x
x
x
x

Nieuws 2018
Trucks

Jubileum met dikke zilveren rand

16-06-2018

Powerweekend Made vierde zijn 25 jarig jubileum en dat werd 3 dagen lang groots gevierd. Na de succesvolle vrijdagavond werd op zaterdagmiddag de wedstrijd hervat. De taluds en tribunes stonden afgeladen vol met toeschouwers en die kregen op de 3 wedstrijdbanen een mooie show voorgeschoteld. Zowel nationale als internationale machines kwamen aan de start. Speciale gast was Gardner Stone uit Amerika met zijn beroemde General Stage IV. Powerweekend Made heeft op niet mis te verstane wijze laten zien hoe een bevlogen organisatie een evenement kan laten groeien. Niet alleen in Nederland maar ook buiten onze landsgrenzen weet men inmiddels, Made daar moet je bij zijn!

Tekst en foto's door: Ellen de Heus, Dictus Hoeksma, Patrick van Niekerk, Marco Schulenbarg en Dennis Vos


Two Wheel Drives

Sledge Hammer had de eerste proeftrek en wist een enorm mooie afstand neer te zetten BK Power reed als tweede. Sleepwagen ging lichter, er was een lastige start. Predators proeftrek was een mooie run maar flinke hobbelige start. Rattle n Hum eerste officiele afstand en een voortreffelijke run. No illusion ging behoedzaam van start maar kwam net wat te kort. Bad Habit had wat problemen met de ontsteking en kwam te kort. Sledge Hammer deed de proeftrek met verve over en wist de tot dan toe eerste plaats in te nemen. BK Power en Inter-Techno Predator deden ook hun proeftrek over, maar waren niet opgewassen aan de Sledge Hammer. Zij mochten de eerste plek in ontvangst nemen, gevolgd door Inter-Techno Predator en BK Power.
NTTO Outdoor Powerweekend 2018 TWD


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Sledge Hammer101,09
2Inter-Techno Predator99,97
3BK Power99,21
4CL Coatings No Illusion98,22
5Rattle and Hum96,73
6Bad Habit95,93


Light Two Wheel Drives

De light two wheel drives starten om half drie op de middenbaan. De turbo diesel van Green Bullet kwam in de proeftrek net wat tekort voor de 100 meter. In de herkansing lukte het wel om de 100 meter te overbruggen. De andere drie gingen in gestrekte draf over de 110 meter en daarmee werd het een finale van vier. De witte Mien Masjien beet het spits af en bleef de gele eend van Poison Ducky ruim voor. Green Bullet kon in de pull off het gekozen verzet niet aan en waaierde uit. Bij Smink No Mercy waren op vrijdagavond in de competitie van de DCPO een paar drijfstangen door het blok geslagen. Dat betekende een nacht flink doorwerken om een nieuw blok op te bouwen zodat ze ook op zaterdag aan de start konden verschijnen. Ondanks dat maakte rijder Berry Smink een uitgeslapen indruk want hij ging in een streep over de baan en won met ruime voorsprong de klasse. Dat is wat je noemt loon naar werken.
lighttwdMade


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Smink No MercyF.P.108,34
2Mien MasjienF.P.100,50
3Poison DuckyF.P.93,67
4Green Bullit102,3778,17


Standaard 7,0 Ton

StandNaamPlaatsMerk TypeAfstand 1Afstand 2Finale
1Wouter van der HorstMontfoortInternational 1246107,58-95,69
2Jacoline van SchaikZegveldCase International 1455 XL105,85-94,98
3Arco den HartogLexmondDeutz 13006 Special107,41-93,31
4Inge JochemsZundertInternational 1455XL104,85-89,16
5Jan de RegtEtten-LeurInternational 124692,20--
6Corniel LangerakLangerakInternational 145591,49--
7Cees de HondOud-VossemeerFord 960091,40--
8Jelte BalkKlundertFord 863090,85--
9Berry KokDordrechtCase International 1056 XL85,15--
10Pieter de WithVianenMassey Ferguson 115580,28--


Supersport 3,6 ton topniveau

De eerste motorkappen op baan twee waren die van de 3.6 tonners van het top segment. Dat deze klasse garant staat voor spektakel bleek al gelijk bij de eerste starter. Six Fighter had geen uitgesproken goede run maar kreeg de lippen van elkaar toen de sleeptractor ervoor stond. Bij het afslepen brak gelijk het rechterachterwiel eraf. Ongelofelijk eigenlijk dat dit niet met de run gebeurd was. Na de tweede proeftrek van Cobra XL werd besloten om de sleepwagen te laten staan. Zodoende was de afstand van Six Fighter ook nog voor de boeken. Na een mooie afstand van Proud Eagle kwamen er twee met allebei puller 2000 banden. Triple X kreeg daarmee net niet genoeg snelheid om terug te keren. De Groene Aardbei daar in tegen zette de enige Full Pull in deze klasse op het bord. Een andere groene John Deere in de vorm van Green Bullet had een beetje pech. Het moment van koppeling loslaten is niet makkelijk. Als je dan merkt dat het niet gaat zoals je bedacht had mag je voor de dertig meter stoppen om het vervolgens over te doen. Alleen hier schoof de tractor net door die afstand heen zodat terugkomen er niet in zat. The Red Bunny kon tevreden zijn na een degelijke run. Iets wat de Fiat mannen van Buiks duidelijk minder waren. Alhoewel, ten opzichtte van de vorige wedstrijd in Stroe was het vizier weer op scherp gezet. De enige Ford in het gezelschap had het zichtbaar naar zijn zin op de Madense klei. Blue Tiger kwam met overtuiging een ronde verder. In die tweede ronde was het Proud Eagle die de vlag mocht neerzetten. Met net geen 90 meter was het een beetje vlees noch vis. De motor kon het hoorbaar niet verder trekken maar of dit echt de bedoeling was? De Groene Aardbei zette in een uiterst strakke run zijn beste seizoensresultaat neer. Dat dit een tweede plaats was kon toen nog niemand weten. Een uitgelaten Greenstar zette met een lekkere brul in de motor, de verste afstand neer. Twee groenen op het podium met daartussen die enige blauwe. Blue Tiger laat een zeer constant seizoen zien en pakte hier verdienstelijk het zilver.ssport36Made


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1GreenstarTheo PellegromMeteren101.4492.62
2De Groene AardbeiRinie OvereemEdeF.P.92.41
3Blue TigerJohan MullerHalsteren103.6591.16
4Proud EagleReinier SundermeyerVoorst104.3589.88
5The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke100.82
6Our DreamMaikel RaatsAchtmaal97.46
7Cobra XLPaul BeniersGemert96.31
8BuiksStef BuiksRijsbergen94.73
9Triple XBart BotermansHalsteren94.05
10Six FighterArjo HardemanEderveen88.94
11StruijsPascal StruijsSchijf71.20
12Builders ToyJan GeertseVrouwenpolder38.01
13Bad RomanceJos KonijnLunteren32.54
14Green BulletLuchel HofstedeStaphorst32.25


Modifieds

Tijdens de proeftrek kreeg Super Kasper te maken met een flinke deining en werd run afgebroken. Hierop werd de sleepwagen gewisseld i.v.m. kapotte ketting en werd de klasse in floating finish gereden. Bits n Pieces had een goede run voor een ferme sleepwagenafstelling en Eager Beaver wist op de Mitas banden deze afstand ruim te verbeteren. Argos Oil Whispering Giant deed er een schepje boven op en liep boven verwachting. Lambada wist op majestueuze wijze bijna de 100 meter lijn aan te tikken. Black Cat en Alligator kwamen in deze mooie omstandigheden net niet aan de 90 meter. Super Kasper deed de proeftrek over, echter ging er iets in de verbinding naar de achteras niet goed. Bits n Pieces pakte heel mooi op maar tikte in het 70 meter gebied net de witte lijn aan. Dus helaas een diskwalificatie voor deze unieke combinatie. Buiten mededinging deed MPM Seaside Affair mee en zette voor het publiek een hele mooie run weg. Winnaar in deze klasse Lambada, gevolgd door Argos Oil Whispering Giant en de verrassende Eager Beaver.
NTTO Outdoor Powerweekend 2018 Modifieds



Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Inter-Techno Lambada97,54
2Argos Oil Whispering Giant92,36
3Eager Beaver92,34
4Black Cat88,79
5Alligator88,30
6Super Kasper55,27
7VSP Bits'n Piecesdisk


