x
x
x
x

Nieuws 2021
Trucks

Mooie strijd op twee banen in Bakel

29-08-2021

Tekst: Patrick van Niekerk, Jan Bakker. (Foto's: Jan Bakker)

In dit onvoorspelbare jaar was er door de organisatie van Bakel weer een prachtige pullingdag georganiseerd. Een 8-tal Farmstock klassen mochten er samen met 1 Truckklasse hun kunsten vertonen. De dag werd afgesloten met op beide banen een Grand-National optreden in de vorm van de Prostocks en de Mini Unlimiteds. Er werd een felle strijd geleverd op twee mooie vlakke maar wel wat harde kleibanen. Dat uiteindelijk iedereen hier een uitslag kon neerzetten was zeker ook de verdienste van de sleepwagens en de mensen van het baanonderhoud. Een geweldige dag met op de tribunes het maximale van 750 bezoekers.


De wedstrijd werd geopend door Bassie die later terug mocht komen voor een geregistreerde run omdat de sleepwagen wat zwaarder werd afgesteld. In z'n officiële run kwam de man uit Renswoude duidelijk te kort voor een finaleplaats. De Ford 9000 genaamd Superman kon ook geen potten breken en komt nog te kort om de status van de echte held te benaderen. De andere blauwe in de klasse had een onrustige run maar wist met een indrukwekkend vermogen de grootste kwalificatieafstand van 108,54 neer te zetten. Voor een finaleplaats moet je natuurlijk de 100 meter eerst overrijden. Dat lukte uiteindelijk nog twee machines. The Running Deere reed wat over de linkerkant naar een dikke 103 meter en opmerkelijk en zeer knap was de ruime 100 meter van bijschrijver Forza Fiat. In de finale bleef de John Deere met vier centimeter net voor de Blue Power. De viercilinder Fiat kon mede door een matige balans niet meer komen aan de gezette afstand.



Supersport 3,4 ton promoniveau

De supersport 3,4 T promo klasse was met 6 deelnemers de op 1 na kleinste van de dag. Het werd wel een mooie strijd waar alleen The Carpenter niet aan meedeed. Die gaf de spreekwoordelijk pijp al na 9 meter aan Maarten. Voor De Gebroeders was de 100 meter net te ver en dus werd de finale tussen vier merken uitgevochten. De Fiat van Orange Adventure vertrok iets te snel waardoor de motor er niet meer bovenop kwam. Achteraf was het nog wel genoeg voor een bronzen plak want Red Indian die in de kwalificatie nog overtuigde kon het in de finale niet omzetten in een medaille. De indrukwerkende klappen uit de Russische motor van Spetsnaz waren goed voor de tweede plaats. Misschien was er wel meer mogelijk geweest maar de winnaar van de dag had een iets andere stijl in gedachte. In een ogenschijnlijke rustige tred werd de Ford met de naam Miraculous Machine overtuigend winnaar. Veel koppel in de motor en recht op zijn doel af was de juiste combinatie voor de dagzege.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Miraculous MachineJan NotenMaarheeze109.77106.29
2SpetsnazWilliam PullensHeusdenF.P.101.47
3Orange AdventureJan van BaarWestbeemsterF.P.69.58
4Red IndianKees van DaalenRhenen104.5863.28
5De GebroedersRene SlotboomNeede96.98
6The CarpenterJan van de WeijerMilheeze9.61


