x
x
x
x

Nieuws 2020
National

Jaarlijks uitstapje in Zele.

15-08-2019

15 augustus is de vaste datum voor de wedstrijd in Zele, een nationale feestdag in België. Mede doordat de Nederlandse deelnemers er soms wel vrij voor moeten nemen waren er een aantal afzeggingen, de teams die er wel waren boekten hele wisselende resultaten. Voor veel deelnemers was de heenweg nog een reis met volop regenbuien, gelukkig bleef de neerslag tijdens de wedstrijd verder uit, op één heel klein buitje na. Helaas blijft het toch lastig om beide banen volledig van A tot Z in de gaten te houden, waardoor dit verslag qua tekst beperkt blijft tot baan 1.

Tekst & foto: Jan Bakker


Light Modifieds I

Omdat de wedstrijd op een doordeweekse dag viel kon de wedstrijd al schrapresultaat worden gebruikt. De Wicked Screamer maakte van deze gelegenheid gebruik en ontbrak dus op de wedstrijd. De eerste officiële run kwam op naam van Eurol Bandit, deze keer bestuurd door Andy Koopman, met een run die grotendeels langs de rechter krijtlijn naar een full pull ging. De rechter krijtlijn zou overigens de rest van de dag nog vaker in beeld komen. Woody Woodpecker werd voor de gelegenheid bestuurd door John Segeren en hij deed dit voortreffelijk, precies tijdens het enige lichte buitje van de dag reed hij met de International tot aan de eindbult. Nadat de Green Spirit VII met iets mindere balans ook de full pull had gehaald was het beurt aan streekgenoot Russian Roulette XL, helaas was het hier de rechter krijtlijn die nipt roet in het eten gooide, met een diskwalificatie tot gevolg. IJsseldelta Power had een mooie run tot de machine last kreeg van een bekende oude kwaal, het springen op de achterbanden. De volgende starter Wingsprayer Rocket Science heeft in een aantal voorgaande wedstrijden al de nodige keren te maken gehad met motorische schade, toen de run in Zele op het oog en gehoor niet goed verliep werd er vanaf de kant meteen gebaard om de run te stoppen, geen grote afstand daardoor, later bleek er toch ook nog schade te zijn aan de DAF motor. Uncle Duck die eerder al de proeftrek had verreden mocht tot slot nog een op het oog eenvoudige full pull laten noteren.

In de finale moest er bij de Eurol Bandit aardig wat energie worden gestoken om de machine binnen de baan te houden, met een bepaald niet vlekkeloze run tot gevolg. Dit in tegenstelling tot Woody Woodpecker, met een geweldige balans ging de tractor moeiteloos aan de afstand van zijn voorganger voorbij. Green Spirit VII had dan op zijn beurt weer geen stabiele run waarmee hij echter wel net aan de afstand van Bandit voor wist te blijven. Uncle Duck had in tegenstelling tot de kwalificatie een verre van goede balans en moest genoegen nemen met een afstand waarmee hij ver van het podium verwijderd bleef. Zo mocht de Woody Woodpecker aan het eind zijn eerste overwinning in jaren bijschreven op de erelijst.
2019 Zele Light Modifieds I


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Woody WoodpeckerF.P.108.89
2Green Spirit VIIF.P.104.43
3Eurol BanditF.P.104.06
4Uncle DuckF.P.89.41
5IJsseldelta PoweRR76.03
6Wingssprayer Rocket Science54.78
7Russian Roulette XLDIS


Two Wheel Drives

De klasse kende vooraf nog twee leiders in de stand voor het kampioenschap, met in totaal nog twee wedstrijden te gaan konden er door beide teams, BK Power en CL Coatings No Illusion goede zaken worden gedaan in aanloop naar een titel met vooral ook Sledge Hammer die nog enigszins in de race was. Na de grote motorschade in Lochem was het de Bad Habit toch weer gelukt om de machine wedstrijdklaar te krijgen, waardoor de klasse gelukkig compleet de strijd aan kon gaan. En met een lichte afstelling van de sleepwagen konden ook alle deelnemers een full pull laten noteren, al kwam ook hier de rechterkant van de baan heel vaak heel dichtbij.
In de finale was het de Rattle n Hum die echter rigoureus naar links trok, de zijlijn kwam heel dichtbij maar helaas voor de hard sleutelende studenten was het vooral motorschade die een goede afstand in de weg stond. Na de grote voorgaande schade was de rijder van Bad Habit voorzichtig met gas geven, iets te voorzichtig misschien waardoor net de helft van de baan gehaald werd. Maar in ieder geval schadevrij. Dan was het aan de overige vier om voor het podium en punten te gaan strijden. CL Coatings No Illusion had een mooie run maar werd meteen daarna met een kleine 4 meter voorbij gereden door naaste concurrent BK Power die dus in ieder geval meer punten zou scoren. Sledge Hammer had een overwinning hard nodig om ook nog enige hoop op een titel te houden maar dat zat er niet in, in tegendeel. Net als de voorgaande wedstrijd in Lochem bleek ook nu weer de gaskabel letterlijk de zwakste schakel. Intertechno Predator tot slot vergrootte het gat in punten tussen de twee titelkandidaten door de Kever tussen de twee afstanden in te parkeren. Met de afsluitende wedstrijd in Alphen te gaan staat BK Power nu met een kleine voorsprong bovenaan, maar zoals steeds weer blijkt, alles is nog mogelijk.
2019 Zele Two Wheel Drives


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1BK PowerF.P.94.07
2Inter-Techno PredatorF.P.93.48
3CL Coatings No IllusionF.P.90.11
4Sledge HammerF.P.89.14
5Bad HabitF.P.52.57
6Rattle and HumF.P.48.23


