x
x
x
x

Nieuws 2022
FarmStocks

NK Farmstock in TT Hal in Assen

07-11-2021

De zaterdageditie in Assen stond helemaal in het teken van de NK farmstock. Het zou het allereerste NK zijn dat indoor verreden werd. In 13 klassen werd gestreden voor de nationale titel. De banen waren optimaal geprepareerd waardoor het onderhoud tussen de runs door tot een minimum beperkt bleef en dat hield de snelheid in de wedstrijd. Het vele publiek kon dat wel waarderen. De kwaliteit van de banen bleek vooral in de standaardklassen. Enkel in de 11 ton klasse werden de messen onder de sleepvoet van de Big Benz wagen gebruikt. In de ander klassen was het ouderwets sleuren aan de sleepwagen. In de supersport klassen hadden de meeste tractoren die op pullerbanden reden grote moeite om het vermogen goed aan de grond te krijgen. Belazerus 3 Big Toy liet in een zinderende strijd in de 3.6 ton zien dat het toch wel degelijk kon. De dubbele finale in de supersportklasse 3.6 ton zou het hoogtepunt van de dag vormen.

NK Farmstock geschreven door Jan Bakker en Dictus Hoeksma


Supersport 3,4 ton topniveau

Regerend Nederlands Kampioen Forever Blue kwam als eerste voor de Keep Moving Orange, na de run van net 100 meter werd besloten om de sleepwagen iets lichter af te stellen. Dancing on Wheel (Reloaded) schoot in de daaropvolgende proeftrek op volle snelheid uit de versnelling. Forza Fiat had na problemen met de aandrijflijn twee jaar terug nu in ieder geval een daverende run, aan het eind goed voor de verste afstand. Merkgenoot Sprenkels deed er qua stijl niet veel voor onder, iets minder meters maar zeker goed genoeg voor de finale. Ook Forever Blue ging in de officiële run op indrukwekkende stijl naar het ein. van de baan. Dancing on Wheel (Reloaded) en het NK bleken net als in Wekerom 2019 geen gelukkige combinatie, de run was meer dan goed, met aan het eind zelfs de tweede afstand. Maar door problemen met de versnellingsbak en misschien ook met de motor kon het team niet terugkomen in de finale om mee te doen voor de prijzen. Bierhorst Power ging met rustige maar zeer strakke run door het midden wel door naar de eindstrijd. De Keep Moving Orange werd voor de finale iets zwaarder afgesteld door de ballastbak 4 meter eerder boven te laten komen. Forza Fiat opende de finale met, zoals speaker Arco het omschreef, een ideaal gereden run. Sprenkels stond aan het eind van zijn run 4 meter eerder uit te spinnen. De start van Forever Blue was niet ideaal, de tractor danste een paar meter op de achterwielen maar daarna kwam het vermogen van de Ford zeker op de baan, de afstand van Sprenkels werd met een halve meter verbeterd. Laatste starter Bieshorst Power had hier geen antwoord op, de run van de Belarus was prima maar kwam toch enkele meters tekort voor een plaats op het podium. Nadat Sprenkels op het laatste NK door technische problemen de finale aan zich voorbij moest laten gaan stond de Fiat uit Brabant nu wel op het podium, de kampioen van Wekerom Forever Blue was heel tevreden met de tweede plaats. Maar de blijdschap bij Forza Fiat was buitengewoon groot, het team heeft al een heel aantal competitiekampioenschappen achternaam staan maar het dagkampioenschap ontbrak nog steeds op de erelijst.
Assen 2021 Supersport 3,4 ton


