x
x
x
x

Nieuws 2018
National

Stijgende lijn in Aagtekerke

21-07-2018

Op een zeer zonnige zaterdag in juli waren wij te gast in Aagtekerke. Dit grootste familie evenement uit de regio ontving 13 verschillende klasse tractoren en trucks.
Afgelopen jaren bewees de organisatie al dat er een stijgende lijn ingezet was met het evenement.
En onder vocale begeleiding van commentatoren Erik van Oosterhout en nieuwkomer Hidde Stuut werd er ook een mooie strijd uitgevochten op de banen.

Teksten: Gerald Verweij, Patrick van Niekerk & Wilfried Bastiaansen
Foto's: Gerald Verweij & Wilfried Bastiaansen


Standaard 5,5 ton

Na de proeftrek van Yordi Francke die met gemak de 110m aantikte gaat de sleepwagen zwaarder. Als de John Deere 3050 van Adriaan Reijnierse jr. nog geen 36 bereikt blijft de sleepwagen wel staan. De eerste officiële afstand wordt dan ook neergezet door de Inter van Leon van der Maas. De daarop volgende prachtige V8 International bereikt een 82m. Dat de sleepwagen toch wel zwaar lijkt te staan zien we als de Fiat van Peter Geerse strand bij 61.18. Ook de Same Tiger uit de schuur van Thijs Francke doet wat er verwacht wordt en plaatst zich met 93.11m op de voorlopige eerste plaats. Richard Geschiere haalt die afstand niet. Yordi doet de proeftrek over en sleurt de sleepwagen weer over de 100m lijn. Ook Adriaan doet de proeftrek over en maar de John Deere blijft nog voor de 70m steken. Vanuit Grijpskerke komt Lennard Poppe, maar de dunne achterbanden laten de Inter nog voor de 55m stranden. De tweede Fiat op de startlijst heeft niet genoeg in huis en Mathieu Duvekot kan naar huis met een teleurstellende afstand. De prachtige Lamborghini 1056DT uit Meliskerke van Peter Dekker kan in dit deelnemersveld geen podiun bereiken. Bijschrijver Anna Michielsen komt niet in de buurt van een podiumplaats en eindigt op 66.54. Adriaan Reijerse sr. was langs de weegbrug geglipt en maakte daarom na het wegen de laatste run in deze klasse. Tijd om naar de vermogenstester te gaan... want die heeft het laatste woord. Aagtekerke 5.5T standaard



Supersport 3,6 ton topniveau

We beginnen rond de klok van 14:00 met 16 deelnemers aan de 3.6 ton supersport. Als Cobra XL niet van de plek komt Green Bullet maar na onregelmatig optoeren gaat deze trekker de proeftrek afronden bij 70m. Blue Tiger blaast de turbo kapot bij 50m en gaan dus met schade naar huis. Als Proud Eagle een fullpull rijdt blijft de sleepwagen staan en kan de strijd beginnen. Joan de Visser mag op de thuiswedstrijd aanhaken en haalt helaas geen fullpull maar eindigde bij 107m. De Groene Aardbei laat vervolgens in stijl een fullpull noteren en Builders Toy zit met 104 meter niet in de finale. De volgende fullpull komt van CobraXL. Green Bullet doet de proeftrek over maar bereikt net geen 70m en krijgt een brandje onder de motorkap. Na een rustige start gaat Greenstar met ongekende balans de fullpull lijn over. Bad Romance ging to the hill en zo zitten we na zeven runs al op 5 fullpulls. Buiks gaat voortvarend van start maar rond de 100m schiet de Fiat uit de versnelling en zijn de kansen op een finaleplaats verkeken. Six Fighter gaat op een nieuw setje banden naar een fullpull en ook Blue Brother zet een sprekende fullpull neer. Als bijschrijver haakt Blue Power aan en komt met exact 110m in de finale die ondertussen alweer 9 deelnemers heeft. De John Deere van Van Dijke waait uit bij 106m. Als tiende (!) finalist is Revolution geplaatst.



Als eerste finalist mag Proud Eagle aanhaken en zet de leidersvlag voorbij de 103m. Als de Groene Aardbei in floating finish naar 104.69 gaat is de strijd losgebarsten. CobraXL kan net de 100m aantikken en ook Greenstar uit Meteren sluit aan onder de 100m. Six Fighter zet vervolgens een keurige 103m neer en TripleX maakt een run naar 104.14. Ondertussen wordt er bekend dat de Groene Aardbei niet is gediskwalificeerd i.v.m. een reglementaire sanctie na een herstart poging. Vervolgen we de wedstrijd met de volgende trekker en helaas komt Blue Power niet uit de verf en met net geen 95m sluit Revolution deze klasse af.



