x
x
x
x

Nieuws 2019
Grand National

De slotakkoorden van een mooi Brabants weekendje

17-06-2018

De zondag in Made begon rustig, dat had vast ook iets te maken met het programma in de feesttent de avond ervoor. De voor het 25-jarige jubileum overgevaren Amerikaanse The General Stage IV liet in de middag een fantastische run zien. De 77-jarige Gardner Stone gaf op zondag de legendarische machine de sporen. Samen met alle overige klassen maakte dit het Powerweekend compleet.

Tekst en Foto's: Marco Schulenbarg, Wilfried Bastiaansen en Dennis Vos


Modifieds

Deze volledig duitse klasse was te gast bij ons in made op Zondag. Unieke machines stuk voor stuk welke soms doen denken aan vroegere tijden. Rental Leihfix wist de klasse op mooie wijze te openen. Highlander kreeg de toeren er niet lekker in en pruttelde wat voort. Helaas waren er maar twee deelnemers gereed voor deze wedstrijd. Maar gaf het wel een mooi beeld dat dit ook bij ons een mooie instapklasse zou kunnen zijn.
NTTO Outdoor Powerweekend 2018 Limited Modifieds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Highlander (D)84,5881,37
2Rental Leihfix (D)104,99103,25
3Silberfunchs (D)
4Boss Power (D)


Light Compact Diesels

Dit jaar zien we 5 deelnemers in deze junioren klasse. Blue Power is een nieuwe deelnemer met een machine die reeds bij de Mini Trekker Trek Club (MTTC) deelnam in het verleden. De jeugd heeft de toekomst en het is zeer belangrijk te investeren in nieuwe aanwas. Vroegere deelnemers uit deze klasses zien we inmiddels her en der door alle secties van de NTTO terug, van Light Modifieds tot diverse Farmstock klasses. De kinderen van de huidige generatie tractorpullers beginnen de leeftijd te krijgen dat ze kunnen deelnemen dus wij hopen de komende jaren meer nieuwe deelnemers te kunnen begroeten! Nieuwkomers Blue Power en Topspin (zoon van Marc Tops) zetten voorzichtig hun stappen terwijl Idefix en Tiny Rascal ook voorgaande jaren al met elkaar streden om de overwinning. O'Blixum is een nieuwe tractor van Asterix's Edwin de Rooij die zich ook deze wedstrijd tot in de finale wist te vechten. Idefix was deze ronde de sterkste, vervolgd door Tiny Rascal en O'Blixum.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1IdefixF.P.86,70
2Tiny RascalF.P.86,04
3O'Blixum81,7572,61
4Topspin46,49
5Blue Power42,29

Klik hier voor de foto's

Standaard 2,5 Ton



Compact Diesels

Bij de Compact Diesels waren drie (Finse) bijschrijvingen. Dit Finse team heeft met Evelyn (voormalig Europees kampioen Devils Deere), Eleonor (voormalige Matrix) en Elize (voormalige BasproPower) drie competitieve Compact diesels in bezit. Vandaag waren ze in Made. Roland van Dongen heeft zijn alchy plannen nog een jaartje uitgesteld en heeft een nieuwe Legend op diesel op de baan gezet. Het vermogen kon hij hier nog niet overbrengen op de baan. Jan van Putten heeft zijn Risk 2.2 weer volledig onder controle en op deze goede baan werd zijn overmacht weer gedemonstreerd. Stalgenoot Minimum Risk had volgens eigenaar Jaap Struijk niet met de juiste bandenspanning ingespeeld op de baan waardoor de motor van door Sandra Wagemakers bestuurde machine vroegtijdig uitdoofde. Harm van Hees zette een mooie run weg met de Easterbunny. Hopelijk blijft de Pechprijs hem dit jaar bespaard. Rene Beugels zat achter het stuur van The Dream. De onstuimige run eindigde buiten de kalklijnen, een diskwalificatie tot gevolg. Europees kampioenen Red Devil en Red Angel plaatsten zich voor de finale, naast Evelyn en Risk 2.2. Die laatste was wederom oppermachtig en liet Evelyn, Red Angel en Red Devil achter zich.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Risk 2F.P.93,44
2Evelyn (Fin)F.P.73,46
3Red Angel81,2565,10
4Red DevilF.P.49,14
5The Easterbunny79,77
6Elize (Fin)72,64
7The Legend68,12
8Minimum Risk53,60
9Eleonor (Fin)44,95
10The Dreamdisk

