x
x
x
x

Nieuws 2018
Trucks

EEXT IN NIEUWE MODUS

09-07-2018

De locatie in Eext is ingrijpend veranderd. De wedstrijdbaan vormt natuurlijk nog steeds het epicentrum, maar daar omheen is weinig hetzelfde gebleven. Tribunes zijn verplaatst en het grote groene grasveld is veranderd in een grote zandvlakte. Dat is verworden tot een speelplaats voor kinderen en een ruimte voor versnaperingen, zoals op muziekfestivals ook vaak het geval is. Een band in de muziektent maakte het plaatje compleet. Op de kleibaan ontspon zich een mooie strijd die wel flink uitliep. De trucks en light twowheeldrives reden voor de eerste maal in het Drentse Eext. De toppers in de Grand National klassen konden het vermogen goed omzetten in afgelegde meters zodat het klassement niet op zijn kop werd gezet.

tekst en foto's door Dennis Vos en Dictus Hoeksma
video's door Ellen de Heus


Light Modifieds I

Wicked Screamer haakte aan voor de proeftrek waarna de sleepwagen lichter gaat. IJssel Delta PoweRR had de tweede proeftrek en had een wat onstuimige run. Razors Edge leek veelbelovend weg te gaan, maar zette de machine stil bij 20 meter. BMO Rocket Science wist wel een hele goede run neer te zetten. Russian Roulette ging alle kanten op en werd het publiek aan de linkerkant getrakteerd op een klein klei-buitje door enorme kracht van de twee achterwielen. Eurol Bandit kreeg ook te maken met flink wat onbalans en dat kostte de combinatie belangrijke meters. Wicked Screamer deed de proeftrek over en verbeterde de afstand op de juiste wijze, helaas geen full pull. IJssel Delta PoweRR kwam niet uit de verf en ook zij kregen de balans niet terug en werd het gas dichtgedaan. BMO Rocket Science kon niet terugkomen in de finale vanwege mogelijke motorische problemen. En gaf Wicked Screamer even een fantastische toegift in de vorm van een hele mooie full pull.

NTTO Outdoor Eext 2018 Light Modifieds


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Wicked Screamer104.84111.86
2BMO Rocket Science100.24DNS
3Russian Roulette XL94.18
4Eurol Bandit93.83
5IJsseldelta PoweRR44.92
6The Razors Edge20.22


Light Two Wheel Drives

Poison Ducky reed een hele mooie proeftrek, hiermee bleef de sleepwagenafstelling staan. Green Bullit kreeg de aanwezige paardenkrachten niet in de baan. Het publiek in Eext kreeg met de volgende deelnemers Smink No Mercy en Mien Masjien, twee dikke full pulls voorgeschoteld wat resulteerde in een mooie finale van drie Ligth Two Wheel Drives. Poison Ducky had motorische problemen waardoor het vermogen weg viel tijdens de run. Smink No Mercy deed goede zaken en maakte wederom een mooie run. Mien Masjien deed wat ie kon, maar kon de eerste plek niet afpakken van Smink No Mercy.

NTTO Outdoor Eext 2018 Light Two Wheel Drives


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Smink No MercyF.P.101.68
2Mien MasjienF.P.95.43
3Poison Ducky103.7875.03
4Green Bullit88.51


Mini Unlimiteds

Na een voorzichtige proeftrek van Top Dog ging bij Vampire het gas er meteen vol op en dat resulteerde in een snelle full pull. Daarmee was de toon gezet. Hella Lambada IX werd ook voorbij de 110 meter verwacht, al pakte dat anders uit. Wim Dingerink kreeg niet de snelheid die nodig was en kwam een kleine halve meter tekort. Hoe duur zou hem dit komen te staan? Na een waggelende run van The Challenger kwam Bobcat Junior ook niet aan de full pull al scheelde dat slechts 5 centimeter! Bij thuisrijder Exception was de voorgaande week flink gesleuteld aan de motor en Gert Jan van der Laan nam geen enkele risico. Heel houden was het devies en met een keurige wheelie liet hij het eigen publiek genieten. Een groeiend wiel bij Backdraft en een tegenwerkende pro charger bij Reny's Mission Impossible zorgden voor tegenvallende resultaten. The Hornet kwam zelfs helemaal niet voor de wagen. Ook bij Poker Face zat het door een wegvallende brandstofdruk niet mee. Met een backfire was er weer de nodige schade aan de motor. Met een full pull van Groundshaker en Lucky Ducky werd Lambada uit de finale gehouden. Dus toch. Eerstgenoemde kon vanwege een gescheurd carter niet weer starten en dat zorgde ervoor dat de rest van de finalisten al verzekerd was van een podiumplek. Cozijn van Heuvelen gokte op de linkerkant van de baan, maar merkte al snel dat dat een foute inschatting was geweest. Vampire was eerder over rechts gegaan en dat scheelde gauw 5 meter. Zijn evenbeeld die Bobcat Junior heet gaf daar een dikke meter op toe en daarmee was Vampire weer eens winnaar van de mini unlimited.

