29-05-2022
Tekst: Patrick van Niekerk , Dictus Hoeksma
Foto's: Dictus Hoeksma (meer foto's volgen)
Op de zaterdag in Erichem was het droog maar met wat wind was het soms fris aan de zijlijn. Het hield de liefhebbers niet weg van de locatie uit de Betuwe. Met twee prima banen en veel lachende gezichten werd een nette wedstrijd neergezet.
Standaard XL 8,0 ton topniveau
Met 8 full pulls was in de XL klasse de kwalificatie een makkie. Het echte werk voor de Big Benz kwam dan ook pas in de finale. Scandinavian Style won de klasse met overmacht. Dat deden ze niet helemaal op eigen kracht want ze reden met de turbo van collega Fiasco Power. Die kon vanwege panne in Loerbeek niet aanhaken in Erichem. De broers Langebeeke kwamen vrijdagavond met een kapotte turbo tot stilstand en hadden geen nieuwe op de plank liggen. Doordat de Fiat teams onderling de turbo uitwisselden konden ze toch rijden. Een mooi gebaar. Eigenlijk was de strijd achter de nummer 1 veel interessanter. Die andere Fiatagri 180-90 kwam een centimeter tekort voor een plek op het podium. The Beast leek zijn naam eer aan te doen en zette Stefan Jongenelen naast het erepodium. De tweewiel aangedreven Power Deere liet zien dat vierwielaandrijving niet per se een must is. Met de powershift bak kon Jan Krooneman de motor van de John Deere 4630 steeds volbelasten en dat werd beloonde met een keurige tweede plaats. Dat de Zeeuw meer dan 10 meter voor lag kon de pret voor de Veluwenaar niet drukken.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Scandinavian Style | Ronald Langebeeke | Serooskerke | F.P. | 101.69 | |
2 | Power Deere | Jan Krooneman | T harde | F.P. | 90.59 | |
3 | The Beast | Bas van Zanten | Zegveld | F.P. | 90.28 | |
4 | Jongenelen | Stefan Jongenelen | Sprundel | F.P. | 90.27 | |
5 | Magnum | Pedro Zandbergen | Oldebroek | F.P. | 88.20 | |
6 | Van de Put | Rick van den Hardenberg | Oosterwolde (Gld) | F.P. | 88.06 | |
7 | Herijgers | Manuel Herijgers | Zundert | F.P. | 87.61 | |
8 | Red Crow | Rick van Ravenhorst | Renswoude | F.P. | 82.25 | |
9 | Back in Black | Michael Schippers | Kamperland | 91.85 | ||
10 | Zetor Power XL | Huibert Dorrestijn | Ermelo | DNS |
Supersport 3,6 ton beloftenniveau
Na de 2,5 Ton standaard waarbij geen finale nodig was omdat alleen Mary van Santen met de MF 165 over de 80 meter was gekomen was het tijd voor de Supersport 3,6 ton beloften. Met zeven deelnemers op de startlijst mocht Bassie het bal openen. Met een prima run net voor de 100 meter stond de sleepwagen gelijk goed. De licht onrustige run van The Running Deere moest daar toch een aantal meters op toegeven. Na een rempoging ging Iowa's Puller vol spinnend uit bij ruim 95 meter. Simpson liet zien dat je lang op de koppeling kunt hangen. Het resulteerde wel in de eerste Full Pull van de dag. Bijschrijver Blue power leek de baan wat te overpoweren maakt deed het kunstje wel na. In de finale liet Bassie de klei hoog opspatten wat uiteindelijk een vierde plaats opleverde. Ondanks de goede run van Iowa's Puller en Superman stond er geen maat op Simpson die met een dikke 100 meter de winst om de punten pakte.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Simpson | Evert Mouw | Speuld | F.P. | 102.38 | |
2 | iowa's Puller | Thijs Lageschaar | Zieuwent | 95.29 | 98.54 | |
3 | Blue Power | Nathan Kastelein | Stad aan het Haringvliet | F.P. | 96.81 | |
4 | Superman | Bart van Engelen | Doornspijk | 95.01 | 94.32 | |
