x
x
x
x

Nieuws 2022
Trucks

Koningsdag Wekerom 2022, een nieuw begin.

28-04-2022

Op Koningsdag 2022 was het na een onderbreking van twee jaar weer tijd voor de traditionele wedstrijd in Wekerom. Het publiek bleek het evenement ook gemist te hebben, er kwamen zelfs zoveel bezoekers dat de organisatie extra toegangsbandjes moest regelen en extra parkeerruimte moest vinden, een ongekend luxe probleem. De banen boden een grote uitdaging voor wedstrijdleiding en sleepwagens en vooral ook voor de deelnemers, deze hadden vaak moeite om grip te vinden, hetgeen soms wel verrassende uitslagen opleverde.


Sport 2,5 ton topniveau

De eerste competitieklasse was de 2,5 sport Top. 12 competitiedeelnemers en 3 bijschrijvers kwamen voor de Take It Easy sleepwagen in actie, net als in de overige klassen gaven de verste vier afstanden in de kwalificatie recht op deelname in de finale, eventueel aangevuld met bijschrijvers. Er viel slechts 1 full pull te noteren maar met 13 deelnemers binnen zeven meter waren de onderlinge verschillen zoals wel vaker in de 2,5 ton vaak zeer klein. Een opmerkelijke prestatie was het optreden van Bad Medicine, de machine uit de promoklasse deed mee als bijschrijver en was het voorheen een ouder model Valmet, nu was het tot veler verrassing een nieuwere Valtra die ook nog eens een fraaie vijfde plaats behaalde. Na de run werd duidelijk dat oude Red Passion grotendeels als basis had gediend, het team uit Barneveld heeft hiermee duidelijk een mooie stap voorwaarts gemaakt. Van de top vijf van vorig jaar waren het Calimero en Little Red Poison die een aantal kostbare punten verspeelde door als zesde en negende te eindigen. Starfire die het vorige seizoen plots de Nederlandse titel uit handen zag glippen stelde nu orde op zaken door overtuigend de winst binnen te halen met als enige zowel in de eerste run als in de finale een afstand over de 100 meter. Bij Rednix werden de verwachtingen vooraf nog wat getemperd door te verklaren dat er door tijdgebrek niets veranderd was aan de trekker, de Steyr wist echter de goede lijn van de laatste wedstrijden vorig jaar voort te zetten en sleepte de tweede plaats binnen. De Nederlandse Kampioen van vorig jaar, De Blauwe Stier mocht de beker en bloemen voor de derde plaats meenemen naar het nabijgelegen Kootwijkerbroek. Rocky, vorig jaar de nummer 3 in de competitie bleef op de vierde plaats steken, de Fiat trok in de proeftrek al snel naar links met een flinke correctie tot gevolg, in de echte kwalificatie-en finalerun had de machine met hetzelfde probleem te kampen, wat ongetwijfeld de nodige meters op het eind kostte..
Met maar liefst nog 12 wedstrijden te gaan zijn de eerste kaarten geschud maar de 2,5 ton Sport is duidelijk wederom een klasse met een kleine onderlinge verschillen, de strijd wordt 14 mei voortgezet op de wedstrijd in Langedijk.
2022 Wekerom 2,5 ton Sport


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1StarfireGosse KoertsAugustinusgaF.P.102.22
2RednixRene VliekPutten99.3999.17
3De Blauwe StierHenk HuismanKootwijkerbroek98.6095.17
4RockyTeunis van StempvoortEde98.9391.47
5Bad MedicineJohn KlarenbeekBarneveld97.04
6CalimeroJeroen van SchaikWoerden96.89
7WennekersMenno WennekersAalsmeer96.44
8Kleine BeerGert ten BrummelerVinkeveen95.63
9Little Red PoisonWesley de WithHagestein94.82
10AdriaanSteven van EdeRenswoude94.35
11Small BassieWilco van den BrandhofEderveen94.06
12After ShockHerman de LeeuwHoogblokland93.93
13De LandiniWouter van EijdenSchalkwijk93.24
14Green & YellowGerrit CrumAchterberg87.89
15Green Warrior IIGerard van LaarAchterberg85.05


