x
x
x
x

Nieuws 2017
Grand National

Indoor Tractorpulling Zwolle

28-01-2017

Op zaterdag 28 januari vond in de IJsselhallen in Zwolle de 34-ste editie van de Oliehandel.nl Indoor plaats. De beide sessies begonnen om 11.00 uur en 18.00 uur en beide keren waren de tribunes goed bezet. Door afmeldingen waren niet alle klassen ruim bezet, al maakte dat voor het spektakel op de baan geen verschil. De meest opzienbarende run werd gemaakt door Sledge Hammer die de sleepwagen volledig buiten de baan op het beton parkeerde. De meest verrassende winnaar van de dag was Back Again, de oude Let's Try, uit Oostenrijk bij de mini unlimiteds.

Tekst: middag sessie: Dennis Vos, avond sessie: Dictus Hoeksma. Foto's: Dennis Vos / Dictus Hoeksma / Mark de Bruin.


Mini Unlimiteds

Om klokslag 11 uur werd er gestart aan dag twee van de Indoor in Zwolle. Eric van den Heuvel en Wim Knöps praatten de eindjes aan elkaar en het was tijd om te starten met de Mini Unlimiteds. Rene Geerts ging van start met de oude Mission Impossible, aangezien de nieuwe nog niet geheel rijklaar was. Een onstuimige run als proeftrek zorgde voor een niet al te verre afstand. De sleepwagen werd niet aangepast en al snel stond Gompie klaar als volgende. Een stel nieuwe nokkenassen stelde iedereen voor verbazing terwijl Gompie eens soepel over de 80 meter lijn ging. Het team was zelf ook redelijk onder de indruk, want het was eindelijk eens gelukt zonder bokkesprongen. Blower Power (N) kwam speciaal over om mee te draaien in dit mooie veld vol Mini Pullers en zette een mooie 79 meter neer, gevolgd door de Duitse Thor. Deze was ook een van de welkome buitenlandse deelnemers en deze mooie machine maar helaas was de wagen niet opgewassen tegen de No Mercy waardoor over de 65 meter de kracht eruit was. Team Backdraft had ons van de winter goed op de hoogte gehouden met wat ze aan het doen waren, elke dag was er wel een update en nu was de dag daar om te laten zien of het harde werk goed had uitgepakt. Behoedzaam ging John de Graaf op het gas en ging voortvarend van start, echter ging het ontstekings wiel los waardoor de machine stilviel voor de 30 meter. Back Again 2.0 uit Oostenrijk was de derde buitenlandse deelnemer en zette een gigantisch mooie Full Pull neer, hierdoor hadden we dus een mini die sowieso zeker was van deelname in de Pull Off. Met nog mini's te gaan moest dat lukken want we hadden nog The Bandit en Lambada IX welke gelukkig op tijd klaar was. The Bandit haakte aan en gaf gas, ondanks veel onbalans hield men de trekker toch op de baan en bereikte ook deze een Full Pull. Lambada had als thuisrijder het voordeel, ware het niet dat de koppeling tijdens het wegrijden letterlijk en figuurlijk in rook opging wat een dramatisch einde betekende voor deelname van dit team bij deze Mini Unlimited wedstrijd. een HELE onstuimige run van The Riddle ,welke vele letterlijk over de breedte van de baan te vinden was, moest uiteindelijk het gas draaien zo net over de 50 meter, wat natuurlijk voor hun erg jammer was. Mission Impossible moest de proeftrek nog overnieuw doen, echter zorgde een kapot stekkertje voor enig op onthoud waardoor deze als laatste aan kon haken voor de finale begon, met een dikke 80 meter mochten hun uiteindelijk toch mee in de finale welke ging tussen hun, The Bandit, Gompie en Back Again. Helaas moest Little Bandit vroeg van het gas, waardoor Gompie derde werd op net geen 53 meter. De tweede en eerste plek gingen naar Mission Impossible en Back again 2.0 met 57,80 meter en 70,94 meter.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Back Again 2.0 (A)FP70,94
2Reny Mission Impossible81,1457,8
3Gompie83,0352,74
4Little BanditFP46,56
5Blower Power (N)79,3
6Thor (D)66,31
7The Riddle51,16
8Backdraft26,56
9Hella Lambada IX6,08