Sport 4,5 ton topniveau

De 100 meter van MTX in de 4.5 ton sport (top) vond de wedstrijdleiding iets teveel van het goede zodat de Take it Easy op baan 3 een tandje zwaarder ging. Robert de Kreij was gefixeerd op het 100 meterbordje en besefte wat laat dat de kalklijn wel erg dichtbij het voorwiel kwam. Door snel het gas dicht te trekken kon hij een diskwalificatie voorkomen. Brother Deere ging ook niet rechtuit maar passeerde wel de 100 meter en daarmee leek een finaleplek zeker. De wagen stond pittig afgesteld waardoor het een ouderwets gevecht werd met de 100 meter. Het gros strandde eronder, een enkeling ging eraan voorbij. Hans van Dijk gokte alles of niets en stopte pas toen het voorwiel op de kalklijn stond. Te laat dus. Bij Van Gaal lag er een grotere turbo onder de John Deere kap, al vroeg dat nog wat finetuning want de motor kon het verzet niet bolwerken. Red Expactation maakte een mooie run en kwam net niet aan de 100 meter. De strijd met Passion for Power verloren ze met 5 centimeter verschil. De Valtra van Jan Roseboom miste de finale op een haar, namelijk 12 centimeter. Daarmee bleven ze Blue Risk ruim voor, al had dat een reden. Op het moment dat Wouter Peelen terugschakelde kwamen er hele rare geluiden onder de kap van de Ford 8700 vandaan. Voor elke techneut deed dat pijn aan de oren en Wouter hield de handen dan ook tegen zijn oren, wetende dat dit wel eens een forse motorschade kon zijn. Hij zag zijn grootste opponent op z'n sloffen de overkant halen en wist dat Henk Ridder verder zou gaan uitlopen. In de pull off haalde de Groninger nog eens flink uit en liet Dirk Schipper geen enkele kans. Blue Force was ook doorgedrongen tot de finale al ging dat niet helemaal vlekkeloos want bij het terugschakelen viel de Ford 9600 bijna stil. In de finalerun bleek dat er meer aan de hand was want de motor hield het al vroeg voor gezien. Met een derde plaats bleef de schade in het klassement echter beperkt.
sport45Made


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Bull's EyeHenk RidderOldekerk108.07100.27
2Brother DeereDirk SchipperPutten101.4595.17
3Blue ForceHenri van RoselaarPutten100.4877.79
4Passion for PowerJan RoseboomEde99.88
5Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)99.83
6Blue RiskWouter PeelenHarskamp99.41
7MTXMark HendriksElsendorp98.22
8De Blauwe KreijRobert de KreijHoornaar96.91
9Just BlueRonald van de WerkenSleeuwijk94.48
10Gas d'r Bi-jHans KesterIJsselstein93.56
11Full SpeedBert KooijLeerbroek92.22
12Van GaalHuub van GaalAchtmaal90.22
13Baby KreijMichel de KreijHoogblokland81.95
14Van DijkHans van DijkZeelanddisk


Sport 2,5 ton topniveau

De lichtste klasse in de Farmstock werd aangevangen met de proeftrek van De Blauwe Stier. Na een kleine wijziging was het Calimero die de eerste afstand neerzette. Net geen volle baanlengte maar de toon was gezet. Dat dit niet makkelijk was bleek al snel want 6 opvolgende deelnemers wisten niet over de honderd meter lijn te komen. Stond de Big Benz dan toch te zwaar? Het antwoord werd gegeven door Red Passion die onaangekondigd een Full Pull liet noteren. Je bent competitieleider of je bent het niet! De nummer twee in datzelfde klassement heet Little Red Poison. Ook die liet even zien waarom die daar staat al was 110 meter net te ver. De Blauwe stier had inmiddels zijn proeftrek over gedaan en zette daarbij de sleepwagen ruim over de honderd meter. Daarmee waren alle finalisten bekend. Adriaan kon zijn derde finaleplaats geen gestalte geven, misschien wel vanwege het wat zoekerige karakter aan het einde van de baan. Bandito stond in Stroe nog keurig in de finale maar dit maal lukte het niet. Of het aan de ruige start lag zal niemand weten maar aan het eind waren alle paardenkrachten op gebruikt. De finale werd geopend door Calimero. Die had nog eens goed naar de beelden van het seizoensopening gekeken. Het kunstje van Wekerom werd herhaald. Een afstand waar de rest niet meer aan kon en mocht komen. De volgende finalisten kwamen ieder op hun beurt steeds een stukje minder ver. Of dat aan de baan lag wagen we te betwijfelen, maar feit van de afstand was het wel. De Blauwe Stier haalde zo zijn eerste podiumplaats van het seizoen. Terwijl het de eerste keer was dat Little Red Poison dit jaar net naast het podium bleef steken. Kortom het blijft een mooi spelletje.
sport25Made


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1CalimeroJeroen van SchaikWoerden108.9394.68
2De Blauwe StierRinie van DijkHarskamp101.7093.48
3Red PassionJelle van de RijtVenhorstF.P.93.08
4Little Red PoisonAart de WithHagestein109.0291.89
5BanditoHenk SchoonhovenOosterwolde (Gld)99.10
6Belazerus 1Tino WilbersMilheeze96.83
7AdriaanSteven van EdeRenswoude96.44
8After ShockHerman de LeeuwHoogblokland95.67
9StarfireGosse KoertsKornhorn95.63
10Green & YellowEddie CrumLienden94.50
11Black PhantomArie ZwijnenburgGouda92.40
12Kleine BeerGert ten BrummelerVinkeveen91.20
13RednixRene VliekPutten89.08
14Small BassieWilco van den BrandhofRenswoude84.78


Mini Unlimiteds

De eerste Euro Cup klasse van de dag waren de Mini Unlimiteds. Dit hield ook in dat de fullpull lijn bij de 100 meter lag. Er waren er 3 proeftreks nodig voordat de sleepwagen in de goede afstelling stond. Anna Kronvall mocht met Wild Thing uit zweden het voor een lichtere sleepwagen proberen. Niet in balans en een beetje van links naar rechts schuddend werd er een afstand van bijna 80 meter afgelegd. Lucky Ducky had de balans de er wel in. En vocht voor elke cm, maar kwam nog ruim 2 m te kort voor een fullpull . Burning baby hield de voor wieltjes aan de grond, waardoor de afstand tegen viel. Onbalans voor de Swedish Iron Toy hield turbo v8 van grote afstand. Hella Lambada deed zijn proeftrek over. Met de voorwielen bijna aan de grond werd er een fp gereden. Top dog had een niet zo stabiele run en kwam tot 92 m. Wild Thing had een wilde run en deed daarom het gas dicht. Burning Massey had problemen met de motor deze klonk niet goed. Blower Power miste 1 werkend cilinder . En kwam daardoor ook vermogen te kort voor een finale plaats. Reny Mission Impossible was hersteld van de schade van Stroe. Echter na 31 meter was het alweer gebeurd. Weer schade. The Riddle heeft probleem nog niet gevonden ook nu ging het plofluik er weer uit. Bij Boss was het met een warmgelopen motor halverwege de baan al over. Exception onrustig over de baan. Driver Gertjan van der Laan is zo n 15 kg zwaarder dan Mark Blom. En die kilo s werden nu gemist. Lets Try ging mooi in balans naar het eind van de baan. Helaas geen fp maar toch was men tevreden. Bobcat Jr met Bertus Boer achter het stuur naar een fp. Een goede voorbereiding op de wedstrijd in Tomah waar Bertus achter het stuur gaat zitten van Amerikaanse versie van de Bobcat Jr. Voor de tweede wedstrijd op rij reed The Challenger in een mooie balans naar een mooie afstand. Remi Vreemann reed de Vampire tegen de toeren begrenzer van 8000 toeren aan over een fp. In tegenstelling tot zijn run in Stroe was de Backdraft dit keer onrustig op achterwielen en maakte enkele rare klappen wat een ontzette vooras opleverde. Hella Lambada mocht de als eerste aanhaken voor finale. Mooi in balans reed Wim Dingerink naar een 103 meter. Bobcat Jr blijft er 8 meter achter. Groundshaker bleef hier weer een paar cm achter. Vampire was in de finale niet zo mooi in balans, de machine reed zich naar een vierde plaats.
Made 2018 Mini Unlimiteds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Hella Lambada IXF.P.103,23
2Bobcat JrF.P.95,39
3Ground ShakerF.P.95,16
4VampireF.P.89,36
5Lucky Ducky97,67
6Let's Try97,61
7Blower Power (N)93,81
8Top Dog92,48
9Burning Baby (S)76,29
10Exception75,43
11The Challenger73,24
12Swedish Iron Toy (S)64,76
13Wild Thing (S)52,76
14The Hornet52,68
15Boss (DK)50,66
16Backdraft47,65
17Reny Mission Impossible31,91
18Burning Massey (S)23,03
19The Riddle10,65


Sport Trucks

Powerweekend Made een gigantisch spektakel waar ook de sporttrucks hun steentje aan bij hebben gedragen. Helaas verschillende afmeldingen bij de sporttrucks maar de strijd was er niet minder spannend om. In de eerste omloop reden alle trucks een full pull en gingen dus door naar de finale.. Double Trouble was de eerste truck in de finale en een hele mooie run leverde hen de mooie afstand van 101.73 meter op. Versteeg uit Uddel is zoekende de laatste wedstrijden. Het loopt niet zoals we gewend zijn en ook in Made waren de heren met een afstand van 93.79 meter niet echt tevreden. P. Bos Veevoeders doet lekker mee en ook vandaag wisten ze een afstand van 101.36 meter te scoren. Dark Tornado zit nog niet op het niveau van eerder maar met 96.16 meter bleken ze achteraf toch op het podium (3) terecht te komen. Smokin Griffin gaat steeds beter doen en met 91.44 meter kunnen de mannen weer verder kijken wat er nog meer verbeterd kan worden. Als laatste finalist Iron Man op de baan, de Volvo ging goed op weg maar aan het einde van de run kwam de witte lijn wel erg dichtbij en ging de gashendel bij 94.28 meter dicht wat hen een 4e plaats opleverde. Double Trouble had de overwinning op zak en P. Bos veevoeders was verdiend 2e, en de laatste podiumplaats die was voor Dark Tornado. De maidenrun van de nieuwe Shavepower was ook een feit. In de eerste omloop kwamen ze niet goed weg maar gelukkig voor de hardwerkende mannen mochten ze na de finale nogmaals aanhaken. De MAN had wel 2x nodig om weg te komen maar toen ze eenmaal op weg waren zagen we een mooie run en de afstand van 76.90 meter bied mogelijkheden voor de volgende wedstrijd.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Double TroubleF.P.101,73
2P. Bos veevoedersF.P.101,36
3Dark TornadoF.P.96,16
4Iron ManF.P.94,28
5Team Versteeg UddelF.P.93,79
6Smokin' GriffinF.P.91,44
7Shave Power4,90