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Sport 2,5 ton topniveau

Zes deelnemers van de 12 op de startlijst konden zich met de beste afstand plaatsen voor de finale. De verrassende kampioen van 2019, Wennekers greep met een prima proeftrek meteen de kans om zijn titel later nog te prolongeren. Pechvogel van de klasse was zonder twijfel Starfire. Was de competitietitel eerder al op de laatste wedstrijd uit zijn handen geglipt, nu eindigde de titelkandidaat met de kortste afstand doordat de steekas los kwam uit de trompet.
Wennekers opende de finale met een afstand van net 95 meter, dat leek echter bijna te werken als een rode lap voor de volgende finalist, De Blauwe Stier. Deze had in de kwalificatie al de verste afstand laten noteren maar waar Wennekers stond uit te spinnen ging de Ford nog met de neus hoog in de lucht door, maar liefst 11 meter verder kwamen de voorwielen weer pas neer. Calimero trok in de run richting rechter zijlijn en reed nog wel net Wennekers voorbij. Rocky zou na een heel goed seizoen (twee wedstrijden gewonnen en derde in de eindstand) dit natuurlijk extra glans kunnen geven. De titel bleef buiten bereik, ook omdat de tractor richting linker zijlijn ging en er op het laatst zelfs moest worden ingegrepen om het linker voorwiel binnen de lijnen te houden. Maar de afstand tot de leidersvlag was nog hoe dan ook nog groot. De Kleine Beer ging op rustige wijze over het midden van de baan maar bleef nog een aantal meter van het podium steken. Rednix ging als laatste finalist ook nog behoorlijk naar de linker zijlijn toe maar spinde nog op veilige afstand van het krijt uit, goed voor een derde plaats op het podium achter Rocky. Maar na de competitiekampioen van 2021 bewees ook in Assen weer waartoe hij in staat was en de overwinning was zeer zeker overtuigend, De Blauwe Stier pakte het dubbele kampioenschap van het bijzondere jaar 2021.
Assen 2021 Sport 2,5 ton


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Supersport 3,6 ton

Veel ogen waren natuurlijk gericht op deze klasse. Het geweld wat zeker ook in dit jaar op de baan was getoond was indrukwekkend, om hierin met de beste mee te kunnen doen moet je van goede huize komen. Maar liefst 14 deelnemers kwamen aan de start van deze bij voorbaat al bijzondere klasse. Met 7 runs van 110 meter en meer ging precies het vooropgestelde aantal deelnemers door naar de finale. Opvallend was de afwezigheid van Freek op de lijst van finalisten. De tractor die als bijschrijver op 4 wedstrijden was aangetreden en daar maar liefst 3 keer op het podium stond (en waarvan het team ook mede verantwoordelijk was voor de organisatie van deze wedstrijd) kreeg juist nu last van motorische problemen. Een demo run later na afloop van de finale liet zeker nog het potentieel van de International zien maar ja. Gezien een aantal zeer indrukwekkende runs in de eerste doorgang moest de finale ook van hoog niveau worden, de sleepwagen werd zoals werd doorgegeven veel zwaarder afgesteld, hetgeen later neer bleek te komen op het 8 meter eerder laten vallen van de sleepvoet en de ballastbak die 8 meter eerder boven zou zijn, dat beloofde aardig wat weerstand.. maar tractor pulling blijkt regelmatig verwachtingen te overtreffen. De finale werd ook nog eens met floating finish verreden maar zelfs dat bleek nog niet genoeg om de kampioen te bepalen. Van de 7 finalisten kwam Dynamite door problemen niet terug voor de sleepwagen, Buiks opende de finale door meteen de sleepwagen op overtuigende wijze de baan over de floating finish lijn te zetten. Dat beloofde wat. De Groene Aardbei en Proud Eagle kwamen niet aan deze afstand maar stonden nog wel op het virtuele podium. Tot de run van Radical Roughneck, de nummer 2 van de promo klasse al met de finaleplaats al duidelijk laten zien met de allerbeste mee te kunnen, de run van 116 meter gaf nog meer glans aan het optreden (ondanks de stoomwolken onder de kap vandaan), het werd meteen al een superfinale. Alsof dat niet genoeg was ging Belazerus 3 Big Toy nog een stapje verder, door aan het einde van de run met de frontgewichten tot in de eindbult uit te komen. Blue Brother kwam net iets tekort op dit geweld, aan de ene kant licht teleurgesteld doordat ze op slechts 14 centimeter van de floating finish lijn (en een superfinale) bleven steken, aan de andere kant toch bijzonder blij met de goede prestatie in dit sterke deelnemersveld. In de superfinale mocht Buiks voor de derde keer de eerste afstand neerzetten, met dik 92 meter was nu echt wel over en uit maar de run over het midden van de baan was verder haast een kopie van de voorgaande. Radical Roughneck had duidelijk moeite om de goede balans in de tractor te houden, hetgeen uiteraard meters kostte maar de afstand van Buiks bleef ver buiten bereik. Met net als Buiks twee heel overtuigende runs waren er zeker hooggespannen verwachtingen bij het afsluitende optreden van Roel Janssen, de Belazerus 3 Big Toy kon echter net niet het rechte spoor houden, was dat in de eerste finalerun nog geen probleem, nu bleef de Belarus meer dan 3 meter voor de leidersvlag steken maar het team was buitengewoon tevreden met deze prestatie, iets wat zeker ook gold voor de Radical Roughneck en hun derde plaats. Maar de grote winnaar was uiteraard Buiks, met deze titel en de al eerder behaalde winst in de competitie herhaalde deze ook nog eens het dubbele kampioenschap van het vorige volle seizoen in 2019.