Klik hier voor de foto's

Light Modifieds II

Na de Mini's was het tijd voor de Light Modifieds, mede door het volle veld de klasse van de middag sessie. Ook uniek was dat beide Light Modified klasses weer samen konden rijden sinds Alphen, wat opzich toen een hele mooie strijd gaf. Als eerste mocht de Mad Max de spits afbijten, maar door pech met een gescheurd inlaat spruitstuk moest men vroeg de strijd al staken in het 70 meter gebied. De volgende voor de proeftrek was Green Spirit VII, dit met de Griffon ook jammer genoeg niet verder kwam rond de 71 meter. Nu was het aan Herbie om te laten zien dat een stermotor nog steeds mee kan draaien tussen al het moderne geweld. De IJsselhallen schudde op de grondvesten van de kracht die vrijkwam van deze Curtiss-Wright en het werd pas weer rustig het gas dicht ging en er een mooie 74 meter in de pocket was. De sleepwagen werd vastgezet op dit gewicht wat betekende dat Green Spirit VII en Herbie nogmaals terug mochten komen. De eerste buitenlandse deelnemer stond klaar in de vorm van Lube-Tools XL, geen onbekende op de Nederlandse banen en vaste speler tijdens de Eurocup wedstrijden binnen de landsgrenzen. Helaas was het alleen niet hun dag aangezien de koek op was zo net over de 71 meter, zonde want de combinatie is wel een plaatje om te zien. De 24 cilinders van de De Jong Special stonden klaar om ons weer te trakteren op een mooi stukje motorisch geweld, het gas ging er vlot op echter kwam de combinatie erg hoog. Helaas gooide onbalans en een te dicht bijkomende witte lijn roet in het eten. Er van het gas af worden gegaan om niet buiten te baan te raken en er een afstand werd genoteerd van iets meer dan 75 meter. De mooie zwarte Wicked Screamer kon voor een "Bijna" thuis publiek flink scoren en dat deden ze ook. Een dikke Full Pull verscheen op de klokken en de tribune werd afgebroken. Road Runner was de volgende en ik was oprecht blij voor ze dat ze er weer waren, ze hebben het in 2016 niet echt makkelijk gehad, mede door hulp van Team Backdraft (onder leiding van John de Graaf) was men sinds vorig jaar stap voor stap bezig geweest met o.a. nieuwe ontsteking en het fine tunen van de motor. Dit zou hopelijk het einde van alle motorische problemen betekenen en zijn afgelopen winter de puntjes op de spreek woordelijke "i" gezet. Er werd aangehaakt en voorzichtig ging het gas erop en warempel had alle hulp geholpen en liep de motor mooi en sterk. Sterk genoeg om de combinatie op 1 motor tot net aan de 50 meter te trekken. Dit was een hele mooie prestatie voor een team wat zoveel tegenslagen heeft gekend en werden er oprecht door een aantal mensen tranen van blijdschap gelaten. Onder luid gejuich en flink applaus, kon men met een opgeheven hoofd koers naar huis zetten. Eurol Bandit haakte aan en deed waar de kampioen van 2016 goed in was, namelijk weer een daverende Full Pull neerzetten waardoor er dus al twee finalisten zeker waren. Green Spirit VIII was de volgende welke eigenlijk de oude VI is minus een motor. helaas zorgde een flinke backfire en brandje in het compressorhuis dat er al bij 20 meter een eind kwam aan de run voor deze "nieuwe" deelnemer in deze mooie competitie. Green Spirit VII kwam hierna gelijk en trok in een schitterende run opnieuw erg hard, beter zelfs dan de proeftrek welke nu dus resulteerde in bijna 80 meter. Herbie kon alleen zijn indrukwekkende proeftrek niet herhalen en viel jammer genoeg stil rond de 40 meter, welke genoteerd werd als daadwerkelijk verreden afstand. Als laatste mocht de Never Satisfied uit Noorwegen aanhaken welke ooit eens iets heel spektakulairs voorschotelde aan het Zwolse publiek, namelijk door een compleet motorblok te lanceren. Zover kwam het gelukkig dit jaar niet, echter was de afstand ook niet geheel om over naar huis te schrijven en bleef ver onder de 70 meter zitten. In de Pull Off kwamen de Eurol Bandit en Wicked Screamer tegen over elkaar en won de Wicked Screamer met iets meer dan een meter verschil, hierbij werd Green Spirit VII uitgeroepen als winnaar van de derde plaats. Dit gaat dus weer wat beloven voor het nieuwe seizoen en worden de messen langzamerhand geslepen voor een hele mooie strijd waarin de Eurol Bandit goed zijn best moet doen om de titel te verdedigen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Wicked ScreamerFP87,79
2Eurol BanditFP86,37
3Green Spirit VII79,41
4DeJongSpecial75,14
5Mad Max Stage 573,68
6Lube Tools XL (S)71,33
7Never Satisfied (N)65,65
8Road Runner47,66
9Herbie40,16
10Green Spirit VIII20,55