Supersport 3,4 ton topniveau

Orange Adventure zette in de 3.4 ton supersport (top) na de proeftrek van Red Pearl, een dijk van een run neer. De afstand van Jan de Baar zou lang de leidende afstand blijven. Toen was ook wel duidelijk dat een finale er niet in zat. Daarvoor gooide de Big Benz sleepwagen het anker net wat te vroeg uit. Een beetje onbalans bij de start hield Golden Eagle uit de buurt van het podium. Ook Dancing on Wheels (Reloaded) kwam er niet aan te pas al had dat een andere oorzaak. Een niet alledaags euvel lag daaraan ten grondslag. De gashandel was afgebroken... De Fiat van Richard Sprenkels leek voorzien van een nabrander want na de run verscheen er een enorme vuurkegel op de uitlaat. Dat had bij kunstlicht nog mooier geweest. Thuisrijder Swedish Legend werd door speaker Erik van Oosterhout extra aangemoedigd en dat leek te helpen want Nick Rasenberg evenaarde met een vijfde plaats zijn beste seizoensprestatie. Daarentegen reed Gerbrand Roelofsen zijn slechtste wedstrijd van 2018. Het leek alsof hij na een tiental meters twijfelde of hij zich niet beter kon laten terugtrekken en een herstart maken. Dat moment was echter net te laat waardoor hij bij 35 meter stilstond en daarmee was een tweede poging passé. Zijn gezicht sprak boekdelen. Dat was alleszins begrijpelijk want de leidende positie in het klassement kon in het geding komen. Arjen de Beer rook zijn kans en trok in een strakke run de overwinning naar zich toe en wipte de Valtra uit Harskamp van een eerste plek in de NK strijd.
ssp34Made


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De BeerArjen de BeerOudenbosch97.07
2Orange AdventureJan van BaarWestbeemster94.12
3SprenkelsRichard SprenkelsKlein Zundert93.40
44rusHenri TuenterTerborg92.97
5Swedish LegendNick RasenbergMade90.78
6Working PowerJan Willem DonkNoordeloos90.72
7SpetsnazWilliam PullensHeusden90.59
8Golden EaglePieter van MoortNunspeet90.55
9Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek90.31
10De GebroedersRene SlotboomNeede89.51
11Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinStaphorst44.53
12Moody BlueArno WennekersLisserbroek37.06
13Red PearlGerbrand RoelofsenHarskamp35.67


Supersport Trucks

Een groot deelnemersveld bij de supersport trucks in Made was het recept voor een mooie wedstrijd. Met maar liefst 8 full pulls zou het echt spannend gaan worden. Blue Fire (77.90) Trek Mack (82,02) van Heugten (98.01) TV Kar (101.94) en Black Sensation (108.33) reden geen finale. Helaas kampte White Horse aan het einde van de kwalificatierun met koppelingsproblemen en konden ze niet aanhaken in de finale, en Red Madness heeft wel aangehaakt maar kwam niet van zijn plek. Toen bleven er nog 6 trucks over in de finale en ging het echt wel spannend worden. Volvo fh16 Harskamp mocht de finale openen en met 100.51 meter kon het alle kanten op want was is deze afstand waard was de vraag. Blue Legend kwam een beetje moeilijk weg en met een gereden afstand van 93.14 meter waren ze best tevreden. VDB Staalbouw kwam net iets verder dan zijn voorganger en we konden een afstand van 96.86 meter noteren. Rhinorocket stond al klaar, ging van start en alle vorige finalisten werden voorbij gereden en 121.98 meter bleek uiteindelijk de verste afstand te zijn in de klasse. Van Vlastuin Agro had tijdens tijdens de finale een koelwaterprobleem maar dat weerhield ze er niet van toch door te gaan en 113.40 meter was hun gereden afstand. Iron Horse met Jos Rietveld aan het stuur reed echt een super mooie run maar kwam helaas buiten de baan en er kwam disk. op het scorebord te staan. De overwinning was voor Rhinorocket, Van Vlastuin Agro werd nr 2 en Volvo fh16 Harskamp deed het ook goed met een 3e plaats in Made.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1IVS RhinoRocketF.P.F.P.
2Van Vlastuin AgroF.P.113,40
3Volvo FH16 HarskampF.P.100,51
4VDB StaalbouwF.P.96,86
5Blue LegendF.P.93,14
6Red MadnessF.P.0,01
7Iron HorseF.P.DISK
8White Horse IXF.P.DNS
9MITAS Black Sensation 108,33
10TV Kar101,94
11Van Heugten Transport98,01
12Back in Black95,80
13Trek Mack82,02
14Blue Fire77,90