Klik hier voor de foto's

Standaard 3,5 Ton



Unlimiteds

Tijd voor wat bruut geweld en peekaas op de zondag ochtend. Lambada mocht de proeftrek maken. Het beloofde veel goeds totdat de trekker wat uitbrak naar rechts, maar wist de trekker binnen de lijnen te houd Sleepwagen werd lichter gezet en Fenrir Maxi Traction wist dik te scoren met een full pull. Ook Green Fighter wist deze lijn met verve door te zetten. Beautiful Noise zette alle zeilen bij maar kwam net 4 meter te kort op de full pull. Iwan reed in Bernay al met een nieuwe banden setup en deze setup werkte ook prima in Made, ook hier een dikke full pull. Argos Oil Whispering Giant wist eindelijk ook weer na flink wat pech de goede sporing te vinden en lijkt tij weer te keren. Lambada deed proeftrek over en met twee vingers in de neus over de full pull lijn. Dikke finale dus voor het Madese publiek en Fenrir Maxi Traction mocht de spits afbijten, de sleepwagen setting was niet mis en de machine moest echt werken. Maar als je dacht dat het niet niet beter kon worden, verbaasde Green Fighter vriend en vijand door een mega run neer te zetten van 102 meter. Iwan kwam hierop aardig wat te kort en moest met twee te gaan voorlopig genoegen nemen met een derde plaats. Whispering Giant deed goede zaken en met een mooie run wisten ze zelfs Fenrir Maxi Traction te verslaan. Lambada was de laatste echter maakten ze een vreemde stuiter waardoor er een motor mee ophield en moesten ze de poging staken. Een Green Fighter, twee Whispering Giant en derde plaats voor Fenrir Maxi Traction.
NTTO Outdoor Powerweekend 2018 ETPC Heavy Modifieds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Green Fighter (D)F.P.102,87
2Argos Oil Whispering GiantF.P.98,01
3Fenrir Maxi Traction (DK)F.P.92,43
4Inter-Techno LambadaF.P.83,12
5Iwan (D)F.P.80,88
6Beautiful Noise (DK)96,21


Standaard 5,5 Ton

Voor deze klasse kwamen 4 Internationals, 2 Fords, 1 Massey Fergusson, 1 Fendt en 1 Volvo BM aan de start. Corina de With trok de verste afstand, met ruim 94 meter pakte zij de overwinning. De Volvo BM 700 van Rob Kimenai kwam 2 meter te kort voor de overwinning. Dirk de Leeuw zette met zijn Fendt 611S het derde merk op het podium. Opvallend was dat de nummer drie tot en met zeven binnen een meter van elkaar eindigden.

/tr>
PlaatsDeelnemerafstand
1Massey Fergusson 1080-4 Corina de With94.24
2Volvo BM 700 Rob Kimenai92,18
3Fendt 611S Dirk de Leeuw91,93
4Ford 7810 Robin Kennis91,43
5International 1046 Mike Romberg91,18
6International 844S Johan Schelle90,96
7Ford 7710 Jorijn de Wit90,91
8International 1246 Theo van Gils89,16
9International 1468 Michael Schippers87,91


Klik hier voor de foto's

Standaard 4,5 Ton



Prostocks I

Nadat Extreme Temptation met een snelle fullpull de prostock klasse opende werd er door de wedstrijdleiding besloten de sleepwagen wat zwaarder te zetten. Green Dragon uit Zweden verloor onderweg veel koelvloeistof. En zou zijn proeftrek van bijna 98 meter niet over doen. Mike Simmons was met Ice Bear op weg naar een mooie fullpull. Toch kwam hij hiervoor 16 cm te kort. De enige Finse deelnemer in deze klasse was New Generation een mooi in special paint gespoten Valtra. Christian Eriksson reed met deze Valtra exact 100 meter. Helaas zou deze mooie Valtra vanwege een probleem met de interkoeler niet terug in de finale. In de herkansing van Extreme Temptation viel het vermogen weg waardoor een finale plaats ver weg was. Thuis rijder Jack van Riet ging met de Blue Hazard net na de 100 meter buiten de baan. Bij de Eurocup klassen ligt de fullpull lijn op 100 meter. Dus een finale voor Blue Hazard. In een finale van 6 waarvan er maar 5 reden, was het John Deere 2 die een eerste afstand neerzette. De vlag werd door Dieselross gelijk al weer 2 meter verplaatst. Wat uiteindelijk goed zou zijn voor een derde plaats. KAWE Runaway Deer deed het met een tweede plaats in de Eurocup een stuk beter dan in de Grand National. De Master himself Barend Huijbregts reed met de Rocky nog eens 3 meter verder. En werd hier mee overtuigend eerste. Of zou Jack van Riet nog voor een verassing kunnen zorgen. Helaas werd hier voor het thuis publiek een vijfde plaats behaald. Een plaats waar men best tevreden mee kon zijn.
Made 2018 Prostocks Eurocup


