x
x
x
x

Nieuws 2021
National

Weer vooruit in Halsteren op zaterdag

13-09-2021

Na vele jaren met tegenslagen, vooral ook veroorzaakt door slecht weer, zat het in het tweede weekend van september eindelijk mee voor de organisatie in Halsteren. Met beperkt publiek (waarvoor de 750 kaarten in een mum van tijd waren uitverkocht) maar met wederom ook een livestream kon er na nog een laatste regenbui begonnen worden met een prima wedstrijd op twee kleibanen die een mooie strijd opleverden. Een mooie beloning voor deelnemers, publiek en organisatie.

Verslag verzorgd door Jan Bakker en Bart Lambregts


Supersport 3,4 ton promoniveau

De wedstrijd werd geopend door de 3,4 ton Supersport Promo die in Halsteren ook de laatste wedstrijd van het kampioenschap reed.
Van de zes deelnemers wisten er vier de finale te bereiken. The Carpenter haakte wel aan, maar kwam daarna niet weg waardoor Jan van de Weijer met enkel hookpoints op zak weer terug mocht naar de uiterst andere kant van Brabant. Bij Red Indian bleef de neus aan de grond met als conclusie dat de banden te weinig nok hadden voor een goede grip. De finale werd geopend door De Gebroeders, door het midden van de baan ging het naar een afstand van 97.47. Miraculous Machine had wat meer breedte van de baan nodig, wat natuurlijk ook wat meters kostte, op anderhalve meter van zijn voorganger moest de andere troef uit het oosten van Brabant de strijd staken. Orange Adventure ging vooraf al aan de leiding van het kampioenschap en gaf dit nog meer glans door ook in Halsteren de overwinning te pakken, met de neus af en toe nog aan de grond werd De Gebroeders toch nog met een kleine halve meter voorbij gereden. Spetsnaz eindige naast het podium, de tweede plaats voor het NK kwam hiermee echter niet gevaar. Net als bij Red Indian was het in dit korte seizoen vooral ook een kwestie van op elke wedstrijd aanhaken en constant presteren om aanspraak te kunnen maken op de een plek in de top van de klasse. Vooraf was al bepaald dat er dit jaar geen promotie of degradatie zou zijn in de diverse klassen zodat ze volgend jaar opnieuw de degens gaan kruisen, een aantal kaarten lijkt al geschud maar wie weet wat er (na de wedstrijd in Assen) in de winterstop nog gaat worden uitgedokterd in de diverse werkplaatsen.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Orange AdventureJan van BaarWestbeemster108.3197.91
2De GebroedersRene SlotboomNeede109.7297.47
3Miraculous MachineBart TeunissenMaarheeze107.4195.91
4SpetsnazWilliam PullensHeusden101.2894.89
5Red IndianKees van DaalenRhenen87.75
6The CarpenterJan van de WeijerMilheezeHP


Supersport 3,6 ton promoniveau

Een rijk gevulde klasse met 13 deelnemers waaronder 3 bijschrijvers.
De klasse kende een opmerkelijk aantal pechvogels, wat al begon met de eerste starter Smokey Deere. De machine uit Doornspijk had een moeizame proeftrek, deze had hij een normaal gesproken over kunnen doen ware het niet dat hij werd gediskwalificeerd wegens het overschrijden van het maximale toerental. Ook Green Bullet liep tegen een soortgelijke diskwalificatie aan, het teveel aan toeren zat in de eerste meters waarna de motor wel alsnog halverwege de baan onderuit ging. Voor Cobra XL was de deceptie nog groter, de machine leek zich te hebben te geplaatst voor de finale maar ook hier bleken te toeren te hoog te zijn geweest. Keep Dreaming had zich als thuisrijder bijgeschreven, na een slechte start ging het gas dicht om voor een 30 meter te kunnen stoppen en nog eens te proberen, helaas werd dat punt met 31 centimeter overschreden. Radical Roughneck had uitgerekend in de beslissende wedstrijd om eerste plaats in het kampioenschap zijn slechtste resultaat, met een run die werd gekenmerkt door forse onbalans, het team moest gaan toekijken of hun toppositie zou worden bedreigd. Vier deelnemers wisten zich uiteindelijk te plaatsen voor de finale, waaronder Simpson die als bijschrijver uit de Beloften zo al een prima prestatie had weten te noteren. Twister opende de finale met een zogeheten run uit het boekje, Triple X moest hierop meteen al meer dan 10 meter toegeven. Ook Dynamite had geen antwoord dat krachtig genoeg was om de Deutz te bedreigen, Triple X werd wel met wel redelijk ruim voorbij gereden maar de afstand tot Twister bleek groot. Laatste starter Simpson moest op het eind van de run bijremmen om niet links de baan uit te gaan en eindigde daarmee net achter Dynamite maar wel op een keurige podiumplaats. De overwinning ging echter afgetekend naar Twister terwijl Dynamite met de tweede plaats in de stand voor het NK qua punten gelijk kwam met Radical Roughneck (tot op de halve punt). Met een overwinning meer voor Dynamite ging zo de titel op de laatste wedstrijd toch nog mee naar Harskamp.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1TwisterLammert de ZwaanHulshorst106.20100.72
2DynamiteGerwin BrouwerHarskamp107.2493.50
3SimpsonKees HoegenSPEULD103.0293.36
4Triple XBart BotermansOud-Vossemeer101.7790.18
5Hook 'n RunAart VersteegWageningen97.35
6Born in the USAHans HeesakkersMariahout80.80
7Radical RoughneckFrank van Dijk't Goy (Houten)67.26
8Don't WorryHessel VisserStavoren65.58
9Van DijkeJan van DijkeOud-Vossemeer58.87
10Keep DreamingTonnie MoerlandSint Philipsland 30.31
11Smokey DeereWilrik de GrootDoornspijkDIS
11Green BulletLuchel HofstedeStaphorstDIS
11Cobra XLPaul BeniersAarle-RixtelDIS


Supersport 4,5 ton promoniveau

Van de competitiedeelnemers had Maximum Massey zich afgemeld, de motorschade die het team op hun thuiswedstrijd in Bakel had opgelopen was niet op tijd te herstellen geweest. Red Dream opende de wedstrijd, zoals met een goede sleepwagenafstelling eigenlijk wel te verwachten was, met een full pull. Bruggeman had een mooie run maar met een onheilspellend geluid aan het eind, het bleek dat de aandrijfriem van de brandstofpomp het had begeven. Volgende starter Red Adventure kwam tot bijna 90 meter, maar deed dit wel met een duidelijk slippende koppeling, dat de motor goed op temperatuur kwam was door de fraai rood oplichtende uitlaten. Als eerste van de twee Achterhoekse troeven kwam Crazy 810 voor de sleepwagen, in de eerste meters had die nog wat moeite om het rechte spoor te vinden maar daarna ging de Volvo wel door naar een full pull, Red Devil had vervolgens nog minder moeite met de baan, overtuigend reed Mikael Hendriksen door tot vlak voor de zandbult.
Na de problemen aan het eind van de eerste run kwam Bruggeman niet terug in de finale. Red Dream opende de finale met weer een indrukwekkende run tot bijna 109 meter. Bij Crazy 810 wou de motor duidelijk niet meewerken, halverwege de baan hield het daarmee op. Als laatste starter ging Red Devil de baan over en hoe! De leidersvlag werd gepasseerd maar meteen daarna bleek uit de toerenmeting dat het maximum aantal toeren was overschreden met een diskwalificatie tot gevolg en daardoor een derde plaats Zo ging de overwinning toch naar Red Dream die daarmee alle vijf de wedstrijden van het seizoen wist te winnen en op meer dan overtuigende wijze het kampioenschap wist te behalen.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red DreamLaurens van VuurenBleskensgraafF.P.107.90
2Crazy 810Gert MulderDoetinchemF.P.52.01
3Red DevilWim HendriksenRuurloF.P.DIS
4BruggemanRoy BruggemanBroekland101,28DNS
5Red AdventureTaeke-Jan HoogeveenBoerakker84.88


