x
x
x
x

Nieuws 2021
National

Made zondag

08-08-2021


Modifieds

Op baan 1 werd zondag begonnen met de Modifieds. Als eerste mocht de Aligator aanhaken voor zijn proeftrek. Mooi in balans werd er een afstand neergezet van net in de 90 meter. Met het weg slepen van de tractor was er een klein probleempje met wat leek een vast gelopen achteras. Bij nader onderzoek bleek de rem te zijn vast gelopen. Het team besloot dan ook de run niet over te doen. Nadat ook de vier motorige Simply Irresistible niet over de 100 meter kwam werd de sleepwagen een tandje lichter gezet. Wispering Giant was mooi onderweg maar eindigde links buiten de baan. The Judge had een wilde run en ging rechts de baan uit. Hierbij maakte de sleepwagen een slinger naar rechts waarbij een bout van de sleepwagenstoel afbrak. Dit was gelukkig vlot te repareren. Bij de Lambada kwamen de motoren niet op toeren waardoor het echte vermogen er niet uitkwam. Bij de Bit s n Pieces was een kleine verbouwing geweest. De twee motorige JD kreeg nu het vermogen beter aan de grond. En ging een paar keer flink hoog met de neus. Simply Irresistible deed zijn proeftrek over. Net over de 100 meter kwam de tractor tot stilstand. Na de pull was er met het terug slepen wel een geluidje te horen in de achteras. Als laatste starter deed ook de Wishpering Giant zijn proeftrek over. Deze eindigde net achter zijn voorganger. Maar ook hier was schade. Iets in de verzamelbak was gesneuveld. Omdat de sleepwagen na de pull van de Aligator lichter was gezet, bleef de behaalde afstand staan. En deze afstand was goed voor een derde plaats.
Made zondag Modifieds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale


Compact Diesels

De kleinste deelnemers van het weekend, de compacte machines met grootste prestaties, mochten de zondag op baan twee openen. Als eerste kwam een naam van weleer op de baan, in een nieuw jasje. Joerec Cijsouw heeft afgelopen winter de oude Funny Stuff overgenomen en enkele decennia nadat zijn vader met de Scooby Doo in de B-Divisie met 2 V8 motoren de banen had bestormd was het nu de beurt aan Joerec met een compact diesel. Helaas was het nog even van korte duur want na de proeftrek moest de machine met kleine technische problemen weer worden ingeladen. Als tweede kwam er ook een debutant op de baan, ditmaal in de vorm van een nieuwe rijder/deelnemer met een bekende tractor. Harrie Groenenboom was de nieuwe eigenaar van de Hot Stuff, de beide compacte CASE machines uit hetzelfde team kwamen nu dus achter elkaar opnieuw voor de sleepwagen. De Hot Stuff heeft dan wel de oude naam en het oude uiterlijk behouden. Meteen in de eerste run ging het op naar een full pull en een finaleplaats. The Easterbunny was voorzien van een nieuwe motor en maakte daar optimaal gebruik van door ook een full pull te rijden, weliswaar met een klein brandje aan het eind maar blijkbaar zonder blijvende schade. De derde finaleplaats was voor Red Devil die ook ontketend leek. Blue Power die als Light compact diesel dit seizoen meedoet in deze klasse bleef steken op driekwart baanlengte maar dat was daarmee zeker geen slechte prestatie. Bij Minimum Risk kwamen nog voor de start problemen met de versnellingsbak naar voren zodat deze niet meer voor de Unbeatable sleepwagen kon verschijnen.
The Easterbunny opende de finale maar als snel ontstond er schade aan de motor waardoor er niet meer in zat dan een derde plaats. Red Devil ging in eerste instantie niet goed van start maar kon nog binnen 30 meter stoppen, in de tweede poging ging het wel ouderwets goed de baan over. Debutant Hot Stuff kon hier geen weerwoord aan bieden, maar de tweede plaats zal zeker als een overwinning gevoeld hebben.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale


Limited Superstocks

Na Staphorst een maand eerder was dit de tweede wedstrijd voor deze klasse. Helaas was het startveld nog beperkt tot een zestal deelnemers, het feit dat de wedstrijd nog maar kort van tevoren was georganiseerd en een aantal teams voor het weekend al andere plannen hadden gemaakt speelde daarbij een grote rol. De iessel diesel met Michiel Meijer achter stuur en pedalen had als eerste een mooie run die tot net over de 100 meter reikte. Dit bleek later toch niet genoeg voor een finaleplaats. De imposante Megatron die in Staphorst nog de voorzichtige eerste meters aflegde ging nu ogenschijnlijk heel rustig de baan over maar verbeterde daarmee dus wel meteen de afstand van zijn voorganger met anderhalve meter. De motor van Leeuwcompactkraan Navigator klonk niet honderd procent in orde maar aan de afstand was dat niet meteen te merken, deze run ging nog maar eens vier meter verder. Bij Brothers Toy bleven de mindere klanken vooral beperkt tot het eind van de run, een finaleplaats was in ieder geval veilig gesteld. De enige die weer ouderwets overtuigend klonk en over de baan ging was de lokale deelnemer, Easy Rider, de 110 meter bleek geen probleem.
In de finale ging Megatron net als in de eerste passage probleemloos over de baan, de Navigator pakte in zijn run meteen balans en ondanks de ook nu weer niet optimaal klinkende krachtbron werd de leidersvlag wel gepasseerd. Bij Brothers Toy leek de motor ook niet alles te geven, de MF Bleef op ruime afstand van zijn voorgangers steken. Maar de lat in de klasse lag ook nu weer op grote hoogte, de enige die er net als in Staphorst aan wist te komen was Easy Rider.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale


Mini Unlimiteds

De grootste klasse van de dag op baan 1 waren de Mini Unlimiteds. Na een 3 tal proeftreks werd er besloten de sleepwagen iets lichter te zetten. Bij The Hind is er de afgelopen weken hard gesleuteld. Er is nu de mogelijkheid om met elektrische voorwiel aandrijving zelf voor de sleepwagen te rijden. Helaas ging het bij de trek poging binnen de eerste meters goed mis met de turbine motor. Een grote vonkenregen kwam er uit de uitlaat. En naar later bleek de Isotov TV3 muurvast te zitten. De Lambada kwam pas na de 110meter tot stilstand. Lets Try was ook onderweg naar de 110 meter. Maar doordat het gas te vroeg dicht getrokken werd, kwam deze net te kort voor een fullpull. Bij The Challenger sneuvelde rond de 80 meter de blower. Hier was een scheur te zien over de lengte van de blower. Waar het dit keer wel goed mee ging was de Mission Impossible. Met een afstand van net geen 100 meter was het team dan ook zeer tevreden. De compleet vernieuwde Vampire kwam net een paar meter te kort om deel te mogen doen in de finale. Verrassing van de dag was wel Poker Face. Deze reed zich naar een mooie finale plaats. Ook Screamin Bobcat reed een fullpull. Maar kon niet terug komen. Na een regen pauze van een half uur was het Reborn Rascal die ook met een compleet nieuwe machine op de baan kwam. Mooi in balans ging het naar een afstand in de 100 meter. Bij de Exception had men banden de banden voorzien van een nieuw profiel. Dat er met deze banden veel grip gekregen had was te zien aan het hoge steigeren van de tractor. Als laatste starter voor de finale was het Marcel Doppenberg die The Riddle op de steigerbegrenzers naar een finaleplaats reed. In de finale mocht de Toplenzen Lambada als eerste aanhaken. Er werd een afstand van ruim 104 meter afgelegd. Pokerface was op weg om over deze afstand heen te gaan toen de motor er in 1 keer mee ophield. De brandstofpomp was los gekomen. Als laatste starter in de finale kwam The Riddle aan de start. Met een wilde rit eindigde de mini op zijn kant voor de sleepwagen. Rijder Marcel Doppenberg werd voor controle met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Waar gelukkig niks werd gevonden.
Made zondag Mini Unlimiteds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale


Prostocks I

Made was de seizoenopening voor de samengevoegde Prostock klasse, de Grand National en National samen in één competitie voor het korte 2021 seizoen. De pechprijs kon virtueel al meteen naar de eerste deelnemer, Dieselross. Al na enkele meters moest de zwarte Fendt met motorschade de baan verlaten, ogenschijnlijk door een gesmolten zuiger. Thuisrijders Blue Hazard en Wickie Power konden zich niet mengen in de finale, Wickie Power was nog meer net uit de werkplaats komen rollen en had alleen nog maar een demorun achter de rug op zaterdag. Als het fraaie uiterlijk en resultaten uit het verleden mee kunnen tellen moet het meer dan goed komen met de toekomst. Zoals eigenlijk gebruikelijk in Made op zondag, waarbij die dag samenvalt met vaderdag had ook nu weer Jack van Riet weer plaatsgenomen op de Blue Hazard, de Ford eindigde precies middenin het deelnemersveld. Van de 13 deelnemers wisten maar liefst 9 over de 100 meter te geraken maar slechts ééntje haalde de volle 110 meter. Als dat geen mooie competitie is...
De finale werd uitgevochten tussen twee John Deeres en twee Fiats. Runaway Deer moest als eerste de eer van het groene kamp verdedigen, de run was er eentje uit het spreekwoordelijke boekje. De Sallandse JD werd daarop echter meteen voorbij gereden door de Brabantse inbreng, Neighbours Nightmare verbeterde de afstand met enkele decimeters. De beide tractoren van het Fiat Prostock team kwamen daarna de strijden om de podiumplaatsen. Appypower had in de eerste run als enige een full pull laten noteren en ging ook nu weer naar de verste afstand, enkele meters verder dan de concurrentie. De tweede machine, Dams Rooster , kon de afstand van de stalgenoot niet bedreigen maar eindigde nog wel op plaats twee en zo werd het podium een West-Brabantse aangelegenheid met twee Fiats en een John Deere.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale


Unlimiteds

De laatste klasse van de dag waren de Unlimiteds. Een klasse met maar 3 deelnemers, daarom werd er ook meteen maar in de finale afstelling gereden. De proeftrek van Bobcat Sr eindigde net voor de 110 meter buiten de baan. Wishpering Giant reed van de linker kant over het midden van de baan. Om vervolgens weer aan de linker kant net binnen de lijnen tot stilstand te komen. Lambada ging wel rechter over de baan maar moest toch enkele meters toegeven. Als laatste starter was het de Bobcat Sr die zijn proeftrek over deed. Alle pk s werden opnieuw los gelaten en met volle snelheid ging de Bobcat Sr voorbij aan de leidersvlag.
Made zondag Unlimiteds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale