x
x
x
x

Nieuws 2018
Trucks

Een puike vrijdagavondeditie in Assen

23-03-2018

Op vrijdagavond 23 maart kwamen de farmstocks en trucks in actie op de derde indoor in de TT Hal in Assen. Elf klassen kwamen op de 2 banen aan de start. Daarnaast waren er nog een aantal demo's van Grand National machines. Op de beide taaie kleibanen konden de machines hun vermogen prima kwijt en dan is het voor het vele publiek op de tribunes een mooi spektakel. Met een aanpassing in de rookafzuiging had de organisatie op dat punt weer stappen gemaakt om het publiek nog beter van dienst te zijn.

foto's en teksten van Ellen de Heus en Dictus Hoeksma


Sport 4,5 ton

Met New Green Worker werd de sportklasse 4.5 ton op gang geblazen. Dat er grip in de baan zat was tijdens de voorgaande 2.5 ton standaardklasse al duidelijk geworden. Wâldbroezer kwam na een jaar afwezigheid met een nieuwe look op de baan. Ook onder de oranje F Winner kap was flink wat veranderd. Voor het Friese team was het vooral veel data verzamelen en met een proeftrek en een officiële run lukte dat aardig. Onnejan Storteboom kreeg de avond tevoren nog een uitnodiging om te komen rijden en pakte die met 2 handen aan. Zijn Green Mystery kwam in de plaats van de verkochte International van Willem Verploeg. Een andere International kwam als nieuwkomer op de baan. Alhoewel, de IH 1246 van Henk Versteeg streed al sinds mensenheugenis mee in de standaardklassen. Nu dus in de sportklasse en met een andere typeaanduiding, al was dat door de afwezigheid van de bestickering nog niet duidelijk. Mathijs Bouw maakte een maidenrun die van begin tot eind niet verkeerd klonk. True Power kwam daarentegen nauwelijks uit de startblokken. Met de verhoogde en verbrede motorkap oogt de John Deere nu een stuk imposanter. Vier machines maakten hun opwachting in de finale. De beide Fords van de familie De Kreij waren daarin favoriet want die maakten beide een full pull. Michel maakte de meest overtuigende full pull en ging met dezelfde afstelling de finale in. Daarmee bleef hij Blue Hunter overtuigend voor. Robert had flink wat lucht uit zijn nieuwe 42 inch grote Michelins laten lopen en gaf mede daardoor zijn jongere broer het nakijken. Door een afbrekend voorwiel kon New Green Worker niet laten zien waartoe de Fendt in staat was en daarmee waren de broers De Kreij de nummers 1 en 2 en mochten ze de volgende dag beiden weer aantreden.



4.5 AssenVr


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De Blauwe KreijRobert de KreijHoornaar110.00106.28
2Baby KreijMichel de KreijHoogblokland110.00103.02
3Blue HunterRies van VoorthuijsenRandwijk102.44101.20
4New Green WorkerGerlant MouwSpeuld103.2238.50
5Oost Blok SchokGertjan den HartogHoogblokland101.41
6WaldbroezerFrederik ZijlstraAugustinusga100.33
7De Groene BuffelDennis StroobosscherGrijpskerk98.88
8Red ExplosionMathijs BouwHarskamp95.40
9Green MysteryOnnejan StorteboomNoordeloos91.21
10True PowerJohan van de WesteringhAchterberg11.18


