x
x
x
x

Nieuws 2021
FarmStocks

Speuld 2021....Omdat ie zo mooi is..

19-09-2021

Meestal gaat het bij het noemen (of zingen) van dit om een run of een deelnemer. Deze keer gaat het om de complete wedstrijd in Speuld.

Verslag verzorgd door Jeannette de Vries en Jan Bakker

Van de eerste standaard trekker in de 7 ton tot de ontknoping in de supersportklasse 4,5 ton, van de inzet van de vrijwilligers (zowel van Organisatie Speuld OTTS als NTTO) als het heerlijke zonnige weer: omdat t ie zo mooi is
En dat op een derde zaterdag in september...
Vanwege een storing is de weegbrug begon de wedstrijd een uurtje later dan op de planning stond, maar de sfeer zat er (ondanks dat er geen publiek live aanwezig was in Speuld) goed in. De commentatoren van dienst, Arco Sterk en Hidde Stuut warmden alvast op voor het programma van de rest van de dag.


Standaard 7,0 ton

Rond het middaguur was het Ruben Overeem die met zijn Fendt 412 de eerste proeftrek van de dag maakte. Aart Pater eindige 3 meter eerder, maar Herralt Huisman zette zijn International 1255 vijf meter later stil. Henrianne Hijwegen liet met de run met de New Holland 8560 de cijfers 115,86 op het scorebord noteren. Een nieuwe leidende afstand, en wat voor eentje.
Jordy van Beek eindigde met zijn Fendt 612 LSA 16 meter eerder, en dat bleek uiteindelijk goed genoeg voor een derde plek in het dagklassement. Klaas Ruinermans werd - best of the rest - een vierde plek voor de Case International 1455XL.
Anjo van Panhuis, Bert Versteeg, Henk Huisman, Johan van de Haar en Steven van Hell probeerden met vier merken de top drie nog te beinvloeden, maar dat lukte hen niet.
Wat wel lukte was het veroorzaken van kippenvel bij het horen van de runs.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Sport 2,5 ton topniveau

De eerste klasse die in Speuld de laatste competitiewedstrijd van het seizoen ging verrijden. Nadat ie in 2019 de winst in de eindstand al had weten te pakken stond Starfire ook nu weer bovenaan. Als tweede op de baan werd meteen al een mooie afstand neer gezet, maar met het linker voorwiel net op de op de krijtlijn, en dus met een diskwalificatie tot gevolg. En waarna meteen gerekend ging worden, wie kan er nu misschien alsnog de eerste plek in het klassement over nemen en waar moet wie dan eindigen? Van de andere kanshebbers was Rocky de eerste die een afstand neer mocht zetten, de Fiat trok na de 90 ineens naar links, nog wel binnen de baan maar op ruime afstand van de originele afstand van Starfire. De andere kanshebbers, De Blauwe Stier en Calimero mochten na elkaar de baan over, beiden gingen door het midden van de baan en eindigden op slechts 10 centimeter afstand van elkaar.. in het voordeel van de Ford uit Kootwijkerbroek. Rednix werd net als op de vorige wedstrijd in Alphen heel fraai derde, wel op een paar meter van de nummers één en twee. Met de winst op de baan pakte De Blauwe Stier ook de eerste plaats in eindstand van de competitie (van plaats vier naar één), Calimero en Rocky wisselden van plek in het voordeel van de kleine MF, Starfire werd uiteindelijk vierde.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De Blauwe StierHenk HuismanKootwijkerbroek100.40
2CalimeroJeroen van SchaikWoerden100.30
3RednixRene VliekPUTTEN97.60
4Green & YellowGerrit CrumAchterberg97.43
5Little Red PoisonAart de WithHagestein97.12
6Red PassionJelle van de RijtVenhorst95.98
7Bad MedicineJohn KlarenbeekBarneveld95.43
8RockyTeunis van StempvoortEde94.18
9AdriaanSteven van EdeRenswoude92.99
10After ShockHerman de LeeuwHoogblokland92.45
11Small BassieWilco van den Brandhofederveen91.65
12Orange AttackPjotr Dibbetoverberg90.80
13De LandiniWouter van EijdenSchalkwijk88.03
14The Power MateMartijn VisscherRouveen81.60
15WennekersMenno WennekersAalsmeer67.41
16StarfireGosse KoertsAugustinusgaDIS