Een aantal mensen dacht in de dagen voorafgaand terug aan die ene zwarte dag in maart 2019, de dag dat Rens Mooiweer overleed.
Met de editie van 2021 waren we met zijn allen weer terug op die plaats. Organisatie Assen had Arco en Erik gevraagd om er op zaterdag na de supersport 3,6 ton klasse even bij stil te staan. Daar stonden ze dan, een aantal functionarissen, mensen van de organisatie en andere nauw betrokkenen. Grote kerels met kleine hartjes die elkaar na het moment van herdenken, met nog natte wangen, een net iets te harde bemoedigende klap op de schouders geven. Om elkaar heen staan in goede en moeilijke tijden, dat is ook tractor pulling.
Assen 2021 Supersport 3,6 ton


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1BuiksStef BuiksRijsbergenF.P.115.0092.61
2Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteynF.P.115.0089.08
3Radical RoughneckAdriaan van Dijk't Goy (Houten)F.P.115.0084.27
4Blue BrotherPeter de HondOud-VossemeerF.P.114.86
5De Groene AardbeiRinie OvereemEdeF.P.111.80
6Proud EagleReinier SundermeyerVoorstF.P.107.72
7DynamiteArno van den BrinkHarskampF.P.DNS
8Cobra XLPaul BeniersAarle-Rixtel107.37
9The Running DeereLammert Mooiweer't Harde104.25
10Blue PowerWilliam Kikstad aan het Haringvliet96.94
11The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke93.30
12Six FighterArjo HardemanEderveen90.55
13Born in the USAGiel RompenMariahout89.95
14FreekJan van MourikDe Glind41.79


Sport 4,5 ton topniveau

Uiteraard is de klasse vooral het strijdtoneel van een aantal Fords/New Hollands maar er zijn zeker kapers op de kust die vooral op een dag NK wel eens verrassend uit de hoek zouden kunnen komen. De Groene Buffel was gelet op de resultaten van het buitenseizoen zeker een kandidaat om het het blauwe kamp lastig te maken, helaas wou het dan net in Assen weer niet lukken, slechts een paar decimeters kwam de John Deere tekort om een extra groen tintje aan de finale te geven. Blue Risk opende de finale van zes, in de bekende stijl ging de Ford de baan over maar de run eindigde rij abrupt bij 96,86. Het Fendt-groen werd, ondanks de grijze kleur van de tractor als eerste verdedigd door Hot Pepper, na een wat een moeizame start kwam de tractor ook in de rest van de run net tekort om aanspraak te maken op een podiumplaats. Nadat Koen Ridder de meeste wedstrijden van het seizoen had gereden was het in Assen weer vader Henk die de Bulls Eye de baan over stuurde, na de vierde afstand in de eerste run ging het nu een stuk beter, de leidersvlag werd verplaatst al was het op het oog niet direct zichtbaar. Blue Force had op het zicht een goede run maar kwam bleef in het eind op twee meter van zijn voorganger steken. De tweede Fendt tractor, Diesel Drost had als deelnemer uit de promoklasse al een kleine overwinning behaald door zich tussen de top in de finale te plaatsen, voor de echte strijd bovenin kwam de machine nog tekort. Laatste deelnemer MTX leek na een wat moeizame start pas in de tweede helft van de run voluit de baan over te gaan, op het eind probeerde de tractor van links naar rechts en de grip op de klei te zoeken, uiteindelijk reed hij de Blue Force nog wel voorbij en eindigde zo op plek drie, de tweede stek ging naar Blue Risk waarmee het wel weer een blauw podium werd. Bulls Eye nam na de nipte overwinning in de competitie ook in Assen weer de grootste beker mee naar Groningen.
Assen 2021 Sport 4,5 ton