Klik hier voor de foto's

Light Superstocks

Light Superstocks waren de volgende, hierbij stonden er 4 op het programma. Het is een mooie klasse die veel potentie bied en hopelijk dit jaar nog wat extra deelnemers gaat trekken. Als eerste was het de beurt aan Iessel Diesel, deze sterke deelnemer wist gelijk in de eerste run al ver in de 80 meter te belanden. De volgende was de welbekende No Surrender, deze mooie eigenbouw (waar de light superstock klasse op gebaseerd is eigenlijk) gaf gelijk vol gas waardoor deze al goed op de achterwielen reed voor de 30 meter. Met een mooie balans ging de run richting de 80 meter, echter ontwikkelde er zich veel rook waardoor het gas er in het 70 meter gebied af moest. De kampioen van vorig jaar, Easy Rider, gaf ook weer een schitterende run weg en eindigde ook in het 80 meter gebied. Het blijft toch apart om te zien hoe deze rode rakker zoveel verschil kan maken in de klasse in zowel afstand, als vermogen. De nieuwe Navigator had vandaag de eer om de eerste meters te trekken. Vanwege dat alles nog nieuw is, ging het niet helemaal zoals gepland en kon men geen kracht ontwikkelen. Vanwege de techniek was het mogelijk om via het Racepack systeem uit te lezen wat het probleem was, dit was voor het publiek gelijk een mooie demonstratie hoe ver de techniek inmiddels is gevorderd. Uiteindelijk was het probleem logisch te verklaren aangezien er totaal geen turbo druk werd opgebouwd. Wat gelukkig wel was dat er een aantal kostbare meters waren gereden, waarbij data om mee te werken was verzameld en het belangrijkste uiteindelijk was dat de machine heel is gebleven. De finale ging uiteindelijk tussen Iessel Diesel en Easy Rider, doordat No Surrender toch wat motor problemen had ontwikkeld. Deze werd dus postuum derde, ging Iessel Diesel met de tweede plek naar huis en won Easy Rider deze klasse vandaag.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Easy Rider81,6883,77
2iessel diesel83,7978,09
3No Surrender74,76
4Navigator21,89

Klik hier voor de foto's

Unlimiteds

De afsluiter voor de middag editie waren de grote jongens, de Unlimiteds waar de mogelijkheden bijna inderdaad "Unlimited" zijn. Als eerste mocht na te lange afwezigheid, sinds de crash in Füchtorf vorig jaar, de Komeco Simply Irresistible weer aanhaken en kon meer weer genieten van de bekende 5 New Century motoren. Met overmacht werd de sleepwagen over de Full Pull lijn gejaagd en onder luid gejuich, staande ovaties en hier en daar een traan weer terug gesleept naar het parc fermé voor de Pull Off. De kop was er letterlijk af en de volgende mastodont stond al klaar, deze in de vorm van de welbekende de Rising Star. De 4 Klimov turbines werden snel opgestart en werd er gang gezet richting de Full Pull lijn, ook voor de Rising Star was de sleepwagen geen partij en was finalist nummer twee bekend. Uit Italie was de Rocco Four No Hemi overgekomen, ook deze trekker heeft een haat/liefde verhouding met de Zwolse baan waarbij ooit eens een compleet motorblok werd gedeponeerd op de Zwolse klei. De 4 Hemi's kregen de sporen en werd een afstand op de klokken gereden van meer dan 75 meter. Toen was het de beurt aan de twee enige Griffons in de Unlimited klasse. The Judge mocht het als volgende proberen en al snel vond de trekker zijn spoor en ging voortvarend van start. Helaas gebeurde het dat men met een luide klap strandde voor de 50 meter lijn. De trekker werd weg gesleept en helaas bleek er een compressor gesneuveld te zijn, dit is bij deze type motoren extra wrang aangezien deze nou niet voor het oprapen liggen. De volgende machine met turbines stond al klaar onder de naam Whispering Giant, waar normaal deze trekker gegarandeerd staat voor een plek in de finale bleek dit deze keer helaas niet zo te zijn en moest men genoegen nemen met 79 meter. Als laatste was het aan de Burning Madness om te laten zien wat men kon, deze trekker geeft met een mooi vlammenspel altijd een mooie show weg wat helaas deze wedstrijd niet lukte. De turbines zijn een stuk minder sterk dan de rest van het veld en dit was jammer genoeg ook te zien in het eindklassement en werd hierbij maar 64 meter gereden. Desondanks vertrok het team met een flinke glimlach aangezien ze gelukkig nog een keer konden aanhaken in de modifieds later op de avond. De finale zou gaan tussen Rising Star en Simply Irresistible, hierbij wist de Rising Star voor te blijven aan de Simply met maar 8 cm verschil. De derde plek ging gelukkig wel naar de Whispering Giant, waarbij de turbines dit keer de v8-en weer de baas was.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Rising StarFP78,77
2Komeco Simply IrresistibleFP78,69
3Argos Oil Whispering Giant79,03
4Four No Hemi (IT)76,64
5Burning Madness64,66
6The Judge47,5