Supersport 3,6 ton promoniveau

De uiterst populaire klasse binnen de vereniging kende met de promo's een prachtige strijd om het eremetaal. Met een proeftrek van 109,00 meter waarbij de sleepwagen bleef staan gokte Cobra XL zeker op een finaleplaats. Dat er daarna nog precies vier machines waren die de volle baanlengte volmaakten gaf zeker hoofdbrekers binnen het team uit Aarle-Rixtel. Hook 'n Run kwam nog enigszins in de buurt maar met problemen in de brandstof toevoer moest de terugweg naar de werkplaats worden aanvaard. Met ook hier vier verschillende merken in de finale was het weer een lust voor het oog voor de neutrale kijker. In die finale mocht Red Rhino de eerste afstand neerzetten. Iets te vroeg weg werd een redelijke afstand neergezet maar toen was wel duidelijk dat het nagelbijten werd of er nog een podiumplek in zat. Al kort daarna liet de potige Deutz-Fahr in naam van Twister zien dat het verder kon. En als daar nog iemand aan twijfelde dan bracht de derde finalist even duidelijkheid. Radical Roughneck was ontketend en vloog werkelijk naar een dikke 103 meter. Dat Born in the USA de weg naar boven heeft ingezet dat was al duidelijk met de afgedwongen finaleplaats. Daarin werd een nog betere run neergezet maar omdat de tractor richting het krijt ging moest genoegen worden genomen met een dik verdiende zilveren medaille. Het team was hier zichtbaar heel blij mee. Dit is wat de tractor zeker in zijn mars heeft. De Radical Roughneck nam met deze zege gelijk de koppositie over in de stand om de Nederlandse titel.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Radical RoughneckAdriaan van Dijk't Goy (Houten)F.P.103.08
2Born in the USAHans HeesakkersMariahoutF.P.102.25
3TwisterLammert de ZwaanHulshorstF.P.96.78
4Red RhinoHan ObbinkWinterswijkF.P.92.51
5Cobra XLPaul BeniersAarle-Rixtel109.00
6Hook 'n RunAart VersteegWageningen96.96
7Don't WorryHessel VisserStavoren66.66
8Our DreamMaikel RaatsAchtmaal48.69
9Smokey DeereWilrik de GrootDoornspijkdisk
9DynamitePeter HijwegenHarskampdisk


Supersport 4,5 ton promoniveau

Een beetje rommelig. Dat was misschien wel de beste omschrijving voor de promo's van de 4,5 Ton Supersport. Met een iets te lichte sleepwagen was er wel weer van alles wat. Drie full Pulls twee diskwalificaties en een 106,83 op de kaart. Met nog wat 6 plaatsen opschuivers en wat schades had de klasse wel alles weer in zich. Een finale werd geopend met een hevig stuiterende Crazy 810. Of dit aan de koppeling lag of aan iets anders zal de chauffeur zeker kunnen vertellen. Met een vierde plaats was het vlees noch vis en dat was jammer na de klinkende full pull van de kwalificatie. De Groningers van Red Adventure hadden nog een lastige kwalificatie met een kapotte oliedrukmeter onder de kap. In de finale werd alles uit de MF kast gehaald wat eindigde in een knappe derde plaats met wel wat brand onder de motorkap. De twee andere Red's hadden een prachtige strijd om het hoogste plaatsje op het podium . Red Dream trok daarbij aan het langste eind al had Red Devil zeker snode plannen. Die was op weg naar...... maar op het laatste moment gaf de dikke MF zich gewonnen aan de Case-IH. Met de vierde overwinning op rij hadden die weer een prachtige middag.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red DreamLaurens van VuurenBleskensgraafF.P.121.50
2Red DevilWim HendriksenRuurloF.P.117.22
3Red AdventureTaeke-Jan HoogeveenBoerakker106.8391.84
4Crazy 810Gert MulderDoetinchemF.P.59.91
5Maximum MasseyRolf BouwmansBakeldisk
5BruggemanRoy BruggemanBroeklanddisk


Prostocks I

Na een korte discussie over een te gebruiken sleepwagen werd de klasse aangevangen voor de Keep Moving Orange. Vele team hadden hier op gerekend en hun tractor daarop ook geprepareerd. Het was Red Attraction die de proeftrek voor zich mocht nemen. Met nog wat twijfel in de afstelling ging na de knalharde Full Pull van Dieselross de wagen nog iets zwaarder. Mud Patrol liet daarna zien dat de juiste afstelling gevonden was. Een geweldige FP van DPP Rednex betekende een zekere finaleplaats. Wickie Power kon dit kunstje met een matige balans niet nadoen. Ook Extreme Temptation raakte in wat oude sporen en moest voortijdig de witte vlag hijsen. Appypower dacht daar heel anders over en ging knap langs de kant naar een prima Full Pull. Dat er bij het uitspinnen daarbij een turbo sneuvelde was wel een streep door de rekening. Blue Hazard en Neighbours Nightmare remde beiden het vermogen weg. In de huidige prostock klasse ligt de lat zo hoog dat fouten onverbiddelijk worden afgestraft. Ook Dams Rooster kon het juiste spoor niet vinden en eindigde op een zevende plaats. Laatste starter Runaway Deere kon met Wilco Broeks achter het stuur nog roet in het eten gooien maat hij had met een andere achteras invulling vermogen te kort om zich in de finale te melden. Dieselross hield het na twee runs voor gezien en had zich afgemeld voor de eindstrijd. Met de kapotte turbo van Appypower bleef er een finale van twee over. Hierbij liet Mud Patrol de sleepwagen aan de linkerkant neerzetten bij de start. Met een degelijke run werd alles uit de John Deere motor getrokken om net voor de 106 meter tot stilstand te komen. Ook DPP Rednex begon aan de linkerkant en had een iets mindere start dan zijn voorganger. Later pakte de Steyr uitstekend op maar meer dan de tweede plaats zat er niet in. Met de thuiswedstrijd in het vooruitzicht nam de Mud Patrol weer eens de volle 20 punten mee uit Bakel.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Mud Patrol109.72105.94
2DPP RednexF.P.103.23
3AppypowerF.P.DNS
4Dieselross106.77DNS
5KAWE Runaway Deer106.47
6Wickie Power101.87
7Dams Rooster97.87
8Neighbours Nightmare95.49
9Extreme Temptation93.55
10Blue Hazard90.27
11Red Attraction89.79
12Lady GreenDNS