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1RockyF.P.103,18
2KAWE Runaway DeerF.P.99,96
3DieselrossF.P.95,27
4John Deere 2 (DK)F.P.93,55
5Blue HazardF.P.90,51
6New Generation (FIN)F.P.
7Ice Bear ( GB)99,84
8Green Dragon (S)97,69
9One Trick Pony (GB)94,35
10Bredahl Brothers Red Line (DK)91,32
11Extreme Temptation66,32
12Il Tempo Gigante (DK)51,61


Supersport 3,6 ton

Daarna was het tijd voor de Euro Challenge Supersport 3,6 ton. Deze internationale klasse wist bij aanvang niet dat ze drie trekpogingen moesten doen voor twee sleepwagens. In de eerste ronde waren er 2 full pulls van Belarus 3 Big Toy en Krone Red Lightning. In deze Euro Challenge klasse heeft men 2 trekpogingen in de kwalificatie. In de tweede ronde ging echter de Big Benz stuk. Een kapotte sensor zorgde er voor dat de sleepwagen naar de kant moest. In allerijl werd de Keep Moving Blue in gereedheid gebracht. Door de wedstrijdleiding werd besloten de klasse over te rijden in een floating finish afstelling. Dit pakte niet in alle gevallen goed uit. Cobra XL, bereden door Paul Beniers, wist in deze groepsfinale niet verder te komen dan een achtste plaats, Krone Red Lighting pakte de overwinning. De overige twee podiumplaatsen waren voor de Nederlandse Belarus 3 Big Toy en Proud Eagle.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Krone Red LightningBrdr KjaerLoegstoer (DK)114.35
2Proud EagleReinier SundermeyerVoorst107.72
3Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteyn104.25
4Little MonsterHansueli ZürcherTrubschachen (CH)98.32
5Yellow ThunderPaul SiebersKranenburg (D)94.61
6Rising DeereChristian GurtnerRied (CH)93.39
7Green AngelChosli HuwilerAttiswil (CH)90.45
8Cobra XLPaul BeniersGemert69.53
9Grusomme MigMichael PagaardSønder Felding (DK)HP
9Bounty HunterJens PedersenLem St (DK)HP

Klik hier voor de foto's

Light Modifieds I

Proeftrek voor Never Satisfied en ondanks wat haperingen in de motor werd de sleepwagen lichter gezet. Wicked Screamer deed het heel goed en kwam mooi over de full pull lijn heen. Ook Green Monster wist de full pull te bereiken na de mislukte run in Bernay. Toen was het tijd voor Griffon Power met Green Spirit VII, ook zij gingen ook voor een mooie Full Pull. Team Dingo deed erg hun best, maar show wisten ze zeker te maken helaas net te kort voor een full pull. Black Power had flinke problemen met de balans en maakte een ontzettend wilde run. BMO Rocket Science had ook weer een voortreffelijke run en wist de grip prima te vinden, met als kroon weer een dikke full pull. Never Satisfied deed zijn proeftrek over maar was de problemen niet te boven. Elkær Metal Boy was de volgende en ook zij wisten een full pull te bereiken. Made werd getrakteerd op een waardig stukje show en competitie. Truck Power had flinke problemen met de run en stuiterde alle kanten op, gelukkig had de bestuurder niks en was de trekker ok. Mad Max was de volgende in de rij en wist ook een mooie full Pull te rijden. Russian Roulette XL was de een na laatste in de lijst en wist met een perfecte balans ook een mooie Full Pull te rijden. IJsseldelta ging goed van start maar viel halverwege weg. T Smidje was de eerste en ging voortvarend van start. Helaas begon de v8 te sputteren en viel het vermogen weg. Asterix was de volgende in de lijst en bewees dat de nieuwe set up goed werkte, net wat te licht op de neus maar dat komt ook wel weer goed. Tijd voor Hot Art welke de 100 meter exact wist aan te tikken dus ook zij naar de finale. Helaas ging het met de Green Spirit VIII niet goed en moest de run vroeg gestaakt worden, met een kromme vooras tot gevolg. Herbie is grotendeels vernieuwd en heeft een mooi nieuw achterkantje gekregen. Helaas viel tijdens de run het vermogen weg door een gebroken bloweraandrijving. De Jong Special was de een na laatste in de klasse maar ook hier viel het vermogen door een motorisch probleem welke ontstond na een stuiter. Finale tijd met Wicked Screamer als eerste, flink stuiterend maar wist toch een stevige afstand neer te zetten. Green Monster wist er alleen net niet aan te komen. Green Spirit VII had ook niet echt de kracht om de afstand van Wicked Screamer te benaderen, BMO Rockets Science deed ook een gooi en kwam ook net te kort. Elkær Metal Boy en Mad Max stage V deden ook een poging om in de buurt te komen, al eindigde Elkær Metal Boy toch net wat verder. Russian Roulette wist zich wel voor het Grand National gedeelte op het podium te brengen en Hot Art voor de National klasse. Al met al was de uitslag redelijk verwarrend door de drie klassen door elkaar, voor de ETPC was deze als volgt: Wicked Screamer op een, gevolgd door Green Monster en Elkaer Metal Boy. Voor de Grand National Wicked Screamer op een, gevolgd door Russian Roulette XL en Green Spirit VII. National Klasse was het aan Hot Art voor de eerste plaats, gevolgd door Mad Max stage V en Asterix.
NTTO Outdoor Powerweekend 2018 ETPC Light Modifieds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Wicked ScreamerF.P.98,42
2Russian Roulette XLF.P.96,73
3Green Monster Stage V (D)F.P.96,11
4Elkær Metal Boy (DK)F.P.85,15
5Green Spirit VIIF.P.78,42
6Mad Max Stage 5 (B)F.P.78,18
7BMO Rocket ScienceF.P.76,03
8Black Power (DK)95,65
9Dingo (DK)92,75
10Truck Power (DK)75,55
11Never Satisfied (N)72,03
12Green Spirit VIII68,08
13IJsseldelta PoweRR57,77