Supersport 4,5 ton topniveau

Voor de eerste maal dit jaar was het volledig ingeschreven deelnemersveld aanwezig. De tot dan toe nummer twee in het klassement Simply Green mocht de proeftrek voor zijn rekening nemen. Wanneer die dan net de honderd meter volmaakt en de wedstrijdleiding besluit de sleepwagen te verzwaren fronsen toch even de wenkbrauwen. Maar hulde wie het toekomt Bert de With was het die deze eer kreeg. Hij had gelijk! Gezien de tijd mochten er niet te veel full pulls vallen. En dit was gelijk een reden voor alle teams om geconcentreerd te blijven. Voor Up and Down was het allemaal een brug te ver. Ook in de herkansing (proeftrek over) wilde de rood-grijze niet wat zijn baasje voor ogen had. Bij Van Stappust ging het allemaal een stuk vlotter. Snel optoeren en hup over de honderd dat ding. Red Impact leek uit voorzorg een lagere versnelling te hebben genomen. Het resultaat was helaas niet voldoende om terug te komen. Heerlijk was het ook weer om Steel to Steal terug te zien op de baan. Met een keurige zesde plaats zal het team tevreden zijn geweest. Wie dat vast niet was waren de heren van Maximum Massey. Ook in Made wilde het weer niet lukken. Eerst al zes plaatsen verder geschoven en dan wil de motor het weer niet trekken. Of misschien was het een onwillige koppeling. Kortom werk aan de winkel. Kadootjes worden niet meer uitgedeeld bij de farmstock en zeker niet in de top klassen. Nadat Simply Green de proeftrek over had gedaan en zich in finaleland had gevestigd werd het nog spannend. Zou er nog een kandidaat zijn? Wilco van der Laar had een uitstekende run met de eenzame blauwe in deze klasse. Misschien maakt het deze schitterende Great Experience nog wel mooier tussen het vele rood en groen. Een goede run zoals al vermeld maar net niet genoeg voor een tweede optreden. Secret of the Valley testte nog even hoe lang je op een koppeling kunt rijden maar of het resultaat naar tevredenheid was betwijfelen we. Tenslotte was het de laatste competitierijder Peeters die alles uit de kast moest halen om mee te doen in de finale. Het lukte ter nauwer nood. Een finale van drie dus. Hierin was het Van Stappust die mocht aftrappen. Zo makkelijk als de start was zo lastig werd het aan het eind. Simpy Green haalde het maximale uit de John Deere motor en liet de tractor aan het eind zijn gang maar gaan naar de linker krijtlijn. Een apart verschijnsel de beide John Deere's hadden exact dezelfde afstand gereden. De Inter van Peeters kon hier helaas voor hem niets meer aan wijzigen en zo kon het gebeuren dat de hoofdprijs gedeeld moest worden. Prachtig slot voor een geweldige dag.
supersp45made


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Van StappustGerard HofstedeStaphorst102.69108.36
1Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf104.50108.36
3PeetersErik PeetersHoeven100.72107.56
4Great ExperienceWilco van LaarOverberg99.07
5The MysteryMartien van den BergWekerom97.25
6Steel to StealGerrit BisschopRouveen96.34
7Red ImpactHenri VersluisZijderveld96.29
8Red DreamLaurens van VuurenStreefkerk94.37
9Secret of the ValleyJurrien van de GeerOverberg91.72
10Black MagicGerard HopmansWouw91.08
11Up and DownArjan BloemertStaphorst90.86
12Red DevilWim HendriksenRuurlo88.81
13White ShadowGerard SikesYsselsteyn61.21
14Maximum MasseyRolf BouwmansBakel59.75