miniEext


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1VampireF.P.96.86
2Bobcat Jr109.9595.62
3Lucky DuckyF.P.91.59
4Ground ShakerF.P.DNS
5Hella Lambada IX109.69
6Let's Try107.68
7The Riddle101.01
8Top Dog92.03
9Exception88.09
10Poker Face86.02
11The Challenger75.34
12Backdraft66.23
13Reny Mission Impossible48.13


Superstocks

Maximum Risk had de proeftrek waarbij de sleepwagen lichter werd gezet. Echter hadden de twee volgende deelnemers grote moeite om de eerdere afstand te benaderen. Hierop werd de klasse opnieuw gestart. Mitas all or Nothing had de eerstvolgende proeftrek en stond de brandstoftoevoer te arm, waarbij Bram Kools het gas vrijwillig dicht deed. Silver Bullet was de volgende in de lijst en leek voortvarend te rijden, helaas verloor de machine de druk en scheurde het carter. Ride On Interaction kreeg ook de vaart er niet in en deed Bram ook hier het gas dicht, hierbij bleek de brandstofpomp weer te rijk te staan. Terminator wist een hele mooie full pull neer te zetten even als de Maximum Risk die de proeftrek overdeed. New Born Deere maakte een mooie run, echter gooide een schakelfout roet in het eten en sloeg er een drijfstang naar buiten. Zapo kreeg helaas een diskwalificatie voor het overschrijden van de witte lijn in het 100 meter gebied ook hier ging er iets motorisch niet helemaal goed in de laatste meters. Trackpointer Blue Thunder wist wel weer goed te presteren na de flinke motorische schade in Made. Incredible Deere stuiterde aardig over de baan heen, bewijs dat de Mitas banden zoveel grip leveren. Ride On Interaction had de brandstof problemen nog niet geheel opgelost maar ging deze run beduidend beter, toch werd het gas dichtgedaan in het 70 meter gebied. Hurricane deed eindelijk weer goede zaken en wist een mooie afstand neer te zetten. Green Ganster Deere zette full pull nummer drie op de klokken, echter had Dn Aerdvruter een start die niet optimaal was en kreeg weinig snelheid mee. Dit resulteerde in een mindere afstand dit keer, gelukkig blijft Gert-Jan Pauly altijd lachen. Mitas All or Nothing zette een gigantisch mooie run neer, maar net te weinig om de finale te bereiken. WildCat klonk verkouden en kreeg de gang er niet in, jammer maar gelukkig dit keer problemen. Ook European Maid had niet de run zoals gewend en was het vermogen ineens weg. Finale met drie tractoren waarbij Terminator als eerste mocht aanhaken echter klonk de motor verre van optimaal. Maximum Risk ging echter volle bak aan de gang, waarbij ze de eerste plek wisten te behalen. Green Gangster Deere probeerde er nog wat aan te doen, maar dit mocht niet baten en moest genoegen nemen met een tweede plaats. De derde plek was hierdoor voor Linda Oomen met de Terminator.