Sport 4,5 ton beloftenniveau

De strijd op baan 2 begon met een helaas kleine klasse. Green Mystery had ik zich op het laatste moment nog af moeten melden met motorschade. Met een mooie afstelling van de Big Benz sleepwagen wisten drie deelnemers zich te plaatsen voor de finale. Voor Red Bullet werd het een kort optreden, met schade in de achteras moest de Inter geholpen door een kraan het strijdtoneel verlaten. Brother Deere opende de finale op indrukwekkende wijze, met een run die tot ver over de full pull lijn doorging. Voor volgende starter First Love hield het op net voorbij de 30 meter, de conclusie was dat tractor iets te vroeg was weggegaan waardoor de gedrongen Inter niet het volle vermogen op de baan had kunnen benutten. Old Green Worker kwam in een goede run nog tot het eind van de baan, maar de Fendt moest nog meer 26 meter toegeven op de John Deere. Deze behaalde op indrukwekkende wijze zijn vierde overwinning op rij. Met nog één wedstrijd te gaan over twee weken is de eerste plaats in de competitie al duidelijk vergeven, First Love en Old Green Worker mogen met 1 punt verschil in de stand nog strijd gaan leveren om de plaatsen een en twee.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Brother DeereDirk SchipperPuttenF.P.123.41
2Old Green WorkerBen SlijkhuisSpeuldF.P.96.82
3First LoveMarinus BerendsKesteren103.3634.92
4Red BulletMarien van de Westeringhachterberg26.53


Standaard Trucks XL

Bakel was de derde wedstrijd voor deze klasse met vijf teams die de onderlinge strijd aangingen. Roekel Team had zich vanwege familie omstandighedenmoeten afmelden. Drie trucks wisten zich te plaatsen voor de finale, Black Fiber moest daarvoor twee keer aanhaken, nadat in de eerste run automatisch de noodstop was getrokken werd in de tweede run de 100 meter net overschreden. Bakker to the Max opende de finale en zette daarin meteen ook de winnende afstand neer. Little Rumble die eerst nog de enige full pull had laten noteren kwam nu anderhalve meter tekort. Black Fiber eindigde op de derde plaats op het podium. Bakker to the Max gaat met 1 wedstrijd te gaan aan de leiding in de competitie maar de strijd is nog verre van beslist, het slotakkoord is over twee weken in Halsteren.
Tot slot van de klasse waren er nog twee demo runs van de Supersport trucks Trek Mack en Dark Tornado die de Big Benz met machtsvertoon richting eindbult wisten te trekken.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Bakker to the Max108.6691.15
2Little RumbleF.P.89.50
3Black Fiber100.5688.73
4Bramos Repair93.71
5Scania P9287.66