Superstocks

Sjors Zeinstra mocht met de Newborn Deere de Euro Cup Superstock klasse openen en reed gelijk een snelle full pull. Even werd er door de wedstrijdleiding getwijfeld om de sleepwagen zwaarder te zetten. Toch zou deze in deze afstelling blijven staan. Verbaasd was men dat de Jeffrey van der Waal met de Maximum Risk geen full pull kon rijden. Rob van der Waal vertelde later dat het zijn schuld was geweest. Hij had de trekhaak 2 cm lager gezet. Henrik Sveningsen ging met de Rabbit Gn Mad loeihard over de baan. Bij de 90 meter moest er echter gecorrigeerd worden om niet buiten de baan te geraken. De correctie was haast te veel geweest de tractor dreigde weer bijna op zijn kant te gaan. De Ride-on Interaction 2.0 werd dit keer gereden door Bram Kools. Helaas bleef de motor niet optoeren. Bij Dn Aerdvruter was men er achter gekomen dat het oude blok gescheurd was. En had men vlug nog even een ander motor in gebouwd. Henrik Sveningsen reed ook met de tegenwoordig in het zwart geklede MF Rabbit Gn Wild. Met deze tractor reed hij wel netjes over de fullpull lijn heen. De op Mitas banden rijdende BO Motor-Oil Incredible Deere ging snel van start, maar ging veel te hoog met de neus waardoor er geen full pull neergezet werd. Mitas All or Nothing ging wel over de full pull heen. Ook Linda Oomen reed met de Terminator een fullpull. Rowan Zienstra had de zaakjes goed voor elkaar en reed met de Green Gangster Deere een snelle fullpull. Ook You Never Know reed zich naar een plaats in de finale. Trackpointer Blue Thunder leek de weg naar de top gevonden te hebben. Helaas rond de 70 meter sloeg het pech duiveltje toe. Een drijfstang had zich een weg naar buiten gezocht. Joey de Pijper reed met een weer iets beter afgestelde European Maid naar een fullpull. Gerrit Esselink had met de Hurricane zoveel grip bij de start dat de voorwielen sky high gingen. Hier kwam de tractor in onbalans en werd het een afstand om maar snel te vergeten. In de finale van acht kwam alleen rabbit G n Wild niet terug. Sjors Zeinstra zette met Newborn Deere de sleepwagen bijna 99 meter weg. Bram Kools was met de Mitas All or Nothing hard op weg deze afstand te verbeteren. Toen er bij de 97 meter een enorme steekvlam onder de tractor vandaan kwam. Zelfs de leidersvlag had het er warm van gekregen en was een beetje verschroeid. Linda Oomen krijgt de Terminator steeds beter onder de knie en reed zich net een meter achter haar voorganger. You Never Know was de verrassing van de superstocks. Deze had zoveel snelheid dat de leidersvlag ruim 3 meter werd verplaatst.
Made 2018 Superstocks


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1You Never Know (N)F.P.102,16
2Zeinstra Newborn DeereF.P.98,83
3Mitas All or NothingF.P.96,97
4Terminator F.P.95,99
5Green Gangster DeereF.P.93,22
6Red Fever (GB)F.P.92,50
7European MaidF.P.92,32
8Rabbit G'n Wild (DK)F.P.
9Maximum Risk 99,01
10Rabbit G'n Mad (DK)93,09
11Hobo (DK)92,42
12Olden makelaars Zapo91,82
13BO Motor-Oil Incredible Deere89,65
14Engine2repair Wildcat 275,82
15Trackpointer Blue Thunder73,07
16Ride-On Interaction 2.046,64
17Sømælk d'n Aerdvruter45,98
18Silver Bullet37,37
19Hurricane36,95


Prostocks II

De prostocks die in de National strijden kwamen voor de Grand National aan de start. Het programma gaf dat anders aan waardoor sommige liefhebbers deze klasse misten. De klasse zou in één run beslist worden, zo was afgesproken. Code Red maakte met een fraaie wheelie de openingsrun. Deze werd gebombardeerd tot proeftrek. In de officiële run kwam de witte International 1066 pas voorbij de 100 meter tot stilstand. Ondanks de goede balans kon Dieselross daar niet aan tippen. Heavy Boy mist het surplus aan vermogen om met de toppers mee te kunnen doen. Toch maakt deze New Holland wel degelijk onderdeel uit van de show. De splinternieuwe Bad Boy's Toy stond ook in het rennerskwartier. Een aantal cruciale onderdelen aan de motor ontbraken echter nog zodat het debuut van de MF nog even op zich laat wachten. De andere MF, Red Attraction kreeg de motor in het parc fermé niet gestart en moest noodgedwongen afzien van een run, dit tot frustratie van het team. De brandstofpomp bleek de boosdoener te zijn. Lady Green kwam wel aan de start en de John Deere is helemaal terug aan de top, al moest ze het wel nipt afleggen tegen Code Red. Baas boven baas was Blue Hazard. Op haar thuiswedstrijd wist Renate van Riet beslag te leggen op de eerste plaats. De terugrit naar het parc ferme werd een grote zegetocht voor de enige dame in deze klasse.
proSt2


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Blue Hazard105,15
2Code Red (B)103,82
3Lady Green103,59
4Dieselross99,82
5Heavy Boy (B)94,84


