x
x
x
x

Nieuws 2017
Trucks

European Superpull

19-03-2017

Voor de 39ste keer is er afgelopen weekend in Ahoy de European Superpull gehouden, wederom met vele teams uit binnen- en buitenland. Ook een welkome toevoeging waren bij de GALOT tractoren uit Amerika welke speciaal voor dit evenement waren overgekomen. Met een bomvol en vooral gevarieerd programma, werden de bezoekers getrakteerd op al het moois wat tractorpulling te bieden heeft en waar nog lang over nagepraat zal worden.

Tekst: Dictus Hoeksma, Dennis Vos / Foto's: Dictus Hoeksma, Dennis Vos


Two Wheel Drives

Na het vuurwerk van de opening act begon het echte vuurwerk op de baan met Slegde Hammer. Een kleine hapering in het mechaniek deed de two wheel drive zes plekken opschuiven en was het Bad Habit die de openingsrun mocht doen. In een geweldige wheelie werd meteen de eerste full pull van de dag genoteerd. De Keep Moving Orange bleef in deze afstelling staan en dat leek de opmaat tot meer full pulls. Inter-Techno Predator maakte het helemaal waar, al ging het plofluikje er op het eind van de run wel uit. Rattle and Hum klom er wel heel hoog in en dan kom je ook hard naar beneden wanneer je gas terug neemt. Gelukkig leek alles nog heel. Bij BK Power werd het gas ook even teruggehaald en dat ging ten koste van een blowerbelt. "Op zo'n moment gaat de motor te arm lopen, gaat detoneren en dat kan de riem niet aan", zo verklaarde motortechneut Aart Evers. Geen BK Power in de finale dus. De Engelse Legend and Hero mocht wel terugkomen, omdat ze the best of the rest was. Bad Habit ging in de pull off mooi over het midden van de baan en zette de vlag. Inter-Techno Predator kwam daar nog dicht bij in de buurt en dat terwijl ze met een derderangs blower reden. Bert Hooghordel was dan ook hoogst verbaasd over het goede presteren van de VW Kever. Sledge Hammer bleef op eerbiedige afstand terwijl Legend and Hero met een keurige vierde plaats met opgeheven hoofd terug kon naar Engeland.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Bad HabitF.P.56,85
2Inter-Techno PredatorF.P.56,07
3Sledge HammerF.P.54,01
4Legend and Hero (GB)57,9648,32
5Rattle and Hum54,67
6BK Power53,42

Klik hier voor de foto's

Supersport 4,5 ton

De slang van de rookafzuiging werd aan de Orange gekoppeld en het diesel geweld kon beginnen. Met de proeftrek van Red Impact stond de sleepwagen meteen in de goede afstelling en de International 1086 was een ronde verder. Hulk II ging in fraaie balans over de baan en dat kon niet gezegd worden van Steel to Steal, die er veel te hoog in klom. Ook Simply Green tilde de voorwielen veel te hoog van de grond en tot afgrijzen van de 200 meegereisde fans zat een finaleplek er niet in. "We hebben nog nooit zoveel gewicht op de neus gehad als vandaag en nog ging hij te hoog. De baan is echt goed, al was mijn keuze voor een lagere versnelling niet de juiste", zo gaf Marien den Besten eerlijk toe. Peeters en Black Magic gingen onderuit op de taaie baan terwijl Up and Down mert gemak de 60 meter vol maakte. White Shadow werd ditmaal gereden door Mark van Neerven want Gerard Sikes zat met een gebroken been. De jongeling zette evenzo een full pull neer en daarmee een finaleplek afdwingend. In de pull off zaten de tractoren heel dicht op elkaar. Hulk II had een matige start en moest dat op het eind bekopen en daar kon Red Impact van profiteren. White Shadow kreeg net iets meer gang in de combinatie en versloeg de Inter met 24 centimeter verschil. Up and Down was echter baas boven baas door 26 centimeter voorbij de leidersvlag te rijden. De ontlading bij Arjan Bloemert was groot en het was mooi om te zien hoe hij dat deelde met het publiek.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Up and DownArjan BloemertStaphorst60,0057,90
2White ShadowGerard SikesYsselsteyn60,0057,64
3Red ImpactHenri VersluisZijderveld60,0057,40
4Hulk IIClaus FeyBredebro (DK)60,0056,85
5PeetersEddie van EekelenHoeven58,81
6Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf57,48
7Black MagicGerard HopmansWouw54,45
8Steel to StealGerrit BisschopRouveen43,08