Aagtekerke 3.6T supersport top


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Bad RomanceJohan van SchoonhovenLunteren110.00107.06
2Triple XBart BotermansHalsteren110.00104.14
3Proud EagleReinier SundermeyerVoorst110.00103.56
4Six FighterArjo HardemanEderveen110.00103.51
5Cobra XLPaul BeniersGemert110.0099.63
6GreenstarTheo PellegromMeteren110.0098.47
7Blue BrotherPeter de HondOud-Vossemeer110.0095.52
8RevolutionPeter BotermansHalsteren110.0094.88
9Blue PowerWilliam KikNieuwerkerk110.0090.73
10De Groene AardbeiRinie OvereemEde110.0025.82
11Van DijkeJan van DijkeOud-Vossemeer106.98
12Builders ToyJan GeertseVrouwenpolder104.60
13BuiksStef BuiksRijsbergen104.60
14The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke103.76
15Green BulletLuchel HofstedeStaphorst69.39
16Blue TigerJohan MullerHalsteren50.25


Standaard 9 ton

Als de standaard 9T aftrapt met de Fendt 816 van Wilco Corre aftrapt is het gezellig druk, vanuit Borssele haakt Daniël Louwerse aan en eindigt bij 104.70m. Ook Ronald Langebeeke kruipt met zijn Fiat naar de 109.30m. Verdere deelnemers die klaarstaan voelen de spanning want het gaat druk worden tussen de 100 en 110m. Het groene hert van EricJan Koppejan komt daar terecht en Jasper de Visser kiest de andere kant van de baan maar dat pakt niet goed uit. De International 1255 van Ron Dekker gaat 3cm over de afstand van de Fendt 818 van Daniël heen en zo zien we een mooi spelletje zich afspelen op de goede baan. De proeftrek wordt overgedaan door Wilco en Arno Serier zet exact dezelfde afstand neer als Jasper de Visser. Steven Barentsen heeft alle gewichten die hij kon vinden op de John Deere gehangen en gaat naar 104.54m. De Fendt 516 van Patrick Cevaal kruipt naar 103m. De enige MF in het veld is van Harm Lampert en plaatst zich voor de finale. Als laatste deelnemer start Robbin de Voogd met zijn Case CVX185 maar strandt bij 84m. Eerste in de finale is Daniël Louwerse met 80.86m, als de Fiat 180 aanhaakt en met 104.78m de vlag ruim verplaatst kunnen de overige deelnemers zich erop vastbijten. Harm Lampert eindigde met 99.44 en Ron Dekker kruipt naar 99.35. De vermogenstester heeft het laatste woord... En de uitslag hiervan vertelde iets anders dan deze samenvatting...




Aagtekerke 9T standaard



Standaard Trucks XL

BRAMOS repair heeft de fullpull proeftrek, vervolgens gaat de Scania P92 naar ook een ogenschijnlijk makkelijke fullpull. En ook Little Rumble doet dit, maar de Scania 143M kan niet meer dan 77.41 meter realiseren. Finale van 3 dus, Bramos gaat met floating finish naar 125.48, of de Volvo winnaar zal worden is afhankelijk van 2 Scania trucks. De P92 gaat naar 121.40 en de Little Rumble bijt zich ook stuk op de Volvo.




Aagtekerke standaard trucks XL


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Bramos Repair110,00125,48
2Scania 143H / Little Rumble110,00123,57
3Scania P92110,00121,40
4Scania 143M77,41


Sport Trucks

Net tegen de klok van 18:00 beginnen de sporttrucks, rond de 95m strand Van Dodeweerd en geven direct aan de proeftrek over te doen. We zien zeer dikke runs gemaakt worden en Shave Power noteerde de allereerst fullpull met de nieuwe truck. Alleen Van Dodeweerd en Dark Rumble halen geen fullpull. Bijschrijver Van Keulen haalt 108.77 en daarmee een 9e positie. In de finale start de Iveco uit Dodewaard als eerste en na de run zien we dat Double Trouble 94,98m heeft afgelegd in de floating finish finale. Smokin Griffin komt hier niet aan en ook P. Bos Veevoeders moet genoegen nemen met 81m. ShavePower bereikt net geen 80m en er vormt blijkbaar een aardig spoortje op de baan.. Volgende deelnemer is Dark Tornado, ruim 82m en nog twee deelnemers te gaan. Dat wordt dringen voor podiumplaatsen! Bad Bull toont vervolgens spierballen en gaat bijna 10m over de afstand van de Iveco heen.. als laatste is Team Versteeg uit Uddel die zich er nog tussen wringt.