5 | Bassie | Hendrik Jan van de Kaa | Renswoude | 98.16 | 92.18 | |
6 | The Running Deere | Lammert Mooiweer | 't Harde | 91.76 | ||
7 | La Piccola | Tjeerd Zijlstra | Augustinusga | 33.65 |
Supersport 3,4 ton promoniveau
De special edition 7610 genaamd Miraculous Machine mocht de vier cilinders de sporen geven. Met een afstand net voor de eindstreep stond ook hier de sleepwagen gelijk op scherp. Bij Spetsnaz ging het er hard en wild aan toe. Het doel een full pull lukte daarbij wel. Op veel rustigere wijze deed Orange Adventure dit na. Red Indian is op de goede weg maar komt nog duidelijk te kort op de concurrentie. De Gebroeders zette een stabiele full pull op het scorebord. Iets wat Never Satisfied ook lukte al was het iets minder overtuigend. In de finale had Spetsnaz een veel stabielere run als de eerste wat 105,18 meter opleverde. Orange Adventure daar in tegen kon de toeren er niet op houden wat veel meters kostte. De Gebroeders gebruikten alle pk's om tot een keurige tweede plaats te komen. Never Satisfied nam hier geen genoegen mee maar nam te veel risico in de start wat de vierde plaats tot gevolg had.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Spetsnaz | William Pullens | Drunen | F.P. | 105.18 | |
2 | De Gebroeders | Gerrit Slotboom | Neede | F.P. | 98.00 | |
3 | Orange Adventure | Sandro van Baar | Westbeemster | F.P. | 73.50 | |
4 | Never Satisfied | Pieter Paans | Werkendam | F.P. | 33.83 | |
5 | Miraculous Machine | Bart Teunissen | Maarheeze | 99.66 | ||
6 | You'll Never Know | Arend-Jan Lam | Everdingen | 96.08 | ||
7 | Red Indian | Kees van Daalen | Achterberg | 90.61 |
Sport 2,5 ton topniveau
In de Topklasse van de sport 2.5 ton was het druk in de laatste meters van de baan. In deze klasse wordt vaak het verschil gemaakt in de laatste meters. Nu niet anders en het lag duidelijk in het aspect hoe krijg je de pk's aan de grond. De finale bracht hier het mooiste antwoord op. Met vier verschillende merken werd duidelijk dat wel allebei de wielen het vermogen moesten overbrengen. Starfire had dit als eerste finalist het beste onder controle. De 101,36 die werd neergezet stond als een huis. Een duidelijke overwinning was daarbij de beloning. Rednix deed nog een verwoede poging maar moest ruim vier meter toegeven. Little Red Poison pakte de derde plaats waarmee ze Kleine Beer met lege handen naar huis stuurden.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Starfire | Gosse Koerts | Augustinusga | F.P. | 101.36 | |
2 | Rednix | Rene Vliek | Putten | 99.43 | 97.16 | |
3 | Little Red Poison | Wesley de With | Hagestein | F.P. | 94.77 | |
4 | Kleine Beer | Gert ten Brummeler | Vinkeveen | 98.53 | 92.95 | |
5 | Calimero | Jeroen van Schaik | Woerden | 98.10 | ||
6 | Rocky | Marvin van Stempvoort | Ede | 97.65 | ||
7 | De Blauwe Stier | Henk Huisman | Kootwijkerbroek | 97.06 | ||
8 | Green & Yellow | Eddie Crum | Achterberg | 96.43 | ||
9 | Wennekers | Menno Wennekers | Aalsmeer | 96.20 | ||
10 | De Landini | Wouter van Eijden | Schalkwijk | 93.92 | ||
11 | Adriaan | Steven van Ede | Renswoude | 92.24 | ||
12 | After Shock | Herman de Leeuw | Hoogblokland | DIS |
Supersport 3,6 ton topniveau