Supersport 3,6 ton

Het grootste nieuws in de 3.6 ton supersport was dat Dynamite is afgestapt van het commonrail systeem en nu net als zijn collega's weer met een traditionele brandstofpomp rijdt. Daarmee hopen ze de weg omhoog weer te vinden en de eerste runs in Assen zagen er bemoedigend uit. Dat was met Cobra XL minder het geval. Paul Beniers vermoedde dat de International uit de versnelling schoot. Green Efficiency kreeg het vermogen niet efficiënt aan de grond want de achterwielen kwamen zelfs los van de baan en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De Duitse Usschi en Yellow Thunder maakten buiten mededinging een aantal spectaculaire runs. Dat lukte Zetor Power iets minder want Evert van Panhuis werd gestuit door een losgeschoten waterslang van de radiateur. Anderen konden het verzet gewoon niet aan op de ontzettend taaie kleibaan, waaraan de scraperchauffeur weinig werk had. "Ja zo hoort het ook", klonk het gevat uit de mond van Kees Alting. Belazerus 3 Big Toy was de enige die met een full pull in de finale kwam. Daarmee had Roel Janssen zijn visitekaartje al afgegeven. In de pull off deed de Limburger het nog eens dunnetjes over, al leken de voorwielen wel wat al teveel aan de baan plakken. Volgens teammaat Joran Hartland was dat gezichtsbedrog. Door de voorasvering blijven de voorwielen langer aan de grond, maar het hele gewicht van de trekker hangt wel degelijk in de ketting. Bij Gipsy King kwamen de voorwielen wel zichtbaar los. Jan Ubak joeg zijn fraaie International 1066 in een fenomenale balans over de baan en gaf Hook 'n Run het nakijken. Yellow Thunder had de hele baanbreedte nodig om binnen de lijnen te blijven en kon daardoor niet tippen aan de Hollanders en met die afsluitende run had het vele publiek wederom kunnen genieten van een prachtig staaltje pulling.



3.6AssenVr


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteyn110.00103.70
2Gipsy KingJan UbakStaphorst108.1698.41
3Hook 'n RunBrienen den HartogWageningen104.0992.25
4BassieHendrik Jan van de KaaRenswoude97.36
5La PiccolaTjeerd ZijlstraAugustinusga97.32
6SupermanBart van EngelenDoornspijk93.25
7DynamiteAlbert DrostHarskamp87.72
8Zetor PowerEvert van PanhuisNunspeet78.50
9Cobra XLPaul BeniersGemert52.48
10Smokey DeereHenrik van EngelenElburg44.02
11Green EfficiencyPleun de BruinAlteveer (Gn)39.58


Sport Trucks

Ook de sporttrucks waren goed vertegenwoordigd in Assen en de strijd van die klasse was ongekend spannend. Veel aanpassingen deze winter en iedereen was best wel gespannen hoe en wat er zou gebeuren deze avond. De proeftrek was voor Smokin Griffin en met hun nieuwe motor liep de truck goed. Helaas een afgeklapte intercooler slang zorgde ervoor dat ze stilstonden bij 97.01 meter en de sleepwagen ging zwaarder. Double Trouble reed met gemak een Full Pull en opnieuw ging de afstelling zwaarder. Dan team Versteeg en met een gereden afstand van 103.85 werd besloten de wagen zo later en zou Hans Versteeg later terugkomen. En toen kon de wedstrijd echt gaan beginnen. JB trading tot aan het laatste moment aan het sleutelen geweest en helaas kwamen ze niet verder dan 64.44 meter. De mooie Iron man liet een hele mooie run zien en kwam bij 100.41 meter tot stilstand. Dark Rumble heeft het nog niet zo op de rit als vorig gezien de afstand van 74,41 meter en Dark Tornado had het ook zwaar en stopte bij de 82.75 meter. Smokin Griffin had het euvel van de proeftrek verholpen kwam nu tot een afstand van 85.38 meter. Double Trouble daar waren geen woorden voor want die ging met gang de Full Pull lijn over, en team Versteeg liet ook een Full Pull noteren. Als laatste aangekomen en op de baan was het P. Bos veevoeders, en het gele Dafje had geen last van spanning of stress want er kwam gewoon 100.00 meter op het ABC scherm te staan en mocht ook terug komen om finale te rijden. Iron Man was het die als eerste een afstand neer mocht zetten en deed dit met een mooie run en 86.30 meter konden we noteren. Double Trouble daar waren ook nu weer geen woorden voor want met 101.01 meter reden ze weer een super run. Team Versteeg pakte de linkerkant van de baan en kwam helaas voor hen niet verder dan 89.88 meter en P. Bos veevoeders was de laatste in de finale en met een afstand van 79.00 meter moesten ze genoegen nemen met een 3e plaats. Een dikke overwinning voor Double Trouble, Team Versteeg was 2e en Iron Man die neemt de 3e plaats mee naar huis



spTrAssen




Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Double Trouble110,00101,01
2Team Versteeg Uddel110,0089,88
3Iron Man100,4186,30
4P. Bos veevoeders100,0079,00
5Smokin' Griffin85,38
6Dark Tornado82,75
7Dark Rumble74,41
8JB Trading64,44