Supersport 3,4 ton topniveau

Gelukkig wordt er nog niet gegokt op de uitslagen bij tractor pulling, wie de winnaar in deze klasse goed had weten te voorspellen had dan misschien niet veel gewonnen, voor diegene die de nummers twee en drie goed hadden gehad was het dan wel een extra zonnige dag geworden. Differentieel werking was een term die zeker een aantal keren door de speakers gebruikt werd. Bieshorst Power mocht de klasse openen met een proeftrek en met een aantal onheilspellende klappen uit de uitlaat, deze klappen waren in de officiƫle run verdwenen waarbij ook het aantal meters sterk werd verbeterd maar de Belarus kwam een kleine drie meter tekort voor een plaats in de finale. Bijna-thuisrijder Forever Blue most genoegen nemen met een vijfde plaats maar met een nipte achtste plaats in de competitie vorig jaar was dit zeker geen slechte start. Ook Swedish Legend begon het seizoen goed, met een vierde afstand in de kwalificatie en in de finale, al zal het team waarschijnlijk wel gebaald hebben dat zij slechts op een vijftal centimeters van het podium bleef steken. De prestaties van de beide Adelaars uit Doornspijk zullen menigeen het meest verbaasd hebben. De Diamond Eagle en Golden Eagle eindigden vorig seizoen nog op de negende en de dertiende plaats in de stand om het NK, de Valtra en Zetor vlogen eerder al naar de finale en landen daarin op de tweede en derde trede van het podium. Diamond Eagle kwam iets meer dan 2 meter te kort voor de winst, de motor ging in de laatste meter onderuit maar het team had vooraf zeker willen tekenen voor deze uitslag. De winst ging naar de kampioen van vorig jaar, Forza Fiat. Met een snelle start op de baan en daarmee nog snelheid over op het eind van de run had het team zo de ideale start van het seizoen. De eerstvolgende afspraak voor de klasse is in Leende op 13 mei.
2022 Wekerom 3,4 Ton Supersport Top


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Forza FiatEvert Jan HendriksBeemte BroeklandF.P.90.49
2Diamond EagleJan PonsteinDoornspijkF.P.88.12
3Golden EaglePieter van MoortDoornspijk98.1784.13
4Swedish LegendNick RasenbergMade93.7284.08
5Forever BlueHenk DonkersteegKootwijkerbroek92.67
6Bieshorst PowerRichard LuesinkHalle91.00
7SprenkelsRichard SprenkelsKlein Zundert90.80
8Moody BlueArno WennekersLisserbroek87.08
9De GebroedersGerrit SlotboomNeede86.16
10SpetsnazWilliam PullensDrunen84.82
11Dancing on Wheels (Reloaded)Albert KinRouveen82.30
12Working PowerJan Willem DonkNoordeloos81.65
134rusHenri TuenterTerborg79.21


Supersport 3,6 ton topniveau

Het vinden van grip bleek voor veel deelnemers een groot struikelblok, met een strakke afstelling van de sleepwagen bleven de meesten in de tachtig meter steken. Voor de kampioen van vorig jaar, Buiks, zat er niet meer in dan de laatste plaats. Ook een aantal anderen kon helaas de verwachtingen niet waarmaken. Vier competitiedeelnemers en twee bijschrijvers gingen door naar de finale waarin de sleepwagen 5 meter lichter werd afgesteld. The Red Bunny werd deze wedstrijd voor het eerst bestuurd door de zoon van Joan de Visser, Jan-Willem. De finalerun leek een kopie van de eerste waarin de trekker eerst hard naar links stuurde, ondanks dat het gas er gewoon op werd gehouden koste dit uiteraard meters op het eind resulterend in een zesde plaats (4e voor de competitie. Six Fighter bleef op een tiental meters van het podium steken waarmee wel de punten voor de derde plaats in de competitie mee terug gingen naar Ederveen. Proud Eagle had in beide runs moeite met het vinden van de juiste balans, in de kwalificatie was nog net goed voor een zesde afstand, in de finale resulteerde het in een vierde plaats. Bijschrijver en thuisrijder Dynamite had zich weten te plaatsen voor de finale maar had wel een forse waterlekkage aan het eind van de run. Het koste het nodige sleutelwerk maar de winnaar van de promoklasse in 2021 kwam toch terug in de finale, wat werd beloond met de derde plaats. Het meest opmerkelijk was in eerste instantie eigenlijk wel dat Bassie zich had weten te plaatsen voor de finale, de machine die normaal mee strijd in de beloftenklasse kon zich in Wekerom meten met de top, dat die in de finale een tweede plaats zou weten te behalen had niemand durven te voorspellen. Wat ook niemand had verwacht was de winnaar, Blue Tiger was heel vorig jaar op zoek geweest naar de juiste afstelling, deze was volgens eigen zeggen nog niet gevonden maar twee goede runs leverden wel de eerste plaats op. Er was tot laat in de voorgaande nacht druk gesleuteld aan de drukgroep en ook na afloop bleek deze weer vast te zitten maar de overwinning ging voor het eerst sinds langer tijd weer mee naar Halsteren.
2022 Wekerom 3,6 ton Supersport Top