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Supersport 4,5 ton

Met de zware jongens van de 8 ton XL op baan 2 was het op baan 1 tijd voor de zwaarste Supersport klasse. Met het laatste NK in het achterhoofd werd door een aantal mensen natuurlijk uitgekeken naar een strijd tussen Peeters en Simply Green, maar als iets het afgelopen seizoen had bewezen dan was het wel dat er absoluut meerdere titelkandidaten waren. Red Impact had de proeftrek waarna besloten werd om de afstelling van de sleepwagen zo te laten staan, volgende starter Secret of the Valley bleef heel kort achter de afstand van Red Impact steken. Red Dream, de winnaar van alle vijf de wedstrijden in de promoklasse had al wel vaker zijn kracht laten zien als bijschrijver in de top op een paar wedstrijden en deed dat ook nu weer in Assen, met een strakke run werden de vorige twee deelnemers voorbij gereden. White Shadow kwam heel wat meters te kort met een run waarbij aan het eind heel wat dampen onder de motorkap vandaan kwam, Great Experience kwam slechts een paar centimeter verder, de nummer 3 van de competitie reed uitgerekend in Assen (afgezien van een diskwalificatie in Staphost) zijn minste wedstrijd van het jaar. Van Stappust kon met zijn banden volgens speaker Arco wel eens een goede troef in handen hebben op deze kleibaan, de verste afstand zat er zeker niet in maar een finaleplaats werd wel gehaald. Als nummer drie van de promo mocht Crazy 810 aanhaken in Assen, de motor van de Volvo BM liet echter niet alles zien van wat er aan vermogen in zat. Na de proeftrek hadden ze bij Red Impact besloten om deze over te doen, een gok die heel slecht uitpakte, de was de eerste afstand nog goed geweest voor een finaleplaats, die bleef nu ruim buiten bereik. De finaleplaats bleek verrassend genoeg ook niet weggelegd voor Simply Green, de titelkandidaat kreeg het vermogen niet op de baan en kwam uiteindelijk slechts op een 8 plaats uit. Red Devil viel aan het eind heel snel stil, met schade aan de linkerkant van de eindaandrijving moest de MF het strijdtoneel verlaten. Zoals menigeen had verwacht wist Peeters zich wel te plaatsen voor de finale maar qua afstand was het slechts als vijfde. Steel tot Steal had in de week voor Assen nog heel wat veranderd aan de machine, vooral om nog meer gewicht op de neus te krijgen, dat pakte meer dan goed uit, met een run die de verste afstand opleverde en een finaleplaats. Alleen bleek de koppeling de zwakste schakel die niet gerepareerd kon worden, de finale rijden zat er tot grote teleurstelling van velen niet meer in.
In de finale bleef de afstelling van de sleepwagen gelijk, Secret of the Valley ging als eerste de baan over, op snelheid met een mooie balans wist deze zelfs zijn eerste afstand nog veruit te verbeteren. De run van Red Dream deed er qua stijl weinig voor onder, de strakke run was wel vier meter minder dan die van de John Deere. En eigenlijk was ook de run van Van Stappust er eentje uit het spreekwoordelijke boekje, strak door het midden, maar wel meer dan een halve meter eindigend achter zijn voorganger. Peeters had als laatste finalist geen strakke run, de machine in tegenstelling tot de anderen naar de linkerkant van de baan, met de afstand bleef hij ruim verstoken van het podium. Met Van Stappust als lichtelijk outsider op plaats drie en zeer zeker ook Red Dream als winnaar van de promo klasse op de tweede trede natuurlijk al een mooi podium voor een NK maar als absolute winnaar ook hier weer de winnaar van de competitie: Secret of the Valley.
Nadat vijf van de buitenlandse deelnemers die ook op vrijdagavond op de baan waren verschenen hun krachten nog hadden gemeten met was er nog een speciale run van de winnaar van de dag. Secret of the Valley was al verkocht (het team gaat een nieuwe bouwen) en aan Jurrien van de Geer was de eer om de laatste run met de machine te maken. Een afscheid in stijl. En een mooi einde aan toch weer een bijzonder en bovenal mooi verlopen Nederlands Kampioenschap.
Assen 2021 Supersport 4,5 ton


