnemers bleven daar iets achter en daarmee was Joost Hak al zeker van een finaleplaats en hij deed zijn proeftrek dan ook niet over. Uiteindelijk wist van de vijf deelnemers alleen Edwin van der Tang uit Hazerswoude-Dorp niet in de finale te komen.
In de finale mocht Joost Hak weer als eerste aanhaken en de finishvlag kwam bij 94,08 meter te staan. De volgende deelnemer, Tom Geurtsen met eveneens een John Deere 7710 was in de kwalificatie ruim 2 meter eerder gestrand dan Joost Hak maar in de finale wist hij ruim een meter verder te rijden. Dat bleek uiteindelijk ook de winnende afstand te zijn en daarmee kreeg hij de beker en het ticket voor het NK in Wekerom.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard XL

De standaardklasse XL begon ruim een half uur eerder dan het programma aangaf en bij aanvang waren nog niet alle deelnemers aanwezig. Maar uiteindelijk verschenen toch alle acht machines aan de start in deze nieuwe klasse. Omdat er wat ruimte was in het programma besloot de wedstrijdleider de klasse alle ruimte te geven een mooie show te laten zien. Helaas waren door het vroege tijdstip nog niet heel veel bezoekers getuige van de inderdaad mooie klasse. De klasse die volgens de commentator van dienst ook wel de Deense klasse wordt genoemd. Om de juiste afstelling te vinden koste nog wel even wat moeite. Fiascopower mocht als eerste en wist ruim in de 90 meter te komen. Uiteraard ging de sleepwagen toen lichter maar toen reed Red Crow relatief eenvoudig een Full Pull. Daarop besloot de wedstrijdleider de sleepwagen toch weer zwaarder te zetten. Maar Power Deere kwam vervolgens maar weer tot 93,95 en daarmee was de beoogde show weer uit beeld. Daarom ging de sleepwagen weer terug in de instelling van de 2e proeftrek. Dat zorgde voor een finale van vijf deelnemers. Alleen Power Deere, Magnum en Scandinavian Style wisten niet in de finale te komen.
In de finale mocht Red Crow als eerste en via de portofoon kreeg de eindvlagger van de wedstrijdleider te horen dat hij er rekening mee moest houden dat deze wel eens heel dicht bij de Full Pull lijn zou kunnen komen. Maar dat viel nog iets mee, de distance to beat kwam op 99,05 meter te staan. Een afstand waar Manuel Herijgers niet aan kon komen, de John Deere 4955 stopte bij 95,09 meter. Ook Snotneus XL kwam er niet aan en moest genoegen nemen met 98,47 meter. Vervolgens reed The Beast naar een respectabele afstand van 104,65 en doordat de run er ook zeer solide uitzag hadden ze hem misschien al wel geteld. Maar de laatste in de finale, Fiascopower, had een meer dan uitstekende run en leek zo op de bult af te rijden. Maar na 119,70 meter stond de Big Benz toch stil. Daarmee was er geen enkele twijfel over wie de sterkste standaard XL van de dag was.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1FiascopowerJacob Jan GroenenboomNumansdorpF.P.119.70
2The BeastBas van ZantenZegveldF.P.104.65
3Red CrowRick van RavenhorstRenswoudeF.P.99.05
4Snotneus XLMathijs HeijmansMeeuwenF.P.98.47
5HerijgersManuel HerijgersZundertF.P.95.09
6Scandinavian StyleRonald LangebeekeSerooskerke93.35
7MagnumPedro ZandbergenOldebroek90.37
8Power DeereAalt Jan HolstegeT harde81.60


Sport 4,5 ton promoniveau

Net als in de standaard XL klasse waren er ook in de sportklasse 4,5 ton Promo een aantal proeftreks nodig om de juiste sleepwagenafstelling te vinden. Maar de derde proeftrek van Red Explosion leverde 100,42 meter op en toen was de wedstrijdleiding tevreden. De eerste officiële afstand was voor Green Lightning en de nummer 2 van de competitie reed op 8 cm na een Full Pull. Alle deelnemer wisten uiteindelijk de 100 meter lijn te passeren. Maar Waldbroezer 2.0 F.P., Just Blue F.P., Hagar 109,65 en Green Lightning dus met 109,92 kwamen in de finale. Zeer tegen zijn zin moest Bart Plugge als eerste in de finale, liever had hij het nog even aangekeken wat de rest zou doen. Maar achteraf was er niets aan de hand want geen enkele finalist kwam aan de afstand van 102,43 die Bart neer zette. Ook Just Blue niet, de leider in de competitie mocht als laatste aanhaken in de finale maar met 98,42 was leverde het ook de laatste plaats op in de finale. Daarmee liep Green Lightning 6 punten in op hem en is het verschil tussen nummer één en twee nu nog maar 6 punten.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Green LightningBart PluggePutten109.92102.43
2Waldbroezer 2.0Frederik ZijlstraAugustinusgaF.P.101.53
3HagarCor LodderZuiderwoude109.6599.18
4Just BlueRonald van de WerkenSleeuwijkF.P.98.92
5Hot PepperGerlant MouwSpeuld108.62
6Full SpeedBo BurggraafHei- en Boeicop107.58
7SjonnieGert Jan ManderslootUtrecht107.25
8Oost Blok SchokNico GrootendorstHoornaar107.17
9Midnight BlueHenk GerritsBemmel103.81
10Van GaalHuub van GaalAchtmaal101.55
11Red ExplosionSiebe MulderHarskamp100.88