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue TigerJohan MullerHalsteren99.6098.13
2BassieHendrik Jan van de KaaRenswoude90.2493.94
3DynamiteArno van den BrinkHarskamp95.7793.08
4Proud EagleReinier SundermeyerVoorst87.6691.19
5Six FighterArjo HardemanEderveen89.6282.13
6The Red BunnyJan-Willem de VisserAagtekerke97.9675.18
7De Groene AardbeiRinie OvereemEde87.13
8Ron DeereRon PoppelaarsZundert85.87
9FreekJan van MourikDe Glind85.44
10RevolutionPeter BotermansSteenbergen83.12
11Belazerus 3 Big ToyRoel JanssenYsselsteyn81.67
12Bad RomanceJohan van SchoonhovenEderveen81.64
13SimpsonEvert MouwSpeuld81.59
14Blue BrotherPeter de HondOud-Vossemeer80.13
15BuiksStef BuiksRijsbergen79.38


Sport 4,5 ton topniveau

4.5 ton sport

Blue Risk voor de proeftrek en ging over links en over rechts de baan over, met een flinke stuiter tot gevolg en vloog er een gewicht af, gelukkig alles heel. Sleep wagen ging zwaarder waardoor Bulls Eye de tweede proeftrek kon rijden, helaas werd er geroken aan de 100 meter, maar kwam toch net iets tekort. Red Expectation ging voor de eerste officiele poging en kwam verrassend goed uit de verf maar moest Bulls Eye voor zich laten. Passion for power gooide alles in de strijd en liet zich mooi recht tot nu toe naar de tweede plek lopen. Bull's Eye deed de proeftrek over dus verdween van het scorebord. MTX ging als de brandweer en plaatste zich mooi achter Passion for Power. Blue Force ging niet zoals het gepland was en waaide uit in het terugschakel moment door een verkeerde rem actie. Hot Pepper had een probleem met de noodstop en schoof 6 plaatsen op. Blue Risk moest de proeftrek overdoen en dan is deze machine (en ook de rijder) op zijn gevaarlijkst. Niet bang en onverschrokken netjes door het midden met een dikke run voor de eerste plek. Bulls Eye ging niet zoals gepland en viel flink druk. Van Dijk ging ook niet zoals gepland met terugschakel moment die niet lekker liep wat helaas een plek in de middenmoot opleverde. De Blauwe Kreij liep fantastisch op de wekeromse klei, dit resulteerde in een run op de tweede plaats met 4 meter achter Blue Risk. Green Lightning had genoeg vermogen maar vond geen grip en resulteerde in een afstand diep in het midden. Baby Kreij verslikte zich in de baan en kwam niet verder dan een tot nu toe 10de plek. Hot Pepper kwam terug met een gerepareerde noodstop echter kwam niet hoger als een elfde plek. Bijschrijver Red Explosion kwam niet verder dan een 9de plek, Dieseldrosst ging niet lekker en kwam er totaal niet aan te pas. True Power was de laatste en ook hij kon zich niet bij de beste vier rijden. Finale bestond uit Blue Risk, De Blauwe Kreij, Passion for Power en MTX.