Sport 4,5 ton topniveau

Een topklasse met maar liefst 14 deelnemers. En met recht een mooie competitie met op één na alle tractoren tot over de 90 meter. De ene uitzondering was jammer genoeg voor Valmet 2105 die een bijna-thuiswedstrijd reed, al snel was het een kapotte turbo die het optreden beëindigde. Opmerkelijk was het spoortje dat er voor een aantal deelnemers in de baan leek te zitten, waar zeker een aantal tractoren na het terugschakelen duidelijk nog even naar links trokken. Ondanks de verschillende merken in de klasse was het ook in Bakel in de top toch weer een grotendeels blauw onderonsje. De enige die serieus weerstand leek te kunnen bieden was Hot Pepper, de Fendt had zich als vierde weten te plaatsen voor de finale. De Big Benz werd in de finale zwaarder afgesteld door de bak vijf meter eerder boven te laten komen. De eerste afstand mocht worden neergezet door Hot Pepper, hierbij moest hij in de laatste meters nog wat moeite doen om bij de zijlijn vandaan te blijven. Hiermee kon hij een blauw podium niet voorkomen, de Fords verdeelden onderling de plaatsen 1, 2 en 3. Blue Force wist daarbij de anderen op enkele meters achter zich te houden, Bulls Eye had in zijn laatste meters last van hele veel differentieelwerking met een vol spinnend linker achterwiel en stilstaan rechterwiel, daarmee was Koen Ridder echter al wel Blue Risk net voorbij gereden. De drie machines maken ook in de competitie de top drie vol maar met maar vier punten onderling verschil en twee wedstrijden te gaan ligt die strijd nog helemaal open.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue ForceHenri van RoselaarPuttenF.P.105.57
2Bull's EyeKoen RidderOldekerkF.P.101.99
3Blue RiskWouter PeelenHarskampF.P.101.65
4Hot PepperGerlant MouwSpeuld109.7998.94
5Green LightningGert-Jan SchuitPutten107.15
6De Groene BuffelDennis StroobosscherNoordhorn106.76
7MTXMark HendriksElsendorp103.39
8Van DijkHans van DijkZeeland100.94
9Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)98.12
10Gas d'r Bi-jHenny BerkuloIJsselstein94.82
11De Blauwe KreijRobert de KreijHoornaar91.93
12Midnight BlueHenk GerritsBemmel91.81
13Baby KreijMichel de KreijHoogblokland91.74
14Valmet 2105Dorian van Stappensomeren15.99


Sport 2,5 ton promoniveau

Terwijl op de andere baan dezelfde sportklasse op Top niveau ging strijden was het op Baan 2 de beurt aan de klasse op Promo niveau. Met negen van de twaalf deelnemers die waren afgereisd naar Bakel zat het voor thuisrijder Tino Wilbers niet mee, de Belazerus 1 zette juist in Bakel met een laatste plaats de slechtste uitslag van het seizoen neer. Bovenin de klasse was het juist omgekeerd voor de Orange Attack, deze machine wist zich voor de eerste keer te plaatsen voor de finale. Dat de Fiat moest worden afgesleept na de run kwam doordat de motor was afgeslagen en het meteen herstarten wellicht schade aan de hete motor zou opleveren. De nummer twee in de competitie, Kleine Beer wist zich niet te plaatsen voor de finale van vier en miste daarmee voor het eerste keer dit jaar het podium. Orange Attack opende de finale met een run tot over de honderd meter. Red Diamond moest hierop meer dan zes meter toegeven, ook leider in de competitie The Orange Glow kon de Fiat niet bedreigen en eindigde op iets meer dan een meter. De Friese Fiat, Grunfretter leek in de finale iets te laat terug te schakelen en bleef op ruime afstand van de andere drie steken. Daarmee was de eerste overwinning voor de Orange Attack een feit en werd ook nipt de derde plaats in de stand van het kampioenschap behaald.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Orange AttackPjotr Dibbetoverberg109.85100.84
2The Orange GlowMartin HijkoopLeerbroekF.P.99.82
3Red DiamondMijndert DorrestijnGeldermalsen105.6494.50
4GrûnfretterJan BroersmaHarkema104.2889.27
5Kleine BeerGert ten BrummelerVinkeveen103.61
6Black PhantomArie ZwijnenburgGouda99.13
7Bad MedicineJohn KlarenbeekBarneveld96.44
8The Power MateMartijn VisscherRouveen94.29
9Belazerus 1Tino WilbersMilheeze93.41