Supersport 3,4 ton topniveau

De proeftrek kwam voor rekening van Working Power waarna werd beslist om de afstelling van de Keep Moving sleepwagen zo te laten staan, hierna wisten echter twee deelnemers de 100 meter te overschrijden en zo de finale te bereiken. Drie anderen maakten het daaronder wel heel spannend met een onderling verschil van slechts 9 centimeter. Bieshorst Power moest even remmen om de machine bij de linker krijtlijn vandaan te houden maar ging daarmee wel 2 centimeter voorbij aan de afstand van Dancing on Wheels (Reloaded). Het was dan wel 7 centimeter weinig om Moody Blue van de derde plaats af te stoten. De derde plaats was overigens nog een tijd in handen van Working Power maar die had al besloten om de proeftrek over te doen, in de officiële run werd echter een mindere afstand neergezet waarmee de Ford slechts 7e werd.
De finale werd een strijd tussen twee Fiats. Sprenkels had in de kwalificatie nog de verste afstand laten noteren, maar moest in de finale toch zijn meerdere erkennen in Forza Fiat. Op een kleine twee meter van zijn concullega was het mede met wat differentieelwerking gebeurd voor de Fiat uit Klein Zundert. De Fiat uit Beemte Broekland verstevigde zijn koppositie in de stand om het NK, op de wedstrijd in Langedijk lijkt er qua kampioenschap vooral nog een strijd te worden beslist om de plaatsen 2, 3 en 4.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Forza FiatEvert Jan HendriksBeemte Broekland103.5195.63
2SprenkelsRichard SprenkelsKlein Zundert103.9293.76
3Moody BlueArno WennekersLisserbroek99.75
4Bieshorst PowerRichard LuesinkHalle99.68
5Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinRouveen96.66
6Working PowerJan Willem DonkNoordeloos95.99
7Swedish LegendTim VerschurenMade95.42
8Diamond EagleJan PonsteinNunspeet94.22
9Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek63.97
10Golden EaglePieter van MoortNunspeetDIS


Supersport 3,6 ton topniveau

De top van de 3,6 Supersport ging de strijd aan in de achtertuin van de Blue Tiger, met de baan op slechts 100 meter van de werkplaats van de Ford, maar zeker ook voor het team van Blue Brother en Revolution geldt Halsteren als thuiswedstrijd. De laatste had de proeftrek met een afstand van net 109 meter waarna de afstelling van de sleepwagen bleef staan. En waarna maar liefst 10 deelnemers zich voor de finale wisten te plaatsen. Probeer ook maar eens een afstelling te vinden voor een klasse met zoveel kanonnen... Belazerus 3 Big Toy wist zich als eerstvolgend bijna te plaatsen voor de finale, Roel Janssen ging echter voorbij de 100 meter links duidelijk de baan uit. Builders Toy kwam met een onrustige run tot halverwege de baan, Revolution had in de proeftrek al geen finalewaardige afstand, bij het overdoen werd de afstand zelfs nog een paar meters korter.
In de finale kwamen de thuisrijdende Fords tot de plaatsen 7 en 8, waarbij de Blue Brother toch zeker ook wel indruk achter liet door even van het gas te gaan om te voorkomen dat de machine buiten de baan zou gaan, met daarna het gas weer vol open liet de motor zijn taaiheid duidelijk blijken. The Red Bunny had aan het einde van de eerste run koelwaterproblemen, deze konden niet worden opgelost waardoor de Inter de finale aan zich voorbij moest laten gaan. De Groene Aardbei had in de kwalificatie al een indrukwekkende run laten zien, in dat opzicht was de finale een kopie met slechts een wat kortere afstand. Volgende starter Six Fighter leek ook op weg naar een zelfde afstand maar wist niet zo ver door te gaan op het punt dat de Keep Moving Orange het spreekwoordelijke anker uitgooide. Buiks had de balans te slecht op orde om de Six Fighter te kunnen bedreigen, de neus van de Fiat kwam daarvoor teveel los. Bijschrijver Freek hield de neus heel wat lager maar ook geen stabiele balans, op slechts 5 centimeter van Six Fighter eindigde de machine wel weer voor de derde wedstrijd op rij op het podium. De strijd om het Nederlands Kampioenschap zal in Langedijk worden uitgevochten tussen De Groene Aardbei en Buiks die nu gelijk in punten gedeeld eerste staan.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De Groene AardbeiHenri OvereemEdeF.P.104.90
2Six FighterArjo HardemanEderveenF.P.102.08
3FreekJan van MourikDe GlindF.P.102.03
4BuiksStef BuiksRijsbergenF.P.99.10
5Bad RomanceJos KonijnEderveenF.P.98.93
6Proud EagleReinier SundermeyerVoorstF.P.97.79
7Blue TigerJohan MullerHalsterenF.P.94.19
8Blue BrotherPeter de HondOud-VossemeerF.P.93.88
9Ron DeereRon PoppelaarsZundertF.P.51.09
10The Red BunnyJoan de VisserAagtekerkeF.P.DNS
11RevolutionPeter BotermansSteenbergen104.85
12Builders ToyJan GeertseVrouwenpolder45.64
13Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteynDIS


Supersport 4,5 ton topniveau

Als afsluiter op de zaterdag op baan 1 kwam de 4,5 ton Supersport op de baan, zoals altijd spektakel verzekerd. De definitieve afstelling van de sleepwagen nam enkele runs in beslag, waarna uiteindelijk precies vier machines zich wisten te plaatsen voor de finale. Grote afwezige was toch wel Peeters, bij de gedoodverfde kanshebber sneuvelde de turbo al in de eerste meters. Opmerkelijk was de terugkeer van Black Magic, Gerard Hopmans was na lange tijd van afwezigheid weer met de John Deere op de baan. De machine die te koop staat kwam alleen nog wel ruim te kort, met een één na laatste plaats tot gevolg. Het feit dat de trekker weer op de baan stond leek op zich al wel een grote beloning. Bovenin was het Red Impact die zich net niet wist te plaatsen voor de finale, op slechts 12 centimeter van de beslissende 110 meter bleef de machine uit Zijderveld steken. Great Experience opende de finale met een strakke run, plaatsgenoot Secret of the Valley moest in de volgende run iets meer dan een meter toegeven. Simply Green liet er bepaald geen gras over groeien, exact zeven en een halve meter verder dan Great Experience kwam de John Deere pas tot stilstand. White Shadow die in Halsteren zijn eerste finale reed, deed dit zeer verdienstelijk, al bleef de CASE op nog aantal meters van een podiumplek steken, het zal zeker een opsteker zijn geweest voor het team. Met de overwinning van de Simply Green nam deze de eerste plaats in het kampioenschap weer over van Peeters, komende zaterdag zal in Speuld de titelstrijd worden beslist. Daarachter lijkt het te gaan tussen de beide machines uit Overberg met een exact gelijke puntenstand, met Red Impact daar nog kort achter wordt het op voorhand een spannende wedstrijd.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraafF.P.113.24
2Great ExperienceGerard HardemanOverbergF.P.105.74
3Secret of the ValleyGeert de HeusOverbergF.P.104.43
4White ShadowGerard SikesYsselsteynF.P.102.66
5Red ImpactHenri VersluisZijderveld109.84
6The MysteryJan OvereemWekerom103.13
7Steel to StealGerrit BisschopRouveen96.41
8Black MagicGerard HopmansWouw91.28
9PeetersBarend HuybregtsHoeven5.64