Passion for power mocht de spits afbijten en zette de eerste afstand net over de 90 meter reed. MTX deed er nog een schepje bovenop en plakte er nog eens 6 meter bij. Blue Risk was de volgende en deed hier weer een metertje bij. Blauwe Kreij kwam er helaas niet aan te pas. eind uitslag was Blue Risk op een, gevolgd door MTX en Passion for Power


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Blue RiskWouter PeelenHarskamp97.9697.17
2MTXMark HendriksElsendorp91.8896.46
3Passion for PowerJan RoseboomLunteren93.2690.39
4De Blauwe KreijRobert de KreijHoornaar93.3387.30
5Blue ForceHenri van RoselaarPutten91.30
6Red ExpectationCor BraakmanLaren (Gld)90.79
7Bull's EyeKoen RidderOldekerk90.42
8De Groene BuffelDennis StroobosscherGrootegast89.26
9True PowerJohan van de WesteringhAchterberg89.16
10Red ExplosionMathijs BouwHarskamp86.36
11Green LightningBart PluggePutten85.52
12Van DijkHans van DijkZeeland84.89
13Hot PepperGerlant MouwSpeuld84.43
14Baby KreijMichel de KreijHoogblokland77.78
15DieselDrostNico DrostKootwijkerbroek71.01


Supersport 4,5 ton topniveau

4.5 ton supersport

Great experience voor de proeftrek met een goede run, maar was duidelijk dat de sleepwagen te zwaar stond. Up & Down voor de tweede proeftrek en een hele mooie run. Sleepwagen bleef staan en gingen we met Steel 2 Steal voor de eerste officiele run echter hadden ze een probleem met de regelaar waardoor de run werd afgebroken. White Shadow ging als de brandweer en zette hem neer op 4 meter achter Up and Down. Black Magic ging niet heel soepel en kwam flink wat te kort. Van Stappust was de volgende en wist zich voorlopig te plaatsten in de finale. Peeters op de baan met de mooie nieuw gespoten machine, kon alleen geen grip vinden dus schoof een aantal plekken op Secret of de valley was de volgende en wist een modder dikke full pull neer te zetten, Simply Green was de volgende maar moest zijn meerdere erkennen in de baan met een 5de plaats. Ook Red Impact had het niet makkelijk en moest het doen met een plek in de middenmoot. Peeters kwam terug en had voldoende pks, maar kwam er ook niet aan te pas jammer genoeg. The Sound of Dynamite was de eerste bijschrijver met een nette maidenrun. Wild Pirate had problemen met de versnellingskeuze en stopt de voor de 30 meter. Helaas ging de machine helaas niet meer in versnelling en werd weggesleept. De laatste bijschrijver was Red Devil die nog aardig in de buurt kwam van een finale plaats maar het net niet haalde. Up en down voor de eerste run met een ruime 100 meter. Sleepwagen was 600 kg lichter gemaakt, White Shadow was de volgende en kwam ruim 5 meter te kort. Van Stappust was de laatste maar vergiste zich lelijk in de baan. Up en down eerste gevolgd door white shadow en Van Stappust.


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Up and DownArjan BloemertStaphorst97.58100.60
2White ShadowGerard SikesYsselsteyn93.5795.86
3Van StappustGerard HofstedeStaphorst94.2658.60
4Secret of the ValleyGeert de HeusOverbergF.P.DNS
5Simply GreenLaurens den BoerMolenaarsgraaf89.08
6Red DevilMaikel HendriksenRuurlo85.34
7PeetersErik PeetersHoeven83.34
8Black MagicGerard HopmansWouw82.00
9Red ImpactHenri VersluisZijderveld79.22
10The Sound of DynamiteRene KokxGilze76.43
11Steel to StealGerrit BisschopRouveen73.75
12Great ExperienceWilco van LaarOverberg58.24
13Wild PirateGert Druyff Lunteren26.46
14The MysteryJan OvereemWekeromDNS


Standaard XL 8,0 ton topniveau

Bij de zware jongens waren er helaas door diverse omstandigheden een flink aantal afmeldingen. Gelukkig waren er ook deelnemers die voor het eerst de strijd aan ging, Van de Put en Zetor Power XL moesten nog de meeste anderen voor laten gaan maar zijn zeker weer een paar fraaie aanwinsten voor de klasse, bij Zetor Power XL was er na de run zo te horen nog wel wat sleutelwerk in het verschiet. Jongenelen eindigde op de vierde plaats, net als in de eerste run begon de Fiat ook in de finale op het laatst iets te springen. De competitiewinnaar van 2021, The Beast moest genoegen nemen met de derde plaats. Fiascopower die eerder nog drie meter moest toegeven op de Steyr nam in de finale revanche, de Fiat liet de Big Benz sleepwagen twee meter verder tot stilstand komen. Red Crow deed de allerbeste zaken, het team had vorig jaar nog een aantal wedstrijden door diverse oorzaken overgeslagen en het seizoen daardoor als vijfde besloten, toen was de eerste wedstrijd nog goed voor de tweede plaats, nu werd meteen de volle 20 punten meegenomen naar Renswoude.
2022 Wekerom 8 Ton XL