Klik hier voor de foto's

Two Wheel Drives

Jan Luyendijk maakte na de pauze de meest opzienbarende run van de dag. Hij zette in de finale van de two wheel drives zijn Sledge Hammer en de Orange sleepwagen helemaal buiten de baan. Niet aan de publiekszijde, maar aan de andere kant. De sleepwagen kwam hoorbaar tegen de stalen boarding tot stilstand, want die staat betrekkelijk dicht op de baan. De noodstop was nog wel getrokken, maar de snelheid zat er nog dusdanig in dat het toch misging. Met vereende krachten werd het spul terug op de baan gezet en kon de wedstrijd door. Met enkel een beetje lakschade liep het met een sisser af. Een matige balans bij Inter-Techno Predator zorgde voor grote sprongen en weinig meters waardoor de leidende afstand van BK Power niet in gevaar kwam. Bad Habit moest lang wachten na het akkefietje met Sledge Hammer en kreeg de motor niet meer gestart. Een goed gevolg aan de snelste full pull in de klasse kwam er dus niet. DH


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1BK PowerFP86,11
2Inter-Techno PredatorFP66,79
3Sledge HammerFPdisk
4Bad HabitFPDNS
5Rattle and Hum83,92
6Legend and Hero (GB)81,75

Klik hier voor de foto's

Modifieds

In de modifieds ging het niet allemaal van een leien dakje. De afsleepdienst moest overuren draaien. De beide twin Griffons, The Judge was al eerder uitgeschakeld met een kapot superchargerhuis, Alligator en Super Kasper, en Eager Beaver draaiden allemaal hun achteras kapot. Bij laatstgenoemde draaiden de V8-en even heel veel toeren alvorens het gas dicht ging. Black Cat ging in een geweldige stijl over de baan terwijl Burning Madness met het fraaie vlammenspel van zich deed spreken. In de finale ging Four No Hemi vroegtijdig van het gas vanwege enige rookontwikkeling tussen de motoren. De Italianen leken ditmaal eens zonder grote brokken thuis te komen. Rising Star reed zich met een fraaie wheelie naar het podium. De gastrijders van de familie Boer streden om de grootste beker. Jordi Riezebos bestuurde dit maal de Wicked Screamer, met een heftig torderend frame zette hij een afstand neer waaraan Bart van der Sluis met Double Screamin' niet kon tippen. DH


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Wicked ScreamerFP80,87
2Double Screamin' FP76,48
3Rising StarFP73,14
4Four No Hemi (IT)82,7766,82
5Argos Oil Whispering Giant82,67
6Black Cat77,83
7Burning Madness74,59
8Super Kasper34,06
9Alligator34,02
10Eager Beaver15,98

Klik hier voor de foto's

Superstocks

Bram de Pijper maakte naar eigen zeggen een wereldrun met European Maid. Met een kapotte aandrijfriem strandde hij net voorbij de full pulllijn van 85 meter. De wedstrijdleiding besloot de sleepwagen een tandje zwaarder te zetten en daardoor miste de afsluitende klasse het spektakel van snelle full pulls die we in eerdere edities wel zagen. Dat was jammer voor het publiek op de volgepakte tribunes, die hoopten op een mooie uitsmijter. Overigens werkte een steeds slechter wordende start ook niet mee aan snelle runs. Maximum Risk maakte mede daardoor veel teveel toeren bij de start en het gas ging al vroeg dicht. Somelk D'n Aerdvruter stond op nieuwe brede sloffen en kreeg het vermogen niet aan de grond. Mitas All or Nothing stond op de allernieuwste banden van Mitas en leek daarop ook niet uit de voeten te kunnen, terwijl bij Trackpointer Blue Thunder de turbodruk wegviel. Rabbit G'n Mad zag zich voorbij gereden worden door Olden Makelaars Zapo die eindigde met een hoop vuur onder de kap. Twee buitenlanders bevolkten de finale. De Nederlanders kwamen er gewoon niet aan te pas. Het publiek ging er nog eens goed voor zitten en Henrik Svenningsen joeg Rabbit G'n Wild op een geweldige manier door de hal. Wat volgde was een anti climax want de Noorse You Never Know kreeg de John Deere motor niet aan de praat. Henrik won dus weer eens in Zwolle. DH


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Rabbit G'n Wild (DK)82,8364,22
2You Never Know (N)83,010,01
3Olden makelaars Zapo77,28
4Rabbit G'n Mad (DK)76,59
5Terminator72,02
6Red Fever (GB)67,67
7Hurricane64,67
8Zeinstra Newborn Deere52,15
9Sømælk d'n Aerdvruter40,99
10Trackpointer Blue Thunder31,64
11Maximum Risk 17,68
12European Maidhp
13Mitas All or Nothinghp

Klik hier voor de foto's