Supersport 3,6 ton topniveau

Voor Belazerus 3 Big Toy leek de vloek van de thuiswedstrijd van toepassing, het gegeven dat het juist daar niet mag lukken. Al in het rennerskwartier leek de tractor niet helemaal in orde, eenmaal voor de sleepwagen besloot Roel Janssen om geen run meer te maken, noodgedwongen genoegen nemend met de laatste plaats. Een andere pechvogel was Bad Romance, de Fendt had de eerste officiële run van de klasse maar op volle snelheid rond de 90 meter sneuvelde de turbo. De deelnemers van de finale bestond uit de top vier van de stand om het kampioenschap die zich samen met bijschrijver Freek hadden weten te plaatsen. Eerste starter was Six Fighter die in de proeftrek al een full pull had weten te rijden en daarna met een zwaarder afgestelde sleepwagen in de officiële run alsnog de verste afstand had neergezet. Het team uit Ederveen wist dit niet te belonen met een podiumplaats op de wedstrijd, weliswaar werd voor de competitie nog de derde plaats gehaald maar Freek wist zich net als twee weken eerder naar het podium te rijden, ook nu weer met Buiks achter zich, maar nu beide een trede lager. De eerste plaats was overtuigend voor De Groene Aardbei, de John Deere kroop daarmee in de stand van het kampioenschap iets dichterbij leider Buiks. Blue Brother moest met een iets onrustige run die zeker enkele meters kostte, maar de vijfde plaats in Bakel en de vierde plaats in hun eerste jaar in de topcompetitie zorgen voor zeker blije gezichten bij de gebroeders De Hond. Met nog twee wedstrijden op de kalender lijkt de strijd om de eerste plaats zeker te gaan tussen Buiks en De Groene Aardbei, volgende afspraak over twee weken in Halsteren.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1De Groene AardbeiRinie OvereemEde105.90106.02
2FreekJan van MourikDe Glind105.47103.49
3BuiksStef BuiksRijsbergen103.32102.34
4Six FighterArjo HardemanEderveen106.22101.03
5Blue BrotherBarry de HondOud-Vossemeer100.7996.78
6Blue TigerJohan MullerHalsteren99.10
7The Red BunnyJoan de VisserAagtekerke98.72
8Ron DeereRon PoppelaarsZundert97.26
9RevolutionPeter BotermansSteenbergen95.26
10Bad RomanceJos KonijnEderveen95.10
11Proud EagleReinier SundermeyerVoorst92.75
12Builders ToyStefan LouwerseVrouwenpolder41.13
13Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteyn0.46


Mini Unlimiteds

Afsluitende klasse op Baan 2 was waren de lichtste machines met de meeste paardenkrachten. Mede op initiatief van het team uit de regio, Backdraft, was de klasse in de laatste weken aan het programma toegevoegd. De thuisrijder had weliswaar een redelijk onstuimige run met wat schade maar het feit dat de Meteor prima draaide zorgde er mede voor dat John de Graaf zijn blijdschap weer duidelijk naar buiten bracht. Bij andere Brabantse deelnemer, Reny Mission Impossible waren er na de run vooral verbaasde gezichten, de Allison ging voortvarend van start maar rond de 70 meter ging er iets mis in het mechaniek, naar de oorzaak kon alleen nog maar gegist worden. Voor de finale had de top uit de competitie zich weten te plaatsen. De bemanning van de No Mercy sleepwagen had uitgerekend dat ze met 1 gewichtje extra in de bak en de bak iets eerder boven laten komen de deelnemers 10 meter zouden kunnen stoppen, de berekening bleken te kloppen. The Riddle werd net als in Montfoort weer bestuurd Gert Dingerink, met Marcel Doppenberg die na zijn crash in Made nog even rust moest houden toekijkend vanuit het publiek, samen met een kleine schare teamleden en fans. Gert ging rechttoe rechtaan door het midden naar een afstand net over de 100 meter. Screamin Bobcat bleef er slechts 21 centimeter onder, dit al tot grote vreugde in het kamp van The Riddle. Wim Dingerink kon met de Toplenzen Lambada zijn broer op de concurrerende tractor ook niet meer bedreigen, in de eerste run was hij in tegenstelling tot de twee andere machines nog goed voor een full pull, nu moest hij deze nu voor laten gaan, een derde plaats was het hoogst haalbare. Voor de Poker Face werd de finale een deceptie, de run was weliswaar uit het boekje, de vierde plaats (en de vierde plaats in de competitie) was zeker iets waar ze voor de eerste wedstrijd al voor hadden willen tekenen, maar forse schade aan de achteras aan het eind van de run betekende volgens de berichten ook einde seizoen. Het contrast was er zeker met de groep teamleden en fans van The Riddle die gastrijder Gert letterlijk op de schouders namen na de winst die hij had weten te behalen met hun machine en waarmee hij ook de achterstand in punten om het kampioenschap op Screamin Bobcat en de Lambada tractor van de familie Dingerink had weten terug te brengen tot 2 respectievelijk 3 punten. Met nog 1 wedstrijd volgende week in Alphen is de strijd nog verre van beslist.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1The Riddle107.99100.67
2Screamin' Bobcat109.09100.46
3Toplenzen LambadaF.P.99.59
4Poker FaceF.P.96.69
5Let's Try105.11
6Bobcat Jr102.31
7Rascal Pulling Team98.78
8Ground Shaker98.24
9Exception92.41
10Vampire79.25
11Reny Mission Impossible70.45
12Backdraft67.50
13Dirty Herriedisk
14The HindHP