Nr Tractor Chauffeur Woonplaats Run 1 Run 2 Finale
1Red CrowRick van RavenhorstRenswoude90.46103.70
2FiascopowerJacob Jan GroenenboomNumansdorp86.3398.44
3The BeastBas van ZantenZegveld89.2796.31
4JongenelenStefan JongenelenSprundel85.5094.46
5Van de PutLambert van de PutOosterwolde (Gld)84.95
6Zetor Power XLAnjo van PanhuisErmelo82.15
7MagnumPedro ZandbergenOldebroek43.14


Sport Trucks

Het duurde even maar toen waren de sport trucks aan de beurt. Iedereen was gespannen want alle aanpassingen die gedaan zijn moeten ook wel het gewenste resultaat opleveren. Proeftrek was er voor Shavepower en de afstand van 100 meter had als gevolg een zwaardere sleepwagen afstelling. Against all odds (van Bentum) had ook een proeftrek en 86.98 meter was ook een reden om de sleepwagen nu wat lichter af te stellen. Smokin Griffin had ook diverse aanpassingen gedaan en met 81.14 meter was de run over en helaas konden ze niet terug komen. Dark Rumble de zwarte Scania was het spelletje nog niet verleerd en 96.67 meter kwam er op het scorebord te staan. Versteeg Uddel reed een afstand van 90.47 meter en de mooi gespoten Iveco truck Fury kwam 85.72 meter ver. P. Bos veevoeders reed met 89.79 meter enkele van zijn voorgangers voorbij en Shavepower noteerde nu 98.24 meter. Van Bentum kwam met 87.17 meter enkele meters verder dan in zijn proeftrek en als laatste finale kanshebber zagen we iron Man op de baan. Helaas een afstand van 86.02 meter en dat was niet genoeg voor een finale plaats. Dark Rumble mocht de finale beginnen en met 99.38 meter werd de lat gelijk al hoog gelegd. Versteeg Uddel deed zijn best maar 89.28 meter was zijn gereden afstand. P. Bos veevoeders was mooi op weg en opeens werd de noodstop getrokken en na een reparatie aan de sleepwagen een nieuwe poging voor de gele Daf. Helaas was de afstand van 88.10 meter niet was ze gehoopt hadden. Als laatste was het Shavepower die mocht aanhaken deze finale. 97.32 meter was hun afstand en toch goed voor een 2e plek. De overwinning was voor Dark Rumble en Versteeg Uddel was 3e deze wedstrijd.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Dark Rumble96.6799.38
2Shave Power98.2497.32
3Team Versteeg90.4789.28
4P. Bos veevoeders89.7988.10
5Against all odds89.17
6Iron Man86.02
7Fury85.72
8Smokin' Griffin81.14


Supersport Trucks

5 trucks aan de start en het was afwachten hoe en wat het het zou lopen deze demo wedstrijd. De trekhaak was verlaagd net als het gewicht van de trucks en er kon van alles geburen deze demo .Dark Tornado mocht aftrappen en ging al hobbelend naar de 68.13 meter. Van Donselaar deed het met 83.10 meter iets beter en de Double Trouble Iveco had ook moeite met de omstandigheden gezien de afstand van 64.66 meter. Volvo FH16 Harskamp reed met 82.03 meter een respectabele run en Blue Legend kwam 81.45 meter en nam het zekere voor het onzekere en reed geen 2e run. Er was ingespeeld op de omstandigheden en Dark Tornado kwam met 77.31 meter iets verder dan de 1e omloop. Van Donselaar reed met 83.58 meter nagenoeg de zelfde afstand als de eerste keer. Double Trouble ging met 81.80 meter beduidend verder dan de eerste run en Volvo FH16 Harskamp deed het ook nu met 87.02 meter beter dan de run er voor.


Nr Tractor Run 1 Run 2 Finale
1Dark Tornado
2Van Donselaar
3Volvo FH16 Harskamp
4Blue Legend
5Double Trouble