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Secret of the ValleyGeert de HeusOverberg98.31102.85
2Red DreamLaurens van VuurenBleskensgraaf99.7699.01
3Van StappustGerard HofstedeStaphorst95.1398.42
4PeetersBarend HuybregtsHoeven93.7893.79
5Steel to StealHenk BouwmanRouveen99.84DNS
6Red ImpactHenri VersluisZijderveld92.59
7Great ExperienceGerard HardemanOverberg92.13
8White ShadowGerard SikesYsselsteyn92.05
9Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf89.23
10Red DevilMaikel HendriksenRuurlo85.04
11Crazy 810Gert MulderDoetinchem83.20


Standaard 2,5 ton

Met 8 deelnemers zouden de beste 4 zich plaatsen voor de finale. Na in de vorige klasse al met een Oliver te hebben meegedaan had de ervaren Gert Hof zich voor deze klasse met twee tractoren weten te plaatsen, een Oliver en Lamborghini. Desondanks wist hij zich net niet te plaatsen voor de finale. Hierin waren het drie Massey Fergusons en een Inter die om het podium gingen strijden. Willeke Kornet had zich met enige afstand tot de rest weten te plaatsen voor de finale en liet daarin de eerste afstand noteren. Wesley Leder had de finaleplaats met maar 8 centimeter verschil met Gert Hof af weten te dwingen, in de finale kwam de International smalspoor ruim 10 meter tekort op de andere finalisten. Mary van Santen probeerde door over het stuur van de MF te hangen in de laatste meter de ideale balans vast houden en kwam heel dicht in de buurt van de afstand van Willeke Kornet, slechts 39 centimeter zat er tussen beide MFs. Maar Gerco van de Visch wist met zijn MF 135 tegen de linker lijn de afstand van Van Santen nog met een luttele 4 centimeter te verbeteren en zo de tweede plaats nog af te pakken. Maar de hoogste trede van het podium was weer voor Willeke Kornet, voor maar liefst de vierde keer op rij mocht zij zich de beste van Nederland in de 2,5 ton standaard noemen.
Assen 2021 Standaard 2,5 ton


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard 3,5 ton

Wesley de With had de eer om de wedstrijd op baan 1 te openen. De run ging helemaal tot aan de bult waarop werd besloten om de Keep Moving toch maar iets zwaarder af te stellen. Vooraf was al bepaald dat net als bij vorige NKs bij een klasse van 10 deelnemers de beste 5 door zouden gaan naar de finale. In de eerste run waren er twee deelnemers die wel enige afstand leken te nemen van de rest, Johan van Keulen en Klaas Jan Krale, zij wisten beide de 80 meter te overschrijden, de rest bleef daar op zijn minst een paar meter vandaan steken. Voor de finale werd besloten om de afstelling van de Keep Moving Orange niet te veranderen. Johan van Keulen was de eerste deelnemer in de finale, ondanks de verste afstand in de kwalificatie kon hij hier nu geen goed vervolg aan geven, hij gaf 10 meter toe op zijn eerste afstand en bleef net iets meer dan een meter van het podium steken. Klaas Jan Krale daarentegen wist tot op slechts een halve meter te benaderen. Gert Hof had zich met een derde afstand geplaatst voor de finale maar net als Johan van Keulen even daarvoor kon hij de finaleplaats ook niet verzilveren. De vierde finalist kon dat letterlijk wel, Andre van Keulen ging op het eerste gezicht nog een heel eind in de richting van de afstand van Klaas Jan Krale maar moest zijn MF in de laatste meters van de rechter lijn af houden en kwam daarmee uiteindelijk vier meter tekort voor de eerste plaats. Wesley de With kwam na de proeftrek en officiële run voor de derde keer in deze klasse op de baan en zag dit met een run over de rechterkant van de baan beloond met een derde plaats. Klaas Jan Krale behaalde overtuigend het kampioenschap en dat voor de derde keer op rij.
Assen 2021 Standaard 3,5 ton