NTTO Outdoor Eext 2018 Superstocks


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Maximum Risk F.P.104.29
2Green Gangster DeereF.P.97.45
3Terminator 108.7187.52
4Zeinstra Newborn Deere108.45DNS
5Mitas All or Nothing106.63
6Hurricane104.89
7Trackpointer Blue Thunder100.28
8BO Motor-Oil Incredible Deere95.88
9Sømælk d'n Aerdvruter94.25
10Ride-On Interaction 2.084.49
11Engine2repair Wildcat 282.91
12Silver Bullet77.79
13European Maid73.79
14Olden makelaars ZapoDISK


Unlimiteds

Aan het einde van de wedstrijddag, het was al zes uur geweest, gingen de Uunlimiteds los. MPM Seaside Affair ging bij de start voorzichtig op het gas en dat bleek niet de juiste tactiek te zijn. Rick Kramer besloot zijn proeftrek over te doen en ging toen meteen volgas weg en dat pakte een stuk gunstiger uit. Argos Oil Whispering Giant kon daar niet aan tippen. Daan Veldhuizen leek een goede start te maken al viel de afgelegde afstand van VSP Bits 'n Pieces toch ietwat tegen. Komeco Simply Irresitible had bij 20 meter last van onbalans en kwam mede daardoor niet aan de full pull. Inter-Techno Lambada maakte een foutloze run. Wim Dingerink had een fenomenale start en sleurde de Keep Moving Orange in een geweldige stijl over de Drentse klei. Een dikke full pull was het resultaat en daarmee werd er weer een overwinning toegevoegd aan de vele palmares van het Zwolse team.

unlEext


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Inter-Techno LambadaF.P.
2Komeco Simply Irresistible100.46
3MPM Seaside Affair98.47
4Argos Oil Whispering Giant97.63
5VSP Bits'n Pieces83.19


Standaard Trucks XL

De wens van de organisatie Eext om trucks aan het programma toe te voegen werd in 2018 beloond. Weliswaar ging het om demo's, maar het is wel een eerste aanzet tot wellicht meer. Om het noordelijke publiek, dat minder bekend is met truckpulling, inzichtelijk te maken hoe groot de krachtsverschillen zijn in de verschillende klassen, was de opzet om de finale afstelling gelijk te houden met de proeftrek van de volgende en sterkere klasse. Dat bleek bij nader inzien toch niet haalbaar want dat zou betekenen dat de sportklasse trucks - en later de supersport trucks - in de grondbult aan het eind van de baan zouden verdwijnen. Show maken is een ding maar de veiligheid mag niet in het geding komen. Drie Standaard XL trucks, dit zijn sterk gelimiteerde trucks met ondermeer een restrictor in de luchtinlaat, kwamen in Eext aan de start. Allen sleurden de Keep Moving Blue naar een full pull. In de pull off werd het echt hangen en sleuren en dan blijkt dat ook XL trucks show kunnen maken. De ervaring van Jacco Mostert won het van de andere twee, al was show vandaag veel belangrijker dan de uitslag. XLeext







Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Bramos RepairF.P.124.66
2Scania P92F.P.122.23
3Scania 143H / Little RumbleF.P.98.56


Sport Trucks

Hans Versteeg en Robert Bos waren de afgevaardigden van de sportklasse trucks die naar Eext waren afgereisd. Met een verzwaarde sleepwagen gingen zowel de rode als de gele truck met de voorwielen van de grond voorbij de 110 meter. Voor de finale werd de Keep Moving Blue nog een tandje zwaarder afgesteld. De Volvo FH 16 van Versteeg ging over de linkerkant van de baan en dat bleek ook nu de verkeerde kant te zijn. De gele truck van P. Bos Veevoeders ging over rechts en eigenaar Robert Bos liet de kolos flink steigeren, dit tot groot genoegen van het enthousiaste publiek. Bos won de strijd met meer dan 10 meter verschil.

sportEext


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1P. Bos veevoedersF.P.105.87
2Team Versteeg UddelF.P.93.75


Supersport Trucks

De familie de Heus ging het Eexter publiek vermaken met hun beide supersport trucks. Op weg naar het noorden kreeg de transportoplegger een klapband, maar zo'n probleempje is voor truckers een peulenschil, zodat ze nog op tijd op de wedstrijdlocatie aankwamen. TV Kar was voorzien van een grotere brandstofpomp en die drukte flink wat brandstof in de Scania diesel. Op het eind werd Herman de Heus gestuit door een dichtvallende noodstopklep, maar de lange wheelie eindigde wel in een full pull. Van Heugten Transport werd voor de allereerste maal gereden door Wim van Stroet en dat debuut eindigde bij 96 meter. Een finale werd het daardoor niet, maar het Drentse publiek had wel een mooi beeld van supersport trucks gekregen en daar ging het met deze demo juist om.
ssporteext


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1TV KarF.P.
2Van Heugten Transport96.61