Standaard 9,0 Ton

StandNaamPlaatsMerk TypeAfstand 1Afstand 2Finale
1Roy van der CorputDongenFendt 820102,33--
2Arjan de VriesSchoonrewoerdFord TW-2596,19--
3Lars VermuntEtten-LeurJohn Deere 4240 S91,86--
4Peter KasteleinZegveldSteyr 914591,76--
5Cedric JanssensZoersel (B)Case International 1455XL90,49--
6Daan MeulenbroeksHooge MierdeCase International 1455XL90,41--
7Peter de RegtEtten-LeurInternational 1455XL90,25--
8Jordy BoefLexmondFord TW-1577,21--
9Jan-Willem de VisserAagtekerkeInternational 125576,71--


Prostocks I

De Grand National pro stocks vormden de afsluiter op de middenbaan. De zon zakte en het kunstlicht werd ontstoken, wat voor extra sfeer zorgde. Het plan van de wedstrijdleiding was omwille van de tijd geen finale te rijden, tenzij er full pulls werden getrokken. Men koos voor een gewaagde sleepwagenafstelling want Rocky trok meteen al een full pull, al was het heel nipt. Om precies te zijn 110.09 meter. Next Sensation ging als tweede van start en strandde op 110.40 meter. Een finale was dus al na 2 runs een feit. Het scenario om tijd in te halen leek bij de start van de klasse al mislukt. Toch zou het goed komen want het werd een enorm gevecht op de laatste meters. Wel of geen full pull. Iedere keer dacht je dat de grote snelheid van de dieselaar tot een full pull zou leiden, maar dan kreeg de Big Benz er toch net op tijd vat op en stopte de geweldenaar voor de 110 meter. Bijna allemaal haalden ze een afstand tussen de 100 en 110 meter. Onbalans bij Snoopy en motorische strubbelingen bij Wickie Power zorgden voor afstanden beneden de 100 meter. Aadri van de Veeken had geen verklaring voor het wegvallen van het vermogen."Hij pakte goed op maar ik weet niet wat er mis ging." Dams Rooster was de enige die nadien de 110 meter voorbij kwam. Voor Mud Patrol was de run 8 centimeter tekort voor een plek in de volgende ronde. Met een vierde plaats was de machine uit Alphen best of the rest. In de pull off werd de Big Benz een tikkeltje zwaarder gezet en daarmee presteerde Barend Huybregts het om bijna weer een full pull te trekken. Rocky kwam 41 centimeter minder ver dan in de kwalificatie. Zo'n prestatie konden Next Sensation en Dams Rooster niet leveren want de Valtra en de Fiat leverden flink wat meters in. Om kwart voor tien was de strijd gestreden. Op de eerste baan mocht Gardner Stone voor de echte afsluiter van de zaterdagavond wedstrijd zorgen...
proSt1


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1RockyF.P.109,68
2Next SensationF.P.106,24
3Dams RoosterF.P.101,53
4Mud Patrol109,92
5Appypower108,71
6KAWE Runaway Deer108,24
7DPP Rednex106,29
8Neighbours Nightmare106,00
9HyTec Red Neck105,25
10Extreme Temptation104,78
11Snoopy98,88
12Wickie Power63,15


Standaard 11 Ton

StandNaamPlaatsMerk TypeAfstand 1Afstand 2Finale
1Hanco KokLexmondNew Holland 8970F.P.-99,22
2Wouter KempenAarlanderveenFendt 824F.P.-93,09
3Wout SterkLexmondFendt 824F.P.-93,04
4Frans DuyndamPijnackerJohn Deere 7800F.P.-92,49
5Joost HakMeeuwenJohn Deere 7710F.P.-91,59
6Jack VarekampTinteFendt 828105,20--
7Stefan VarekampTinteFendt 720103,67--


Unlimiteds

De proeftrek was voor Simply Irresistible en Bastiaan Buiting zette een hele mooie afstand neer. Argos Oil Whispering Giant wist een mooie run neer te zetten en zich te plaatsen voor de finale. Lambada had een hattrick kunnen scoren vandaag, maar ondanks verwoede rempogingen belandde de combinatie buiten de baan. MPM Seaside Affair ging recht door het midden en wist de afstand van Simply Irresistible te verbreken met 2 meter. Tijd voor een finale waarbij Simply Irresistible als eerste mocht en ook hier goed wist te scoren. Het zou spannend worden wie er met welke prijzen naar huis ging. Argos Oil Whispering Giant kwam goed weg maar verloor in de laatste meters te veel snelheid om een goede afstand neer te zetten. Seaside Affair mocht met de eerste plaats naar huis, gevolgd door Simply Irresistible en Whispering Giant.
NTTO Outdoor Powerweekend 2018 Unlimiteds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1MPM Seaside Affair109,0599,23
2Komeco Simply Irresistible107,4796,45
3Argos Oil Whispering Giant101,6990,51
4VSP Bits'n Pieces86,48
5Inter-Techno Lambadadisk