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard 4,5 ton

Met Henk Slager uit Staphorst had de 4.5 ton standaard een tamelijk verrassende kampioen. In een finale van zes trok hij met zijn Fendt Favorit 4 SA naar de winnende afstand. Runner up en dorpsgenoot Jacob Bloemert , de kampioen van 2018, moest bijna 2 meter toegeven. In de kwalificatie had de Henk al laten zien dat ze rekening met hem dienden te houden. In de officiële uitslagen kwam alleen Klaas Tippe verder. Ook uit Staphorst trouwens. De man die de meeste indruk maakte was Jan-Willem de Visser. De International 1046 rookte door een lekkend uitlaatspruitstuk van alle kanten, maar trok als een beest. De Zeeuw zou nadien echter gediskwalificeerd worden vanwege een teveel aan vermogen. Eén pk over de limiet kan al teveel zijn, zo streng wordt er door de NTTO gekeurd, en terecht. De manschappen uit Staphorst heersten in deze klasse want het hele podium had dit Overijselse dorp als thuisbasis. Dat is toch redelijk uniek. De onttroonde kampioen William van Helten kwam er ditmaal niet aan te pas. Hij had de omstandigheden anders ingeschat en kwam met een twaalfde plaats terecht in de achterhoede. 4.5standAssen21DH


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard 5,5 ton

Johrin Hijwegen kroonde zich tot koning van de standaardklasse 5.5 ton. Eerder op de dag had hij op de andere baan in de 3.5 ton al een vruchteloze poging ondernomen met zijn eigen trekker, de Ford 5600. De Ford 8210 is normaalgesproken de trekker waarmee moeder Ali ten strijde trekt. Die gaf de stuurknuppel ditmaal aan Johrin en die wist er raad mee. In de kwalificatie was hij veruit de sterkste, al kwam dat in de finale van 6 niet zo duidelijk naar voren. Was het verschil na de eerste ronde 6 meter, in de pull off was het maar iets meer dan 60 cm. Christoffel Verschuur had zich belangrijk verbeterd. Hij was de laagst gekwalificeerde in de finale, maar kwam op het beslissende moment akelig dichtbij de winnende afstand. Zijn Ford 8210 staat in dezelfde schuur als die van Hijwegen, dus het was een soort van broederstrijd. Jacco Overeem probeerde het in de finale over de linkerkant. Met die tactiek langs de lijn kwam hij de beide Fords niet voorbij. De rest wel. Ook titelverdediger Ronald van Ede die daarmee van het podium werd gekieperd, al scheelde het slechts 6 cm. 5.5standAssen21DH


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard 7,0 ton

De te kloppen man was al vier jaar op rij Arco den Hartog. Dit jaar won hij weer al was het verschil nog niet eerder zo klein. Martijn van Zessen was degene die hem het vuur zo na aan de schenen legde. De man uit Hei- en Boeicop kwam 45 cm tekort om de multi-kampioen van zijn vijfde zege af te houden. Het duo zijn goede bekenden van elkaar want Martijn zijn International 1246 staat in Lexmond in de schuur van Arco den Hartog. Vrienden die elkaar dus beconcurreren. Het kan verkeren op een NK. Opmerkelijk was dat de Deutz 13006 Special in de eerste omloop precies op 100.00 meter tot stilstand kwam en dat was de derde afstand. Een teken dat de concurrentie aan de deur rammelde. In de finale werden echter de mannen van de jongens en meiden gescheiden. Het International rood is in de 7 ton klasse zeer dominant aanwezig. Negen van de 14 zijn van dit merk. Toch bleken ze met z'n allen niet in staat om die ene Deutz van de titel af te houden. 7.0standAssen21DH