De Groene Aardbei die één dag eerder nog een tweede plaats behaalde in Loerbeek mocht de proeftrek wegzetten. Met een dikke 92 meter leek de sleepwagen goed te staan. Dat ruim het halve veld daarna de 100 meter lijn over zou rijden was door niemand voorzien. Builders Toy kon zich daar helaas niet bij zetten. Het wil nog niet helemaal lukken om de aansluiting te vinden. Opmerkelijker was het ontbreken van Buiks. De pullers deden niet helemaal waar ze voor aangeschaft waren. Iets waar De Groene Aardbei in zijn officiële run ook mee te maken kreeg. De finale zou worden geopend door Revolution maar die hand brandstof problemen. Blue Brother reed in een knappe run ruim door de 100 meter lijn. Dat dit niet genoeg was voor de winst bleek toen Proud Eagle er nog een schepje bovenop deed. Die pakte daarmee de dagzege en deed goede zaken voor het klassement.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Proud Eagle | Reinier Sundermeyer | Voorst | F.P. | 102.15 | |
2 | Blue Brother | Peter de Hond | Oud-Vossemeer | F.P. | 101.78 | |
3 | Belazerus 3 Big Toy | Roel Janssen | Ysselsteyn | F.P. | 99.27 | |
4 | The Red Bunny | Jan-Willem de Visser | Aagtekerke | F.P. | 94.48 | |
5 | Blue Tiger | Johan Muller | Halsteren | F.P. | 94.28 | |
6 | Ron Deere | Ron Poppelaars | Zundert | F.P. | 70.32 | |
7 | Revolution | Peter Botermans | Steenbergen | F.P. | DNS | |
7 | Six Fighter | Arjo Hardeman | Ederveen | F.P. | DNS | |
9 | Bad Romance | Jos Konijn | Ederveen | 98.78 | ||
10 | Buiks | Stef Buiks | Rijsbergen | 87.33 | ||
11 | De Groene Aardbei | Rinie Overeem | Ede | 83.66 | ||
12 | Builders Toy | Jan Geertse | Vrouwenpolder | 39.26 |
Supersport 4,5 ton topniveau
De dikste Top klasse uit de farmstock begon met een lastige run van Peeters. Zelfs nadat de sleepwagen daarna iets lichter werd afgesteld werd het alsnog een slijtageslag. Great Experience verspeelde een turbo en bij meerdere deelnemers ging het niet vanzelf. Steel to Steal schoot uit de versnelling, en voor Up en Down was de baan iets te lang. Secret of the Valley liet feilloos zien hoe een full pull te rijden. Toen die demonstratie gegeven was volgden the Mystery en Peeters het voorbeeld. Van Stappust maakte het finale lijstje vol. De dikke John Deere 6030 zette in die finale gelijk een verre afstand van 99,22 meter neer. Voor de Mystery was dat met 91,64 een stuk te ver. Peeters liet even duidelijk zien wat die waard was en zette knalhard 103,08 op het bord. Van Stappust trok alles uit de kast maar moest met 100,33 genoegen nemen met zilver.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Peeters | Erik Peeters | Hoeven | F.P. | 103.08 | |
2 | Van Stappust | Gerard Hofstede | Staphorst | F.P. | 100.33 | |
3 | Secret of the Valley | Geert de Heus | Overberg | F.P. | 99.22 | |
4 | The Mystery | Jan Overeem | Wekerom | F.P. | 91.64 | |
5 | White Shadow | Gerard Sikes | Ysselsteyn | 95.06 | ||
6 | Up and Down | Arjan Bloemert | Staphorst | 95.02 | ||
7 | Simply Green | Laurens den Boer | Molenaarsgraaf | 93.08 | ||
8 | MeterVreter | Jan Willem van Putten | Oldebroek | 90.38 | ||
9 | Red Impact | Henri Versluis | Zijderveld | 77.11 | ||
10 | Great Experience | Wilco van Laar | Overberg | 76.62 | ||
11 | Black Magic | Gerard Hopmans | Wouw | 76.45 | ||
12 | Steel to Steal | Gerrit Bisschop | Rouveen | 44.54 |
Sport 4,5 ton promoniveau