Aagtekerke sporttrucks


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Bad Bull110,00103,28
2Team Versteeg Uddel110,0095,12
3Double Trouble110,0094,98
4Dark Tornado110,0082,86
5P. Bos veevoeders110,0081,30
6Iron Man110,0080,95
7Smokin' Griffin110,0079,95
8Shave Power110,0074,95
9Van Keulen108,77
10Van Dodeweerd99,35
11Dark Rumble97,21


Standaard 7 ton

Standaardklassen worden veel gereden door het hele land maar altijd kom je weer opmerkelijke zaken tegen. Zo niet anders in het Zeeuwse. Wat te denken van een Case IH met gele voorvelgen. Of een Deutz op rode achtervelgen. Vaak wordt het gedaan om de meest optimale banden te hebben voor een goede pull. Begrijpelijk natuurlijk maar of het er allemaal mooier van wordt? De 7000 kilogram klasse werd geregeerd door een aantal zogenaamde young timers. Christoffel Brouwer pakte de winst met een Case IH 1455 en het brons was voor Henry van Steenbergen met eenzelfde type tractor. Tussen hun in was het Cees de Hond met een fraaie Ford 9600 die de tweede plaats opeiste. Aanvankelijk dacht Henk Witte (met de rode velgen) nog aanspraak te maken op de derde plaats maar te veel toeren bracht hem niet verder dan een diskwalificatie.


Klik hier voor de foto's

Sport 4,5 ton beloftenniveau

De beloften van de Sport hebben wat minder wedstrijden dan hun hogere opponenten. Voor Old Green Worker was het echter pas de tweede keer dat de tractor aanhaakte dit seizoen. De proeftrek werd overgedaan maar het kon niet verhullen dat de tractor nog niet in topvorm verkeerd. True Power had een redelijke run maar wat last van koersvastheid. Lucky Luc Reloaded had vermogen genoeg aan boord en dat betaalde zich uit in een tweede plaats. Red Explosion kwam hier net 2 centimeter op te kort maar dat beloofd nog wat voor de toekomst. Tevens kan het team nu wat gaan doen aan het uiterlijk van de tractor wat dat is nog niet echt een visitekaartje. Alles op zijn tijd zullen we maar denken. Tijd die Frederik Zijlstra van Waldbroezer 2.0 veel had opgebruikt om in Zeeland te komen. Extra zuur is het dan om net na de start te constateren dat de motor er niet bovenop komt. Dure punten verspeeld! In tegenstelling met zijn oude compaan was het New Green Worker die overtuigend de winst pakte. Recht door de midden op zijn doel af. Iets wat de laatste starter Secret Power ook wel voor ogen had maar niet lukte. De neus ging redelijk hoog met de start en bij het naar links trekken was ook het vermogen op. Meer dan een vijfde plaats zat er gewoon niet in.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1New Green WorkerGerlant MouwSpeuld98.35
2Lucky Luc ReloadedLuc RooversSprundel96.36
3Red ExplosionMathijs BouwHarskamp96.34
4True PowerJohan van de WesteringhAchterberg95.97
5Secret PowerDik van VeldhuizenEde92.66
6Old Green WorkerBen SlijkhuisSpeuld91.03
7Waldbroezer 2.0Frederik ZijlstraAugustinusga43.80

Klik hier voor de foto's

Standaard 3,5 ton

Als laatste diesels op baan 1 waren de drie en een halve tonners aan de beurt. Gewapend met dubbel lucht en gewichten op de meest gunstige plaats op de tractor. Vaak wel voor de neus want met een beetje grip tillen deze krachtpatsers de voorwielen van de grond. Een finale van vier is precies wat de NTTO bedoelde met het nieuwe reglement. Jaap de Visser greep hierdoor met 99,96 meter helaas net naast die tweede ronde. In die finale werd veel beslist binnen enkele centimeters. De twee Inters van Ard-Jan Rottier en Andre de Loof vochten om het brons. De eerst genoemde won dit met maar 8 centimeter verschil. Nog 26 centimeter verder zette Coert van der Bijl zijn Deutz neer voor het zilver. Alleen Bram Wisse had het vizier nog verder staan. Zijn David Brown pakte met 77,51 meter vol overtuiging te winst van de dag.