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard 9,0 ton

De strijd in de 9 ton klasse was nog een tikje spannender dan in de 7 ton. Kees Jochemsen ging met de eer strijken al had hij slechts een marge van 14 cm! De onderlinge verschillen in de kwalificaties waren soms miniem. Zo zat titelverdediger Arne van den Oever slechts 1 cm voor Niels van Bezooijen. Voor een finaleplek kwamen beiden trouwens tekort. Dat had met Jochemsen ook weinig gescheeld. Hij trok 33 cm meer dan de nummer 7 Arne. Het draaide dus echt om kleinigheidjes. In de pull off schakelde de man uit Ede een tandje lager en dat kon de International 1455 makkelijker rondzetten. Waren de Internationals in de 7 ton in de meerderheid, in de 9 ton is Fendt de grote speler met de helft van de tractoren op de startlijst. Dat bleek ook in deze klasse geen zekerheid voor succes. Cees de Jong was met zijn Fendt 615 LSA de best met een derde stek. Hij moest Jeroen Hop met zijn Case International 1455 XL ook nog voor laten gaan. Ruben van Steenbergen had na de eerste ronde de beste kaarten. De Fiat 180-90 DT werd tweemaal teruggeschakeld en pakte met gemak de verste afstand. Datzelfde leek in de finale ook te gebeuren ware het niet dat de Fiat de grip kwijtraakte en zelfs het podium misliep. Het bleek maar weer dat de strijd pas in de finale wordt beslist. 9.0standAssen21DH


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard 11 ton

Het meest opmerkelijke in de standaardklassen gebeurde in de 11 ton. De zware klasse wordt al jaren gedicteerd door de broers Kok uit Lexmond. Een indoorkampioenschap ligt de mannen blijkbaar niet want ze reikten in Assen zelfs niet eens tot de finale. Dat gaf anderen de kans om de eerste plaats te pakken en die kans greep Joost Hak met beide handen aan. Opmerkelijk was dat de finale van vier uit 3 John Deere 7710 tractoren bestond. Het had dus een compleet podium van 3 identieke tractoren kunnen zijn. Dat zou uniek zijn geweest. Het pakte evenwel anders uit want Tom Geurtsen zou bij de controle na afloop van de klasse teruggefloten worden. Buiten dat was het evenmin gelukt want Evert Kraaij zette zijn Case International 5150 tussen de beide John Deeres in. Na 6 jaar met een Lexmonder aan top gaat de beker dit jaar naar het Brabantse Meeuwen. Daarmee komt op de valreep het merk John Deere toch nog in het rijtje kampioenen van de standaard klassen in 2021. 11standAssen21DH


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale


Standaard XL 8,0 ton

De kleinste klasse van de dag werd gewonnen door Jacob Jan Groeneboom oftewel Fiascopower. Hij leek erg zeker van zijn zaak want halverwege de finalerun stak hij al de gebalde vuist in de lucht. Toen moesten de moeilijkste meters nog komen, maar zijn vooruitziende blik bleek te kloppen. De Fiat 180-90 liet in de kwalificatie al zien dat de man uit Numansdorp voor de hoogste plaats ging. In de competitie miste hij een aantal wedstrijden waardoor de competitiestand een vertekend beeld geeft van de werkelijke krachtsverhouding in deze klasse. Runner up The Beast werd er met bijna 4 meter afgereden en dat is toch serieus. In deze klasse ontspon zich eenzelfde strijd als in de 11 ton klasse. Van de 4 finalisten reden er 3 met een Fiat 180-90 en ook hier zou het geen clean streak worden van 3 Fiats. Bas van Zanten stond dat niet toe. Power Deere verloor bij een stevige landing tegen de krijtlijn aan een aantal gewichten, al werd dat door de wedstrijdleiding met de mantel der liefde bedekt. Met vereende krachten werden de groene gewichten weer aan de trekker gehangen. Red Crow moest op het laatste moment afzeggen. Tijdens het opladen kwamen er nare geluiden uit de versnellingsbak waardoor ze de strijd niet konden aangaan. 8.0XLAssen21DH


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1FiascopowerJacob Jan GroenenboomNumansdorp103.55100.48
2The BeastBas van ZantenZegveld93.6396.73
3Scandinavian StyleRonald LangebeekeSerooskerke97.3991.26
4JongenelenSven van Oorschot Sprundel91.9689.29
5Power DeereJan KroonemanT harde89.67
6HerijgersManuel HerijgersZundert81.79