Light Modifieds II


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Hot ArtF.P.83,42
2Mad Max Stage 5 (B)F.P.78,18
3Asterix99,98
4DeJongSpecial72,09
5't Smidje51,64
6Herbie51,62
7'One Dirty Doz 'n 6,51


Supersport 4,5 ton

Daarna volgde nog een Euro Challenge klasse, de 4,5 ton Super sport. White Shadow beet het spits af. Blue Dream, Krone Hulk II, John 1 Extreme Edition en Hot Hunter noteerden een full pull in de eerste doorgang. In de tweede kwalificatie poging reed de Finse Valtra Caesar daar nog een finale plaats bij. White Shadow kon zich niet voor de finale plaatsen. Hoevenaar Eric Peeters wilde zich ook graag plaatsen voor de finale maar ook hier sloeg het sleepwagen spook toe. Ook de Keep Moving Blue ging stuk. Eric Peeters moest het doen met hookpoints en de finale werd wederom in floating finish afstelling verreden voor een andere sleepwagen, de Keep Moving Orange. Hierdoor geen Nederlander in de finale, John 1 Extreme Edition pakte de overwinning.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1John 1 Extreme EditionThomas LynggaardGjerlev J. (DK)F.P.127.42
2Krone Hulk IIClaus FeyBredebro (DK)F.P.117.67
3Blue DreamDennis NielsenLoegstoer (DK)F.P.117.64
4Hot HunterVille PitkämäkiAlaharma (FIN)F.P.117.03
5CaesarMatti HerleviKälviä (FIN)99.51F.P.116.03
6White ShadowGerard SikesYsselsteyn95.7289.87
7Yellow NightmarePaul SiebersKranenburg (D)92.4489.56
8Red ImpactHenri VersluisZijderveld25.50
9PeetersErik PeetersHoeven97.53HP

Klik hier voor de foto's

Light Superstocks

Als laatste klasse werd er op baan 1 de Light Superstocks verreden. Vanwege de tijd werd deze klasse met een floating finish gereden tot 120 meter. Als er meerdere over die 120 meter gingen zou er een finale komen. Dat deze klasse steeds spannender word was wel te zien aan de afstanden die niet ver uit elkaar lagen. Kees Wajer krijgt de V8 van zijn Ruff Stuff steeds beter aan het lopen. Bij thuis komst kwam er achter dat een tuimelaar gebroken was en de tractor op maar 7 cilinders had gelopen. Easy Rider heeft niet zijn seizoen. Nu leek het er op dat de machine rond de 80 meter uit zijn versnelling sprong. De familie van Echteld lijken de problemen motor die zij met de No Surrender hadden te hebben opgelost. Een strakke pull die tot zo n 115 meter ging. Martin de Leeuw was ook erg tevreden over de afstand die hij met zijn goed lopende Navigator neerzette. Erik Meijer met de Iessel Diesel had de zaak weer perfect voor elkaar. Met de voorwieltjes net los van de grond ging de Ford over de 120 meter heen. Moving Mountains met Jan van der Veeken was ook op weg naar een fullpull. Helaas kwam hij daar 10 meter te kort voor. Na een aantal wedstrijden door Willem Veldhuizen getest te zijn reed Christian Ruden voor het eerst op zijn alcohol gestookte Countdown. Hij deed dat zeker niet slecht. Bijna had Christian nog voor een finale gezorgd. Iets meer als een meter kwam hij hier voor tekort.
Made 2018 Light Superstocks


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1iessel dieselF.P.
2No Surrender115,06
3Navigator113,67
4Moving Mountains110,32
5Ruff Stuff101,33
6Easy Rider87,05
7Countdown (S)118,77