Light Modifieds II

Omdat de Light Modifieds na deze wedstrijd door moesten om later op de dag aan te halen in Edewecht in Noord Duitsland mochten zij als eersten aanhaken. De proeftrek van Mad Max kwam niet echt uit de verf. Door een te strak afgestelde koppeling kwam de tractor niet goed weg. Ook de tweede trekpoging eindigde vroegtijdig doordat een boogie kabel van de motor los gekomen was. Ook RoadRunner kon geen run maken, tot twee keer toe schoot de motor uit de versnelling bij het vertrek en kon geen herhaling van Silly krijgen waar het team de eerste full pull had mogen laten noteren. Het werd een strijd tussen Asterix, Hot Art en De Jong Special. Toine de Jong had de beste papieren en pakte de overwinning, voor Henk Endepoel met zijn Asterix en Kyra Kustermans met Hot Art.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1DeJongSpecial108,55114,29
2Asterix106,22109,24
3Hot Art87,40
4Mad Max Stage 5 (B)78,91
5Road Runner0,63

Klik hier voor de foto's

Prostocks II

De Prostocks uit de National klasse lieten even op zich wachten omdat Dieselross opgehouden was op de weegbrug maar daarna kon het Prostock geweld van start. Een klasse van 5 deze keer omdat Red Attraction (motor schade) en Bad Boys Toy afgemeld waren. Geert Aernouts zette met zijn Code Red de toon. Het team had een nieuwe motor opgebouwd, zou dat goed gaan? Een mooie Full Pull gaf een positieve bevestiging. Heavy Boy kreeg de machine niet op toeren, 6 plaatsen opschuiven later kon het team tevreden naar huis met een afstand van 102 meter, goed voor een vijfde plaats. Kampioenschapsaanvoerder Dieselross strandde met een afstand van bijna 108 meter in het zicht van de full pull maar het geluid uit het vooronder deed het ergste vermoeden. Het team kwam met die afstand mogelijk te kort voor de finale, maar kon daar niet aan deelnemen, naar verluid was de turbo aangelopen. Renate van Riet zette Blue Hazard ook in de finale met een Full Pull. Ronald Bartels reed Lady Green ook naar de finale. Code Red kwam in de finale niet verder dan 97 meter, ook daar nare geluiden onder de motor kap die erger doen vermoeden. Genoeg voor een derde plaats. Blue Hazard pakte in Aagtekerke de eerste plaats, gevolgd door Lady Green en Code Red.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Blue Hazard110,00105,65
2Lady Green108,65102,31
3Code Red (B)110,0097,76
4Dieselross107,97
5Heavy Boy (B)102,14

Klik hier voor de foto's

Standaard 4,5 ton

Gilbert de Visser zette met zijn International 844-SB een uitdaging neer voor zijn mede deelnemers met een ruime Full Pull. Doordat ook Jan-Willem de Visser (International), Stefan Louwerse (Deutz 9006) en Jop Hanse (Deutz 8006) een Full Pull reden kregen we een mooie finale. Jan-Willem de Visser was hier 34 cm verder en pakte de overwinning voor Gilbert de Visser en Jop Hanse. Stefan Louwerse werd gediskwalificeerd bij de vermogenstester wegens een overschreiding van het maximale vermogen.


Klik hier voor de foto's

Light Superstocks

Martin de Leeuw mag met de Navigator de proeftrek doen, hij komt hierbij tot 94m met een lastige start. Als vervolgens Easy Rider aanhaakt en na een fantastische start kakt de motor in en staat er een teleurstellende 63m op het scorebord. Maar de sleepwagen gaat lichter.. dus nieuwe kansen! Als de Big Benz is aangepast en minder pandruk heeft maakt Moving Mountains een hele fraaie fullpull. Iessel Diesel is weer opgebouwd na de schade in Putten maar heeft een herstart nodig. En morst hierbij dure punten met de Ford 9600 met 58.52m. Ruff Stuff kan geen finale plaats afdwingen en Navigator doet in de herkansing van de proeftrek een 99.06m. Als laatste om zich te kwalificeren is Easy Rider en die maakt met een fullpull de finale van 2 compleet. Froggy doet een demo run in de finale afstelling, Zonder 1 klap verkeerd te geven wordt Moving Mountains eerste mede omdat Easy Rider niet terug komt in de finale. En om 20:00 sluiten we de banen!

Aagtekerke light superstocks


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Moving Mountains110,0095,29
2Easy Rider110,00
3Navigator99,06
4Ruff Stuff94,86
5iessel diesel58,52