Klik hier voor de foto's

Supersport Trucks

De Keep Moving Blue stond in een milde afstelling bij de supersport trucks zodat bijna iedereen een full pull trok. De meest opzienbarende run werd gemaakt door Herman de Heus die de uitlaatverlenging niet goed had vastgezet waardoor de rook de hal in werd geblazen. Daar staat normaal gesproken een diskwalificatie op, maar de DAF van Van Heugten Transport kwam er mee weg. In de pull off hadden ze het lek gerepareerd en werd de rook keurig de pijp ingeblazen. Overigens werkte de rookafzuiging, na de problemen van vorig jaar, vlekkeloos. VDB Staalbouw startte vanaf rechts en reed de DAF met een metertje verschil naar huis. Een slechte start van Blue Legend dacht de rijder goed te maken door vroegtijdig te stoppen en opnieuw te starten. Bram van Tuyl was het witte vlaggetje echter al voorbij en reed dus een officiële run. Opnieuw starten mocht daarom niet. Mitas Black Sensation kwam zichtbaar sneller uit de startblokken en dat vertaalde zich in de grootste afstand. Daarmee was de Vlaamse truck de enige buitenlander die in de 39 editie van de Superpull een klasse won. De bejaarde Volvo Titan van Pekka Herlevi reed buiten mededinging mee. Hij kampte in de kwalificatie met technische problemen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1MITAS Black Sensation F.P.60,68
2VDB StaalbouwF.P.55,44
3Van Heugten TransportF.P.54,74
4Blue LegendF.P.29,05
5Rocking Horse Junior55,85
6Volvo Titan (FIN)F.P.(demo)47,85(demo

Klik hier voor de foto's

Modifieds

De modified was de laatste klasse in de middagsessie. De beide Amerikaanse superstocks kwamen echter eerst voor de sleepwagen en het publiek ging er eens voor zitten want dit was top of the bill uit de VS. Bij Galot 2 kwam het vermogen er nog niet uit. Ook tijdens het testen op vrijdagavond liep de motor niet lekker en dat probleem was blijkbaar nog niet verholpen. Galot 1 liet echter zien wat voor potentie deze machines hebben en de Allis Chalmers ging in een strakke wheelie naar een full pull. Zo moet het dus. Dat beloofde wat voor de strijd in de superstock klasse, later op de avond. De strijd in de modified ging met name tussen Wicked Screamer en Inter-Techno Lambada. Beiden moesten vol in de remmen om bij de linker krijtlijn vandaan te blijven. Gert Dingerink won de strijd al gaven grote olierookwolken tussen de motoren aan dat het daar niet helemaal pluis was. Daarachter vochten MPM Seaside Affair en Argos Whispering Giant hun onderling duel uit, wat door de V8 motoren met 50 cm verschil werd gewonnen. Jan Bosman kwam er met Rising Star een beetje bekaaid af. Hij kwam 10 cm te kort op de Giant voor een finaleplek. The Judge kwam 7 cm tekort op de Giant. De afstand kwam echter niet op het scorebord want de krijtlijn werd net daarvoor overschreden, wat een diskwalificatie opleverde. Jammer want de motoren draaiden als vergif. De Engelsen speelden een ondergeschikte rol. Snoopy 3 ging veel te laat op het gas, terwijl ze bij Aftermath voorzichtig aan deden met de nieuwe motoren. Galot 2 maakte de allerlaatste run van de middagsessie. De motor was armer gezet en leverde nu wel vermogen. Met de voorwielen los werd de Orange naar het eind van de baan gesleurd. Hij kon het dus wel!


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Inter-Techno LambadaF.P.55,47
2Wicked ScreamerF.P.54,44
3MPM Seaside Affair59,7852,94
4Argos Oil Whispering Giant59,3852,4
5Rising Star59,28
6Aftermath (GB)51,47
7Snoopy 3 (GB)45,99
8The Judgedisk.

Klik hier voor de foto's

Prostocks I

Om 19.00 begon de avondsessie met de Prostocks, Appie Power mocht de proef trek afnemen en had toch redelijk wat moeite om de tractie te vinden op de baan al met al een mooie run. Code Red mocht de eer verdedigen voor de National klasse en zette ook een zeer indrukwekkende prestatie neer. Mud Patrol was de eerste die een Full Pull trok in de Rotterdamse klei en leek het of dat het niet makkelijk zou gaan vanavond om in de pull off te komen. Echter kwamen we er snel achter dat dit toch niet het geval bleek te zijn. Rocky was de volgende in rij en maakte met ook een Full Pull, maar op zo'n manier dat het leek alsof het team om half 8 de bus terug wilden nemen naar Hoeven. John Deere 2 (Denemarken) was de een van de twee buitenlandse deelnemer in dit veld en ook geen onbekende voor ons. Er waren vele Deense fans afgereisd richting Rotterdam en waren maar wat trots op de Full Pull die gereden werd door hun landgenoot. Wickie Power volgde welke dit jaar is gepromoveerd van de National naar Grand National klasse echter zette Arie de machine stil voor de 30 meter en werd terug gesleept naar de startlijn. De New Holland spoelde weer op en trok met een noodgang naar de eindlijn, waarbij ook wederom een Full Pull werd behaald. Kawe Runwaway Deere kreeg de boel niet aan de gang waarbij deze 6 plekken moest opschuiven, hierdoor werd snel Bredahl Brothers Red Line aangehaakt welke helaas het gas dicht moest trekken met kans buiten de baan te raken. Appie Power deed de proef trek over en dit bleek het benodigde effect te hebben, ook het Fiat Prostock Pulling Team slaagde er in om zich ook in het Full Pull rijtje te scharen en hierdoor stonden er 5 trekkers in de Pull Off. Mud Patrol beet de spits af, maar voorkwam niet dat Rocky er aan voorbij ging. John Deere 2 kwam jammer genoeg niet voorbij deze twee, terwijl Wickie Power een diskwalificatie op zijn naam zette door buiten de baan te rijden. Als laatste mocht Appie Power aanhaken, maar kreeg het niet voor elkaar om voorbij de eerste drie te raken. Hierdoor werd de einduitslag in de volgorden van 1 naar drie: Rocky, Mud Patrol en tot slot John Deere 2.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1RockyF.P.56,82
2Mud PatrolF.P.54,51
3John Deere 2 (DK)F.P.53,67
4AppypowerF.P.53,61
5Wickie PowerF.P.disk.
6Code Red59,46
7Bredahl Brothers Red Line (DK)48,65
8KAWE Runaway Deer12,56

Klik hier voor de foto's

Mini Unlimiteds

Na de Prostocks was het tijd voor de Mini Unlimiteds met voor dit keer een hele leuke gastrijdster bij het Little Bandit team, Manon Kools was deze gastrijdster en beet gelijk ook maar even de spits af in deze strijd onder het mom van een proef trek. Zonder angst ging ze op het gas en ging hier pas vanaf toen de eind vlagger het sein gaf, wat tot ieders verbazing een Full Pull opleverde voor iemand die nog nooit op een Mini Unlimited had gezeten. Nadat de helm afging werd het zichtbaar dat ze goed overdondert was door het geweld wat vrij komt in zo'n kleine trekker. Wel werd besloten om de sleepwagen wat zwaarder te stellen aangezien het leek alsof de run redelijk makkelijk ging. De voormalig Gencom Lambada maakte zijn laatste run in de handen van Gert Dingerink. Deze reed een mooie Full Pull bij wie na afloop toch wel te merken was, dat het hem toch niet in de koude kleren ging zitten. De finale zou dan worden gereden door Carsten Heisterkamp uit Duitsland, hij wil hiermee een nieuw team gaan oprichten welke zich zal laten meten in de Duitse competitie. Uit Noorwegen was Blower Power overgekomen om in deze klasse aan te haken als buitenlandse deelnemer, de run begon voortvarend maar kwamen net een paar centimeter te kort op het eind. De Hella Lambada was de volgende op het lijstje welke zich zonder enige moeite en met opgeheven vuist over de Full Pull lijn reed. Pokerface kwam kwam door het lopen op zeven cilinders net een paar meter te kort om mee te kunnen naar de Pull Off. Ook Mission Impossible maakte zijn laatste run, aangezien de nieuwe versie naar alle waarschijnlijkheid klaar zijn met de eerste outdoor wedstrijden. Ook de klei was weerbarstig voor deze machine waardoor deze ook net niet de Pull Off bereikte. Manon en de Little Bandit deden de proeftrek over en alsof ze een doorgewinterde mini rijder was deed ze het kunstje waar ze de klasse me startte nog een dunnetjes over met een Full Pull. Backdraft was de hekkensluiter en zette voor het eerste meters op de klok in de Ahoy, een uitzinnige John de Graaf zat flink te juichen in zijn stoel met hun voortreffelijke afstand. Al zwaaiend verliet hij de baan en liet ons zien dat het nog lang niet klaar is met innoveren in deze machine. Bij de mini's stonden er 4 trekkers in de Pull Off. De Gencom Lambada ging als eerst met Carsten Heisterkamp achter het stuur. Er werd een mooie eerste afstand gereden voor iemand die tot voor kort enkel nog enkel ervaring had qua rijden in de tractorpulling. Blower Power liet helaas zien wel een standje sterker te wezen nog en ging over de afstand heen, waardoor deze het leiders stokje overnam. Hella Lambada kreeg helaas problemen tijdens het oprijden van de baan, er was een retour leiding gebroken waardoor er een flinke sloot olie over de voorzijde van de mini. Helaas kon deze hierdoor niet starten en werd er snel door gegaan naar Little Bandit voor de finale run. Tot ieders verbazing won deze ook de Pull Off en was het tijd voor een redelijk unieke gebeurtenis waarbij de nummers één en drie als nieuwkomer op het podium konden plaatsnemen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Little BanditF.P.56,5
2Blower Power (N)59,6753,45
3Toplenzen Lambada XF.P.51,37
4Hella Lambada IXF.P.DNS
5Reny Mission Impossible57,78
6Vampire50,89
7Backdraft48,1
8Poker Face47,84