In deze klasse zagen we prachtig mooie wheelies. Ze gingen echter niet allemaal rechtuit. Er leek een spoor in de baan te zitten waardoor de tractoren vaak naar rechts trokken. Menigeen moest dan ook eerder van het gas dan de bedoeling was. Zo kwamen Old Green Worker en True Power aan de goede kant van de krijtlijn tot stilstand, Oost Blok Schok aan de verkeerde kant en dan ben het het haasje. De niet competitierijders reden keurig in de middenmoot mee. In de top blijkt het vermogen van Brother Deere ook nu weer de doorslag te geven. De John Deere wordt een tandje teruggeschakeld en sleurt vervolgens op zijn gemak de leidersvlag voorbij. Weer een overwinning voor het team uit Putten. Van de overige finalisten bleef Gas d'r Bi-j in het rechte spoor, dit in tegenstelling tot Strijder. De mooie wheelie van Red Explosion werd op het eind teniet gedaan door differentieel werking. Daardoor konden ze geen goed vervolg geven aan hun puike eerste run.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Brother Deere | Dirk Schipper | Putten | 93.38 | 85.27 | |
2 | Red Explosion | Reinout Kas | Harskamp | 93.86 | 82.91 | |
3 | Strijder | Han Lijbers | Randwijk | 89.43 | 81.48 | |
4 | Gas d'r Bi-j | Hans Kester | IJsselstein | 88.30 | 77.66 | |
5 | Flash | Gerold de Wit | Utrecht | 89.66 | 77.12 | |
6 | Blue Devil | Martin van Schaik | IJsselstein | 89.96 | 76.13 | |
7 | Sjonnie | Gert Jan Mandersloot | Utrecht | 85.16 | ||
8 | Full Speed | Bo Burggraaf | Hei- en Boeicop | 84.11 | ||
9 | Old Green Worker | Ben Slijkhuis | Speuld | 83.09 | ||
10 | Midnight Blue | Henk Gerrits | Bemmel | 82.65 | ||
11 | DieselDrost | Nico Drost | Kootwijkerbroek | 81.62 | ||
12 | True Power | Johan van de Westeringh | Achterberg | 79.96 | ||
13 | First Love | Marinus Berends | Kesteren | 79.38 | ||
14 | Green Mystery | Marien de Bruijn | Noordeloos | 76.19 | ||
15 | Oost Blok Schok | Gertjan den Hartog | Hoornaar | DIS |
Supersport 4,5 ton promoniveau
Bruggeman en Red Adventure waren in deze klasse de grote pechvogels. De machtige Claas verspeelde bij het optoeren een motorblok. Aan de MF 1155 was de hele nacht gesleuteld om de koppelingsschade van Loerbeek te verhelpen. Veel hielp het niet want de koppeling weigerde bij de start wederom dienst en daardoor trokken de Groningers in 2 wedstrijden welgeteld 2 centimeter. Een niet te benijden opbrengst. In de top was het spannend tussen Red Devil en The Sound of Dynamite. Maikel Hendriksen won de strijd met slechts 1 centimeter verschil. Dat was smullen. Het blijkt dat de 'oldstyle' met 2700 toeren met smalle banden en de 'nieuwe trend' met 3200 toeren op Pullers nauwelijks voor elkaar onder doen.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Red Devil | Maikel Hendriksen | Ruurlo | 98.71 | 97.44 | |
2 | The Sound of Dynamite | Rene Kokx | Gilze | 96.74 | 97.43 | |
3 | Red Dream | Laurens van Vuuren | Bleskensgraaf | 98.35 | 93.35 | |
4 | Maximum Massey | Marc Bouwmans | Bakel | 89.28 | 76.24 | |
5 | Bruggeman | Roy Bruggeman | Broekland | HP | ||
5 | Red Adventure | Taeke-Jan Hoogeveen | Grootegast | HP |
Sport 4,5 ton topniveau
Wouter Peelen was weer eens heer en meester in zijn klasse. Koen Ridder kwam in de buurt. Die vertelde nadien dat hij op het laatst moest bijremmen, maar dat het de vraag was geweest of hij zonder dat Blue Risk wel had kunnen verslaan. Team Van Dijk kon met tevredenheid terugkijken op een dagje Erichem want de International 1466 perste er een derde plaats uit. Ze denken het lek gevonden te hebben, zo werd er langs de kant gezegd. Jan Roseboom bleef in de kwalificatie De Groene Buffel voor en mocht daarom met een vierde afstand in de finale aantreden. Een podiumplek zat er evenwel niet in. Bij Green Lighting werd bij de 90 meter net te laat het gas dichtgetrokken en werd een voorwiel over de linker krijtlijn gezet. Diens afstand werd geschrapt, net als die van Blue Force.