Standaard 5,5 ton

Ook deze klasse werd met floating finish gereden, dus geen finale, maar wel een langere baanlengte (tot 120 meter).
Na een aantal deelnemers werd besloten de klasse opnieuw te starten voor een zwaarder afgestelde Keep Moving Orange. Dit in verband met de veranderende baankwaliteit. Er kwam een gewicht van 1.700 kg extra in de ballastbak en zo werd er gereden met een afstelling die normaal gesproken voor de 7 ton standaard klasse gebruikt wordt. Wedstrijdleider Bert de With sprak de verwachting uit dat de het tussen de 95 en 100 meter uitgemaakt zou gaan worden.
Ondertussen bereikten diverse appjes van pulling liefhebbers een aantal mensen in Speuld. Arco verwoordde het als volgt: even over de livestream, het wij-gevoel gaat breder en verder dan wij hier in Speuld denken. Er zijn mensen die nu zitten te werken en tijdens het bijwerken van de administratie op een tweede beeldscherm de wedstrijd hier volgen. Zo ontving ik de complimenten van een deelnemer voor Gert Hein Kevelam (General Manager NTTO) voor zijn uitleg zojuist over EMI Educatie, Milieu en Innovatie. Waarop Gert Hein droog reageerde: Ach ja, we moeten de kar samen trekken.

Ondertussen had Arnoud Huisman met zijn Fendt 611LS opnieuw een proeftrek gereden. Met twaalf deelnemers en zes merken was er een mooi gevarieerd deelnemersveld. De verste afstand werd gereden door Jacco Overeem met zijn Valmet 905, Johrin Hijwegen wist met zijn Ford 8210 de tweede plek te veroveren en de derde plaats op het podium was voor Fas de Groot met ook een Valmet 905.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Supersport 3,6 ton beloftenniveau

Van de acht aanwezige deelnemers aan de Supersportklasse 3,6 ton beloften konden er slechts zeven aanhaken. La Piccola kwam er in Speuld achter dat de machine lekkage bij de intercooler had, aanhaken was te riskant. De leider in de competitie Blue Power had de proeftrek. Tweede in de competitie The Running Deere had moeite met wegrijden bij de start en de groene machine uit t Harde zette geen goede afstand neer. Net als Bassie trok ook Iowas Puller naar de rechterzijde van de baan, maar ook de machine uit Zieuwent bleef binnen de witte lijnen. De run van Gipsy King werd door Arco Sterk - zwanger van vermogen - genoemd. De Ford 9600 uit de klasse (Superman) reed naar een vierde plek tot nu toe. Thuisrijder Simpson haakte aan en met een keurige run eindigde Evert Mouw op de tweede plek. Zes meter achter Blue Power en vier meter voor Bassie.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue PowerWilliam Kikstad aan het Haringvliet112.75
2Van DijkeJan van DijkeOud-Vossemeer108.50
3SimpsonEvert MouwSPEULD106.93
4BassieHendrik Jan van de KaaRenswoude102.67
5iowa's PullerLaurens LageschaarZieuwent100.96
6Zetor PowerAnjo van PanhuisErmelo95.31
7SupermanBart van EngelenDoornspijk94.81
8Gipsy KingJan UbakStaphorst74.70
9The Running DeereLammert Mooiweer't Harde51.30
10The ResistanceMartijn MogezompHaaksbergen41.55
11FreekJan van MourikDe GlindDIS
12La PiccolaTjeerd ZijlstraAugustinusgaDNS


Sport 4,5 ton topniveau

Twaalf machines in de Sportklasse 4,5 ton Topniveau. Zes merken en een competitiestand waarin nog van alles mogelijk was. Dat is zoals je een wedstrijd graag ziet, spanning tot het eind.
Thuisrrijder Gerlant Mouw haakte Hot Pepper aan voor de proeftrek. Een keurige afstand van 103,60, maar het team besloot de proeftrek over te doen.
Dat de deelnemers flink aan elkaar gewaagd zijn bleek wel uit de gereden afstanden. Green Lightning wist 7 cm voorbij te rijden aan Passion for Power. De ademhaling van Baby Kreij is nog steeds een puntje van aandacht.
Bulls Eye verzette de leidersvlag, waarop Van Dijk daar al slingerend nog weer anderhalve meter aan voorbij ging. Hot Pepper eindigde in de middenmoot. Na de run van MTX was er een nieuwe leidende afstand (en uiteindelijk een derde plek). Red Expectation kon vandaag geen potten breken. Wouter Peelen gaf zijn Blue Risk flink de sporen en nam de leiding over, om deze niet meer af te staan. De Groene Buffel kwam nog wel dichtbij, maar Dennis Stroobosscher eindigde als tweede en laatste competitiedeelnemer Blue Force eindigde net naast het podium.
Na het competitiepuntentellen bleek dat de top 3 respectievelijk 84 (Bulls Eye), 83 (Blue Risk) en 82 (blue Force) punten behaald hadden, hoezo spannend tot het eind?
En dan stond de Supersportklasse 4,5 ton nog op het programma...