Klik hier voor de foto's

Unlimiteds

Na een korte pauze was het tijd voor de klasse waar door menig bezoeker naar werd uitgekeken deze avond, de grote monsters van de Unlimiteds. Whispering Giant mocht de proeftrek waarnemen en ging goed vanstart, precies langs de rechter zijlijn tot bijna in de zandwand waardoor het publiek bijna de tent afbrak. MPM Seaside Affair had in Ahoy hun eerste wedstrijd voor het jaar en moesten er nog even inkomen, ze kwamen helaas net te kort voor een Full Pull. Snoopy 4 was een van de drie Engelse trekkers die het Whittingham Pullingteam hadden meegenomen naast Aftermath en Snoopy 3. De V12's waren een welkome afleiding binnen het Unlimited gebeuren, maar blijven toch redelijk underpowered in vergelijking met de conculega's. Helaas lukte het Snoopy 4 dus niet om in de Pull Off te eindigen. Rising Star was de volgende in de rij en met de de resultaten van de middagsessies bij de modifieds werd alles op alles gezet, dit had het benodigde effect aangezien er een mooie Full Pull werd gereden door de mannen uit Oene. Hierna volgende tweede Engelse combinatie van de avond was Aftermath, waarbij we toch wel kunnen zeggen dat de voormalige Amerikaanse trekker zich thuis voelt in Europa. Speciaal voor deze editie was Kay Gueningsman (de vrouw van de inmiddels overleden vorige eigenaar) overgekomen, helaas alleen kon ook de Aftermath niet de benodigde kracht vinden in Ahoy waardoor deze ook net buiten de finale viel. Komeco Simply Irresistible had het ook lastig in Ahoy en kwam erg dichtbij de Full Pull, we kunnen wel zeggen dat we nu officieel kunnen stellen dat de combinatie volledig terug is binnen de Nederlandse gelederen waar wij al toeschouwer maar al te blij mee zijn. Whispering Giant deed zijn proeftrek over, nu ging deze gelukkig wel in een mooie rechte lijn over de Full Pull lijn heen. Snoopy 3 sloot de Unlimited klasse af, waarbij toch wel zichtbaar was dat deze machine het toch nog net niet lukt om mee te kunnen in het huidige Unlimited veld. De Pull Off gingen de beste 4 hier met elkaar uitvechten en was de Simply Irresistible de gelukkige die mee mocht vechten met de 3 Full Pulls van deze avond. Rising Star zette hierbij een strakke afstand neer, wat toch een mooie kluif kon worden voor de rest. Simply irrestistible kwam hierbij net wat te kort terwijl Lambada vol aan de bak moest om uiteindelijk er zichzelf net overheen te plaatsen. Whispering Giant mocht als laatste aanhaken echter kwam deze dit keer jammer genoeg niet in de buurt van de derde afstand.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Inter-Techno Lambada59,1954,96
2Rising StarF.P.53,58
3Komeco Simply Irresistible58,9552,58
4Argos Oil Whispering GiantF.P.48,42
5MPM Seaside Affair58,84
6Snoopy 4 (GB)52,06
7Aftermath (GB)45,05
8Snoopy 3 (GB)42,82