Nr | Tractor | Chauffeur | Woonplaats | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Blue Risk | Wouter Peelen | Harskamp | 94.54 | 86.45 | |
2 | Bull's Eye | Koen Ridder | Oldekerk | 89.13 | 83.77 | |
3 | Van Dijk | Hans van Dijk | Zeeland | 88.06 | 82.99 | |
4 | Passion for Power | Jan Roseboom | Lunteren | 87.49 | 82.60 | |
5 | De Groene Buffel | Dennis Stroobosscher | Grootegast | 86.81 | ||
6 | Red Expectation | Cor Braakman | Laren (Gld) | 86.50 | ||
7 | MTX | Ton Blonk | Elsendorp | 84.82 | ||
8 | Hot Pepper | Gerlant Mouw | Speuld | 84.29 | ||
9 | Blue Hunter | Kris Aernouts | Achtmaal | 81.71 | ||
10 | De Blauwe Kreij | Robert de Kreij | Hoornaar | 79.70 | ||
11 | Baby Kreij | Michel de Kreij | Hoogblokland | 69.13 | ||
12 | Green Lightning | Bart Plugge | Putten | DIS | ||
12 | Blue Force | Henri van Roselaar | Putten | DIS |
Light Compact Diesels
Met een eerste wedstrijd van het seizoen is het altijd even weer wennen om goed op gang te komen. In de eerste omloop lukte dat met beide machines niet. Na de 'grote' compact diesels kregen ze een herkansing en dat ging stukken beter. Bij Green Warrior I hadden ze ondertussen de gebroken stuurstang gelast en nu kon de 'Deutz' wel een afstand neerzetten. Bij O'Blixum stonden ze nu ook op scherp en werd een fraaie full pull gereden. Het is dat de eindvlagger afvlagde anders had de machine tot aan de bult doorgetrokken.
Nr | Tractor | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | O'Blixum | F.P. | ||
2 | Green Warrior I | 70.25 |
Compact Diesels
Voor de aanvang van de klasse werd er een minuut stilte in acht genomen voor het dramatische ongeval wat plaatsvond met een teamlid van Minimum Risk. Met Indian Extreme werd de draad weer opgepakt. Door koppelingsproblemen kwam de International niet bijster ver, al gold dat voor meerdere. Ook bij The Dream en Scooby Doo kregen ze de motor niet goed op druk. Risk 2 en Red Devil lieten zien hoe je het publiek voor deze klasse in vervoering kunt brengen. Beiden maakten een geweldige run, al trok de Massey Ferguson aan het langste eind.
Nr | Tractor | Run 1 | Run 2 | Finale |
1 | Red Devil | 76.60 | ||
2 | Risk 2 | 75.50 | ||
3 | Ten Seconds | 69.10 | ||
4 | The Easterbunny | 57.35 | ||
5 | The Dream | 9.00 | ||
6 | Scooby Doo | 5.90 | ||
7 | Indian xtreme | HP |