Light Modifieds II

De Light Modifieds II reden in dezelfde afstelling als hun collegas eerder op de dag. Daarmee konden ze een aantal hele mooie full pulls laten noteren met toch eigenlijk wel een hoofdrol voor t Smidje. Het team dat al vele jaren aan het worstelen is geweest om de Ford GAA motor betrouwbaar te krijgen lijkt het dit jaar eindelijk voor elkaar te hebben, na enkele hoopgevende optredens eerder in het seizoen zag het team dit in Zele beloond met een mooie, volle run naar het eind van de baan! Een slechte hoofdrol was er voor Road Runner. Deze was uitgerust met nieuwe banden om het vermogen van de Meteors goed op de baan te krijgen maar bleek 60 te zwaar. Buiten mededinging werd er aangehaakt. De tractor tilde op een gegeven moment de neus hoog de lucht in, kwam weer hard neer waarna het rechter voorwiel afbrak, toen vervolgens de voorkant van het frame in de baan hapte kwam de machine volledig op zijn zij tot stilstand. Gelukkig zonder lichamelijk letsel voor de bestuurder, maar wel met de nodige schade aan de tractor. Na afloop leek het allemaal waarschijnlijk wel goed te repareren maar zeker niet in korte tijd, waardoor de winterstop en beramen van nieuwe plannen iets vroeger zal beginnen.
De finale werd geopend door DeJong Special, de balans van de tractor was ver te zoeken, met de neus die meerdere keren de baan raakte en weer ver los kwam. Hot Art ging hier met een stabiele run ruim aan voorbij, al liep de Continental wel schade op, problemen met de kop leverde weer een aantal sleuteluren op. Asterix had een mooie run die op het oog gelijk zou kunnen zijn geweest aan die van Hot Art, de lasermeting wees echter uit dat de 6 V8 motoren de V12 met 27 centimeter voorbij waren gegaan. Mad Max Stage 5 maakte het iets minder spannend, met de vuist de lucht in reed Arne Liefooghe de leidersvlag ruim voorbij, wat goed was voor de overwinning op de thuiswedstrijd en een vergrootte voorsprong in de competitie op DeJong Special. t Smidje kwam tot slot nog vervaarlijk dicht in de buurt van de afstand van DeJong Special, een run die toch zeker een overwinningsgevoel moet hebben ge2019 Zele Light Modifieds IIgeven.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Mad Max Stage 5 (B)F.P.97.22
2AsterixF.P.92.56
3Hot ArtF.P.91.29
4DeJongSpecialF.P.84.67
5't SmidjeF.P.84.51
6Road RunnerDISK


Prostocks II

Er was besloten om de klasse met een redelijk lichte afstelling van de sleepwagen te verrijden, met zes deelnemers zou zo in ieder geval ook een aantal mooie runs en een mooie show kunnen worden getoond. Vier van hen wisten daarmee hele mooie full pulls te laten noteren, bij Heavy Boy klonk de motor echter zeker niet helemaal goed en Wickie Power ging wel heel dicht langs de ondertussen bekende rechter krijtlijn, een krijtlijn die vervolgens wel door Red Attraction wel overschreden. Running Diamond was eerder ook al tegen een diskwalificatie opgelopen door, redelijk opmerkelijk links de baan uit te gaan, zeker ook jammer voor het team dat het helemaal op het eind van de baan gebeurde.
Met een run in stijl door het midden van de baan opende Code Red de finale, of het genoeg zou zijn bleef wel de vraag. Heavy Boy had net als in de eerste run een sputterende motor waarmee de tractor een aantal meters van de vlag bleef steken. Met een groot aantal New Holland tractoren uit de eigen stal op hun thuiswedstrijd werd rijder Pieter de Sutter door zijn vader terug gesleept naar het rennerskwartier. De twee Hollandse blauwe deelnemers in de finale zouden zeker nog een bedreiging kunnen vormen voor Code Red, maar zij kregen beide te maken met mechanische problemen. Bij Wickie Power sneuvelde de turbo halverwege de baan, Blue Hazard kwam nog een heel eind verder maar een kapotte verstuiverleiding stond betere prestaties in de weg. Daarmee behaalde Code Red zijn eerste overwinning van het seizoen en ging de winst in twee opeenvolgende klassen naar een Belgische team. Met deze prestaties en als evenement in het geheel kon de organisatie zeker terugkijken op een hele mooie 25e editie. Volgende afspraak uiteraard op 15 augustus 2020.
2019 Zele Prostocks II


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Code Red (B)F.P.93.96
2Heavy Boy107.0691.19
3Blue HazardF.P.85.74
4Wickie PowerF.P.53.74
5Red AttractionDISK
6Running DiamondDISK


Light Compact Diesels

2019 Zele Light Compact Diesels


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Tiny Rascal90.0096.77
2Blue Power90.0093.34
3Topspin90.0089.32
4O'Blixum90.0088.41
5Idefix90.0085.71
6Green Warrior90.0074.31


Compact Diesels

2019 Zele Compact Diesels


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Risk 290.0093.73
2Red Devil90.0089.93
3Hot Stuff90.0079.50
4The Easterbunny82.8668.82
5Indian xtreme75.64
6Funny Stuff69.82
7Red Angel55.64
8Minimum Risk52.40


Limited Superstocks

2019 Zele Limited Superstocks


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Easy Rider106.6829.74
2Moving Mountains101.08
3Ruff Stuff99.16
4iessel diesel95.72
5No Surrender95.58
6Navigator89.90
7Brother's Toy12.66