Sport 4,5 ton beloftenniveau

Met maar 4 deelnemers die aan de start kwamen van de wedstrijd en met een loodzware sleepwagenafstelling was de 4,5 ton sport beloften binnen 20 minuten afgewerkt. De Red Bullet uit Achterberg kreeg het vermogen niet op de baan en moest genoegen nemen met een vierde plaats. De Old Green Worker van Ben Slijkhuis belandde op een derde plaats, waarbij het vermogen op de baan brengen als eerste klasse erg tegenviel. Het tweede treetje van het ereschavot werd door Marinus Berends betreden, die het vermogen redelijk op de baan kreeg. Maar 1 deelnemer was te sterk voor alle andere deelnemers en nam de eerste plaats weer mee terug naar Putten. Bart Plugge met zijn Brother Deere reed bijna een full pull en wist met een 17-tal meters de eerste plek te bemachtigen.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Brother DeereBart PluggePutten109.22
2First LoveMarinus BerendsKesteren92.24
3Old Green WorkerBen SlijkhuisSpeuld85.84
4Red BulletMarien van de Westeringhachterberg66.61


Sport 2,5 ton promoniveau

Met 10 deelnemers werd er gereden in de 2,5 ton sport Promo klasse. De Belazerus 1 kwam net niet tot te finale en de taaie baan en de moeilijke start heeft het gros van de deelnemers verrast. De afstanden zaten redelijk dicht bij elkaar, maar 4 tractoren kwamen tot de 110 meter. In de finale wist Jan Broersma met zijn Grunfretter net niet het podium te halen met 2 meter verschil met de nummer drie. The Orange Glow kon na de klasse op het derde treetje van het ereschavot plaatsnemen na zijn run in de finale. 4 meter daarvoor kwam de Kleine Beer terecht waarbij de trekker uit Vinkeveen een tweede plaats behaalde. Maar er is altijd baas boven baas! Pjotr Dibbet, de nieuwkomer in de klasse, wist met zijn Orange Attack vriend en vijand te verrassen door maar liefst 14 meter verder te rijden dan de nummer twee. De eerste plaats ging dus mee terug naar Overberg.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Orange AttackPjotr DibbetoverbergF.P.108.83
2Kleine BeerGert ten BrummelerVinkeveen109.8194.78
3The Orange GlowCarel BrouwerLeerbroekF.P.90.27
4GrûnfretterJan BroersmaHarkemaF.P.88.17
5Belazerus 1Tino WilbersMilheeze105.49
6DieselrossMartin de JongLeerdam103.94
7Bad MedicineJohn KlarenbeekBarneveld99.35
8The Power MateMatthijs VeermanRouveen99.26
9Black PhantomArie ZwijnenburgGouda98.07
10Red DiamondMijndert DorrestijnGeldermalsen92.87


Sport 4,5 ton topniveau

Elf deelnemers kwamen aan de start van de topklasse van de 4,5 ton Sport. Met wat vergissingen in de baan en wat problemen om het vermogen op de baan te krijgen werden er desondanks toch drie full pulls genoteerd. Wouter Peelen mocht als vierde finalist aanhaken waarbij hij in de eerste doorgang 32 centimeter tekort kwam voor een full pull. De trekkers van de Familie de Kreij kregen het vermogen niet aan de grond en kwamen helaas deze wedstrijd niet verder dan een tiende en een elfde plaats. Plaatsje zes, zeven en acht zaten op nog geen 55 centimeter van elkaar verwijderd waardoor de klasse goed aan elkaar gewaagd was in Halsteren. In de finale trok Wouter Peelen met zijn Blue Risk aan het kortste eind en viel net buiten het podium. De Groene Buffel, de John Deere uit Noordhorn werd derde na een mooie finalerun. De Blue Force moest genoegen nemen met een tweede plaats, want de eerste plaats werd behaald door Bulls Eye van Koen Ridder.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Bull's EyeKoen RidderOldekerkF.P.99.08
2Blue ForceHenri van RoselaarPuttenF.P.97.94
3De Groene BuffelDennis StroobosscherNoordhornF.P.94.82
4Blue RiskWouter PeelenHarskamp109.6882.13
5Full SpeedBo BurggraafHei- en Boeicop108.64
6Hot PepperGerlant MouwSpeuld108.30
7MTXMark HendriksElsendorp108.02
8Green LightningGert-Jan SchuitPutten101.72
9Van DijkHans van DijkZeeland99.76
10De Blauwe KreijRobert de KreijHoornaar89.04
11Baby KreijMichel de KreijHoogblokland86.97