Supersport 3,4 ton

In de 3.4 ton supersport verkeek men zich toch wat op de remkracht van de Take It Easy sleepwagen. Een full pull zat er in de afsluitende klasse gewoon niet in en dat was jammer. Forever Blue beet het spits af. Met een aangepaste nokkenas had Henk Donkersteeg vermogen gewonnen en de start was goed. Met een grote knal was het echter ineens uit met de pret. Het inlaatspruitstuk bleek gescheurd. Het was voor Henk evenwel een bevestiging dat de New Holland motor meer boost levert, maar zoals altijd bepaalt de zwakste schakel de sterkte van de ketting, in dit geval het spruitstuk. Bij Red Indian hebben ze ondermeer de achteras voorzien van naaldlagers en daarom deed Kees van Daalen het met een tandje lager rustig aan. De run was in elk geval keurig recht en dat deed De Gebroeders ook. De echte kanonnen kwamen als laatsten aan de start. 4rus ging als eerste door de 90 meter en dat was nog ver verwijderd van de full pulllijn die op 110 meter lag. Henri Tuenter schudde zijn hoofd en was duidelijk niet tevreden, alsof hij al bevroedde dat er een paar aan zijn afstand voorbij zouden gaan. Forza Fiat had in Zwolle al laten zien dat de Mitas banden een aanwinst waren en ook op de klei in Assen deden ze het voortreffelijk. In de laatste meters kwam de linker krijtlijn wel vervaarlijk dichtbij. De Fiat bleef echter doorstampen en deed de leidersvlag een flink stuk opschuiven. Ook Red Pearl reed op een stel banden die ooit dienden onder een andere tractor. Deze Passion for Power banden zetten de nokken in de klei en bracht de Valtra tot op een halve meter van de leidende afstand. De forse slinger naar rechts kostte misschien wel de overwinning, maar daar maalde teamlid Gerbrand Roelofsen niet om. "We waren hier met weinig verwachtingen gekomen. De nieuwe zuigers waren nauwelijks ingelopen en dan met de eerste run meteen al tweede worden. Man ik ben dik tevreden. Dat de banden van Jan Rooseboom meer grip hebben dan onze oude scheelt toch wel." Geen finale dus maar wel een spannend slot. Zo kan het ook. Rond de klok van 11 uur was de strijd gestreden. Op de andere baan ging de 11 ton standaardklasse nog een tijdje door.



3.4Assen


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Forza FiatEvert Jan HendriksBeemte Broekland93.93
2Red PearlGerbrand RoelofsenHarskamp93.44
34rusHenri TuenterTerborg91.37
4De GebroedersRene SlotboomNeede89.11
5Working PowerJan Willem DonkNoordeloos87.42
6Flying BullWichert Koers't Loo-Oldebroek76.82
7Red IndianKees van DaalenAchterberg74.97
8Golden EaglePieter van MoortNunspeet51.71
9Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek37.42


Standaard Trucks

Vrijdag 23 maart Indoor Assen staat op het programma. En voor veel deelnemers de eerste wedstrijd van het seizoen. En ook een 4tal standaard trucks waren aanwezig om te laten zien wat ze in huis hadden. Als eerste kwam Tony van Leeuwen met zijn scania de baan op, en met een afstand van 109.12 meter lieten hij zien dat rijden met een truck eigenlijk net zo makkelijk gaat als met de tractor Blue Belle. De afstelling bleef zoals hij was en Maurice de Kruif en Bramos Repair lieten beide een full pull noteren. Rinze Veenstra uit Heeg kwam tot een afstand van 89.86 meter maar werd helaas gediskwalificieerd. Dan opnieuw voor de finale run Tony van leeuwen en met een afstand van 83.72 meter was hij best tevreden. Maurice de Kruif en Bramos reden beide weer een hele mooie run die voorbij de finish lijn eindigde. Dan de super finale en als eerste Maurice met zijn zwarte scania die het mocht proberen, en bij 87.22 meter werd de zwart witte vlag in de grond gestoken. Dan als laatste de enige Volvo in het veld die het op moest nemen tegen de scanias. Maar Bramos repair had zijn zaakjes goed op orde en liet een hele mooie run zien en reed zijn voorganger voorbij en mocht een afstand van 87.98 de grootste beker mee naar huis nemen. Proficiat mannen.