Klik hier voor de foto's

Superstocks

Als slotstuk was het aan de superstocks om deze mooie dag tot een zinderend einde te brengen, met Zwolle nog in het achterhoofd hoopten we dat we nu echt konden genieten van de sterkste motorkappen die we bij de NTTO kennen. Bram Kools mocht met de Mitas All or Nothing de spits afbijten en had bij het wegrijden al een redelijk bokkende trekker, hierdoor trok bram voor de eindstreep het gas dicht. Hierop werd besloten de sleepwagen toch een stukje zwaarder te zetten en mochten onze Deense vrienden van de Rabit Gone Mad het nog een keer proberen. Ook zij kregen het niet voor elkaar om de sleepwagen over de eindstreep te zetten en werd het stokje overgegeven aan Rob van der Waal gegeven met de Maximum Risk. Flink briesend en proestend kwam de Case in beweging en hield niet op, er zat zoveel vaart in dat ze bijna de zaal uitreden. Een dikke Full Pull kwam op de borden en vele monden vielen open van verbazing van wat deze trekker had laten zien. Ongekende kracht die misschien ook indruk zou maken op de volgende deelnemer en dat was niemand minder dan de GALOT 1. De machine haakte aan en ging goed van start, alleen leek het op een gegeven moment niet meer verder te gaan en stopte de machine voor de Full Pull lijn wat de sensatie in de zaal compleet maakte. Zeker na de Demo runs van eerder deze middag was het bijzonder om te zien dat deze trekker juist nu niet lekker presteerde en gingen we door naar de Interaction 2.0. Behoedzaam ging het gas erop en ging een stuk meer in balans over de baan dan de andere Mitas machine. Wel werd duidelijk dat de sleepwagen heel zwaar stond afgesteld want ook Manon kreeg het nu dit keer niet voor elkaar, wat met de Mini tot twee keer wel gelukt was. D'n Aerdvruter had wat goed te maken na de problemen in Zwolle en de Demorun in Assen en iedereen wachtte af wat er ging gebeuren. De Brabantse zespitter deed nu wel goed zijn werk en brieste langs de rechter lijn richting de eindstreep. Een blije Gert-Jan kwam onder de helm te voorschijn, waarbij iedereen kon zien dat het eindelijk weer eens een positieve kant uit was gevallen. Begeleid met een "hij doe ut wer" en met een paar liefdesklopjes op de motorkap vertrokken ze daarom ook met opgeheven hoofd uit de arena. De derde buitenlandse deelnemer in de vorm van de You Never Know mocht gaan aanhaken en ging voortvarend van start, echter had ook hier de sleepwagen de overhand waardoor de Noorse combinatie op 19 centimeter na geen Full Pull kon halen. Zeinstra had de Green Gangster Deere nog op de boot staan dus kon deze geen revanche nemen op de twee Amerikanen met zijn eigen trekker, Rowan kon echter toch de eer hoog houden aangezien hij had plaatsgenomen op de Newborn Deere. Helaas was er ook voor deze trekker geen Full Pull weggelegd waardoor we snel verder gingen met de Galot 2 om te laten zien dat de Amerikaanse gasten niet voor niets tot de beste van Amerika behoren. De motor klonk erg giftig toen deze op toeren kwam en er als een raket van door ging, echter lukte het ook GALOT 2 niet om een Full Pull te rijden wat dus eigenlijk de omgekeerde wereld is. Mitas All or Nothing welke de proef trek over wilde doen haakte aan als laatste en de combinatie ging een heel stuk stabieler over de baan richting de eindstreep, waarbij we weer dicht tegen een Full Pull grens aan zaten. In de Pull Off was het dus nu aan de beste 4, een demo run van de GALOT 2 en een floating finish om te kijken wie er met de eerste prijs naar huis zou gaan. Maximum Risk wist het feestje compleet te maken door er met de winst vandoor te gaan met veruit de beste afstand van alle Pull Offs van de dag. De nummers twee en drie waren You Never Know en Rabit Gone Mad. Mitas All or Nothing zagen we helaas niet terug in verband met met een technisch probleem, welke niet op tijd gerepareerd kon worden om mee te doen in de eindstrijd. GALOT 2 mocht de show sluiten en met een dik eindsalvo aan pk's keerde de rust weer in Ahoy.







We kijken terug op een zeer geslaagde 39ste editie waarin zich vele mooie, maar ook ontroerende momenten hebben afgespeeld. We hebben ook kunnen zien dat ondanks dat we in 40 jaar tijd zijn uitgegroeid naar een zeer grote organisatie, we nog steeds het gevoel willen geven een huiskamer te zijn waarbij iedereen welkom is. We kijken nu alweer uit naar 10 Maart 2018 waar Ahoy zijn 40ste uitvoering zal geven van de European Superpull, maar gelukkig hebben we nog een heel seizoen voor de boeg met buiten wedstrijden die u ook ZEKER niet mag missen.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Maximum Risk F.P.65,55
2You Never Know (N)59,8159,88
3Rabbit G'n Mad (DK)58,7257,39
4Mitas All or Nothing59,62DNS
5Agrifac Interaction 2.058,47
6Zeinstra Newborn Deere57,03
7Sømælk d'n Aerdvruter56,5
8Galot II (USA)59,65(demo58,59(demo
9Galot 1 (USA)57,68(demo

Klik hier voor de foto's