Standaard XL 8,0 ton topniveau

De vier deelnemers van de Standaar dXL klasse waren goed aan elkaar gewaagd in Halsteren. Vier full pulls in de kwalificatie werd vervolgd in de finale. Stefan Jongenelen werd vierdes, waarbij hij vier meter toe moest geven op zijn concullega Fiasco Power uit Numansdorp. De beide Fiat tractoren moesten genoegen nemen met een derde en vierde plaats. Ronald Langebeeke werd met zijn Scandinavian Style tweedes achter een te sterke Bas van Zanten met zijn Beast.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1The BeastBas van ZantenZegveldF.P.104.96
2Scandinavian StyleRonald LangebeekeSerooskerkeF.P.100.96
3FiascopowerMaarten GroenenboomNumansdorpF.P.94.04
4JongenelenStefan JongenelenSprundelF.P.90.78




Sport Trucks

Voor de Sport trucks was Halsteren de een-na-laatste wedstrijd voor het kampioenschap. Shave Power had in een week eerder in Alphen voor het eerst in het seizoen wat punten laten liggen maar kon nu het kampioenschap alvast veilig stellen. De beste vier in de kwalificatie gingen door naar de finale, de nummers 3 en 4 uit de stand van het kampioenschap vielen hier net buiten. De DAF van P. Bos Veevoeders had in de kwalificatie nog een indrukwekkende tweede afstand gereden maar wist dit in de finale niet te kopiëren voor een plek op het podium. Na de eerste winst in Alphen moest Volvo Van Dijk genoegen nemen met een derde plaats, maar de NY Titan heeft dit seizoen wel duidelijk een visitekaartje afgegeven. Ondanks de wat minder eerste run stelde Shave Power in de finale duidelijk orde op zaken, de eerste afstand werd zelfs nog met 6 meters verbeterd, Team Versteeg had hier geen antwoord op en moest op een viertal meters genoegen nemen met de tweede plaats. Met 21 punten verschil in de stand om het NK is Shave Power niet meer in te halen, gelet op de voorgaande wedstrijden staat Team Versteeg veilig op de tweede plaats. De strijd om plaats drie is nog volledig open en zal in Langedijk worden beslist.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Shave Power106.74112.84
2Team Versteeg109.02108.49
3Volvo van Dijk106.59106.52
4P. Bos veevoeders108.35101.09
5Fury103.72
6Against all odds102.71
7Iron Man98.91
8Smokin' Griffin92.99
9Van Dodeweerd85.49


Supersport Trucks

Met een startveld van 13 trucks werd er met een scherpe afstelling van de Big Benz toch nog een finale bewerkstelligd van 4 deelnemers. TV Kar bleef ver verwijderd van de finale maar het feit dat de familie De Heus met veel hulp van buitenaf in een week tijd een compleet nieuwe V8 wist op te bouwen na de fatale klap in Alphen zorgde toch even voor een hoofdrol. Na twee derde plaatsen op rij kon Extreme 16 nu geen aanspraak maken op het podium, de Volvo moest een kleine 9 meter toegeven op zijn merkgenoot uit Harskamp. De strijd tussen deze en Dark Tornado om de plaatsen twee en drie werd na meer dan 100 meter beslist op niet meer dan 6 centimeters. IVS Rhino Rocket had de lat al eerder hoog dan wel ver gelegd, met meer dan 9 meter verschil tot de concurrentie ging de winst naar de Magirus Deutz. Daarmee werd ook de winst in het Nederlands Kampioenschap nog iets meer glans gegeven


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1IVS RhinoRocketF.P.111.42
2Dark TornadoF.P.102.36
3Volvo FH16 HarskampF.P.102.28
4Xtreme 16F.P.93.46
5Blue Legend108.61
6Grey Thunder106.64
7Trek Mack99.65
8Van Heugten Transport97.80
9Van Rijswijk95.03
10White Horse IX94.11
11TV Kar85.61
12Verspui64.74
13Double Trouble0.01