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue RiskWouter PeelenHarskamp107.75
2De Groene BuffelDennis StroobosscherNoordhorn107.11
3MTXMark HendriksElsendorp104.68
4Blue ForceHenri van RoselaarPutten104.59
5Van DijkHans van DijkZeeland103.12
5Brother DeereDirk SchipperPutten103.12
7Bull's EyeKoen RidderOldekerk101.83
8Green LightningBart PluggePutten99.52
9Passion for PowerJan RoseboomLunteren99.45
10DieselDrostGerrit KampertKootwijkerbroek98.09
11Red ExplosionMathijs BouwHarskamp96.86
12Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)96.71
13De Blauwe KreijRobert de KreijHoornaar94.13
14Hot PepperGerlant MouwSpeuld92.74
15Baby KreijMichel de KreijHoogblokland92.24


Supersport 4,5 ton topniveau

De puntenstand in de competitie was dusdanig dat het nog alle kanten op kon. Ook nadat Peeters vanwege de grote schade in Halsteren niet aan kon haken in Speuld. Black Magic ontbrak ook op deze afsluitende wedstrijd.
Het woordje als is heel vaak gevallen in Speuld, als als als... As is verbrande turf.
<
In uitstekende omstandigheden en een goede sfeer begon de laatste klasse van de dag met een proeftrek van The Mystery. De Keep Moving Orange werd iets zwaarder afgesteld. Voor Meter Vreter de tweede proeftrek in deze klasse, het team uit Oldebroek had de John Deere weer op orde na de forse schade in Brande (Denemarken) begin dit seizoen. Inmiddels was door de wedstrijdjury besloten dat er in deze klasse wel finale zou worden gereden. Helaas voor team Simply Green sneuvelde er een turbo onderweg, en daarmee sneuvelde ook de titel competitiekampioen. Great Experience kwam net niet ver genoeg voor een finaleplek, en maakte ook geen kans meer op de titel. Echt spannend tot het einde toe dus.
In de finale was het Red Impact die de leidersvlag liet neerzetten. Na de fenomenale run van Secret of the Valley kon die bijna 8 meter verschoven worden. Steel tot Steal eindigde als derde en Van Stappust deed Arco verzuchten: ik doe nooit meer een voorspelling over turbos, ook hier sneuvelde een windmolen.
Secret of the Valley was de winnaar van de dag en werd competitiekampioen.

Omdat ie zo mooi is, mooi is
Ging die tijd maar nooit meer voorbij
Mooi is, mooi is
Doe er ook nog maar vier dagen bij voor mij


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Secret of the ValleyMaarten ImminkhuizenOverberg108.44109.30
2Red ImpactHenri VersluisZijderveld107.79101.85
3Steel to StealGerrit BisschopRouveen107.01100.67
4Van StappustGerard HofstedeStaphorst107.7886.68
5Red DevilWim HendriksenRuurlo106.17
6Great ExperienceWilco van LaarOverberg105.42
7White ShadowGerard SikesYsselsteyn103.23
8The MysteryJan OvereemWekerom101.35
9Up and DownArjan BloemertStaphorst100.81
10MeterVreterHenk WesterinkOldebroek85.15
11Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf66.18
12Red DreamLaurens van VuurenBleskensgraaf56.09
13BruggemanRoy BruggemanBroekland38.89


Volgende wedstrijden

Volgende wedstrijd is op zaterdag 25 september 2021 in Langedijk, waar Grand National, National, Farmstock en Trucks rijden.
De daaropvolgende halte is het Nederlands Kampioenschap dat dit jaar zal plaatsvinden in Assen. Op vrijdag 5 november het NK Trucks en op zaterdag 6 november 2021 het NK Farmstock.