Supersport 4,5 ton promoniveau

Na alle afmeldingen waren er in de 4,5 ton supersport Promo slechts vier deelnemers over van de negen die op de startlijst stonden. Het was dan ook niet heel verrassend dat de sleepwagen in de kwalificatie niet heel zwaar stond. Alleen Maximum Massey wist niet in de finale te komen. Marc Bouwmans wilde dolgraag maar de as van de turbo werkte niet mee en brak ongeveer halverwege de baan en bij 64,36 meter stond de Massey stil. In de finale waren er geen verrassingen en de volgorde in de competitie was ook de volgorde in de uitslag. Up en Down mocht als eerste in de finale en de 94,72 bleek voldoende te zijn voor weer 20 punten. Wild Pirate hoopte nog wat in te kunnen lopen op Black Magic maar de 65,77 was daar niet voldoende voor. Dus de onderlinge verhoudingen in de competitie zijn niet veranderd.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Up and DownH.D. UiterwijkStaphorstF.P.94.72
2Black MagicGerard HopmansWouwF.P.85.12
3Wild PirateGert Druyff LunterenF.P.65.77
4Maximum MasseyRolf BouwmansBakel64.36


Supersport 3,6 ton promoniveau

De 3,6 ton supersport promo was de klasse van de beslissing van Blue Brother om de proeftrek niet over te doen. Green Bullet had de eerste proeftrek maar 85,71 meter was het niet. De tweede die mocht aanhaken was Blue Brother, ook de tweede in de competitie op dat moment en slechts 1 puntje achter Revolution. En de Ford TW-20 wist de Big Benz tot 14 centimeter van de Full Pull lijn te brengen, 109,84 gaf het scorebord aan. En dan mag je twee runs kijken voordat je beslist wat je ga doen met je proeftrek. De eerste die een officiële afstand mocht neerzetten was Don'nt Worry en met 101,10 meter bleven ze ruim achter Blue Brother. Maar de volgende die Barry de Hond nog af mocht kijken was de nummer 1 van de competitie, Revolution. En na een optoerprodecure waarvoor je alleen al na een wedstrijd zou gaan kwam Peter Botermans tot een Full Pull. En toen begon de discussie tussen de "blauwe broers". Wat nu te doen, stel dat er nog 3 FP's bijkomen dan doen we niet mee in de finale en heeft Revolution de kans om uit te lopen in de competitie. De meningen waren duidelijk verdeeld en de verschillende teamleden gebruikten driftig hun vingers om uit te rekenen hoeveel kanshebbers op een Full Pull er nog waren. Uiteindelijk kwam een meerderheid niet verder dan 2 en daarmee leek een finaleplaats toch wel save. Men besloot dus de proeftrek te laten staan en daarmee de afstand van 109,82 als officiële afstand te laten staan. En toen begon het zenuwachtige afwachten en hopen dat het vingertelraam ze niet in de steek zou laten.
Op basis van de competitiestand waren vooral Smokey Deere en Ron Deere de kanshebbers op een Full Pull in de kwalificatie. Met Radical Roughneck als gevaarlijke outsider. Maar het liep allemaal anders. Smokey Deere bleef bijna een meter achter de Blue Brother steken en dus opluchting. Maar de volgende was Hook 'n Run, negende in de competitie dus niet geteld op het vingertelraam. Maar tot verbazing van velen wist Brienen den Hartog de prachtig Inter tot een Full Pull te rijden. Zenuwen in het blauwe kamp weer dik in de plus. De volgende Radical Roughneck kwam "maar" tot 106,78 meter en dus zakte de zenuwenmeter weer. Triple X kwam er vervolgens helemaal niet aan te pas en dus kleine zuchtjes van opluchting. Maar toen kwam er weer één die zeker niet geteld was op het vingertelraam, Dynamite mocht aanhaken. En toen die ook een Full Pull reed ging de zenuwenmeter door het plafond, want er was nog maar 1 FP nodig om Blue Brother uit de finale te rijden en Ron Deere moest nog komen. Even leek zelfs de nummer laatst van de competitie, Blue Power, het feest al te gaan verstieren, de prachtige Ford 9600 leek af te steven op een Full Pull, maar het bleef beperkt tot 107,50 meter. Nog steeds wel een knappe prestatie van William Kik. En toen was er nog één over voor de competitie, en Ron Deere deed eigenlijk gewoon wat iedereen al verwachte, een Full Pull rijden en daarmee Blue Brother uit de finale kegelen. En serieuze puntenschade dreigde voor Blue Brother.
In de finale mocht/moest Peter Botermans als eerste aanhaken met de Revolution. De afstand van 87,69 bleek uiteindelijk niet voldoende en de andere drie finalisten gingen daar allemaal aan voorbij. Daarmee iep hij uiteindelijk maar 1 schamel puntje uit op Blue Brother en konden ze daar weer opgelucht ademhalen. Dynamite wist de klasse te winnen en stond daarmee voor het eerst sinds Staphorst 2018 weer eens op de hoogste trede van het podium.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1DynamiteAlbert DrostHarskampF.P.101.61
2Hook 'n RunBrienen den HartogWageningenF.P.94.80
3Ron DeereRon PoppelaarsZundertF.P.92.09
4RevolutionPeter BotermansSteenbergenF.P.87.69
5Blue BrotherBarry de HondOud-Vossemeer109.84
6Smokey DeereWilrik de GrootDoornspijk108.87
7Blue PowerWilliam KikNieuwerkerk107.50
8Radical RoughneckFrank van DijkHouten106.78
9Don't WorryHessel VisserStavoren101.10
10Triple XBart BotermansOud-Vossemeer60.65
11StruijsPascal StruijsSchijf58.71
12Van DijkeJan van DijkeOud-Vossemeer49.33
13Green BulletLuchel HofstedeStaphorst41.58
14Gipsy KingJan UbakStaphorst16.28